Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.05.2024, 09:51
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.248
Perusasetus

On tuo ARB 180103 solenoidi 3/2, ilma poistuu tuon kelan läpi tulevan putkimaisen "karan" läpi, esim tässä amazonin ilmoituksessa enempi kuvia rakenteesta https://www.amazon.com/ARB-180103-Re.../dp/B00042JHT4

Erillistä paineensäätäjää et välttämättä tarvi, kunhan kompuran relettä on ohjaamassa painekytkin. esim tämä pitää paineen kokoajan 6-8bar välillä:
https://www.ikh.fi/fi/painekytkin-mi...-bar-xt9063201
Tuossa ARB:n kompurassa painekytkin saattaa jo ollakin, joku viisaampi osanneen kertoa

Mittari on tosiaan kiva olla järjestelmässä ja kytkimien vieressä hyvä paikka. Kokemuksesta voin sanoa, että painemittari olisi kiva näkyä myös pimeässä ja taustavalolla varustettua painemittaria ei pienessä kokoluokassa
tahdo löytyä. Eli kannattaa virittää jotenkin sopiva ledi kohdistettuna valaisemaan mittaria.... esim:

https://www.ikh.fi/fi/painemittari-m...nnitys-mwm4010
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...12v-2000050948

Minulla olisi joutilaana kalibrointikaasupullo (CALGAZ), tilavuus jotain 2-3L, paksua alumiinia eli pohjaan voi kierteyttää 1/8 liittimille paikkoja, koestuspaine muistaakseni 35bar.

Ja kannattaa yrittää miettiä joku vedentyhjennyspaikka järjestelmään, kosteutta syntyy väkisin.

__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.06.2024, 22:06
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Ei tuon romun kanssa tekeminen lopu vissiin ikinä, takajarruja ilmatessa meni jarrusylinteristä kierteet ilmausnipasta. No siinä auton alla kömytessä totesin että pitäs pelkääjän puolen öljyvuotoki korjata minkä aattelin johtuvan stefasta, mutta paljastuki että akseli on ruostunu puhki jousen kohalta. No ei muutako akseli irti ja leikata jousipeti irti ja sieltä löyty nuppineulan pään kokonen reikä ja syöpymää akseliputkesta.

Meinasi olla jousen pultitki vähän tiukassa ko yks meni poikki ja muut piti sahata poikki Tilasin uuet puslat ja u-pultit nii saa kasata uusilla osilla.

Nytkö akseliputki on hiottu ja kaikki kiinnikkeet irrotettu nii samalla aattelin vahvistaa akselin. Ajatuksena olis laittaa tuuman putkea akselin alapuolelle tai miksei vaikka ylöski?? Perän panssariki olis sammaan remonttiin hyvä tehä, sitä häätyy vähän mittoa ja suunnitella minkälaisen tekee. Siihen ajattelin 8mm lattaa käyttää..

Riippuja kattelin että jos samalla tekis aavistuksen pitemmät ja jämäkämmät, riittääkö 6mm paksuueksi jos riipun puolikkaat yhistäis keskeltä hitsaamalla latan molemmille puolille?

Hyvä auto tämä Suzuki ko ei tartte miettiä mitä tekkee seuraavaksi ko auto itte ilmottaa koko ajan uusia remonttikohteita
__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...

Viimeksi muokannut NorthRider : 08.06.2024 19:29
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.06.2024, 18:40
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Nyt on akseliputken ruostevika saatu paikattua ja uudet jousipedit tehty. Kuinka tarkkaa hommaa jousipetien laitto on kardaanikulman kannalta?? Tehin niin että jätin toisen puolen pedin paikoilleen malliksi, vatupassi päälle ja passilla toiselle puolelle uusi peti kiinni. Ihan sammaan linjaan ne ei tullu, mutta ei se monen asteen heitto sentään ole. Vielä häätys leikata toinen irti ja hioa niin saa tinata toisellekki puolelle uuden pedin.

Kävin itteni kanssa jaakopin painia tehäkkö soa vai ei, mutta päätin olla tekemättä U-pulttien kiinnityslevyt ja jarrurummut tuli hiekkapuhallettua ja maalattua niin ompahan viksumman näkönen ko akselin ja murikan maalaa Lehtipakatki pitäs käyttää levällään että saapi hiottua ja maalattua ne.

Sitten pääsiski kassaus hommiin ja kattoon montako sattaa kilometriä nyt kerkeeää ajamaan ennenkö on taas joku paikka remontissa
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240603_164724_483.jpg‎
Views:	658
Size:	559,0 Kt
ID:	107193   Click image for larger version

Name:	IMG_20240609_183625_303.jpg‎
Views:	576
Size:	308,1 Kt
ID:	107194   Click image for larger version

Name:	IMG_20240607_081316_978.jpg‎
Views:	579
Size:	341,5 Kt
ID:	107195   Click image for larger version

Name:	IMG_20240607_093156_829.jpg‎
Views:	593
Size:	317,7 Kt
ID:	107196   Click image for larger version

Name:	IMG_20240609_171035_548.jpg‎
Views:	569
Size:	339,0 Kt
ID:	107197  

Click image for larger version

Name:	IMG_20240609_183631_534.jpg‎
Views:	623
Size:	333,4 Kt
ID:	107198  
__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.06.2024, 19:51
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Kannattaa varoa ettei tempase akseliputkea mutkalle
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.06.2024, 15:44
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
Kannattaa varoa ettei tempase akseliputkea mutkalle
Hitsasin aina 2 sentin sauman kerrallaan jonka jälkeen jäähytin paineilmalla niin kauan että oli kokonaan jäähtynyt ennen seuraavaa saumaa. Hiasta hommaa, mutta tuollalailla sai varmistettua että akseliputki pyssyy suorassa.
__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.06.2024, 21:59
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Noh eipä se toisen puolen jousipeti ollu sen häävimmässä kunnossa, mutta siitäki selvittiin ruosteenpoistolla ja muutamalla hitsipuikolla. Nyt on jouset ja akseli maalattu, jousissa uuet puslat nii pääsee laittaan jarruhilppeet takasin ja kasaushommiin.

Minkälaista matskua pitäs laittaa pusliin holkeiksi ko alkuperäset oli niin ruostunu pultteihin kiinni että piti katkoa.. Jämäkämmät riiput pitäs vielä saaha aikaseksi tehtyä.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240610_183200_597.jpg‎
Views:	563
Size:	343,7 Kt
ID:	107214   Click image for larger version

Name:	IMG_20240610_185658_727.jpg‎
Views:	551
Size:	337,3 Kt
ID:	107215   Click image for larger version

Name:	IMG_20240610_194620_525.jpg‎
Views:	558
Size:	336,9 Kt
ID:	107216   Click image for larger version

Name:	IMG_20240615_093112_746.jpg‎
Views:	523
Size:	564,6 Kt
ID:	107217   Click image for larger version

Name:	IMG_20240615_100735_056.jpg‎
Views:	541
Size:	580,2 Kt
ID:	107218  

__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.06.2024, 09:40
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja NorthRider Näytä viesti
Minkälaista matskua pitäs laittaa pusliin holkeiksi ko alkuperäset oli niin ruostunu pultteihin kiinni että piti katkoa.
Vettä kestävää vaseliina kun ujutat pultin ja holkin pintoihin, niin lähtee irti kyllä vielä 10-20v päästä. Joskus olen sorvaillut holkkeja ruostumattomasta, mutta mustasta raudasta kestää nekin, kunhan laitat rasvaa.

Tuohon akseliputkken vääntymiseen hitsatessa... valitettavasti Suzukin (ja muidenkin) putki vääntyy yllättävän helposti jäähtyessään, vaikka miten yritääisi lyhyillä saumoilla ja välijäähdytyksillä sitä estää.
Jos akseliputkin on sinulla vielä irtonaisena, laita suorat neliöputken/kulmaraudat tms. viivaimet päätylaippoihin kiinni ja mittaa, paljonko on viivaimien väli esim 50cm akselin yläpuolella ja alapuolella. Nyt on kaikki uudet hitsaukset akselin alapuolella, niin viivaimien väli on akselin yläpolella pidempi kuin alapuolella. Hitsaamalla vastaavat saumat (tai vähän enemmän) putken vastapuolelle korjaa tilannetta aika lähelle hyvää. Saumat voi hioa jäähtymisen jälkeen pois rumentamasta akselia.

Pientä akseliputken taipumaa ei käytössä edes huomaa ja se ei vaikuta muuhun kuin pyörän kulmiin ja pyöränlaakereiden lyhyempään elinikään. Reilu taipuma alkaa kuluttamaan myös vetoakselin spooreja ja poskirattaita
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, suzuki


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 8 (0 jäsentä and 8 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Maasturiprojekti 2016? Häänrik Chit-Chat 6 12.02.2017 22:12
Myydään maasturiprojekti osina,patrol 3,3td sull45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 23.02.2013 15:58
Vuoden maasturiprojekti OHI Arska-tehtaalta Chit-Chat 1 13.12.2010 22:29
Vuoden 2010 maasturiprojekti ehdokkaat, äänestys maasturiprojekti osion alkuriveillä! swamber Maasturiprojektit 58 14.11.2010 22:20
Vuoden 2009 maasturiprojekti Rekisteröimätön Maasturiprojektit 58 02.10.2009 08:24


Sivu luotu: 19:15 (GMT +2).