Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Suzuki K100RS (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=171197)

Säätäjä_setä 12.07.2024 01:14

Suzuki K100RS
 
7 Liiteet
Projektilla on surullinen alkupiste.Taisi olla 2014 kun kundi lainasi faijan Bemaria kun piti käydä kavereiden kanssa Tampereella. Pitkä tarina lyhyesti: Kundi selvisi, Bemari ei. Selitys tietysti oli, että kuuttakymppiä ajoin. Pyörä kasassa molemmilta sivuilta, keula taipunut, etuvanne solmussa, tankki saanu vähän hittiä yläpuolelta ja alapuolella keskiständi taipunut muodottomaksi. Ihme kyllä motti säilyi ehjänä.

Samoihin aikoihin Juuso oli ostanut tollasen 410 LWB raadon. Taisi olla lavan osien takia.

Kunhan onnettomuudesta oli selvitty ja vaimo motivoinut minut luopumaan moottoripyöräilystä niin idea heräsi. Mitäs jos noista kombinoitaisiin Suzuki K100RS special edition. Pääsisi itse vielä ajamaan Bemarilla.

No tästä alpupisteestä on nyt kulunut 10 vuotta, mutta nyt viimein on alkanut tapahtumaan jotain.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720738677

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720738661

Säätäjä_setä 12.07.2024 01:33

Varhaista tuumailua
 
3 Liiteet
Ensimmäinen havainto oli, että Bemarin kone on aika pitkä ja myäs leveä.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917

Kardaaniveto tietysti helpottaa kytkentää, mutta kardaanihan on ihan moottorin oikeassa laidassa. No ei vielä murehdita tätä.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917

Ja sitten se havainto, että jos vehkeellä meinaa peruuttaa niin 410:n vaihteistohan siihen on laitettava mukaan. Sattumalta tuli sovitettua vaihdelootan lähtöpuolen yokea kytkinakseliin ja sopihan se.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917


Tuosta vaan puuttui tukilaakeri mikä normaalisti on vauhtipyörässä. No ei hätää käännyin muuan keverini puolee joka harrastaa konepajahommia. Näin syntyi tukilaakeri input akselille.

https://www.youtube.com/watch?v=01RGl8S5dxo
https://www.youtube.com/watch?v=RP4uMLFKzcs

Säätäjä_setä 12.07.2024 01:46

410 rungon entraus
 
8 Liiteet
10v hautomisen jälkeen projekti nytkähti liikkeelle 410:n rungon entrauksella. Viime kesänä siihen uhrattiin muutama tunti ja tänä kesänä vähän lisää. Haperoa on sano. No kun tarpeeksi tekee uusia paloja ja osia niin eiköhän siitä vielä kantavan saa.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720741322

Näillä tempuilla siihen saatiin jouset ja akselit alle niin, että projektia on helpompi siirrellä ja pääsee sovittelemaan vaihteistoja ja mottia.

Säätäjä_setä 12.07.2024 02:09

Synnytys käynnistyy
 
4 Liiteet
Tiukkaa tekee joka suunnassa, mutta ei lannistuta vielä.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720742121

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720742121

Tässä on suunnilleen "pääpiirustukset". Motti tohon jotenkin vinoon ja vaihteistot perään. Vaihteistoja joutuu siirtämään taaksepäin ja ehkä välikardaaniakin lyhentämään. No tällä konfiguraatuolla yritetään.

Ettei kaikkia akseleita tarttis tehdä uusiksi niin hyvä oivallus oli vaihtaa etu- ja takakardaani ristiin. Näin jakolaatikko siirtyy noin 100mm taaksepäin. Tietenkin kiinikkeet pitää askarrella uuteen paikkaan.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720742444

Säätäjä_setä 12.07.2024 02:17

Tekeminen alkaa
 
2 Liiteet
Puusilmästä materiaalia ja Bemarin rungosta kiinikeitä. Kuvassa näkyvä Liiterin saha osoittautunut hintaansa paremmaksi työkaluksi.

Säätäjä_setä 12.07.2024 02:30

Moottorin kiinikkeet
 
6 Liiteet
Prätkässä kone roikkuu rungosta. Tästä lähti versio 1.0 toteutus etenemään. Poikittaispalkit eteen ja taakse sitten koko paketti tolppien ja vaimenninkumien nokkaan.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720743938

Ohjausvaihteen ympärille joutui tekemään tollasen himmelin.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720743938

Säätäjä_setä 12.07.2024 02:43

K100RS Motti paikallaan
 
3 Liiteet
Motti paikoillaan tai ainakin v1.0 oletetulla paikalla. Jakolaatikko on vielä tuollaisten mitoituskannakkeiden varassa eli sitä voi siirrellä vapaasti.

Tiukkaahan tuo tekee ja vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä. Lisäksi on keksittävä miten vaihteiston vääntötuenta kannattaa tehdä.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720744471

lepoantti 12.07.2024 06:06

Teillä hienoja projekteja👍

kivinen 12.07.2024 12:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä (Viesti 1475026)
...vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.

Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.

JasuT 12.07.2024 12:32

Eikös tuossa prätkän vaihteiston lähdössä ole kuitenkin nivel, joka sallii alkuperäissovelluksessa takahaarukan liikkeen? Ja jos nivel tulee alkuperäisen kytkimen liitäntään, niin siinähän sitten on kaksi niveltä...

Toimisiko sellainen, että tekisi niin lyhyen kuin mahdollista, vaihteistojen kiinnityksestä, siis kiinnittäisi toisiinsa niin nivelten liike pysyisi vakiona ja samalla tulisi vaihteisto väännönhallintaa kun olisi kiinteästi toisissaan ne? Olisi voimapaketti yhtenä yksikkönä, eikä erillisinä..?

lepa77 14.07.2024 06:57

Hieno projekti.

H&K 14.07.2024 11:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä (Viesti 1475026)
vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1475030)
Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.

Nimimerkki MOGGI laittoi aikoinaan SuzuMogissa tuollaiseen "suoraan" väliakseliin mersun rättinivelen joka ainakin tuossa toimi hyvin, ei tärisyttänyt edes maantienopeudella.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=17360

Säätäjä_setä 14.07.2024 23:19

Väliakseli / nivelet
 
Ei tullut ennen pätkimistä otettua kuvaa K100:n kardaanista, Aikaisemmassa kuvassa rakenne kuitenkin näkyy jollain tarkkuudella. Kardaanissa on vain yksi nivel mikä on asemoitu aika tarkkaan svingin laakeripisteiden linjaan. Ei se ainakaan tuossa konfiguraatiossa ravistellut. Ehkä pitää vaan kitrraa yhden nivelen rakennetta ja miettiä lisää sitten kun ongelmat on käsissä.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720739917

Säätäjä_setä 14.07.2024 23:26

Koekäytön valmistelua
 
2 Liiteet
edistyy aika hitaasti. Välillä terapianäpertelyä eli johtosarjan perkausta ja koekäytön valmistelua, Kone kun on seissy 10v kylmässä niin pitää tutkia onko kerännyt ongelmia.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1720992195

Säätäjä_setä 16.07.2024 00:48

Paskaa potkuriin
 
3 Liiteet
Onneksi tuli katsottua tankkiin ennen asennusta/koekäyttöä. Nykymaailman bensa tehnyt täystuhon. Tankissa olevan pumpun ripustuskumi muuttunut mustaksi limaksi ja kokkareiksi. Pumppu pudonnut pohjalle ja rikkonut oman imusihtinsä. Musta tavara (entinen kumi) on kuin sulaa bitumia, Tarttuu kaikkialle, mutta ei lähde millään pois. Kokeilin kaikkia tallin kemikaaleja tuloksetta. Pitää vielä hommata pirtua, asetoonia, xyleeniä ja tinneriä. Hyvä opetus nykybensan vaaroista.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721083224

Säätäjä_setä 16.07.2024 01:08

Lisää paskaa potkuriin
 
4 Liiteet
Kun tankki ja pumppu jäi odottamaan ratkaisua niin päätin kokeilla toimiiko startti ja sähköt yleensä. No mykkä paskahan laitos on, Bensapumpun/päävirta rele vetää, mutta starttia ei tule.. Tuntikausien selvittelyn jälkeen diagnoosi on seuraava:
Laitteessa on kaksi ohjainyksikköä. Ruiskua ohjaa analoginen ECU Bosch 0 280 000 313. Sytytystä ohjaa oma purkki Bosch 0227 401001. Sytytyspurkki antaa myös starttiluvan. Tätä starttilupaa ei vaan koskaan tule. Koitin purkaakin boxin, mutta ei aukea kuin elektroniikkaverstaalla. Tässä illalla surffatessa löytyi hyödyllinen Ranskalaisen nettisivu missä selvitetty purkin sielunelämää oikein urakalla.
http://fp.div.free.fr/electro/all_k100/all_k100.html

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721084429


Sitten tiedustelu.
Sattuuko kenelläkään olemaan nurkissa tai tietoa kellä olisi tällainen
Bosch 0227 401001 sytytysmoduli. Myös vara ECM Bosch 0 280 000 313 kiinnostaa.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721084683

Säätäjä_setä 17.07.2024 20:24

Bosch 0227 401001 vianhakua
 
7 Liiteet
Bosch 0227 401001 purkkihan aukesi pienen askartelun jälkeen. Liitin ja transistorit piti juottaa irti ennen kuin piirilevyn sai irti. Ymmärrettävää 80-luvun tekniikkaa. Ensimmäinen vikakin näkyi heti. Kellertävät Rifa-merkkiset konkat ovat tunnettuja siitä, että kuori murtuu ajan kanssa, kosteus pääsee sisään ja sitten alkaa tapahtumaan. Nämä kon ovat aikanaan olleet parhaan maineessa niin myös hp, Tektronix sun muut mittalaitevalmistajat ovat aikanaan käyttäeet näitä verkkofilttereissä. Seuraus vaan on, että räjähtelevät pahan hajun ha hirveän siivon kera. Jos kiinostaa niin hakuun vaan "rifa capacitor explosion" niin lukemista ja katseltavaa riittää.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721239215

Ranskalaisen piirtämän piirikaavion avulla debuggaus löhti hyvin käyntiin. Prossukin tuli tunnistettua. Philipsin tekemä, mutta arkkitehtuuriltaan Intel MCS-48 sarjan vehje. Tarkemmin 8021 variantti.
Useamman tunnin istumisen jälkeen oli pakko luovuttaa ja todeta, että itse prosessori piiri on risa. Tälle vialle ei sitten voikkaan mitään. Vaikka tollasen menneen maailman prossun EPROM versiona jostain löytäisikin niin sisälle tulevaa Bosch softaa ei tietenkään saa mistään eikä mitenkään.
Diagnoosiksi tuli: Prossun oskillaattori ei värähtele, kidekin tuli testattua. Vien noin 60mA virtaa ja lämpenee poikkeuksellisen paljon.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721239868

Käytetty purkki tilattu maailmalta. Katsotaan mitä sieltä tulee. Todennäköisesti Rifa konkkavika ainakin mukana.

Säätäjä_setä 17.07.2024 20:35

CDI sytytys vai onko?
 
2 Liiteet
Purkin transistoreiden kuntoa mitatessa tuli mieleen kysymys: Miksi näitä sytytysjärjestelmän ohjaimia kutsutaan harhaanjohtavasti CDI yksiköiksi? Tämä lyhenne CDI kun tarkoittaa Capacitor Discharge Ignition eli järjestelmää missä sytytysenergia ladataan kondensaattoriin ja laukaistaan sieltä sytytyspuolaan mikä toimii muuntajana.
Tämä Boschin systeemi on menneestä maailmasta tuttu Kettering/Delco järjestelmä. Tässä katkojan kärjet on vaan korvattu transistorikytkimellä ja ohjaus tapahtuu mikroprosessorilla. Kettering järjestelmässä sytytysenergia ladataan sytytyspuolan magneettikenttään ja kipinän hetkellä vapautetaan sieltä.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721240777

Macke 18.07.2024 09:29

Eikös toi nyt sit menis niin, että jos olis BMW "tosiharrastaja" niin hommaisi jotain tollasen boxin ja prommerilla imasis bitit talteen siitä satiaisesta? Tiedä häntä vaikka maailmalta joku sellanen tyyppi löytyisikin joka sen operaation olisi tehnyt. Sen jälkeenhän niitä prommeja voisi ohjelmoida mielin määrin :)

Toinen vaihtoehto ehkäpä sitten kasata joku speeduino sitä mottia ohjastamaan. Täällä näköjään joku vastaavan kanssa puuhastellutkin https://www.speeduino.com/forum/viewtopic.php?t=3878

Racingrabbit 23.07.2024 06:42

Olisko Ignitechillä jotain tuotetta josta olisi apuja tuohon?

www.ignitech.cz

Itse olen tilannut tuolta pariin Hondan XLV:hen sytkäpurkit,jolla sai deletoitua kaikki vanhenevat ja harvinaiset alkuperäiset komponentit pois käytöstä.

Säätäjä_setä 25.07.2024 00:28

Sytytys- ja moottorinohjain
 
2 Liiteet
Kiitoksia kommenteista. Netin syövereistä tilattu vaihto.osa. Katsotaan ensin mihin sen kanssa päästään, Oikein kovan paikan tullen tuollainen waste spark ohjain syntyy vaikka valkoiselta paperilta eteenpäin.

Ajan kuluksi tutkin LE Jetronic moottorinohjainta, Sillätavoin hieno vanha disaini, että kortilla on vain yksi elektrolyyttikondensaattori, Tämä vähentää ajan kuluessa syntyvien vikojen mahdollisuutta kun ei ole vikaantuvia komponentteja. Irroitin konkan ja mittasin sen. Oli ihan spekseissään tämä 40 vuotta vanha ROE-merkkinen konkka,

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721859619

Säätäjä_setä 25.07.2024 01:04

nysväystä ja 3D osia
 
8 Liiteet
Edelleen osia odotellessa pientä terapianysväystä. Pengottu laarinpohjalta vanhat iskarit esiin, etsitty jotenkin poimivat, putsattu ja maalattu. Takaiskareiksi löytyi muuten hyvät Girlingit, mutta toisesta oli suojakuoren kiinnitys murtunut, Tähän syntyi 3D printterillä korjausosa, Sika 521:stä väliin ja menoksi.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831


https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831

Kun vauhtiin päästiin niin tuli mieleen koittaa tulostaa jakolaatikon kannakkeet TPU-muovista.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831

Vahvaltahan tämä TPU muovi tuntuu. Käytössä sitten selviää kestääkö.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1721861831

Säätäjä_setä 30.07.2024 23:34

koekäytön valmistelua
 
5 Liiteet
Sytytysboxia odotellessa tullut tehtyä pieniä juttuja koekäytön valmistelussa. Akkukotelo kaapelointeineen ja tankin kiinikkeet sekä väliaikaiset bensalinjat.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722374757


Tankki saatu jollain tavalla pestyä. Uudet pumpun kiinikkeet ja filtteri tankkiin. Tankkia kasatessa tuli väistämättä mieleen kätilön hommat. Tässä kun 100mm reijästä yhdellä kädellä kasataan pumput ja himmelit tankkiin. :eek:

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722374757

Säätäjä_setä 30.07.2024 23:47

Mittariremonttia
 
3 Liiteet
Tutkittu mittaristoa tai paremminkin mitä siitä oli jäljellä. Nopeusmittari oli mennyttä kamaa, No ei sillä mitään olisi tehnytkään. Rundimittari toimi ja kohtuuvaivalla sai harsittua ja liimailtua mittariston rungon ja kotelon kasaan. Nopeusmittarin tilalle tuli brute force asennuksena akkujännitteen mittari, Bensamittarivalotkin toimivat :) Samoin vaihteen valinnan indikaattori sun muut varoitusvalot. Kellosta pari segmenttiä pimeänä. Eiköhän näillä pärjää.

https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722375526

Säätäjä_setä 30.07.2024 23:55

Bensafiltterin ruumiinavaus
 
3 Liiteet
Päivän nollahommana tuli tehtyä ruumiinavaus vanhalle polttoainelinjan painesuodattimelle. Tässä tapauksessa näyttäisi siltä, että filtteri on tehnyt sille kuuluvat hommat ja rankimman kautta. Toivottavasti suuttimia ei ole jumissa,


https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1722376193


Sivu luotu: 00:08 (GMT +2).