Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.04.2008, 14:20
mikkohen mikkohen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 24.05.06
Sijainti: Suomussalmi Finland.
Viestit: 209
Perusasetus

BJ40 levyjarru ongelma


Eli ongelman nimi on nyt tuo jarrujen toiminta/toimimattomuus levyjen laiton jälkeen! Pääsin vasta nyt testailemaan noita jarruja talvisen remontin jälkeen!

Jossain olikin juttua tuosta jarrupaineen säätimestä, jos takajarrut ottaa hanakammin kiinni kuin etuset! Mutta nyt pikaisten soralla jarruttelu session jälkeen täytyy todeta sama ongelma, mutta sillä poikkeuksella, ettei etusia saa suttiin sitten millään!? Talvella lumella kyllä nuo etusetkin sai kiinni!? Ei taida katsurille riittää selitykseksi ABS:it. Muuten tuntuu pelaavan tasapainoisesti...

Onkos nyt niin, ettei BJ:n oma jarrupääsylinterissä riitä puhti noille levyille!? Painesäädin täytyis varmaan kuitenkin laittaa! Käykös LJ/HJ:n jarrupääsylinteri bolton tuohon BJ:n jarrutehostin pömpeliin!? Noitahan sais myös tarvikkeena suht edullisesti. Vai tehostin myös HJ:sta!? Se mitä myös olen ihmetellyt on tuo jarrutuksen jälkeen poljin nousee suht nihkeesti takasi.

Jos jollain parempia ideoita, niin antaa kuulua... Kun sais vain noi etusetkin ottamaan kiinni soralla...

Kyseessä siis BJ40 -vm79 ja jarru hilippeet LJ70 vm87!? (jäähdyttämättömät 12mm levyt)

BJ40 vm.79
SLCK #378
http://kuvablogi.com/blog/2396/1/

__________________
SLCK#378
ORK
http://kuvablogi.com/blog/2396/14/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.04.2008, 14:33
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Minulla on BJ:ssä alkuperäiset levyjarrut, käytännössä ihan samat akselin puolesta kuin HJ-60/61 ja BJ-75 jne. LJ:n jarrut poikkeaa kai vain jarrulevyn ja satulan osalta, en ole tarkemmin tutkinut.

Rintapeltiin sovitin alkuperäisen tilalle HJ-60:n jarrupääsylinterin alipainetehostajineen (koko pömpelin siis), ihan vaan kun sellainen sattui löytymään ja kuulin sen sopivan pellin alle, ja silläkin jarrut herkistyivät entisestään. Asvaltillakin saa tehtyä lukkojarrutuksen 33-tuumasilla ilman sen suurempia ihmeitä (isompia ei ole tullut kokeiltua kuin talvikeleillä).

Sovittaminen vaatii (ainakin vuosimalliin 1983) ainoastaan sen, että kääntää alipainetehostimen takalevyn puoli kierrosta ympäri löysäämällä tehostinlimppua kiertävää pantaa. Tällöin sopivat kaikki reijät ja hiukan epäkeskeinen sylinterin keskiakselikin juuri kohdilleen. Jonkun verran joutui säätämään polkimen ja työntötangon välistä ruuvia lyhyemmäksi.

Omassa BJ:ssä on alunperin kiinteällä asetuksella oleva jarrupaineensäädin takajarruille (pääsylinterin alapuolella), joka haistelee etujarrujen painetta ja suhteuttaa takajarrujen paineen siihen. HJ:ssa on vipukäyttöinen, kuorman mukaan säätyvä säädin joka löytyy taka-akselin yläpuolelta rungosta. Kiinteitä säätimiä saa kyllä kaupastakin, esimerkiksi ralliautojen tarvikkeita myyvistä.

Rumpujarrullisen pääsylinterissä voi olla sellaiset jäännöspaineventtiilit (?) eli muistaakseni "residual valve" joista ainakin MikJusilla oli kai kaikenlaisia kokemuksia.


Edited by - JF on 30/04/2008 15:38:42
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.05.2008, 15:47
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Morjens!
Omaan berttaani laitoin motonettilaisen HJ:n pääsylinterin suoraan Bj:n jarrutehostajaan. Takapiirille laitoin samoin motonetistä jonkun fiiatin (uunon?) jarrupainesäätimen. Hyvin on pelannut pari vuotta. Hiukan tuntuvat jarrut jopa herkemmiltä, kuin Hj:ssa johon on jarruremontti tehty samoihin aikoihin. Jarrupalat tuntuvat merkitsevän melkoisesti, ainakin jonkun sarjan tarvikepalat tuntuivat peevelin kovilta. Niiden kanssa joutui poljinvoimaa käyttämään reilusti. Palojen vaihdolla taas parani.

Turakki töistä

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.05.2008, 21:26
Urbancityboy:n Avatar
Urbancityboy Urbancityboy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 1.250
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Morjens!
Takapiirille laitoin samoin motonetistä jonkun fiiatin (uunon?) jarrupainesäätimen. Hyvin on pelannut pari vuotta.

Note! This message was posted anonymously!

morjens osallistun keskusteluun jos passaa kun viimein ehtii koneelle ja sattumoisin samaa työvaihetta tehdään täälläkin. Nyt on HJ:n etuakseli jo peräti kiinni rungossa ja kohta jarruja laittamaan kun kaikki osatkin on tullut jo viime kesänä hommattua.

Ainakaan siis ei ikikuunapäivänä toimi nuo jarrut kunnolla BJ:n omilla rumpujarruilla ja HJ:n tehostimella, satulamäntien ja rumpumäntien liikeradat todennäköisesti eivät ole yhteneväiset. Parin viikon ajan (!) yritin toissa kesänä saada noin toimimaan kun ei ollut ehjää BJ:n tehostinta eikä ollut mahdollisuutta vaihtaa HJ:n akseleita tuolloin. Siinä jarrutehostimen "akseli-mäntäputkessa" on kai ne kanavapaikat erilaiset kun tarvittavat nestemäärätkin ovat erisuuruiset? tehostin kapinoi niin, että joko ei ottaneet takaset jos otti etuset ja päinvastoin, kun sain kehinnällä ja tehostimen akselinpituuden säädöllä ym. jälkikäteen ajateltuna älyttömillä kikkailuilla homman "kohdalleen", niin jonkunaikaa ajeltuani alkoi etujarrut mennä päälle ja savuhan sieltä sitten jo nousi kun uudet maalit kärysi rummuista pois.

Tuo jarrupaine/jarrutasapainoventtiilisäädinhomma on itselläkin työvuorossa tosiaan että saisi työauton ajoon. Mikä jarrrupainesäädin on edullisin/toimivin? Jiiäffällä oli ainakin hieno se willvoodin yksikkö, mutta hinta nämä omat rakenteluni hyvin pitkälti ratkaissee, mitä maksoi fiiun jarrup.säädin? Onkohan muissa automerkeissä käypäisiä, niisan jurvanin raato olisi pihassa kyllä. muistelen myös olleen puhetta hieacen vastaavasta osasta ko. käyttötarkoituksessa? Onko kukaan laittanut HJ:sta sitä kuormantunnistinhässäkkää (tai mikä työntötankoyhdistelmä siellä nyt onkaan) berttaan, ja mitä hyötyä siitä olisi? Maastossa ajelun ohessa traileria ja kärriä olisi aikomus aikas paljon vetää kyllä, että auttaisiko noissa turvallisuusasioissa tms.?

HJ:n rungoissa olisi kyllä kiinni noita omia jarrupainesäätimiä (kuormaventtiili sanoi joku-eli siis onko sama mötikkä mikä siellä iskariputken nurkilla sijaitsee) -vaikka kuinka monta, mutta kun ovat kaikki jo samaa kompostia rungon kanssa niin eipä juuri hyödytä alkuperäisosa..

Että tämmöisiä pohdintoja täällä.

pakkeli, ystävä vai vihollinen?

Edited by - Urbancityboy on 02/05/2008 22:33:05
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.05.2008, 09:00
whitejack:n Avatar
whitejack whitejack ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.02.04
Sijainti: Ii, Finland.
Viestit: 326
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Tuo jarrupaine/jarrutasapainoventtiilisäädinhomma on itselläkin työvuorossa tosiaan että saisi työauton ajoon. Mikä jarrrupainesäädin on edullisin/toimivin? Jiiäffällä oli ainakin hieno se willvoodin yksikkö, mutta hinta nämä omat rakenteluni hyvin pitkälti ratkaissee, mitä maksoi fiiun jarrup.säädin? Onkohan muissa automerkeissä käypäisiä, niisan jurvanin raato olisi pihassa kyllä. muistelen myös olleen puhetta hieacen vastaavasta osasta ko. käyttötarkoituksessa? Onko kukaan laittanut HJ:sta sitä kuormantunnistinhässäkkää (tai mikä työntötankoyhdistelmä siellä nyt onkaan) berttaan, ja mitä hyötyä siitä olisi?
On käytetty HJ:n omaa, mutta kylläkin kiinteellä säädöllä:

http://www.slck.net/viewtopic.php?p=...ghlight=#27791

-whitejack-
BJ-40 -77 SLCK#64
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.05.2008, 10:32
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Jep
Fiiun jarrupaineensäädin maksoi luokkaa parikymppiä uutena. Näyttäisi siinäkin olevan nasta kuorman tunnistimelle, mutta asensin säätimen heti pääsylinterin viereen. Olisi tallissa ollut ylimääräinen Hoojiin säädinkin, mutta asennus on erityyppinen (kolme jarruputkilähtöä), enkä muutenkaan kaipaa alustaan lisää takertuvia osia.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.05.2008, 12:28
Urbancityboy:n Avatar
Urbancityboy Urbancityboy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 1.250
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Jep
Fiiun jarrupaineensäädin maksoi luokkaa parikymppiä uutena.

enkä muutenkaan kaipaa alustaan lisää takertuvia osia.
Erittäin hyödyllistä infoa, vieläkö pistät tietoa siitä, että mikä malli ts. minkä fiiun? ai kun pääsisi helpolla kun olisi tuotenumerokin niin marssisin vaan tiskille hakemaan....hinta on ollut kohdillaan, joku sanoi taannoin, että hiacen vast. maksaa n. satasen, en tosin vielä tiedä varmaksi.

Tuo karahan se on joka risussa kiinni se on totta.

pakkeli, ystävä vai vihollinen?

edit: onpa kiva kun nyt vasta huomasin, että onhan tuossa jo tarvittavat tiedot kun vaan opettelee lukemaan tarkemmin.. jos (unon) niin vantaan ansatieltä varmaan löytynee...

Edited by - Urbancityboy on 04/05/2008 13:31:14
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.05.2008, 13:23
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 939
Perusasetus

Juu
Muistaakseni unon, näytti maksavan motonetin sivujen mukaan 14,50... uskoisin kyllä, että muukin vastaava kävisi. Semmoinen muistui vielä, että takajarruja sai asennusten jälkeen säädellä hetken verran. Tuppasivat aluksi jäädä laahaamaan.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.05.2008, 13:00
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Mulla hjn pääsylkkä ja se koko alipainepömpelijuttu. BJ-40 joutu pikkasen vinguttamaan rintapellin reikiä et meni ja joutukohan jotain prikkoja laittaa ja sit tietty säätään tangot kohdalleen. Pääsylkystä sit muistakaa takapiirin lähöstä pois se paineenhidastin juttu. Takapiirin lähdön jälkeen konehuoneeseen allstarin säädettävä ruuvi joka max pohjassa(54% rajotus). Takana patrolin etusatulat ja hjn levyt. On hyvin tasapainossa nyt ja saa asfaltilla ainakin 36" tsl lukkoon.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 06.05.2008, 06:22
Urbancityboy:n Avatar
Urbancityboy Urbancityboy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 24.09.06
Sijainti: Savo, Finland.
Viestit: 1.250
Perusasetus

Lainaus:
quote:

Takana patrolin etusatulat ja hjn levyt. On hyvin tasapainossa nyt ja saa asfaltilla ainakin 36" tsl lukkoon.
joo pikkulaitolla iltahommana paikalleen, mutta mitenkähän tuo nyt itselläni parhaiten meinisi tuo käytännön asennuspuoli jos on HJ:n kokonaan muuttelemattomat akselit ja HJ:n oma jarrutehostin? Kuormaventtiili/tasapainotunnistelija/säädin väliin ja ilmat pois järjestelmästä...? voikohan muka olla noin helppoa, ja mitä en ole osannut ennakoida oikein?

Sitten olisi vielä toinen probleema, musta bj vikuroi, "castembertit" on tod. näk. totaali v*llaan kun on korotettu takomalla keulaa soa:ta vastaavaksi kun takana jo on, pitäisi päästä siis tekemään soa keulaan että pääsisi ottamaan liikenteeseen ja lekuttamaan mutta kun olen koittanut hakea (sitä kuvasarjaa) mistä saisi suuntia niin lähinnä tuntuisi löytyvän jotain missä sanotaan vaan jotain, että "amatöörit eivät osaa käyttää search-hakua", tai ainakin tuo teksti kummittelee mielessä samalla ja ei oikein etene nyt kyllä. Pistätkö linkin vielä kerran kun oli niin selkeät kuvasarjat siinä? hope not ei liian offtopic mutta siinä saman akseliputken varressahan nuo on ja joutuu monesti jarrujakin räpläämään kun akselin kanssa pelailee.



pakkeli, ystävä vai vihollinen?

Edited by - Urbancityboy on 06/05/2008 07:23:28
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Toyota kytkinlevy ongelma (BJ40 -----> 12H-T) Jeep-Ukko Tekniikka & Jutustelu 39 11.10.2010 19:16
Bj40 Jarru ongelma.. ~BJ40~ Tekniikka & Jutustelu 16 25.08.2006 21:23
th-700 ONGELMA ed Tekniikka & Jutustelu 11 15.06.2005 20:57
ABS ongelma Vuosimallit 1984-1996 0 02.10.2002 16:10
Ongelma Lars Rakas Päiväkirja 0 06.09.2002 05:26


Sivu luotu: 23:39 (GMT +2).