Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.11.2024, 19:04
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

EPAS tutkailua


Ajankuluksi tutustuttu EPAS tehostajan rakenteisiin.

Aivot on yhdistelmä tehoelektroniikkaa ja säätöpiiriä.



Sitten tietysti moottori ja vaihteisto. Moottori on pienen starttimoottorin kokoinen. Max virrasta ei vielä tietoa. Vaihteisto matoruuvi/muovinen kehäpyörä. Aika näyttää miten tulee hestämään.




Koko homman juoni on kuvassa näkyvä delta kulma-anturi. Akselin sisällä on torsion bar jousi ja paketti myötää tuosta limittäin olevien hampaiden kohdalta. +/- muutos tunnistetaan seuraavassa kuvassa näkyvillä keloilla. Kelojen kaverina on vähän elektroniikkaa millä signaali käsitellään prossulle/säätöpiirille sopivaksi.





Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	aivot_1.jpg‎
Views:	1888
Size:	153,3 Kt
ID:	108220   Click image for larger version

Name:	aivot_2.jpg‎
Views:	105
Size:	88,6 Kt
ID:	108221   Click image for larger version

Name:	moottori.jpg‎
Views:	1860
Size:	148,1 Kt
ID:	108222   Click image for larger version

Name:	kulma-anturi.jpg‎
Views:	1870
Size:	130,3 Kt
ID:	108223   Click image for larger version

Name:	kulma-anturin_kaamit.jpg‎
Views:	1868
Size:	81,0 Kt
ID:	108224  

Click image for larger version

Name:	kulma-anturin_elektroniikka.jpg‎
Views:	1855
Size:	139,8 Kt
ID:	108225   Click image for larger version

Name:	valitys.jpg‎
Views:	115
Size:	117,6 Kt
ID:	108226  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.11.2024, 19:29
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

EPAS kiinikkeiden tekoa valmistelut


Tavoite oli sijoittaa tehostin hytin puolelle jos vaan mitenkään mahtuu. Armotonta mittailua ja funtsailua mihin asentoon ja miten kiinni. Suzuki simulaattori eli hytin poikkiputki ja poljinhylly auttoivat tässä paljon.



Vielä päätös kummasta Koyo vai Jtek kummsta lähdetään tekemään. Tarkemmassa tutkiskelussa kun paljastui pieniä eroja vaikka kuinka. Lähinnä rattiakselin puolelta.



Jtekkejä kun oli kaksin kappalein niin arpa osui siihen. Eikun purkamaan. No Japanilainen oli tehnyt jekun. Säätövivin lukituspultti aukesi oudon tahmeasti ja julmalla voimalla. No siinähän olisi ollut vasen kierre. Sitten vaan funtsailua ja mitoitusta. Alkoi näyttämään siltä, että kyllä se tohon mahtuu ja jalatkin menee vielä polkimille. Samoin näytti siltä, että akseleita sopivasti pätkimällä ja modifioimalla voimansiirtokin saadaan kasaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	mittailua.jpg‎
Views:	130
Size:	173,8 Kt
ID:	108227   Click image for larger version

Name:	Suzuki_simulaattori.jpg‎
Views:	1899
Size:	171,0 Kt
ID:	108228   Click image for larger version

Name:	Jtek-Koyo_eroja.jpg‎
Views:	1841
Size:	109,0 Kt
ID:	108229   Click image for larger version

Name:	jekku.jpg‎
Views:	1838
Size:	128,4 Kt
ID:	108230   Click image for larger version

Name:	Jtek_rattiakseli.jpg‎
Views:	149
Size:	154,8 Kt
ID:	108231  

Click image for larger version

Name:	410_rattiakseli.jpg‎
Views:	109
Size:	150,3 Kt
ID:	108232   Click image for larger version

Name:	rattiakselit_funtsailua.jpg‎
Views:	108
Size:	112,0 Kt
ID:	108233  

Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 10.11.2024 20:01
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.11.2024, 19:50
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

EPAS kiinikkeet & akselit


Raaka työ tehtiin kaverin pajalla kun oma nukkuu jo talviunia. Homma alkoi tilan tekemisellä Jtek murikalle.



Vaikeimmaksi rastiksi osoittautui tehdä kiinikkeet siten, että paketti on myös purettavissa.





Rattiakselin sovite tehtiin isossa sorvissa kun kamat ei kotisorviin mahtuneet.



Jotain näpertelyä kotipajallekin. Tulipeltiin tulevan laakeripesän päätin tehdä kokeeksi pikkusorvilla. Toinen pää suunnilleen valmis. Jatkuu kun laakerit tulevat ensi viikolla. Tarkoitus on laittaa kaksi 18x30x7 kuulalaakeria tuokon putkeen/laittaan.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Jtek_koesovitus.jpg‎
Views:	1851
Size:	154,0 Kt
ID:	108234   Click image for larger version

Name:	kiinikkeet_1.jpg‎
Views:	131
Size:	112,4 Kt
ID:	108235   Click image for larger version

Name:	kiinikkeet_2.jpg‎
Views:	119
Size:	124,9 Kt
ID:	108236   Click image for larger version

Name:	kiinikkeet_3.jpg‎
Views:	1839
Size:	108,2 Kt
ID:	108237   Click image for larger version

Name:	tilaa_murikalle.jpg‎
Views:	1842
Size:	180,1 Kt
ID:	108238  

Click image for larger version

Name:	Jtek_Suzukin_ratti_sovite.jpg‎
Views:	1833
Size:	160,5 Kt
ID:	108239   Click image for larger version

Name:	tulipellin_laakeripesän_tekoa.jpg‎
Views:	1814
Size:	147,8 Kt
ID:	108240  
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.11.2024, 20:04
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

EPAS kohti valmistumista


Projektia varten tilatut laakerit saapuivat ja tekeminen jatkuu. Meininki oli käyttää 18x30x7 laakereita, mutta tilasin varoiksi myös mitan molemmin puolin olevat lakrut. Pesän voi tietenkin tehdä haluamiinsa mittoihin, mutta akselin kanssa oli pientä epävarmuutta saako sovitettua 18mm reikään vai pitääkö ohentaa tai tehdä täyteholkkia.



Laakeripukin teko pikkusorvilla oli hyvä harjoitus. Lastuakin tuli pari purkillista.

Sitten voikin heittää arvoituksen: Mistä laakeripukin aihio on kotoisin?



Sitten taas kaverin pajalle. Vähän sovittelua, akselit isolla sorvilla pätkiksi ja mikkiliimaa väliin. Tässä lopputuote viimeistelyhitsauksia vaille valmis.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	laakereita_projektiin.jpg‎
Views:	1735
Size:	154,0 Kt
ID:	108242   Click image for larger version

Name:	laakeripesan_tekoa_pikkusorvilla.jpg‎
Views:	129
Size:	127,2 Kt
ID:	108243   Click image for larger version

Name:	laakeripesan_tekoa_pikkusorvilla_2.jpg‎
Views:	129
Size:	104,8 Kt
ID:	108244   Click image for larger version

Name:	laakeripesan_tekoa_pikkusorvilla_3.jpg‎
Views:	1726
Size:	155,8 Kt
ID:	108245   Click image for larger version

Name:	laakeripesa_valmis.jpg‎
Views:	114
Size:	80,7 Kt
ID:	108246  

Click image for larger version

Name:	laakeripesan_sovittelua.jpg‎
Views:	118
Size:	165,5 Kt
ID:	108247   Click image for larger version

Name:	laakeripesan_liimaus.jpg‎
Views:	132
Size:	172,6 Kt
ID:	108248   Click image for larger version

Name:	loppuhitsauksia_vaille_valmis_asennus.jpg‎
Views:	1735
Size:	168,2 Kt
ID:	108249  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.11.2024, 01:34
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

voima-anturi


Viestiin #76 liittyen. Uteliaisuus voitti ja tutkin tarkemmin miten rattiakselin voima-anturi on toteutettu.



Anturikelojen signaaleista ei heti selvinnyt mikä mittausperiaatteen ydin on. Referenssikäämiin ja mittauskäämiin meni tai paremminkin niiden yli vaikutti 5kHz noin 3V siniaalto. Käämien signaalit keskenään vastavaiheisia eli 180 asteen vaihe-erolla. Kun anturia väänteli niin mikään mittareissa näkyvä ei muutunut. Koko modulin lähtö signaali kyllä reagoi voiman muutoksiin ihan hyvin.



Anturiyksikön kortti irti ja ihmettelemään lisää. Sen verran haastetta, että kortti on juotosliitoksilla kiinni anturikeloissa. No alapuolelta paljastui Koyon oma speciali piiri eli tästä ei paljoa irronnut.



Sitten aivosolu löysi kytkennän toiseen. Tuohan on selvä induktanssin mittaus. Toisen solenoidin ydin on referenssihampaat ja toisen mittaushampaat.
Referenssikäänin induktsnssi noin 9,5mH
Mittauskäämi
Keskellä 9,3mH
Vastapäivää laita 8,8mH
Myötäpäivää laita 9,7mH

Se jäi vielä selvittämättä miten tämä Koyon piiri induktanssit mittaa, mutta eipä sillä väliä ole kun kerran toimii hyvin.




Toimintaan liittyen. Laite kasaan ja tarkistusmittaukset. Seurasi pelästyminen. Molemmat ulostulosignaalit makasi 7V yläpuolella eikä reagoineet mitenkään vääntelyyn. Ehkä rikoin sen.



Unta yön yli ja juttu selvisi. Anturista ECU:lle menevät signaalit ovatkin virtoja eikä jännitteitä. ECU:n päässä signaalit on päätetty 500 ohmin vastuksiin. Tämä tarkoittaa, että signaaleiden keskikohta noin 2,5V vastaa 5mA virtaa. Tällä ratkaisulla lienee haettu vikasietoisuutta ja vikojen varmrmpaa paljastumista.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	voima_anturi_mittauksia.jpg‎
Views:	1550
Size:	148,2 Kt
ID:	108303   Click image for larger version

Name:	voima_anturi_signaalit.jpg‎
Views:	1560
Size:	144,8 Kt
ID:	108304   Click image for larger version

Name:	Koyo_piiri.jpg‎
Views:	1555
Size:	151,1 Kt
ID:	108305   Click image for larger version

Name:	mittaustuloksia.jpg‎
Views:	1536
Size:	115,8 Kt
ID:	108306   Click image for larger version

Name:	pelastyminen.jpg‎
Views:	1592
Size:	205,9 Kt
ID:	108307  

Click image for larger version

Name:	olikin_ehja.jpg‎
Views:	1597
Size:	183,8 Kt
ID:	108308  
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.11.2024, 01:59
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

Testipenkki


Tämä EPAS tarina leviää niin, että olisi ollut oman topikin paikka. No kun aloitettu tänne niin jatketaan samaan.
Mielessä pyörinyt, että jotenkinhan vehkeen ominaisuudet pitää selvittää ennen ensi kesän autoon asentamista. Ilmaan piirtyi nopeasti testipenkin piirustukset millä voimia ja käyttäytymistä pääsisi mittaamaan. Testijärjestely olisi pari vaakaa ja painoja. Tietysti moottorivirrat ja mitä myöhemmin mahdollisesti CAN väylästä irtoaa.
Kaverin pajalla metallista kiinikkeet ja momenttivarret. Varsille mittoja hihasta. Koska Suzukin ratin halkaisija on 40cm niin tämä varsi 20cm mittaiseksi. Tässä roikkuva paino / 5 = momentti ratissa (kpm) eli kilopondimetriä voima millä rattia väännetään.

Lähtöpuolen varren mitta hihasta kun tehostimen voimista ei ollut vielä mitään tietoa. 40cm tuntui sopivalta ja voihan sitä muuttaa jos tarvetta on. Tällä vivulla vaan näyttö / 2,5 = momentti lähdössä(kpm).



Vaakojen kiinnitystä varten tukeva puinen runko.



Pientä hienovirittelyä ja testipenkki valmis mittauksiin. Varret mitoitettu siten, että mittauksia voidaan tehdä myötä- ja vastapäivää. ECU kun käsittelee kummankin suunnan erikseen niin niistä voi löytyä jotain erojakin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	testipenkin_metalliosat.jpg‎
Views:	1605
Size:	179,1 Kt
ID:	108309   Click image for larger version

Name:	testipenkin_puuosat.jpg‎
Views:	1596
Size:	134,1 Kt
ID:	108310   Click image for larger version

Name:	testipenkki_valmis.jpg‎
Views:	1608
Size:	147,9 Kt
ID:	108311  
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.11.2024, 02:56
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 702
Perusasetus

ensimmäisiä kokeita


Jo ennen pukkiin kiinittämistä tuli tehtyä ensimmäisiä kokeita. Voimantunnettahan siinä oli. Ensimmäisiä selvitettäviä asioita oli paljonko systeemi ottaa virtaa ja saako CAN väylästä mitään tolkkua.
Ilman yhteyttä muihin järjestelmiin ohjain toimii itsenäisesti jonkinlaisessa keskiarvo modessa. Tässä tilassa maksimi virta staattisessa tilassa näytti olevan noin 12A eli 150W tehoa. Jossain muutostilanteissa virta kävi yli 20 Ampeerin kun 20A powerin virtaraja laittoi kaupan kiinni.



CAN väylän kytkennätkin onnistui ja purkki höpöttää heti omiaan kun virrat kytketään.

Tarkemmin lähettää kolmea sanomaa:

0x260 8 00 00 00 00 00 FF F5 5E
0x260 8 00 00 00 00 00 00 16 80

0x394 1 03

0x4c8 8 09 00 05 08 00 00 00 00

Näistä ei tietenkään löydy mitääntietoa maailmalta. Kokeellisesti selvisi heti, että sanoman 0x260 5 ja 6 ovat voima-anturin arvo. Tavu 7 on tarkistussumma. Voima lukema keikkuu lepoasennossa muutaman kympin nollan molemmilla puolin. Maksimi lukuarvot näyttäisi olevan +/- 3392.

Sanoma 0x394 on mitteinä tulkittuna laitteen toiminnan tilaan liittyvä viesti. Tässä näkynyt lukuarvoja: 3, 0 ja 4

Sanoma 0x4c8 sisältänee myös laitteen toiminnan tilatietoja . Tulkintaa ei vielä ole.

Niin CAN väylän nopeus on 500kbps ja EPAS ECU sisältää väylän päätevastuksen.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	ensimmaisia_kokeita.jpg‎
Views:	1591
Size:	160,7 Kt
ID:	108312   Click image for larger version

Name:	CAN_vayla_kytketty.jpg‎
Views:	1607
Size:	115,3 Kt
ID:	108313  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 08:49 (GMT +2).