Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.07.2024, 02:30
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Moottorin kiinikkeet


Prätkässä kone roikkuu rungosta. Tästä lähti versio 1.0 toteutus etenemään. Poikittaispalkit eteen ja taakse sitten koko paketti tolppien ja vaimenninkumien nokkaan.



Ohjausvaihteen ympärille joutui tekemään tollasen himmelin.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	etukannake.jpg‎
Views:	2955
Size:	100,0 Kt
ID:	107354   Click image for larger version

Name:	taka_kannake.jpg‎
Views:	564
Size:	254,4 Kt
ID:	107355   Click image for larger version

Name:	tolpat_1.jpg‎
Views:	540
Size:	132,0 Kt
ID:	107356   Click image for larger version

Name:	tolpat_2.jpg‎
Views:	573
Size:	48,9 Kt
ID:	107357   Click image for larger version

Name:	taka_kannake_2.jpg‎
Views:	554
Size:	95,8 Kt
ID:	107358  

Click image for larger version

Name:	himmeli.jpg‎
Views:	2945
Size:	147,1 Kt
ID:	107359  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.07.2024, 02:43
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

K100RS Motti paikallaan


Motti paikoillaan tai ainakin v1.0 oletetulla paikalla. Jakolaatikko on vielä tuollaisten mitoituskannakkeiden varassa eli sitä voi siirrellä vapaasti.

Tiukkaahan tuo tekee ja vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä. Lisäksi on keksittävä miten vaihteiston vääntötuenta kannattaa tehdä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	motti_paikoillaan.jpg‎
Views:	541
Size:	159,6 Kt
ID:	107360   Click image for larger version

Name:	jakolaatikon_sovotuskannakkeet.jpg‎
Views:	582
Size:	146,6 Kt
ID:	107361   Click image for larger version

Name:	vaihteistojen_asemointia.jpg‎
Views:	2920
Size:	141,2 Kt
ID:	107362  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.07.2024, 06:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.714
Perusasetus

Teillä hienoja projekteja👍
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.07.2024, 12:01
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.736
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
...vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.
Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.07.2024, 12:32
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 566
Perusasetus

Eikös tuossa prätkän vaihteiston lähdössä ole kuitenkin nivel, joka sallii alkuperäissovelluksessa takahaarukan liikkeen? Ja jos nivel tulee alkuperäisen kytkimen liitäntään, niin siinähän sitten on kaksi niveltä...

Toimisiko sellainen, että tekisi niin lyhyen kuin mahdollista, vaihteistojen kiinnityksestä, siis kiinnittäisi toisiinsa niin nivelten liike pysyisi vakiona ja samalla tulisi vaihteisto väännönhallintaa kun olisi kiinteästi toisissaan ne? Olisi voimapaketti yhtenä yksikkönä, eikä erillisinä..?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.07.2024, 06:57
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.661
Perusasetus

Hieno projekti.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.07.2024, 11:36
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.639
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.
Nimimerkki MOGGI laittoi aikoinaan SuzuMogissa tuollaiseen "suoraan" väliakseliin mersun rättinivelen joka ainakin tuossa toimi hyvin, ei tärisyttänyt edes maantienopeudella.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=17360
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.07.2024, 23:19
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Väliakseli / nivelet


Ei tullut ennen pätkimistä otettua kuvaa K100:n kardaanista, Aikaisemmassa kuvassa rakenne kuitenkin näkyy jollain tarkkuudella. Kardaanissa on vain yksi nivel mikä on asemoitu aika tarkkaan svingin laakeripisteiden linjaan. Ei se ainakaan tuossa konfiguraatiossa ravistellut. Ehkä pitää vaan kitrraa yhden nivelen rakennetta ja miettiä lisää sitten kun ongelmat on käsissä.


Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 31.07.2024 00:01
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.07.2024, 23:26
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Koekäytön valmistelua


edistyy aika hitaasti. Välillä terapianäpertelyä eli johtosarjan perkausta ja koekäytön valmistelua, Kone kun on seissy 10v kylmässä niin pitää tutkia onko kerännyt ongelmia.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	johtosarjan_perkaus.jpg‎
Views:	471
Size:	186,2 Kt
ID:	107375   Click image for larger version

Name:	koekayton_valmistelua.jpg‎
Views:	2679
Size:	183,2 Kt
ID:	107376  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.07.2024, 00:48
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Paskaa potkuriin


Onneksi tuli katsottua tankkiin ennen asennusta/koekäyttöä. Nykymaailman bensa tehnyt täystuhon. Tankissa olevan pumpun ripustuskumi muuttunut mustaksi limaksi ja kokkareiksi. Pumppu pudonnut pohjalle ja rikkonut oman imusihtinsä. Musta tavara (entinen kumi) on kuin sulaa bitumia, Tarttuu kaikkialle, mutta ei lähde millään pois. Kokeilin kaikkia tallin kemikaaleja tuloksetta. Pitää vielä hommata pirtua, asetoonia, xyleeniä ja tinneriä. Hyvä opetus nykybensan vaaroista.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tankki.jpg‎
Views:	469
Size:	175,5 Kt
ID:	107379   Click image for larger version

Name:	bensapumppu.jpg‎
Views:	2583
Size:	173,1 Kt
ID:	107380   Click image for larger version

Name:	sihti.jpg‎
Views:	544
Size:	173,7 Kt
ID:	107381  
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.07.2024, 01:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 730
Perusasetus

Lisää paskaa potkuriin


Kun tankki ja pumppu jäi odottamaan ratkaisua niin päätin kokeilla toimiiko startti ja sähköt yleensä. No mykkä paskahan laitos on, Bensapumpun/päävirta rele vetää, mutta starttia ei tule.. Tuntikausien selvittelyn jälkeen diagnoosi on seuraava:
Laitteessa on kaksi ohjainyksikköä. Ruiskua ohjaa analoginen ECU Bosch 0 280 000 313. Sytytystä ohjaa oma purkki Bosch 0227 401001. Sytytyspurkki antaa myös starttiluvan. Tätä starttilupaa ei vaan koskaan tule. Koitin purkaakin boxin, mutta ei aukea kuin elektroniikkaverstaalla. Tässä illalla surffatessa löytyi hyödyllinen Ranskalaisen nettisivu missä selvitetty purkin sielunelämää oikein urakalla.
http://fp.div.free.fr/electro/all_k100/all_k100.html




Sitten tiedustelu.
Sattuuko kenelläkään olemaan nurkissa tai tietoa kellä olisi tällainen
Bosch 0227 401001 sytytysmoduli. Myös vara ECM Bosch 0 280 000 313 kiinnostaa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	startti_yritys.jpg‎
Views:	2563
Size:	221,4 Kt
ID:	107382   Click image for larger version

Name:	ECM_Bosch_0280000313.jpg‎
Views:	475
Size:	132,7 Kt
ID:	107383   Click image for larger version

Name:	sytytys_purkki_Bosch_0227401001.jpg‎
Views:	2552
Size:	157,3 Kt
ID:	107384   Click image for larger version

Name:	K100_scheema.jpg‎
Views:	529
Size:	106,3 Kt
ID:	107385  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 07:41 (GMT +2).