Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 12.07.2024, 02:43
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

K100RS Motti paikallaan


Motti paikoillaan tai ainakin v1.0 oletetulla paikalla. Jakolaatikko on vielä tuollaisten mitoituskannakkeiden varassa eli sitä voi siirrellä vapaasti.

Tiukkaahan tuo tekee ja vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä. Lisäksi on keksittävä miten vaihteiston vääntötuenta kannattaa tehdä.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	motti_paikoillaan.jpg‎
Views:	519
Size:	159,6 Kt
ID:	107360   Click image for larger version

Name:	jakolaatikon_sovotuskannakkeet.jpg‎
Views:	563
Size:	146,6 Kt
ID:	107361   Click image for larger version

Name:	vaihteistojen_asemointia.jpg‎
Views:	2706
Size:	141,2 Kt
ID:	107362  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 12.07.2024, 06:06
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

Teillä hienoja projekteja👍
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.07.2024, 12:01
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.735
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
...vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.
Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.07.2024, 12:32
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Eikös tuossa prätkän vaihteiston lähdössä ole kuitenkin nivel, joka sallii alkuperäissovelluksessa takahaarukan liikkeen? Ja jos nivel tulee alkuperäisen kytkimen liitäntään, niin siinähän sitten on kaksi niveltä...

Toimisiko sellainen, että tekisi niin lyhyen kuin mahdollista, vaihteistojen kiinnityksestä, siis kiinnittäisi toisiinsa niin nivelten liike pysyisi vakiona ja samalla tulisi vaihteisto väännönhallintaa kun olisi kiinteästi toisissaan ne? Olisi voimapaketti yhtenä yksikkönä, eikä erillisinä..?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.07.2024, 06:57
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.645
Perusasetus

Hieno projekti.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.07.2024, 11:36
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.620
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Säätäjä_setä Näytä viesti
vähän jänskättää miten moottorin ja vaihteiston kytkentä tulee toimimaan yhdellä nivelellä.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kivinen Näytä viesti
Tuosta on kokemusta:

https://alanmiehet.com/Vaihteisto

Hiluxissa oli aikoinaan kaksi päävaihteistoa peräkkäin ja linjaus tehty niin suoraan kuin mahdollista. Yhdellä nivelellä oleva välikardaani vatkasi ja ravisti vaikka kuinka tasapainotti. Sillä kun ei ajettu maantiellä, niin eipä tullut muutettua. Jälkiviisaana laittaisin nivelen molempiin päihin kardaania.

Hieno projekti, ei aina ole pakko rakentaa ihan samanlaista kuin muilla.
Nimimerkki MOGGI laittoi aikoinaan SuzuMogissa tuollaiseen "suoraan" väliakseliin mersun rättinivelen joka ainakin tuossa toimi hyvin, ei tärisyttänyt edes maantienopeudella.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ictureid=17360
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 14.07.2024, 23:19
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Väliakseli / nivelet


Ei tullut ennen pätkimistä otettua kuvaa K100:n kardaanista, Aikaisemmassa kuvassa rakenne kuitenkin näkyy jollain tarkkuudella. Kardaanissa on vain yksi nivel mikä on asemoitu aika tarkkaan svingin laakeripisteiden linjaan. Ei se ainakaan tuossa konfiguraatiossa ravistellut. Ehkä pitää vaan kitrraa yhden nivelen rakennetta ja miettiä lisää sitten kun ongelmat on käsissä.


Viimeksi muokannut Säätäjä_setä : 31.07.2024 00:01
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.07.2024, 23:26
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Koekäytön valmistelua


edistyy aika hitaasti. Välillä terapianäpertelyä eli johtosarjan perkausta ja koekäytön valmistelua, Kone kun on seissy 10v kylmässä niin pitää tutkia onko kerännyt ongelmia.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	johtosarjan_perkaus.jpg‎
Views:	454
Size:	186,2 Kt
ID:	107375   Click image for larger version

Name:	koekayton_valmistelua.jpg‎
Views:	2473
Size:	183,2 Kt
ID:	107376  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.07.2024, 00:48
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Paskaa potkuriin


Onneksi tuli katsottua tankkiin ennen asennusta/koekäyttöä. Nykymaailman bensa tehnyt täystuhon. Tankissa olevan pumpun ripustuskumi muuttunut mustaksi limaksi ja kokkareiksi. Pumppu pudonnut pohjalle ja rikkonut oman imusihtinsä. Musta tavara (entinen kumi) on kuin sulaa bitumia, Tarttuu kaikkialle, mutta ei lähde millään pois. Kokeilin kaikkia tallin kemikaaleja tuloksetta. Pitää vielä hommata pirtua, asetoonia, xyleeniä ja tinneriä. Hyvä opetus nykybensan vaaroista.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	tankki.jpg‎
Views:	450
Size:	175,5 Kt
ID:	107379   Click image for larger version

Name:	bensapumppu.jpg‎
Views:	2387
Size:	173,1 Kt
ID:	107380   Click image for larger version

Name:	sihti.jpg‎
Views:	516
Size:	173,7 Kt
ID:	107381  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.07.2024, 01:08
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Lisää paskaa potkuriin


Kun tankki ja pumppu jäi odottamaan ratkaisua niin päätin kokeilla toimiiko startti ja sähköt yleensä. No mykkä paskahan laitos on, Bensapumpun/päävirta rele vetää, mutta starttia ei tule.. Tuntikausien selvittelyn jälkeen diagnoosi on seuraava:
Laitteessa on kaksi ohjainyksikköä. Ruiskua ohjaa analoginen ECU Bosch 0 280 000 313. Sytytystä ohjaa oma purkki Bosch 0227 401001. Sytytyspurkki antaa myös starttiluvan. Tätä starttilupaa ei vaan koskaan tule. Koitin purkaakin boxin, mutta ei aukea kuin elektroniikkaverstaalla. Tässä illalla surffatessa löytyi hyödyllinen Ranskalaisen nettisivu missä selvitetty purkin sielunelämää oikein urakalla.
http://fp.div.free.fr/electro/all_k100/all_k100.html




Sitten tiedustelu.
Sattuuko kenelläkään olemaan nurkissa tai tietoa kellä olisi tällainen
Bosch 0227 401001 sytytysmoduli. Myös vara ECM Bosch 0 280 000 313 kiinnostaa.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	startti_yritys.jpg‎
Views:	2362
Size:	221,4 Kt
ID:	107382   Click image for larger version

Name:	ECM_Bosch_0280000313.jpg‎
Views:	455
Size:	132,7 Kt
ID:	107383   Click image for larger version

Name:	sytytys_purkki_Bosch_0227401001.jpg‎
Views:	2354
Size:	157,3 Kt
ID:	107384   Click image for larger version

Name:	K100_scheema.jpg‎
Views:	506
Size:	106,3 Kt
ID:	107385  
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.07.2024, 20:24
Säätäjä_setä:n Avatar
Säätäjä_setä Säätäjä_setä ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Espoo
Viestit: 707
Perusasetus

Bosch 0227 401001 vianhakua


Bosch 0227 401001 purkkihan aukesi pienen askartelun jälkeen. Liitin ja transistorit piti juottaa irti ennen kuin piirilevyn sai irti. Ymmärrettävää 80-luvun tekniikkaa. Ensimmäinen vikakin näkyi heti. Kellertävät Rifa-merkkiset konkat ovat tunnettuja siitä, että kuori murtuu ajan kanssa, kosteus pääsee sisään ja sitten alkaa tapahtumaan. Nämä kon ovat aikanaan olleet parhaan maineessa niin myös hp, Tektronix sun muut mittalaitevalmistajat ovat aikanaan käyttäeet näitä verkkofilttereissä. Seuraus vaan on, että räjähtelevät pahan hajun ha hirveän siivon kera. Jos kiinostaa niin hakuun vaan "rifa capacitor explosion" niin lukemista ja katseltavaa riittää.



Ranskalaisen piirtämän piirikaavion avulla debuggaus löhti hyvin käyntiin. Prossukin tuli tunnistettua. Philipsin tekemä, mutta arkkitehtuuriltaan Intel MCS-48 sarjan vehje. Tarkemmin 8021 variantti.
Useamman tunnin istumisen jälkeen oli pakko luovuttaa ja todeta, että itse prosessori piiri on risa. Tälle vialle ei sitten voikkaan mitään. Vaikka tollasen menneen maailman prossun EPROM versiona jostain löytäisikin niin sisälle tulevaa Bosch softaa ei tietenkään saa mistään eikä mitenkään.
Diagnoosiksi tuli: Prossun oskillaattori ei värähtele, kidekin tuli testattua. Vien noin 60mA virtaa ja lämpenee poikkeuksellisen paljon.



Käytetty purkki tilattu maailmalta. Katsotaan mitä sieltä tulee. Todennäköisesti Rifa konkkavika ainakin mukana.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	0227401001_purku.jpg‎
Views:	499
Size:	289,1 Kt
ID:	107398   Click image for larger version

Name:	0227401001_auki.jpg‎
Views:	457
Size:	264,4 Kt
ID:	107399   Click image for larger version

Name:	0227401001_Rifa_konkat.jpg‎
Views:	2232
Size:	173,8 Kt
ID:	107400   Click image for larger version

Name:	0227401001_mikrokontrollerit.jpg‎
Views:	463
Size:	244,2 Kt
ID:	107401   Click image for larger version

Name:	0227401001_prossu_tunnistettu.jpg‎
Views:	486
Size:	134,0 Kt
ID:	107402  

Click image for larger version

Name:	0227401001_prossu_tunnistus.jpg‎
Views:	490
Size:	156,3 Kt
ID:	107403   Click image for larger version

Name:	0227401001_diagnoosi.jpg‎
Views:	2235
Size:	88,4 Kt
ID:	107404  
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty BMW K100RS -86 J0hannes O/M/V Ajoneuvot 0 01.08.2015 11:29
M: Suzuki Samurai -88 MYYTY & Suzuki DR 650 SE -96 COWBOY O/M/V Ajoneuvot 4 19.10.2007 06:48


Sivu luotu: 18:43 (GMT +2).