Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #31  
Vanha 18.02.2008, 14:21
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

BJ:n levyjä tuo ratkaisu käyttää. Ajatuksena jälkiahdetun B-sarjalaisen kytkimen mahdollisimman tehokas vahvistaminen vaihtamatta kaikkia osia.

Itsellä alkuperäinen ja hyväkuntoinen 3B:n kytkinpaketti kesti ihan hyvin maltillisesti jälkiahdettunakin mitä kerkesin pari vuotta sitten vähän testailla. Tähän nähden jos saadaan välitettyä aika tasan kaksinkertainen momentti puhutaan jo ahdoista ja syötöistä joita perusmoottori ei välttämättä kestä (sittenpähän selviää).

60/61:ssä taisi olla eri tavalla kiinnittyvä asetelma? Joka ei varmaan sovi sellaisenaan B-sarjan vauhtipyörään? Pitikö se koko vauhtipyörä vaihtaa tai sovittaa B-sarjalaiseen koneeseen, tai muuten sorvailemalla kikkailla, eikös joku tällainen ollut käytössä?

Hyötyä yhteen HJ:n levyyn nähden on varmaan aika paljon. Olisi mielenkiintoista päästä koeponnistamaan minkälainen jäykkyys noissa asetelmissa on, 61:ssä taisi olla vielä 60:stäkin jäykempi kun niissä on se tehostinkin pääsylinterissä.

Kuitenkin, tällä sarjalla pääsisi nähdäkseni aika paljon helpommalla, tietty pitää tässäkin vähän ottaa lastua pois vauhtipyörästä että helyt uppoavat sopivalla syvyydelle, mutta ei tarvitsisi metsästää 61:n asetelmia, HZJ:n levyjä ja H-sarjan raatokoneiden vauhtipyöriä, vaan pärjättäisiin alkuperäisillä osilla, vain yksi kytkinlevy pitäisi hommata lisää noiden muiden kilkkeiden ohelle vaikka muokattavaa jonkun verran onkin.

Eli yksinkertaistettuna vähän työstöä vauhtipyörään, pieniä muutoksia kytkinhaarukkaan tai sen nivelpisteeseen, vähän mittaa pois painelaakerin karasta (kytkinakselin ympärillä oleva putki) ja osat ruuvaamalla nippuun. Asetelmaa ei tarvitse jäykistää, eli poljinvoima säilyy entisellään.

Tosin jos alkaa näyttää siltä, että B-sarjalaisesta meinataan ottaa viimeisiä mehuja neljän barin ahtopaineilla voidaan tietysti harkita muitakin ratkaisuja.

Jeep-Ukko: vaikka kitkapinta-ala on 20% pienempi, on kitkasäde vain 6% pienempi (216 vs. 230 mm) mitä nopeasti laskin, eli suurin ero on lähinnä tehonvälityskyvyssä. Vasta jos asetelma on jäykempi kasvaa vääntömomentin välityskyky.

Tällaista tällä kertaa.



Edited by - JF on 18/02/2008 14:27:22
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ40 levyjarru ongelma mikkohen Tekniikka & Jutustelu 9 06.05.2008 06:22
M/V: Toyota BJ40 nolimits O/M/V Ajoneuvot 3 13.01.2008 00:04
Toyota runner 2.4TD kuumakäynnistys ongelma tinge Tekniikka & Jutustelu 5 16.08.2007 08:36
Toyota 4runner G58 vaihteisto ongelma Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 11 08.02.2007 18:24
Bj40 Jarru ongelma.. ~BJ40~ Tekniikka & Jutustelu 16 25.08.2006 21:23


Sivu luotu: 10:37 (GMT +2).