![]() |
Land Cruiser hj60 levyjarrut taakse
Kuinkas riittääkö lj/rj etupään jäähdyttämättömissä, tai Hilux jonkin mallin etupään jäähdyttämättömissä levyissä akselipainot hj60 taakse?
|
Riittääkö t5 porterin taka satuloissa massat? Niitä kun on myös 4wd mallina luulisi olevan painoa?
|
Kumpaankaan en muista ulkoa vastata, mutta katso nettiautosta sellainen auto minkä osia mietit ja traficomin tiedoista akselimassat.
|
Pitkään 4wd 2,5 näyttää 1625kg trafin tiedoissa. Hj60 näyttää tekninen massa 1600kg ja tieliikenteessä suurin sallittu 1350kg.onko näissä satuloissa jotain muuta huonoa? Alkuperäiset jarrut on aika lopussa ja tarvii joka tapauksessa tehdä iso remontti.
|
T6.1 portterissa on taka-akselipaino 1625kg Samaa taka satulaa on käytetty lähes kaikissa T5/T5.1/T6/T6.1 porttereissa moottori koosta tai vetotavasta riippumatta.
|
Mun lj.ssä takana T5 portterin satulat ja jäähdytetyt levyt. Levyt ovat hj.n kun ovat jäähdytetyt. Kai noi muuten ihan ok satulat on mut käsijarru vois olla parempi. Käsijarru kahvaa LJ.ssä pidensin et saa piukempaan vedettyä ilman et verisuonet katkee päässä.
Mahtoko olla niin että nois porttereissa oli kahta eri satulaa jäähdytetylle levylle ja ei jäähdytetylle. Itellä siksi jäädytetyt mallit et sopii eteen ja taakse samat levyt. |
Olis kyllä mukava jos käsijarru pitäisi ilman ihan hullua reuhtomista.
|
Kyllä noissa portterin satuloissa on varmasti yksi tehokkaimmista satula jarruista mitä markkinoilta löytyy, kunhan mitoitukset ja linjaus on oikein.
|
Transportterin käsijarrukahva on varmaan kolme kertaa niin pitkä kun Lj:ssä
Ja liikematkaakin on ihan kivasti. Läjän kahvaa pitää kiskoa melko rajusti, jos haluaa saman vetovoiman vaijeriin, kun pakuwolkkarissa. |
Rumpu käky.
Omaan rojektiini (kyllä se joskus valmistuu) laitan hiluksin vakiorummut taakse,juurikin käsijarrun takia. Miettikääpä tilanne kun pitäsvinssata ja ankkurointi ei oo mahdollista,eli neliveto päällä ja pysyy minkä pysyy. Levyjarrun paras käyttöominaisuus on juuri se ettei lukitu ja jarru voima on lineaarinen ja jäähtyy jne. kun rumpu jarrun paras puoli on juuri se että pysyy lukittuna pienemmällä voimalla kun levy. Ja maasto autossa käytännölliset ominaisuudet painaa enempi kuin ajo tai muut ominaisuudet,ainakin mulla. Siksi rummut takana. Jos jostain syystä laittaisin levyjarrut niin Esim. Ivecon pikku kuorkeissa (35S13 tais olla malli) oli mekaaninen käky ja pienehköt levyt takana,tosin myös melko pitkä käkystaga.
|
Hjn vakio vaijeri viritys poikittain akselin takana venyy yleensä ensimmäisen varttin metsä ajelun jälkeen sen verran että se ei pidä yhtään. Toimii hyvin putsauksen ja rassauksen jälkeen. Jarrut vaatii nyt ison remontin kilpiä myöten. Kokeilen nyt sit levy muutosta.
|
Lainaus:
Rummussa on vain maastoajoa ajatellen se huono puoli että kuravelliä täynnä se toimii kovin kehnosti. Aikanaan itse siirryin hiluxissa levyjarruihin juuri tämän takia. Siihen loppui jarrujen katoamiset metsässä. |
Lainaus:
|
Jos laittais kardaanille käsijarrun, niin yhdellä satulalla sais vissiin tupla tehon verrattuna navassa oleviin.
|
Volkkarin T4 on jäähdyttämättömälle levylle ja toimii yhdessä LJ:n jäähdyttämättömän etulevyn kanssa. Tämän rakenteen akselimassa ei kuitenkaan riitä. Siksi parempi käyttää T5+HJ:n etulevy.
Itsellä ainakin T5 satuloilla todella tehokas käsijarru LJn omalla kahvalla. Vaijerit tosin korvasin paremmalla ratkaisulla. Siitä pitäisi löytyä tarina offipalstalta. |
hj omistajat ketjussa sivulla 9 on kuva pajeron levy/satula yhdistelmästä hj akselilla
Mulla ei oo enempää tietoa näihin osiin liittyen! Lainaus:
|
Sivu luotu: 14:16 (GMT +2). |