Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.01.2025, 09:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 Näytä viesti
Onko tuossa siis ihan normaali vanhanaikainen virranjakaja?

Minulla kävi volvossa niin että puolalle tuli virrat, mutta tulpalle asti ei tullut kipinää.
Ja vika oli siinä että puola ei saanut satunnaisesti (tai oikeastaan enimmäkseen) maita sen takia että katkojien kärkien johto oli poikki, ja johti vain satunnaisesti sähköä. Johdon kuori siis oli ehjä, mutta kuparijohdin oli sisältä poikki.
Puola on maaohjattu, eli sinne tulee 12V jännite kun avain on- asennossa, PCM ohjaa kipinää maapuolelta. Virranjakaja on ns. perinteinen kärjetön, ja sen asento pitää olla oikein jotta fuel sync. on kohdallaan; toisin sanoen älyboksi saa jakajassa olevan nokan asentoanturin mukaan tiedon 1. pytyn yläkuolokohdasta. Sytkää ei voi säätää mitenkään, se on täysin älyohjattu.


Onko puola mitattu, voihan se olla että antaa heikon kipinän eteenpäin mutta ei sitten oikeasti tee yhtään mitään kun pitäisi.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 05.01.2025, 10:04
gessusankari:n Avatar
gessusankari gessusankari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.23
Sijainti: varsinais-suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Puola on maaohjattu, eli sinne tulee 12V jännite kun avain on- asennossa, PCM ohjaa kipinää maapuolelta. Virranjakaja on ns. perinteinen kärjetön, ja sen asento pitää olla oikein jotta fuel sync. on kohdallaan; toisin sanoen älyboksi saa jakajassa olevan nokan asentoanturin mukaan tiedon 1. pytyn yläkuolokohdasta. Sytkää ei voi säätää mitenkään, se on täysin älyohjattu.


Onko puola mitattu, voihan se olla että antaa heikon kipinän eteenpäin mutta ei sitten oikeasti tee yhtään mitään kun pitäisi.

Tarkoitatko tuota ensiö ja toisio puolen mittausta jota tein jo silloin aiemmin ? Sitä en nyt ole tehnyt mutta vaihdoin puolan kyllä välillä vanhaan ja nyt paikallaan on tuo uusin (mullahan näitäkin on sen kolme kpl ehjää) ja tosiaan mulla on nyt neljä kpl kansia+pyörijöitä, hassua kun kahdessa on liikkuvakeskinasta ja kahdessa kiinteä "pohjalla" olevinaan tuossa saarnaajassa on orggis n1,5mm pidempi kuin noi muut ??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.01.2025, 15:33
gessusankari:n Avatar
gessusankari gessusankari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.23
Sijainti: varsinais-suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Murheet jatkuu


Tänään tuossa kokeilin, ireotin pari tulppaa ja kokeilin et tekeekö mitään/tuleeko kipinää (tulpat tietenki jo märkinä kubstarttailee turhaan) ja jo ennen tätä irrotin koko jakajan syliin, putsadin kaikkialta ja takad nippuun ja paikalleen.. nyt kun koitin niin kipinä tuli tulppaan asti, tulpat takas paikalleen ja mitäs helv.. sehän tärähti käyntiin, kävi parikolme sekkaa ja sammu, yritin uudestaan kaasun kanssa ja sama homma nosti kierroksia pari sekuntia ja sit taas sammu, ajattelun et jos meni tuo jakaja nyt sitten sen 180 astet persiilleen ja löysäsin sitä ja käänsin sen 180 kiristys ja kokeilemaan. Hienosti ampuili putkeen muttei käynnistyny eli se olikin ollut oikein ja eikun löysäämään ja kiristys ja kokeilemaan niin nyt ei sit taaskaan mitään eloa, ei kipinää.. ��

Tulpat irti (kaikki) putsaten ja joka ikinen liitos wd hoitoon. Ja pistin tulpat johtoihin ja irrallaan moottorin päälle rautaa vasten ja sit koitin startata, vielä mitä silloin tällöin joku hikinen kipinän alku siellä täällä �� mitä helskattia täällä tapahtuu ��?? Meinasin jo tilailla uudet tulpat ja johdot, mutta auttaako se yhtään mitään jos kipinää/virtaa/mitään ei saa ulos jakajasta �� menew kyl nyt yli mun ymmärrykaen tää homma. Miten se voi joskus yrittää toimia ja enimmäkseen ei mitään ��?? Ei oikein enään kiinnostais vaan ostella osia kokoajan lisää jos paska toimii taas sen 5min ja tsippaa taas. Melkein tekis mieli jo polttaa koko paska ni ei murehduttais enempää ( ihan tarpeeks menoja jo käyttiksissäkin ja muis projekteissa.) Voisin vaikka johonkin ajokuntoiseen diesel nelikkoon erehtyä tämän vaihtamaan ��������

Viimeksi muokannut gessusankari : 05.01.2025 15:37
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.01.2025, 17:07
Gary Grand:n Avatar
Gary Grand Gary Grand ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.04
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 2.889
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja gessusankari Näytä viesti
Tänään tuossa kokeilin, ireotin pari tulppaa ja kokeilin et tekeekö mitään/tuleeko kipinää (tulpat tietenki jo märkinä kubstarttailee turhaan) ja jo ennen tätä irrotin koko jakajan syliin, putsadin kaikkialta ja takad nippuun ja paikalleen.. nyt kun koitin niin kipinä tuli tulppaan asti, tulpat takas paikalleen ja mitäs helv.. sehän tärähti käyntiin, kävi parikolme sekkaa ja sammu, yritin uudestaan kaasun kanssa ja sama homma nosti kierroksia pari sekuntia ja sit taas sammu, ajattelun et jos meni tuo jakaja nyt sitten sen 180 astet persiilleen ja löysäsin sitä ja käänsin sen 180 kiristys ja kokeilemaan. Hienosti ampuili putkeen muttei käynnistyny eli se olikin ollut oikein ja eikun löysäämään ja kiristys ja kokeilemaan niin nyt ei sit taaskaan mitään eloa, ei kipinää.. ��
Tuo muutaman sekunnin käynti viittais mun mielestä ajonestoon..
Mopareissa ajonesto antaa käynnistää, mutta sammuu just n. 3 sekunnin jälkeen.
Sama homma on ollut Jeepeissä, Vojakkereissa PT:ssä ja Sebringissä. Käynnistyy ja sammuu 3 sek. päästä.

Mutta miksi ei tulisi kipunaa uudelleen startatessa..
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.01.2025, 22:08
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Ajonesto on tuo että käy hetken ja sammuu. Oma auto teki vuosia sitten temput kun ajoin auton halliin töiden jälkeen ja tein siihen jotain pikku remonttia. Kotia lähdön aika ja moottori vain hörähtää. Käytin ovet lukossa ja auki kakella, sama homma. Vaihdoin paristot mitkä lulki autossa mukana, ei auttanut. Pari tuntia ihmettelyä ja totesin että kokeillaa nyt vielä uus setti paristoja mitkä ehdin just hakea ennen kuin kaupat meni kiinni. Ja kappas vaan, lähti käyntiin! Vaikka keskuslukko toimi huonoilla paristoilla, ei ajonesto lähtenyt pois.

Onko kampuran asentoanturi tsekattu? Nuo Magnumit on nirsoja sen suhteen, tarvikkemallit ei oikein tykkää toimia. Jos siis semmoisen siihen vaihtaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.01.2025, 18:40
gessusankari:n Avatar
gessusankari gessusankari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.23
Sijainti: varsinais-suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Joo siis se kolme neljä kertaa hörähti ja sammu sitten, välillä olevinaan tulee kipinää ja toisinaan ei, laitoin tänään varuiks uudet tulpatkin mut ei vieläkään lähteny käyntiin kipinää en jaksanu enää alkaa katsomaankaan. Tuo kaken patteri vois olla kokeilemisen arvonen testi.. saakos tota mitenkään kokonaan pois siis tuota "ajonestoa" ??

Niin joo tosiaan tuo asentoanturi on vaihdettu, satkun makso, oisko sit tarvike, mutta vika ei silloin ollutkaan siinä 🤔

Viimeksi muokannut gessusankari : 07.01.2025 18:45
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.01.2025, 19:08
gessusankari:n Avatar
gessusankari gessusankari ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.01.23
Sijainti: varsinais-suomi
Viestit: 33
Perusasetus

Kaukkarin patteri vaihdettu uuteen ei vaikutusta. Kipuna vieläki kateis, täytyy huomenis kokeilla tuota asentoanturia sikäli se on vielä ehjänä/tallessa..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.01.2025, 09:20
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja gessusankari Näytä viesti
saakos tota mitenkään kokonaan pois siis tuota "ajonestoa" ??
Ilmeisesti sen saa pois kun menee ohjainyksikön sisään ja muokkaa sieltä, mutta omassa autossa kokeilin että kun se oli käynnissä (ajonesto varmasti pois päältä), ja irroitin kuljettajan ovesta sähköliittimen missä on ainakin nuo keskuslukon painikkeet. Tästä on aikaa muutama vuosi kun auto odottanut että tekijä sais kaivettua motivaatiota jatkaa projektia, niin sillä keskuslukolla ei ole ollut väliä. Mutta vaikka auto oli akun maakenkä irrotettuna kuukausia, lähti se käyntiin ilman kaken painelua. Kerran teki kyl tempun ja piti laittaa liitin kiinni että sai käyntiin. Jostain on hämärä muistikuva että sieltä liittimestä pitää poistaa oranssi johto, jolloin kaikki toiminnot säilyvät mutta ei ole harmia ajonestosta.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään lj 70 2.4td -90 osina tai kokonaan lost coyotes O/M/V Ajoneuvot 1 17.12.2016 11:43
Myyty hj-61 osina/kokonaan Niko.T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 07.02.2013 11:25
Myydään sj 410 osina tai kokonaan jps O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 20.08.2009 18:27
Myydään FJ-55 osina/kokonaan BJV-8 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 22.09.2008 08:23


Sivu luotu: 00:51 (GMT +2).