![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() BJ40 levyjarru ongelmaEli ongelman nimi on nyt tuo jarrujen toiminta/toimimattomuus levyjen laiton jälkeen! Pääsin vasta nyt testailemaan noita jarruja talvisen remontin jälkeen! Jossain olikin juttua tuosta jarrupaineen säätimestä, jos takajarrut ottaa hanakammin kiinni kuin etuset! Mutta nyt pikaisten soralla jarruttelu session jälkeen täytyy todeta sama ongelma, mutta sillä poikkeuksella, ettei etusia saa suttiin sitten millään!? Talvella lumella kyllä nuo etusetkin sai kiinni!? Ei taida katsurille riittää selitykseksi ABS:it. Muuten tuntuu pelaavan tasapainoisesti... Onkos nyt niin, ettei BJ:n oma jarrupääsylinterissä riitä puhti noille levyille!? Painesäädin täytyis varmaan kuitenkin laittaa! Käykös LJ/HJ:n jarrupääsylinteri bolton tuohon BJ:n jarrutehostin pömpeliin!? Noitahan sais myös tarvikkeena suht edullisesti. Vai tehostin myös HJ:sta!? Se mitä myös olen ihmetellyt on tuo jarrutuksen jälkeen poljin nousee suht nihkeesti takasi. Jos jollain parempia ideoita, niin antaa kuulua... Kun sais vain noi etusetkin ottamaan kiinni soralla... Kyseessä siis BJ40 -vm79 ja jarru hilippeet LJ70 vm87!? (jäähdyttämättömät 12mm levyt) BJ40 vm.79 SLCK #378 http://kuvablogi.com/blog/2396/1/
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Minulla on BJ:ssä alkuperäiset levyjarrut, käytännössä ihan samat akselin puolesta kuin HJ-60/61 ja BJ-75 jne. LJ:n jarrut poikkeaa kai vain jarrulevyn ja satulan osalta, en ole tarkemmin tutkinut.
Rintapeltiin sovitin alkuperäisen tilalle HJ-60:n jarrupääsylinterin alipainetehostajineen (koko pömpelin siis), ihan vaan kun sellainen sattui löytymään ja kuulin sen sopivan pellin alle, ja silläkin jarrut herkistyivät entisestään. Asvaltillakin saa tehtyä lukkojarrutuksen 33-tuumasilla ilman sen suurempia ihmeitä (isompia ei ole tullut kokeiltua kuin talvikeleillä). Sovittaminen vaatii (ainakin vuosimalliin 1983) ainoastaan sen, että kääntää alipainetehostimen takalevyn puoli kierrosta ympäri löysäämällä tehostinlimppua kiertävää pantaa. Tällöin sopivat kaikki reijät ja hiukan epäkeskeinen sylinterin keskiakselikin juuri kohdilleen. Jonkun verran joutui säätämään polkimen ja työntötangon välistä ruuvia lyhyemmäksi. Omassa BJ:ssä on alunperin kiinteällä asetuksella oleva jarrupaineensäädin takajarruille (pääsylinterin alapuolella), joka haistelee etujarrujen painetta ja suhteuttaa takajarrujen paineen siihen. HJ:ssa on vipukäyttöinen, kuorman mukaan säätyvä säädin joka löytyy taka-akselin yläpuolelta rungosta. Kiinteitä säätimiä saa kyllä kaupastakin, esimerkiksi ralliautojen tarvikkeita myyvistä. Rumpujarrullisen pääsylinterissä voi olla sellaiset jäännöspaineventtiilit (?) eli muistaakseni "residual valve" joista ainakin MikJusilla oli kai kaikenlaisia kokemuksia. Edited by - JF on 30/04/2008 15:38:42 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Morjens!
Omaan berttaani laitoin motonettilaisen HJ:n pääsylinterin suoraan Bj:n jarrutehostajaan. Takapiirille laitoin samoin motonetistä jonkun fiiatin (uunon?) jarrupainesäätimen. Hyvin on pelannut pari vuotta. Hiukan tuntuvat jarrut jopa herkemmiltä, kuin Hj:ssa johon on jarruremontti tehty samoihin aikoihin. Jarrupalat tuntuvat merkitsevän melkoisesti, ainakin jonkun sarjan tarvikepalat tuntuivat peevelin kovilta. Niiden kanssa joutui poljinvoimaa käyttämään reilusti. Palojen vaihdolla taas parani. Turakki töistä Note! This message was posted anonymously! |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
morjens osallistun keskusteluun jos passaa kun viimein ehtii koneelle ja sattumoisin samaa työvaihetta tehdään täälläkin. Nyt on HJ:n etuakseli jo peräti kiinni rungossa ja kohta jarruja laittamaan kun kaikki osatkin on tullut jo viime kesänä hommattua. Ainakaan siis ei ikikuunapäivänä toimi nuo jarrut kunnolla BJ:n omilla rumpujarruilla ja HJ:n tehostimella, satulamäntien ja rumpumäntien liikeradat todennäköisesti eivät ole yhteneväiset. Parin viikon ajan (!) yritin toissa kesänä saada noin toimimaan kun ei ollut ehjää BJ:n tehostinta eikä ollut mahdollisuutta vaihtaa HJ:n akseleita tuolloin. Siinä jarrutehostimen "akseli-mäntäputkessa" on kai ne kanavapaikat erilaiset kun tarvittavat nestemäärätkin ovat erisuuruiset? tehostin kapinoi niin, että joko ei ottaneet takaset jos otti etuset ja päinvastoin, kun sain kehinnällä ja tehostimen akselinpituuden säädöllä ym. jälkikäteen ajateltuna älyttömillä kikkailuilla homman "kohdalleen", niin jonkunaikaa ajeltuani alkoi etujarrut mennä päälle ja savuhan sieltä sitten jo nousi kun uudet maalit kärysi rummuista pois. Tuo jarrupaine/jarrutasapainoventtiilisäädinhomma on itselläkin työvuorossa tosiaan että saisi työauton ajoon. Mikä jarrrupainesäädin on edullisin/toimivin? Jiiäffällä oli ainakin hieno se willvoodin yksikkö, mutta hinta nämä omat rakenteluni hyvin pitkälti ratkaissee, mitä maksoi fiiun jarrup.säädin? Onkohan muissa automerkeissä käypäisiä, niisan jurvanin raato olisi pihassa kyllä. muistelen myös olleen puhetta hieacen vastaavasta osasta ko. käyttötarkoituksessa? Onko kukaan laittanut HJ:sta sitä kuormantunnistinhässäkkää (tai mikä työntötankoyhdistelmä siellä nyt onkaan) berttaan, ja mitä hyötyä siitä olisi? Maastossa ajelun ohessa traileria ja kärriä olisi aikomus aikas paljon vetää kyllä, että auttaisiko noissa turvallisuusasioissa tms.? HJ:n rungoissa olisi kyllä kiinni noita omia jarrupainesäätimiä (kuormaventtiili sanoi joku-eli siis onko sama mötikkä mikä siellä iskariputken nurkilla sijaitsee) -vaikka kuinka monta, mutta kun ovat kaikki jo samaa kompostia rungon kanssa niin eipä juuri hyödytä alkuperäisosa.. Että tämmöisiä pohdintoja täällä. pakkeli, ystävä vai vihollinen? Edited by - Urbancityboy on 02/05/2008 22:33:05 |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
http://www.slck.net/viewtopic.php?p=...ghlight=#27791 -whitejack- BJ-40 -77 SLCK#64 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jep
Fiiun jarrupaineensäädin maksoi luokkaa parikymppiä uutena. Näyttäisi siinäkin olevan nasta kuorman tunnistimelle, mutta asensin säätimen heti pääsylinterin viereen. Olisi tallissa ollut ylimääräinen Hoojiin säädinkin, mutta asennus on erityyppinen (kolme jarruputkilähtöä), enkä muutenkaan kaipaa alustaan lisää takertuvia osia. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuo karahan se on joka risussa kiinni se on totta. pakkeli, ystävä vai vihollinen? edit: onpa kiva kun nyt vasta huomasin, että onhan tuossa jo tarvittavat tiedot kun vaan opettelee lukemaan tarkemmin.. jos (unon) niin vantaan ansatieltä varmaan löytynee... Edited by - Urbancityboy on 04/05/2008 13:31:14 |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Juu
Muistaakseni unon, näytti maksavan motonetin sivujen mukaan 14,50... uskoisin kyllä, että muukin vastaava kävisi. Semmoinen muistui vielä, että takajarruja sai asennusten jälkeen säädellä hetken verran. Tuppasivat aluksi jäädä laahaamaan. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Mulla hjn pääsylkkä ja se koko alipainepömpelijuttu. BJ-40 joutu pikkasen vinguttamaan rintapellin reikiä et meni ja joutukohan jotain prikkoja laittaa ja sit tietty säätään tangot kohdalleen. Pääsylkystä sit muistakaa takapiirin lähöstä pois se paineenhidastin juttu. Takapiirin lähdön jälkeen konehuoneeseen allstarin säädettävä ruuvi joka max pohjassa(54% rajotus). Takana patrolin etusatulat ja hjn levyt. On hyvin tasapainossa nyt ja saa asfaltilla ainakin 36" tsl lukkoon.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sitten olisi vielä toinen probleema, musta bj vikuroi, "castembertit" on tod. näk. totaali v*llaan kun on korotettu takomalla keulaa soa:ta vastaavaksi kun takana jo on, pitäisi päästä siis tekemään soa keulaan että pääsisi ottamaan liikenteeseen ja lekuttamaan mutta kun olen koittanut hakea (sitä kuvasarjaa) mistä saisi suuntia niin lähinnä tuntuisi löytyvän jotain missä sanotaan vaan jotain, että "amatöörit eivät osaa käyttää search-hakua", tai ainakin tuo teksti kummittelee mielessä samalla ja ei oikein etene nyt kyllä. Pistätkö linkin vielä kerran kun oli niin selkeät kuvasarjat siinä? hope not ei liian offtopic mutta siinä saman akseliputken varressahan nuo on ja joutuu monesti jarrujakin räpläämään kun akselin kanssa pelailee. pakkeli, ystävä vai vihollinen? Edited by - Urbancityboy on 06/05/2008 07:23:28 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Toyota kytkinlevy ongelma (BJ40 -----> 12H-T) | Jeep-Ukko | Tekniikka & Jutustelu | 39 | 11.10.2010 19:16 |
Bj40 Jarru ongelma.. | ~BJ40~ | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 25.08.2006 21:23 |
th-700 ONGELMA | ed | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 15.06.2005 20:57 |
ABS ongelma | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 02.10.2002 16:10 | |
Ongelma | Lars | Rakas Päiväkirja | 0 | 06.09.2002 05:26 |