Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.08.2025, 16:16
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Land Cruiser hj60 levyjarrut taakse


Kuinkas riittääkö lj/rj etupään jäähdyttämättömissä, tai Hilux jonkin mallin etupään jäähdyttämättömissä levyissä akselipainot hj60 taakse?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.08.2025, 07:19
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Riittääkö t5 porterin taka satuloissa massat? Niitä kun on myös 4wd mallina luulisi olevan painoa?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.08.2025, 11:59
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Kumpaankaan en muista ulkoa vastata, mutta katso nettiautosta sellainen auto minkä osia mietit ja traficomin tiedoista akselimassat.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.08.2025, 12:14
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Pitkään 4wd 2,5 näyttää 1625kg trafin tiedoissa. Hj60 näyttää tekninen massa 1600kg ja tieliikenteessä suurin sallittu 1350kg.onko näissä satuloissa jotain muuta huonoa? Alkuperäiset jarrut on aika lopussa ja tarvii joka tapauksessa tehdä iso remontti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.08.2025, 12:30
simmerman:n Avatar
simmerman simmerman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.06
Sijainti: ISOMPI-KOUVOLA(myllykoski)
Viestit: 417
Perusasetus

T6.1 portterissa on taka-akselipaino 1625kg Samaa taka satulaa on käytetty lähes kaikissa T5/T5.1/T6/T6.1 porttereissa moottori koosta tai vetotavasta riippumatta.
__________________
KYM#4
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.08.2025, 20:45
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.768
Perusasetus

Mun lj.ssä takana T5 portterin satulat ja jäähdytetyt levyt. Levyt ovat hj.n kun ovat jäähdytetyt. Kai noi muuten ihan ok satulat on mut käsijarru vois olla parempi. Käsijarru kahvaa LJ.ssä pidensin et saa piukempaan vedettyä ilman et verisuonet katkee päässä.
Mahtoko olla niin että nois porttereissa oli kahta eri satulaa jäähdytetylle levylle ja ei jäähdytetylle.
Itellä siksi jäädytetyt mallit et sopii eteen ja taakse samat levyt.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.08.2025, 05:07
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Olis kyllä mukava jos käsijarru pitäisi ilman ihan hullua reuhtomista.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.08.2025, 09:54
simmerman:n Avatar
simmerman simmerman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.04.06
Sijainti: ISOMPI-KOUVOLA(myllykoski)
Viestit: 417
Perusasetus

Kyllä noissa portterin satuloissa on varmasti yksi tehokkaimmista satula jarruista mitä markkinoilta löytyy, kunhan mitoitukset ja linjaus on oikein.
__________________
KYM#4
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.08.2025, 20:26
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.116
Perusasetus

Transportterin käsijarrukahva on varmaan kolme kertaa niin pitkä kun Lj:ssä
Ja liikematkaakin on ihan kivasti. Läjän kahvaa pitää kiskoa melko rajusti, jos haluaa saman vetovoiman vaijeriin, kun pakuwolkkarissa.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.08.2025, 21:05
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Rumpu käky.


Omaan rojektiini (kyllä se joskus valmistuu) laitan hiluksin vakiorummut taakse,juurikin käsijarrun takia. Miettikääpä tilanne kun pitäsvinssata ja ankkurointi ei oo mahdollista,eli neliveto päällä ja pysyy minkä pysyy. Levyjarrun paras käyttöominaisuus on juuri se ettei lukitu ja jarru voima on lineaarinen ja jäähtyy jne. kun rumpu jarrun paras puoli on juuri se että pysyy lukittuna pienemmällä voimalla kun levy. Ja maasto autossa käytännölliset ominaisuudet painaa enempi kuin ajo tai muut ominaisuudet,ainakin mulla. Siksi rummut takana. Jos jostain syystä laittaisin levyjarrut niin Esim. Ivecon pikku kuorkeissa (35S13 tais olla malli) oli mekaaninen käky ja pienehköt levyt takana,tosin myös melko pitkä käkystaga.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.08.2025, 04:56
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Hjn vakio vaijeri viritys poikittain akselin takana venyy yleensä ensimmäisen varttin metsä ajelun jälkeen sen verran että se ei pidä yhtään. Toimii hyvin putsauksen ja rassauksen jälkeen. Jarrut vaatii nyt ison remontin kilpiä myöten. Kokeilen nyt sit levy muutosta.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.08.2025, 16:37
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Omaan rojektiini (kyllä se joskus valmistuu) laitan hiluksin vakiorummut taakse,juurikin käsijarrun takia. Miettikääpä tilanne kun pitäsvinssata ja ankkurointi ei oo mahdollista,eli neliveto päällä ja pysyy minkä pysyy. Levyjarrun paras käyttöominaisuus on juuri se ettei lukitu ja jarru voima on lineaarinen ja jäähtyy jne. kun rumpu jarrun paras puoli on juuri se että pysyy lukittuna pienemmällä voimalla kun levy. Ja maasto autossa käytännölliset ominaisuudet painaa enempi kuin ajo tai muut ominaisuudet,ainakin mulla. Siksi rummut takana. Jos jostain syystä laittaisin levyjarrut niin Esim. Ivecon pikku kuorkeissa (35S13 tais olla malli) oli mekaaninen käky ja pienehköt levyt takana,tosin myös melko pitkä käkystaga.

Rummussa on vain maastoajoa ajatellen se huono puoli että kuravelliä täynnä se toimii kovin kehnosti. Aikanaan itse siirryin hiluxissa levyjarruihin juuri tämän takia. Siihen loppui jarrujen katoamiset metsässä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.08.2025, 22:01
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Rummussa on vain maastoajoa ajatellen se huono puoli että kuravelliä täynnä se toimii kovin kehnosti. Aikanaan itse siirryin hiluxissa levyjarruihin juuri tämän takia. Siihen loppui jarrujen katoamiset metsässä.
Ei mikään jarru pidä jos ui liejussa,levy vielä huonommin. Tosin rummuissa on se ikävä puoli että paskaannuttuaan ei itse puhdistu yhtä hyvin ku levyjarru eikä niiden rumpujen säätöräikkien ja tilpehöörien nysväily mitään hauskaa ole,ja taas toisaalta kuran on vaikeampi tunkeutua rummun sisään pienestä raosta. Yleisin syy levyihin lienee ABS,toimii paremmin levyn kanssa. Toisaalta levy/rumpu autoissa jarrutehosta n.70-80% tulee etuakselille ja jos pitoa ei edessä ole se menee venttiilin ohjaamana enempi taakse. Levyjarrun teho selittyy suuresti isommalla männän pinta-alalla kun kenkien väliin on huonompi sovittaa yhtä isoa mäntää,sinällään rumpu vaatii vähempi voimaa jarruttamiseen,huomaa siinäkin että levykäkkäriä saa kiskoa hampaat irvessä rumpuun verrattuna. Tokihan on monissa autoissa rumpu käkyä varten ja levy käyttöjarruna. Esim. myöhemmissä HDJ80 on molemmat,helposti sovitettavissa hiluksiin ja hyvä ja halpa. (??!!) Enska pyörissä oli aikanaan monen näköstä jarrupalaa,ns. massa tyyppistä ja sintteripalaa ja siltä väliltä. Massapalan kitka oli parempi eikä syönyt levyä eikä kuumentanu nesteitä,vesiliejussa ei vaan ollu pitoa sitäkään vähää mitä sintteripalalla.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.08.2025, 05:00
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.736
Perusasetus

Jos laittais kardaanille käsijarrun, niin yhdellä satulalla sais vissiin tupla tehon verrattuna navassa oleviin.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (1 jäsentä and 1 vierasta)
Jukk4

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
hj levyjarrut taakse Jani E Tekniikka & Jutustelu 38 31.01.2024 08:09
Myydään Toyota "sauna-Cruiser" Land Cruiser HJ60 / HJ61 osia Jare O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 18 30.03.2020 09:35
HJ-61 Levyjarrut taakse Lentäjä Tekniikka & Jutustelu 2 19.09.2013 07:58
Taakse levyjarrut jupuli Tekniikka & Jutustelu 8 28.05.2007 12:58
Levyjarrut bj:n taakse Killer-Wo Tekniikka & Jutustelu 5 01.05.2004 18:35


Sivu luotu: 05:59 (GMT +2).