![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
SJ410 mittaristo ja EPAS ohjausOllu tarpeeksi sadepäiviä niin projektikin edistynyt hieman. SJ410:n mittaristoa modifioitu Suzuki K100RS yhteensopivaksi. Seuraavassa vähän tarinaa tästä osaprojektista. Taatusti Suomen ainoa ja voi olla maailman mittakaavassakin ainos SJ410 missä säädettävä ohjaustehostin. Nuppi mittareiden välissä. Voi olla, että näytöt vielä muuttuu, mutta V1.0 mallissa. - alin tehostin % - keskimäinen akun lataus/purkuvirta - ylin akkujännite tai lämpötila. Näitä lämpöjä voi tulla lisääkin.
|
|
#2
|
||||
|
||||
näyttösysteemi
Erästä muuta projektia varten piti kehittää hyvin näkyvä näyttöjärjestelmä. Näytöiksi valikoitui yksinkertaiset 7-segmentti LED näytöt. Näistä tuli ensialkuun tehtyä pari eri kokoversiota. Pienempi 0.3" moduli valikoitui tähän 410:n mittaristoon asennettavaksi. Näytöissä idea on itsenäiset modulit mitä voi sitten ketjuttaa tarvittavan määrän peräkkäin. Moduleissa voi tietenkin näyttää mitä vaan mikä pälkähtää softa-ukon päähän.
Itse prossu systeemissä on melko vaatimaton Arduino Nano moduli. Arduino valikoitui jälleen helpon kehitys/ohjelmointiympäristön ansiosta. Prossukortille joukko mittauksia ja muuta tarvittavaa I/O tavaraa. Mittauksia: - pari lämpötilaa - pulssilaskenta (rundit tai nopeus) - potentiometrin luku - virtamittari - pari jännitemittausta - lisäksi CAN väylä vaikkapa EPAS kontrollerin ohjausta varten Näyttöjen kiinnitystä varten SJ410:n mittaristoon 3D-osasto ahkeroi tällaisen sovitelevyn. |
|
#3
|
||||
|
||||
SJ410:n mittariston modaus
Sitten uusi sielu SJ410; mittaristoon.
Raaka peli sano Graanberi. Jyrsinkone käyntiin ja turhat pois. Ja asennuspelti prossukortille. Asennetusta kortista kuvia jo aiemmin. Virta-anturille löytyi sopivankokoinen valmis kotelo niin ei tarvinnut asioida 3D-osastolla. Tämä ensimmäisen version virta-anturi on +/-100A peli. Selviää myöhemmin voiko K100:n starttivirrankin ajaa mittauksen läpi. Hauska tapahtuma. Ajattelin samalla nollata SJ410:n matkamittarin kun tässä kerran alkaa auton uusi elämä. Mittarin rakenne on sellainen, että matkamittaria ei pääse helposti (ehjänä) purkamaan ja nollaamaan. No kun ajalla ei ollut merkitystä niin jätin pienen motin pyörittämään mittaria "pakilla". Taulussa oli vähän päälle 3500km. Mittari parka tykkäs huonoa ja leikkas kiinni jossain 15 tunnin paikkeilla. Ei ole Suzukin insinöörit ajatelleet, että joku ajaa 15 tuntia yli kahtasataa pakilla! Sai kuitenkin herkisteltyä ja lopulta nollattua. |
|
#4
|
||||
|
||||
EPAS ohjauksen yksityiskohtia
Tojotan EPAS aivojen toiminnasta selvinnyt vielä muutama oleellinen yksityiskohta.
Tojotan purkissa alijännitesuojaus laukeaa noin 9V kohdalla. Ei palaudu tästä itsekseen akkujännitteen noustessa. Järjestelmän ON-ohjauslinjaa pitää käyttää pois päältä niin tehostin herää taas. Tätä varten laitoin säätöön Off tilan eli nupista voi kääntää systeemin pois päältä. Toiminto voi olla hyödyllinen jos akku alkaa hiipumaan. K100:n laturi kun on vain 20A peli ja ei ole mitään helppoa konstia vaihtaa sitä isompaan. Toinen havainto on, että CAN väylää pitkin lähetettävä ajoneuvon nopeustieto (tehostuksen voimakkuus) ei saa olla olemassa kun EPAS purkille annetaan ON-komento eli sähköt päälle. EPAS aivot virkoavat suht hitaasti. Ottaa reilu 6 sekuntia ennen kuin voi tarjota nopeustietoa EPAssille. Mikäli CAN väylän nopeustieto olemassa aikaisemmin niin EPAS systeemi jää vikatilaan ja ei tehostinta. Edellämainituista syistä systeemiin joutui vielä lisäämään kytkimen (releen, kuvassa sininen möykky) millä EPAS purkille annetaan ohjausjännite. Rele on tietenkin softan hallinnassa missä tehdään viiveet ja muu tarvittava logiikka. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Hieno projekti!
Tässä vaiheessa turha huudella, että miksi ei laita konetta pystyyn? Noita K100 koneita on briteissä laitettu mineihin aika säännöllisesti, en muista tarviko muuntosarjan siihen vai oliko vaan kun halusivat vaihtaa jakopään ketjusta remmiin. Tills.de saa hyvin osia tuohon mottiin, myös EV14 suuttimia jne. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mielenkiintoista.
Hakemalla löysin vaan juttuja missä K100 kansia laitetaan Minin 1275 lohkon päälle. Mielenkiintoisia juttuja nämäkin. Jonkun sattuman seurauksena sylinterien etäisyys näyttää täsmäävän. Tuntuu vanha rauta virkistyvän aikalailla uudesta hatusta.https://www.youtube.com/watch?v=oH0rLLo3tRc https://www.youtube.com/watch?v=WppBkGxn8uE Laita linkki jos jossain on oikeasti projekti missä K100 motti on asennettu pystyyn. Edittiä Löytyi vielä tallainen kollaasi. Useampi video Mini-BMW koneen rakentamisesta. https://www.youtube.com/@performanceclassics1986/videos Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 20.02.2025 22:35 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Bensa virilastuja saa tuohon saksasta ja Tills.de paremmat EV14 suuttimet jos haluaa lisää hönkää koneesta. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty BMW K100RS -86 | J0hannes | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 01.08.2015 11:29 |
| M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 | COWBOY | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 19.10.2007 06:48 |