Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.05.2024, 22:24
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Mittariston toimintaan ei ole kuin valistunut arvaus, että jostain on maadoitus hapettunut tai muuten huonona.

Tuo jälki takavetarissa ei vielä haittaa. Jatkossa kannattaa irroittaa "krymppi-holkki" rälläkällä hiomalla, ei laikkamalla, eli hioo niin kauan, että ohenee alle millin paksuksi ja sitten taltalla napsauttaa poikki. Sama pätee pyörän laakerin sisäkoolooin. Ulkokoolin ja kuulien pidike pellit voi leikkamalla poistaa.

Uuden laakerin asennuksessa TÄRKEINTÄ on muistaa laittaa jarrukilpi akselille ennen laakeria

Sitten laakeri, jonka voi haputella paikalleen putkella. Putki tarvii olla sisäreijältään vähän vetaria isompi, niin että se osuu vain laakerin sisäkooliin. Tällöin ei laakeri vaurioidu. Laakereita on kahta mallia. 6207 jonka kanssa tulee laakerin alle soviteholkki. 6207 on 17mm leveä. Toinen malli on sisäkooliltaan toiselle puolelle levitetty, sisäkooli 22mm leveä, jolloin holkkia ei tarvita. Holkki ja sisäkoolin levennyt tulevat siis laakerin ulkopuolelle, jarrun puolelle.

Laakerin perään tulee krymppi-holkki eli lämpösoviterengas. Se tarvii lämmöllä laajentaa , jolloin se mahtuu tippumaan paikalleen laakeria vasten ja kutistuessaan "krymppaa" vetarin päälle pysyvästi. Teoriassa krympin lämmöksi riittää joku 300-400 celsiusta, itse olen lämmittänyt varmuuden vuoksi luumun punaiseksi. Ja sama putki kuin laakerin asennuksessa kannattaa olla valmiina, jos kuuma krymppi ei tipukaan nätisti laakeria vasten. Voi ehtiä yhden tai 2 kertaa sitä napauttamaan, ennen kuin jäähtyy ja jämähtää paikalleen. Kymmeniä takalaakereita olen vaihtanut ja kerran on krymppi jäänyt matkalle. Tuolloin uskoin "viisampia" ja lämmitin vain sinistymisen jälkeiseksi vihreän-valkoiseksi krympin ja ei tippunut sukkana perille asti.

Tuo ARB:n liitäntä lienee minun tekemä, kun akseleiden alkuperä lienee tämä.


Siihen käy normi 6mm paineilmaletku ja C-liittimen päältä näyttää vain puuttuvan letkun lukitseva mutteri. Tuollainen siis kyseessä:
https://www.ikh.fi/fi/puristusliitin...in-c5-mwc50604

Lukkojen ohjaamiseen tarvitset 3/2 sähkö/jousi-ohjatut ventiilit 12V keloilla eli kun ventiilli saa 12V virtaa, se ohjaa paineilman lukolle ja kun virta katkaistaan, paieilma purkaantuu samaa letkua pitkin venttiilin toisesta portista ulos. Esim tällainen toimii, jostain voi löytyä edullisemminkin...
https://www.ikh.fi/fi/sahkoventtiili...-mwp7010020200

Pelkästään lukoille riittää pieni halpis kompura. ARB:lle sopiva käyttöpaine on 4-8bar välillä eli järjestelmässä tarvii olla painekytkin ohjaamassa kompressoria. Pieni säiliö on suositeltavaa. Jos kuitenkin arvostat luotettavuutta ja haaveilet josksus renkaita täyttäväsi, niin sitten joku vähän parempi kuin Tokmannin 20e kompura. Viair on hyvä merkki, samoin ARB. Kysele tarjontaa vaikka https://www.offroadtarvike.fi/ https://www.4x4parts.fi/fi/ https://cros4wd.fi/ https://www.cfline.fi/fi

__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~

Viimeksi muokannut LaaLaa : 21.05.2024 23:07
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.05.2024, 10:13
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Kiitos Laalaa erittäin selventävästä vastauksesta tämä minun puuhastelu ko tahtoo olla tämmöstä pään raapimista ja ihmettelyä niin kaikki apu otetaan vastaan.

Tuota mittarihommaa häätyy tutkia kuhan kerkeeää että mikä mahtaa vaivata.

Tuo hiominen ei jostain syystä käyny mielessä, mutta muistetaan ens kerralla, hyvä neuvo Jenkeissä näkyvä paljon leikkaavan laakeria isomman reiän jarrukilpeen että ei tartte aina jarruja purkaa ko vetarit irrottaa, onko siinä mittään miksi ei vois sitä tehä?

Nuo laakerit oli Koyo merkkiset ja sisäkooli oli tuon 22mm, samanlaiset oli vanhatki. Häätyy koittaa saaha se holkki tarpeeksi kuumaksi että menis kivuttomasti paikalleen..

Akseleiden alkuperästä ei mulla ole muuta tietoa kuin että kierrejousialustasessa autossa ollut alla mihin on hitsattu akseliputkiin vahviketta. Ja on ne ainaki käyttöä nähny mitä ulkoasusta voi päätellä

Häätyy alkaa perehtyyn tuohon kompura ja lukkoasiaan kuhan saan takaperään murikan vaihettua, mutta tuo autto jo kovasti etteenpäin. Kompura on Arb, ajattelin että köyhällä ei ole vara ostaa halpaa niin ostin tuommosen vähän kalliimman jos vaikka säästyis murheilta sen kanssa.

Jousitus pitäs uusia kokonaan. Iskarit on aikalailla kuoleentuneet ja lehet aika väsyneet. Samoten puslat on tullu tiensä päähän ja on kyllä vaihtokunnossa. Ajettavuus on sanotaanko heikohko ja joustot on käytännössä nolla Mikä tähän olis järkevin ratkasu?? Tonnin pintaan sais ainaki 4x4 Partsilta valmiita korotussarjoja missä olis kaikki valmiina, mutta tekkeekös niillä mittään?? Ajattelin pittää ainakin toistaseksi lehet akseleiden alla, niin ei tartte akseleihin alkaa tinaamaan uusia kiinnikkeitä. Jos laittais 2"-3" korottavat lehet niin nousee varmaan ihan passelisti??

Jossakin vaiheessa ostoslistalle päätyy kyllä jakolaatikkoon tiuhemmat välitykset. Perävälityksiä mietin kans ko tarkotus olis saaha auto ryömiin mahollisimman hiljaa mettässä, eikä kakkonen ja happea menetelmällä Mutta saako tuota ennään kulkeen maantienoppeutta jos perävälityksetki vaihtaa?? Moottoritie noppeuksiin ei ole tarvetta, mutta jos ees sen 70-80 saa mittarriin ilman punarajalla oloa niin olis kiva sen olen toennu että tuon auton kanssa ei kiirehitä
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240522_081133_979.jpg‎
Views:	644
Size:	217,8 Kt
ID:	107072  
__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...

Viimeksi muokannut NorthRider : 22.05.2024 10:16
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.05.2024, 20:17
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

Nonni, kompurahan onkin jo hyvä. Hieman huonosti kuvasta näki, mutta tuossa piuhasarjassa saattaa ollakin jo lukkojenkin katkaisijoille liitttimet valmiina. ARB:n piuhasarjassa on muistaakseni kytkentä niin, että ensin pitää olla kompura kytkettynä päälle, ennen kuin lukot toimii. Ja saattoi olla niin, että ensin piti olla takalukko kytkettynä, ennen kuin etulukon kytkin toimii. Sen ohitin tuossa WRC-Samuraissa, jotta pelkän etulokonkin pystyi kytkemään.

Se etuakseli on pyöreällä putkella vahvistettu ja mielestäni aika hyvä. Vetarit on 26 spooriset Karpiolalla teetetyt ja murrokset Trail Tough. Niitä et hevillä rikki saa.

Taka-akseiputki onkin sitten aika hiton moneen kertaan oiottu ja parsittu. Siihen mulla oli tekeillä uusi myös pyöreällä putkella vahvistettu, joka jäi tallin nurkkaan kekskeneräisenä kun auto meni kaupaksi. Suosittelen käyttämään sinun alkuperäistä akseliputkea, se on takuulla parempi kuin tuo minun vanha. Vetarit on takana Raptor 4x4 cromot, EHKÄ vähän kestävämmät kuin orggikset, mutta ei suurta eroa. Meinaavat lähteä kiertymään spooreistaan.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.05.2024, 21:30
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Kompuran johtosarjassa oli muistaakseni switch 1, switch 2 ja isolating switch, mikä on ilmeisesti kompuran päälle kytkentä?? Eiköhän ne vetarit minun käytössä kestä, yritän kuitenki ajjaa paikkoja rikkomatta etteenki jätin oman akseliputken mikä on tarkotus vahvistaa siinä vaiheessa kun jousitushomma tulee ajankohtaseksi.. se sinun vanha taka-akseli oli kyllä sen näkönen että on nähny muutaki ko maantietä Mutta enniiten minua niissä kiinnostiki nuo vetarit ja lukolliset perät
__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.05.2024, 05:57
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 933
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Uuden laakerin asennuksessa TÄRKEINTÄ on muistaa laittaa jarrukilpi akselille ennen laakeria
Tarkennetaan vielä tähän, että oikein päin
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 30.05.2024, 08:17
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Pieniä puuhasteluja ollu taas tuktukin parissa. Tuommosen laverin tein ylimääräseksi jääneistä ospi levyistä niin sai taakse lissää säilytystillaa. Samalla tuli hyvä kiinnitys paikka kompuralle vänkärin penkin taakse.

Penkkien välissä on jenkkiarmeijan 30cal ammuslaatikko joka sopi oikein kivasti paikoilleen.

Kompuran kytkentäki onnistu, arbin manuaalissa oli hyvät ohjeet, tämmönenki sähköistä mittään tietämätön onnistu kytkennät tekemään. Ja niinkuin LaaLaa muistelikin, takalukko pitää olla päällä että etulukon saa kytkettyä.

https://www.4x4offroad.fi/fi/tuote/a...o-ckmta-171503

Tuommosen ajattelin laittaa kompuralle kaveriksi, on suunniteltu käytettäväksi tuon tuplakompuran kanssa.

https://www.offroadtarvike.fi/fin/so...l-p-386712-313

Tuommoset arbin solenoidit kävis johtosarjaan ja paineilmasäiliöön suoraan, mutta miten nuissa toimii paineen löysääminen lukolta ko tuo ei vissiin ole 3/2 toiminen solenoidi

Sitten pitäs varmaan hommata jonkun näkönen paineensäätäjä? Tuohon lukkojen kytkimien viereen olis kiva saaha painemittari missä näkyis kompuran paine, mutta en vielä tiiä kuinka vaikea se on toteuttaa

Takajarruja tuli jumpattua ko kuskin puolen jarrukengästä irtosi pinta ja kiilasi renkaan tönkkiin. Onneksi sattu kotipihalla että ei käyny sen isompaa vahinkoa. Käytin männät irti ja putsasin, laitoin uudet kengät, mutta rummut ei halunnu mennä ilman suostuttelua paikoilleen vaikka säädin sen säätöjutun lyhimmälle. No loppuviimein sain ne paikoilleen, mutta testilenkillä jarrut kuumu aikalailla. Väheni selvästi ko ajo enempi ja välliin veteli käsijarrusta.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240530_080209_624.jpg‎
Views:	578
Size:	334,9 Kt
ID:	107136   Click image for larger version

Name:	IMG_20240530_080238_583.jpg‎
Views:	597
Size:	266,2 Kt
ID:	107137   Click image for larger version

Name:	IMG_20240530_072624_045.jpg‎
Views:	598
Size:	256,9 Kt
ID:	107138   Click image for larger version

Name:	IMG_20240530_080513_069.jpg‎
Views:	582
Size:	199,5 Kt
ID:	107139   Click image for larger version

Name:	IMG_20240525_184751_769.jpg‎
Views:	622
Size:	308,0 Kt
ID:	107140  

__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 30.05.2024, 09:51
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

On tuo ARB 180103 solenoidi 3/2, ilma poistuu tuon kelan läpi tulevan putkimaisen "karan" läpi, esim tässä amazonin ilmoituksessa enempi kuvia rakenteesta https://www.amazon.com/ARB-180103-Re.../dp/B00042JHT4

Erillistä paineensäätäjää et välttämättä tarvi, kunhan kompuran relettä on ohjaamassa painekytkin. esim tämä pitää paineen kokoajan 6-8bar välillä:
https://www.ikh.fi/fi/painekytkin-mi...-bar-xt9063201
Tuossa ARB:n kompurassa painekytkin saattaa jo ollakin, joku viisaampi osanneen kertoa

Mittari on tosiaan kiva olla järjestelmässä ja kytkimien vieressä hyvä paikka. Kokemuksesta voin sanoa, että painemittari olisi kiva näkyä myös pimeässä ja taustavalolla varustettua painemittaria ei pienessä kokoluokassa
tahdo löytyä. Eli kannattaa virittää jotenkin sopiva ledi kohdistettuna valaisemaan mittaria.... esim:

https://www.ikh.fi/fi/painemittari-m...nnitys-mwm4010
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...12v-2000050948

Minulla olisi joutilaana kalibrointikaasupullo (CALGAZ), tilavuus jotain 2-3L, paksua alumiinia eli pohjaan voi kierteyttää 1/8 liittimille paikkoja, koestuspaine muistaakseni 35bar.

Ja kannattaa yrittää miettiä joku vedentyhjennyspaikka järjestelmään, kosteutta syntyy väkisin.
__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.06.2024, 22:06
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Ei tuon romun kanssa tekeminen lopu vissiin ikinä, takajarruja ilmatessa meni jarrusylinteristä kierteet ilmausnipasta. No siinä auton alla kömytessä totesin että pitäs pelkääjän puolen öljyvuotoki korjata minkä aattelin johtuvan stefasta, mutta paljastuki että akseli on ruostunu puhki jousen kohalta. No ei muutako akseli irti ja leikata jousipeti irti ja sieltä löyty nuppineulan pään kokonen reikä ja syöpymää akseliputkesta.

Meinasi olla jousen pultitki vähän tiukassa ko yks meni poikki ja muut piti sahata poikki Tilasin uuet puslat ja u-pultit nii saa kasata uusilla osilla.

Nytkö akseliputki on hiottu ja kaikki kiinnikkeet irrotettu nii samalla aattelin vahvistaa akselin. Ajatuksena olis laittaa tuuman putkea akselin alapuolelle tai miksei vaikka ylöski?? Perän panssariki olis sammaan remonttiin hyvä tehä, sitä häätyy vähän mittoa ja suunnitella minkälaisen tekee. Siihen ajattelin 8mm lattaa käyttää..

Riippuja kattelin että jos samalla tekis aavistuksen pitemmät ja jämäkämmät, riittääkö 6mm paksuueksi jos riipun puolikkaat yhistäis keskeltä hitsaamalla latan molemmille puolille?

Hyvä auto tämä Suzuki ko ei tartte miettiä mitä tekkee seuraavaksi ko auto itte ilmottaa koko ajan uusia remonttikohteita
__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...

Viimeksi muokannut NorthRider : 08.06.2024 19:29
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.06.2024, 18:40
NorthRider:n Avatar
NorthRider NorthRider ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.11
Sijainti: Tornio
Viestit: 349
Perusasetus

Nyt on akseliputken ruostevika saatu paikattua ja uudet jousipedit tehty. Kuinka tarkkaa hommaa jousipetien laitto on kardaanikulman kannalta?? Tehin niin että jätin toisen puolen pedin paikoilleen malliksi, vatupassi päälle ja passilla toiselle puolelle uusi peti kiinni. Ihan sammaan linjaan ne ei tullu, mutta ei se monen asteen heitto sentään ole. Vielä häätys leikata toinen irti ja hioa niin saa tinata toisellekki puolelle uuden pedin.

Kävin itteni kanssa jaakopin painia tehäkkö soa vai ei, mutta päätin olla tekemättä U-pulttien kiinnityslevyt ja jarrurummut tuli hiekkapuhallettua ja maalattua niin ompahan viksumman näkönen ko akselin ja murikan maalaa Lehtipakatki pitäs käyttää levällään että saapi hiottua ja maalattua ne.

Sitten pääsiski kassaus hommiin ja kattoon montako sattaa kilometriä nyt kerkeeää ajamaan ennenkö on taas joku paikka remontissa
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20240603_164724_483.jpg‎
Views:	648
Size:	559,0 Kt
ID:	107193   Click image for larger version

Name:	IMG_20240609_183625_303.jpg‎
Views:	575
Size:	308,1 Kt
ID:	107194   Click image for larger version

Name:	IMG_20240607_081316_978.jpg‎
Views:	569
Size:	341,5 Kt
ID:	107195   Click image for larger version

Name:	IMG_20240607_093156_829.jpg‎
Views:	582
Size:	317,7 Kt
ID:	107196   Click image for larger version

Name:	IMG_20240609_171035_548.jpg‎
Views:	564
Size:	339,0 Kt
ID:	107197  

Click image for larger version

Name:	IMG_20240609_183631_534.jpg‎
Views:	616
Size:	333,4 Kt
ID:	107198  
__________________
Siinä hetken aikaa tuumailtuani totesin, että asiat menivät yllättävän nopeasti vituiksi...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.06.2024, 19:51
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen on kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.910
Perusasetus

Kannattaa varoa ettei tempase akseliputkea mutkalle
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
samurai, suzuki


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Maasturiprojekti 2016? Häänrik Chit-Chat 6 12.02.2017 22:12
Myydään maasturiprojekti osina,patrol 3,3td sull45 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 9 23.02.2013 15:58
Vuoden maasturiprojekti OHI Arska-tehtaalta Chit-Chat 1 13.12.2010 22:29
Vuoden 2010 maasturiprojekti ehdokkaat, äänestys maasturiprojekti osion alkuriveillä! swamber Maasturiprojektit 58 14.11.2010 22:20
Vuoden 2009 maasturiprojekti Rekisteröimätön Maasturiprojektit 58 02.10.2009 08:24


Sivu luotu: 19:16 (GMT +2).