![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Land Cruiser hj60 levyjarrut taakseKuinkas riittääkö lj/rj etupään jäähdyttämättömissä, tai Hilux jonkin mallin etupään jäähdyttämättömissä levyissä akselipainot hj60 taakse?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Riittääkö t5 porterin taka satuloissa massat? Niitä kun on myös 4wd mallina luulisi olevan painoa?
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kumpaankaan en muista ulkoa vastata, mutta katso nettiautosta sellainen auto minkä osia mietit ja traficomin tiedoista akselimassat.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pitkään 4wd 2,5 näyttää 1625kg trafin tiedoissa. Hj60 näyttää tekninen massa 1600kg ja tieliikenteessä suurin sallittu 1350kg.onko näissä satuloissa jotain muuta huonoa? Alkuperäiset jarrut on aika lopussa ja tarvii joka tapauksessa tehdä iso remontti.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
T6.1 portterissa on taka-akselipaino 1625kg Samaa taka satulaa on käytetty lähes kaikissa T5/T5.1/T6/T6.1 porttereissa moottori koosta tai vetotavasta riippumatta.
__________________
KYM#4 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mun lj.ssä takana T5 portterin satulat ja jäähdytetyt levyt. Levyt ovat hj.n kun ovat jäähdytetyt. Kai noi muuten ihan ok satulat on mut käsijarru vois olla parempi. Käsijarru kahvaa LJ.ssä pidensin et saa piukempaan vedettyä ilman et verisuonet katkee päässä.
Mahtoko olla niin että nois porttereissa oli kahta eri satulaa jäähdytetylle levylle ja ei jäähdytetylle. Itellä siksi jäädytetyt mallit et sopii eteen ja taakse samat levyt.
__________________
Harbor Cruisers |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Olis kyllä mukava jos käsijarru pitäisi ilman ihan hullua reuhtomista.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä noissa portterin satuloissa on varmasti yksi tehokkaimmista satula jarruista mitä markkinoilta löytyy, kunhan mitoitukset ja linjaus on oikein.
__________________
KYM#4 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Transportterin käsijarrukahva on varmaan kolme kertaa niin pitkä kun Lj:ssä
Ja liikematkaakin on ihan kivasti. Läjän kahvaa pitää kiskoa melko rajusti, jos haluaa saman vetovoiman vaijeriin, kun pakuwolkkarissa.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#10
|
|||
|
|||
![]() Rumpu käky.
Omaan rojektiini (kyllä se joskus valmistuu) laitan hiluksin vakiorummut taakse,juurikin käsijarrun takia. Miettikääpä tilanne kun pitäsvinssata ja ankkurointi ei oo mahdollista,eli neliveto päällä ja pysyy minkä pysyy. Levyjarrun paras käyttöominaisuus on juuri se ettei lukitu ja jarru voima on lineaarinen ja jäähtyy jne. kun rumpu jarrun paras puoli on juuri se että pysyy lukittuna pienemmällä voimalla kun levy. Ja maasto autossa käytännölliset ominaisuudet painaa enempi kuin ajo tai muut ominaisuudet,ainakin mulla. Siksi rummut takana. Jos jostain syystä laittaisin levyjarrut niin Esim. Ivecon pikku kuorkeissa (35S13 tais olla malli) oli mekaaninen käky ja pienehköt levyt takana,tosin myös melko pitkä käkystaga.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Hjn vakio vaijeri viritys poikittain akselin takana venyy yleensä ensimmäisen varttin metsä ajelun jälkeen sen verran että se ei pidä yhtään. Toimii hyvin putsauksen ja rassauksen jälkeen. Jarrut vaatii nyt ison remontin kilpiä myöten. Kokeilen nyt sit levy muutosta.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Rummussa on vain maastoajoa ajatellen se huono puoli että kuravelliä täynnä se toimii kovin kehnosti. Aikanaan itse siirryin hiluxissa levyjarruihin juuri tämän takia. Siihen loppui jarrujen katoamiset metsässä. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Ei mikään jarru pidä jos ui liejussa,levy vielä huonommin. Tosin rummuissa on se ikävä puoli että paskaannuttuaan ei itse puhdistu yhtä hyvin ku levyjarru eikä niiden rumpujen säätöräikkien ja tilpehöörien nysväily mitään hauskaa ole,ja taas toisaalta kuran on vaikeampi tunkeutua rummun sisään pienestä raosta. Yleisin syy levyihin lienee ABS,toimii paremmin levyn kanssa. Toisaalta levy/rumpu autoissa jarrutehosta n.70-80% tulee etuakselille ja jos pitoa ei edessä ole se menee venttiilin ohjaamana enempi taakse. Levyjarrun teho selittyy suuresti isommalla männän pinta-alalla kun kenkien väliin on huonompi sovittaa yhtä isoa mäntää,sinällään rumpu vaatii vähempi voimaa jarruttamiseen,huomaa siinäkin että levykäkkäriä saa kiskoa hampaat irvessä rumpuun verrattuna. Tokihan on monissa autoissa rumpu käkyä varten ja levy käyttöjarruna. Esim. myöhemmissä HDJ80 on molemmat,helposti sovitettavissa hiluksiin ja hyvä ja halpa. (??!!) Enska pyörissä oli aikanaan monen näköstä jarrupalaa,ns. massa tyyppistä ja sintteripalaa ja siltä väliltä. Massapalan kitka oli parempi eikä syönyt levyä eikä kuumentanu nesteitä,vesiliejussa ei vaan ollu pitoa sitäkään vähää mitä sintteripalalla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Jos laittais kardaanille käsijarrun, niin yhdellä satulalla sais vissiin tupla tehon verrattuna navassa oleviin.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (1 jäsentä and 1 vierasta) | |
Jukk4 |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hj levyjarrut taakse | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 38 | 31.01.2024 08:09 |
Myydään Toyota "sauna-Cruiser" Land Cruiser HJ60 / HJ61 osia | Jare | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 18 | 30.03.2020 09:35 |
HJ-61 Levyjarrut taakse | Lentäjä | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 19.09.2013 07:58 |
Taakse levyjarrut | jupuli | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 28.05.2007 12:58 |
Levyjarrut bj:n taakse | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 01.05.2004 18:35 |