![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1801
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Eli periaatteessa pitäisi mennä ilman muutoksia (kardaanit) tuo 5.9:n jakis vm.-96 5.2 jakolaatikon tilalle. |
#1802
|
||||
|
||||
![]()
Sisääntuloakselin pituus ei liity millään tavalla kardaaneihin, vaan siihen miten se jakis parituu vaihteistoon.
Mutta juu, 249:t on etupään lähdön osalta kaikki samanmittaisia ja samalla yokella, siinä ei ole ongelmaa. Takalähtöä on internal ja external slip yokea vuosimallista ja jakiksen mallista riippuen, ja myös hännät on jakiksissa hieman erilaisia. Tämä sitten taas vaikuttaa takakardaanin pituuteen.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1803
|
|||
|
|||
![]()
Nyt olisi tuon np249 jakolaatikon asennus tulossa ajankohtaiseksi.
Tuota "uudempaa" tutkiessa huomasin, että etu ulostulossa on pienehkö ylös-alas välys. Elikkä onko normaalia pieni välys vai kuuluuko olla välyksetön? |
#1804
|
||||
|
||||
![]()
Ei kuulu olla mitään välystä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1805
|
|||
|
|||
![]()
Terve,
Tutkiskelemassa NP249:ien sielun elämää. Toinen on peräisin -98 360 ja toinen -96 318 GC:stä. 360:n pääakselin hitaan puolen siirtokytkimessä on tupla jouset ja 318:n akseli on yhdellä jousella. Onko näissä käytännön eroja? Tarkoitus on vaihtaa nämä ristiin. |
#1806
|
||||
|
||||
![]()
Ne on edelleenkin 5.9 ja 5.2, sekä 4.0 - nämä koneet ei ole olleet tehtaan opuksissa eikä edes USA:n silloisessa markkinoinnissa kuutiotuumissa.
Mitä noihin jakiksiin tulee, niin käytännössä ovat identtisiä. Joitain pieniä eroja voi sisäisesti olla, mutta toiminnan ja keston kannalta ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Sen sijaan jos olisi '93-'95 249 niin eroja olisi paljonkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1807
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos tiedosta!
|
#1808
|
|||
|
|||
![]()
Auton mukana tuli laakeri & stefa-sarja jakolaatikolle. Sarjassa neljä kuulalaakeria, joista kolme kokojen puolesta löytänyt paikkansa vanhojen laakereiden perusteella, mutta tuo neljäs laakeri BD80-5 ei täsmää noihin muihin laakereihin. Internet kertoo sen olevan sisääntulo akselin laakeri, mutta eri paksuinen mitä vanha sisääntulo akselin laakeri.
Onko tuo tarkoitettu johonkin muuhun kuin -96 NP249 jakokseen vai joku päivitys laakeri? |
#1809
|
||||
|
||||
![]()
Niitä on ainakin kolmea erilaista sisäänmenoakselin laakeria olemassa, ilmeisesti ei kaikkiin sarjoihin kaikkia laiteta (ei siis ole minun myymä sarja)...
__________________
Killing time is not murder |
#1810
|
|||
|
|||
![]()
Edellisen omistajan tilaamat osat ja vähän pähkäillä mikä menee mihinkäkin, stefoja taisi olla viisi mukana ja kaksi O-rengasta. Ei mitään tuotenumeroita yms, niin jonkun verran arpomista.
Kiitos tiedosta. |
#1811
|
|||
|
|||
![]()
Automaattilaatikon etupantaa yritin kiristellä, mutta ei löydy sopivaa hylsyä.
5/16 hylsy sinne ohjeiden mukaan pitäisi mennä, mutta käykö siihen mikään muu? Kokeiltu on mm ja torx hylsyt jne. 5/16 tuuman lenkkiavaimen leuka puoli mahtuu, mutta silmukka puoli ei (12piikkinen). |
#1812
|
||||
|
||||
![]()
Minkä ohjeen mukaan sinne menee 5/16" hylsy? Kyseinen säätö on joko neliökannalla tai torxilla, riippuen vähän kumman tehdas on sinne sattunut laittamaan. Jos on neliö, niin se toki on 5/16" (8mm). Lukitusmutteri on 3/4" (19mm).
Torxia ei ole omissa laatikoissa vielä vastaan tullut, mutta niitäkin tosiaan joissain on; tältä näyttää jos on neliö: ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1813
|
|||
|
|||
![]()
Juurikin samanlainen neliökanta. Jamantilta hankittu adapteri, mutta sopiva hylsy puuttuu millä saisi tuota kiristeltyä.
Tehtaan ohjeissa oli: |
#1814
|
||||
|
||||
![]()
Tehtaan kirjassa lukee toki 5/16" socket, ei vaan sanota että se pitää olla neliö-socket, normi hylsyt on 6- tai 12 kulmaisia... Kikkailemalla saa neliöhylsyn, en nyt ulkoa muista kuinka sen itse teen, mutta tutkitaas...
__________________
Killing time is not murder |
#1815
|
|||
|
|||
![]()
Ajettelinkin ettei tuo 5/16 hylsy sinne mene, kun ei se kiintolenkin silmukka pääkään sinne uppoa. Sen verran tutkailin, että ehkä 8-9mm hylsystä voisi saada viilaamalla sopivan.
|
#1816
|
||||
|
||||
![]()
Itselle olen tehnyt hitsaamalla 8mm:n lenkkiavaimen avoimesta päästä ja metallinpalasta jonkun jämähylsyn päähän. Tuon kiristysmomentti on niin pieni, että se on melkein sama millainen pää on kunhan on sopivan jämpti.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1818
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ratkaisu oli tämä https://www.biltema.fi/tyokalut/kasi...EaAretEALw_wcB johan leikkasin ja liimasin 2mm pellistä sopivan kokoisen palan. |
#1819
|
|||
|
|||
![]()
Mistähän mahtaa johtua kun pihaauton virkaa toimittava zj:stä hyppäsi suoraa tietä ajaessa kartaani irti booreistaan. Onko tuo normaalistikin nuin vähän sisällä tup akseli? Näyttäisi vain olevan aika hilkulla, n3-4cm päällekkäin.
|
#1820
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toinen juttu on sitten noi tukivarsien kulmat, eli autohan on korotettu. Riippuen miten tukivarret on säädetty ja mikä kardaani siellä on ollut paikallaan voi tehdä sen, että kardaanin liu'usta loppuu liikevara. Etenkin, kun lyhkästen tukivarsien ja tuollaisen korotuksen kanssa alustan geometria on aivan päin persettä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 16.07.2025 09:11 |
#1821
|
|||
|
|||
![]()
Tuossa kardaanissa on tuplanivelet molemmissa päissä, olikohan joku tom woods merkkinen. Alustan geometriasta en osaa sanoa mitään, tukivarret on kuitenkin vaihdettu alkuperäisistä säädettäviin. Tuossa kun viestini jälkeen aloin tota asiaa miettimään, niin hoksasin mistä homma johtuu. Vaihdoin tuohon uuden etuakselin aikanaan ja vaihtoakselissa oli lyhyt pinion, alla olevassa siis oli pitkä. Pinioni lyhenty n.30mm ja siis se on kaikki pois kardaanin boorien liu'usta, ja ei vain mitta enää piisannut.
Onko booriakselin pinnote korjattavissa vai onko se nyt alettava kattelemaan uutta kardaania jakiksesta etuakseliin tuon pinnoitevaurion vuoksi? Toki tuo booriputkikin on nyt sen 30mm lyhyt, mutta jos kaikki muuten on kunnossa voisi sitäkin jatkaa |
#1822
|
||||
|
||||
![]()
En tiedä mikä idea tai järki on siinä että molemmissa päissä on tuplaristikko, kahdelle kun ei ole mitään tarvetta. Ja juu tuo on selvä että jos on vaihdettu pitkällä pinionilla olevasta lyhyeen malliin niin varmasti jää spoorit liu'ussa lyhyeksi.
En tiedä löytyykö spooreille pinnoittajaa järkevästi, alunperinhän niissä on sellainen sininen muovimainen tavara pinnassa. Ei se nyt välttämättä ole maailmanloppu että on kulunut pois, mutta liuku saattaa olla silloin hieman väljä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#1823
|
||||
|
||||
![]()
Jos kardaanin päiden kulmia ei saa samoiksi, eikä toista lähelle nollaa, niin tupla tuplilla pyörii tärinöittä. Muut ratkaisut haluaa jyristä.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#1824
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä joo, mutta kun ei sitä ongelmaa kauheasti pitäisi tässä tapauksessa olla. Jossain kohtaa tulee kyllä ongelmaksi liian pysty casterkulma kun korotusta on tarpeeksi, jos haluaa etuakselin pinionin suoraan kohti jakista.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 | Jeeep | O/M/V Ajoneuvot | 6 | 02.02.2012 21:06 |
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 08.03.2008 13:40 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 | |
M: Jeep Grand Cherokee | O/M/V Muut | 1 | 01.11.2005 19:27 |