Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.11.2024, 19:47
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.194
Perusasetus

Juu hienoa tutkimista ja rakentamista vaikka puolet selostuksista onkin itselle aivan hepreaa.
Mutta mielenkiinnosta kiva seurata.

__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.11.2024, 10:11
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.654
Perusasetus

Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti.
Vielä kun ymmärtäisi jotain.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.12.2024, 02:25
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 722
Perusasetus

Askartelua


Kiitoksia kommenteista ja kannustuksesta. Tekemällä oppii.

Askartelu jatkuu. EPAS aivo/tehoelektroniikka laatikko asennettu jäähdytyslevyyn. Liian pienet koneet "löivät taas kynsille". ECU ei mahtunut jyrsinkoneen leukoihin. Kiinitystä varten piti tehdä oikea reteli alumiiniprofiileista. Kesti kuitenkin jyrsinnän ja jälkikin oli ihan priimaa. Tollasen jäähdytysrivan koneistaminen onkin sitten ihan oma ja jännittävä kokemus kun rivat pyrkivät nappaamaan terään kiinni.
Peltikoteloon pistehitsattujen kiinikkeiden irroituksesta ei tullut kuvia, mutta ihan yhtä jännittävää kuin jäähdytysrivan koneistus. Purkkia kun ei saa tukevasti kiinni mitenkään.





Alla lisää kuvia.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	kiinnitysreijat.jpg‎
Views:	148
Size:	161,4 Kt
ID:	108335   Click image for larger version

Name:	ei_mahdu_leukoihin.jpg‎
Views:	149
Size:	159,4 Kt
ID:	108334   Click image for larger version

Name:	miten_reteli_kestaa.jpg‎
Views:	152
Size:	166,5 Kt
ID:	108336   Click image for larger version

Name:	naama_silitetty.jpg‎
Views:	1400
Size:	108,1 Kt
ID:	108337   Click image for larger version

Name:	jaahdytysripa_koneistus.jpg‎
Views:	142
Size:	119,7 Kt
ID:	108338  

Click image for larger version

Name:	jaahdytysripa_reijat.jpg‎
Views:	128
Size:	146,0 Kt
ID:	108339   Click image for larger version

Name:	osat_valmiina.jpg‎
Views:	123
Size:	139,9 Kt
ID:	108340   Click image for larger version

Name:	kuoret_paalla.jpg‎
Views:	1405
Size:	115,3 Kt
ID:	108341   Click image for larger version

Name:	paketti_kasassa.jpg‎
Views:	167
Size:	162,0 Kt
ID:	108342  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.12.2024, 02:37
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 722
Perusasetus

koeajoa


Koeajo jäähdytetyllä purkilla meni hyvin. Nyt oli tarkka vaaka käytössä. Osoittautui kuitenkin, että Liiterin kalavaaka on käytännöllisempi. Tämä Liko kun menee nukkumaan parinkymmenen sekunnin jälkeen ja uusi käynnistys automaatti taaraa näytön.
Systeemi ei enää putoile lämpösuojaan. Järjestelmässä on kuitenkin sellainen ominaisuus, että jos toivottomasti vääntää stopparia vastaan niin muutaman kymmenen sekunnin jälkeen systeemi pienentää moottorivirtaa ja tietysti voimakin vähenee. Palautuu heti kun tekee jonkun ohjausliikkeen.
ECU:n lämmöt pysyvät nyt hallinnassa. Käytäntö näyttää miten käy moottorin kanssa. Aika hottentottia on.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	koeajossa_ja_tarkempi_vaaka.jpg‎
Views:	1387
Size:	193,9 Kt
ID:	108343   Click image for larger version

Name:	RB00285X.JPG‎
Views:	1276
Size:	13,3 Kt
ID:	108344  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.12.2024, 03:54
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 722
Perusasetus

Tuloksia


Tänään tuli tehtyä mittauksia ja tuloksiakin tuli. Ensin parantelin Arduino kortille hätäisesti tehtyä CAN nopeus-sanoma generaattoria. Potentiometri kylkeen ja vähän lisää softaa. Nyt potikalla voi säätää CAN sanoman sisältämää nopeutta välillä 0 ... 127mph. Kundi kommentoi heti, että eihän Yaris kulje noin kovaa. No kuittasin, että tämä onkin GR malli.



Tässä kuva miten akkujännite vaikuttaa moottorivirtaan kun kaikki muu pysyy vakiona. ECU säilyttää tehon vakiona eli kun jännite putoaa niin virta kasvaa. Tämä ei ole välttämättä hyvä ominaisuus jos akku alkaa joskus oikeasti vajoamaan. Voima pysyy, mutta akku tyhjenee vaan nopeammin.

Ylempi kuva 2kg puntti ratissa ja 0 mph vauhti CAN väylässä.

Alempi kuva on 2kG puntti ratissa ja CAN väylä irti.



Tässä kuvassa nopeuden vaikutus moottorivirtaan. Ratissa 2kg puntti ja akkujännite 13,5V.
Tässä mittauksessa sivutietona selvisi myös, että CAN väylä irti tilanteessa ECU ajaa systeemiä 50mph parametreillä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	nopeusgeneraattori.jpg‎
Views:	1363
Size:	170,4 Kt
ID:	108345   Click image for larger version

Name:	isys-VS-UBAT.PNG‎
Views:	1325
Size:	21,7 Kt
ID:	108346   Click image for larger version

Name:	Isys_vs_mphPNG.PNG‎
Views:	1307
Size:	13,9 Kt
ID:	108347  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.02.2025, 23:49
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 722
Perusasetus

SJ410 mittaristo ja EPAS ohjaus


Ollu tarpeeksi sadepäiviä niin projektikin edistynyt hieman. SJ410:n mittaristoa modifioitu Suzuki K100RS yhteensopivaksi. Seuraavassa vähän tarinaa tästä osaprojektista.

Taatusti Suomen ainoa ja voi olla maailman mittakaavassakin ainos SJ410 missä säädettävä ohjaustehostin. Nuppi mittareiden välissä.
Voi olla, että näytöt vielä muuttuu, mutta V1.0 mallissa.
- alin tehostin %
- keskimäinen akun lataus/purkuvirta
- ylin akkujännite tai lämpötila. Näitä lämpöjä voi tulla lisääkin.



Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	mittaristo_takaa.jpg‎
Views:	1061
Size:	108,4 Kt
ID:	108659   Click image for larger version

Name:	sovitus_dashiin.jpg‎
Views:	74
Size:	132,9 Kt
ID:	108660   Click image for larger version

Name:	mittaristo_edesta.jpg‎
Views:	1054
Size:	80,6 Kt
ID:	108658  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 09.02.2025, 00:10
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 722
Perusasetus

näyttösysteemi


Erästä muuta projektia varten piti kehittää hyvin näkyvä näyttöjärjestelmä. Näytöiksi valikoitui yksinkertaiset 7-segmentti LED näytöt. Näistä tuli ensialkuun tehtyä pari eri kokoversiota. Pienempi 0.3" moduli valikoitui tähän 410:n mittaristoon asennettavaksi. Näytöissä idea on itsenäiset modulit mitä voi sitten ketjuttaa tarvittavan määrän peräkkäin. Moduleissa voi tietenkin näyttää mitä vaan mikä pälkähtää softa-ukon päähän.
Itse prossu systeemissä on melko vaatimaton Arduino Nano moduli. Arduino valikoitui jälleen helpon kehitys/ohjelmointiympäristön ansiosta.

Prossukortille joukko mittauksia ja muuta tarvittavaa I/O tavaraa. Mittauksia:
- pari lämpötilaa
- pulssilaskenta (rundit tai nopeus)
- potentiometrin luku
- virtamittari
- pari jännitemittausta
- lisäksi CAN väylä vaikkapa EPAS kontrollerin ohjausta varten





Näyttöjen kiinnitystä varten SJ410:n mittaristoon 3D-osasto ahkeroi tällaisen sovitelevyn.


Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	isot_nautot.jpg‎
Views:	1102
Size:	160,7 Kt
ID:	108661   Click image for larger version

Name:	pienet_nautot.jpg‎
Views:	1115
Size:	148,0 Kt
ID:	108662   Click image for larger version

Name:	3D_hommia.jpg‎
Views:	75
Size:	134,8 Kt
ID:	108663   Click image for larger version

Name:	nayttöpaneli.jpg‎
Views:	1123
Size:	138,8 Kt
ID:	108664   Click image for larger version

Name:	nayttöpaneli_takaa.jpg‎
Views:	1102
Size:	187,1 Kt
ID:	108665  

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 2 (0 jäsentä and 2 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 17:33 (GMT +2).