|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#451
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Jukka |
#452
|
||||
|
||||
Tässä vähän suuremman luokan "uima-allas" -suunnitelma https://hlv.fi/ajankohtaista/lampovo...iekkakuoppaan/
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#453
|
||||
|
||||
Nythän tuo sähkö ei ole järin kallista, mutta kun tuo pörssisähkö tuppaa olemaan yöllä liki ilmaista ja yösiirtokin halvempaa, niin onko joku kokeillut ylilämmittää puurakenteista taloa yöllä pari astetta lämpimämmäksi jotta päivällä lämmitystarve taas laskisi?
Uusissa ilpeissä kun on viikkokello valmiina, niin aattelin tehdä taloon ja talliin parin viikon testin ja katella sitten Helenin appista että tuleeko säästöä vai katoaako ylilämmöt rakenteista pihalle.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#454
|
|||
|
|||
Onkos kellään tietoa jos vesikierto pumpun sammuttaa päiväksi ja käyttää vain yön aikana halvalla sähköllä,lyheneekö pumpun käyttöikä? Kyseessä saunatilat.
|
#455
|
||||
|
||||
Lainaus:
Entisen pumpun ikää en tiedä mutta näön perusteella vuodelta miekka ja kivi ja meidän asumisen noin kaksikymentä vuotta kesti jonka aikaa kokoajan katkonut ja kesät ollut topissa kokonaan välillä olen sitä pyöräyttänyt varoiksi ettei jumahda. Nyt uusi pumppu ollut noin kaksivuotta ja samalla periaatteella mennään ja ainakin vielä kestänyt. Sen takia katkoo pumppua kun samalla vastuksella lämpiää osa lämpimästävedestä vapaakierrolla. Kylppäri remonttissa tuli uusi lämminvesivaraaja lisäksi. Juu tiedetään että ihme systeemit sitten kun pateriverkon kiertovettä voi lämmittää vielä lisäksi vanhalla puuhellalla jossa on vesivaipallinen pesä toisessa päässä. Ja talo vanha rintamamiestalo ja rakentajan tekemät systeemit.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# Viimeksi muokannut Tojo4wd : 04.11.2023 20:52 |
#456
|
|||
|
|||
Kokeillut puurakenteisessa talossa, joka ei asuntona jos jonkinmoisia ajastuksia. Pitäs olla erilistä mittausta sitä rakennusta varten, jotta voisi sanoa hyödyistä.
Pitäs olla jonkinlaista pörssisähkön hintaa seuraavaa tekniikkaa, jotta voisi kovin hyvin optimoida. Marraskuussa rakennusta kuivana pitävää lämmitystarvetta eikä aurinko tuo päivälle edukkuutta. |
#457
|
|||
|
|||
Tottakai lyhenee.
|
#458
|
||||
|
||||
Varmaan aikasemmin samaa asiaa ihmetelly, mutta kun nyt osu taas tällanen silmiin....
https://www.iltalehti.fi/autouutiset...d-ac4f0217957e Kun kännykässä puhuminen ilman hands freetä (jota kyllä itse käytän), on sakotettavaa kun vaarallista liikenteessä, kuten muukin älyluurin räplääminen kun ei seurata muuta liikennettä, niin miten nää uudet autot, ja sähköhimmeliautot, joissa monessa on useempikin näyttö mitä räplätään ja katsellaan ajaessa on ihan ok...? Eikö se nyt ole ihan yhtä vaarallista hommaa niiden tuijottely ja näppäily, varsinkin kun tollasta näyttöä ei oikeasti voi operoida samalla tavalla kun viiksiä ja nappuloita...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#459
|
||||
|
||||
Joo sakko kaikille kosketusnäyttöjen hipelöijille! Se on helpompi puhuu luuriin, vaihtaa vaihteita ja polttaa norttia samaan aikaan kuin säätää kosketusnäyttöä. Hyvä että volkkarikin ymmärsi sen vihdoin.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#460
|
||||
|
||||
Lainaus:
Oiva artikkeli aiheesta: https://tekniikanmaailma.fi/ruotsala...painikkeisiin/
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#461
|
|||
|
|||
Lainaus:
Saattaa kosketusnäyttötouhu mennä siihen, että kone ajaa ja ihminen kyydissä. |
#462
|
|||
|
|||
Se ei tosiaan ole sattumaa, että ennen kaiken vallannutta lääppimiskulttuuria,
autoissa oli pyöritettäviä ja painettavia haptiikkaan eli tuntoaistiin ja lihasmuistiin perustuvia säätimiä. Nuo oli todettu turvallisiksi. Valokatkaisin on vieläkin monessa autossa sellainen. Se löytyy pimeässäkin ja asento sekä porrastus tuntuu sormissa. Haptinen lihasmuisti tekee sen, mikä on tarpeen. Voi pitää katseen tiessä ja ajatukset ajotapahtumassa. Nykyään on näyttöjen lisäksi nappeja ratissa ja joka puolella autoa, niitä on melkein pakko katsoa että osuu oikeaan. Ja jos ajelee eri merkkisillä autoilla, niin ohjekirjasta pitää usein katsoa, mikä tökkäisy tai lääppäisy mihinkäkin tilanteeseen tarvitaan. Toivottavasti regulaattorit ja autonvalmistajat ymmärtäisivät taas alkaa määritellä yhtenäistä turvallista logikkaa autojen käyttöliittymiin. |
#463
|
||||
|
||||
"Keskusta haluaa sähkö*autoille kilometri*veron
Liikenteen verotuksen tuotot laskevat nopeasti sähköautojen yleistymisen myötä." https://www.hs.fi/politiikka/art-200...ntent=promobox
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#464
|
|||
|
|||
Lainaus:
Viimekerralla autoliikekierroksella ei näkynyt mitään vaihtoehtoja, jotka ei tulisi kalliiksi tai muutoin ongelmia. Liikkeestä tarttui edellisellä kerralla mukaan alle 2000 egen Jumper. Onneksi Toyota liikkeessä raha riittää edes lounaaseen Paljon on menopeliä tarjolla optimoituna Kansallisoopperaan tai Kulosaaren Casinolle matkustamiseen. |
#465
|
||||
|
||||
Tesla or not to Tesla...that is the question
Sähköautokokemuksia Suomen talvessa.....
Mika Treuthardt Soon tämä Tessukointikin Lapisa tyyristä hommaa. Kylmät akut, tunnin lataus, saat 6% akkua ja maksaa 25€. Ootellessa sakilla Pyyssä mennee 100€/nuppi. Sittä et edes ite pysty ajamaa mökille, taksi 30€. Saatu sähkö sullaa pakkasessa yöllä. Kyllä on seuraava diiseli ja nastat. https://t.co/IwtyVeQHTD (https://x.com/mikatreuthardt/status/...B0ZDfUQcw&s=03)
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#466
|
|||
|
|||
Joo, kyllä tämä patteriautoilu on yhden aikakauden suuri ”vihreä huijaus”. Pelkästään akuston ylläpito ilman latausta ja akuston lämmitys voi syödä 10-15Kwh energia päivässä. Tuohon kun lisää laturien ja siirron hävikin, niin ollaan helposti yli 20Kwh:n päivittäisessä kokonaiskulutuksessa per auto. Ainoat tahot jotka tässä voittavat ovat sähköyhtiö ja valtio.
|
#467
|
||||
|
||||
Aika sissejä on kyllä ne ketkä lähtee etelästä Lappiin sähköautolla kovilla pakkasilla ja samaan aikaan kun muutkin siellä yleisten laturien luona. En ihmettele yhtään että vituttaa, mutta eikö se nyt ole ihan ilmiselvää...
Voihan se olla, että sähköautot on vaan välimenevä vaihe ja lopulta kaikki ajaa vetyautoilla tai polttaa synteettisiä polttoaineita polttomoottoreissaan. Aika näyttää, mutta tällä hetkellä sähkö tuntuu lyövän läpi länsimaissa.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#468
|
|||
|
|||
Niin siis vetypolttokennoautohan on periaatteessa täysi sähköauto, sillä erotuksella että se ei tarvitse suurta ajoakkua, kuten patteriautot. Polttokennoautolle riittää noin 15-20Kwhn akusto, sillä polttokenno lataa akustoa koko ajan ajon aikana eikä tarvitse valtakunnanverkkoa yhtään mihinkään. Meillä on ollut ko vuonna 2012 käytössä vetytankkausasema, ja jo silloin ajelimme muutamalla autolla, joiden kulutus oli luokkaa 1Kg vetyä sadalla kilometrillä. Siitä voi sitten miettiä, että minkä vuoksi valtiomme ei ole tätä kehitystä tukenut…
|
#469
|
|||
|
|||
Lainaus:
Kyllä se pitää teslaankin asentaa vetokoukku ja hinata perässä semmosta 100Kwn agregaattia 600L polttoainesäiliöllä. 😂 Tämähän on sitä kuuluisaa vihersiirtymää parhaillaan. Tämäkin vaihtoehto tulee paljon halvemmaksi kuin ladata autoa noista latauspisteistä. |
#470
|
||||
|
||||
Jos parina päivänä vuodessa on kallista ladata sähköautoa, niin jäljelle jää vielä n. 360 halpaa yötä vuodessa. Dieseliä ja bensaa tuntuu olevan aina kallista tankata, varsinkin jos ajaa paljon.
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#471
|
|||
|
|||
No itse en täällä pohjoisessa voisi käyttää sähköautoa pitkien välimatkojen ja peräkärryn tarpeen vuoksi. Yhdessä testissä mittasimme toimintasäteeksi 100Kwhn akulla alle 150km -30c lämpötilassa kärryn kanssa. Eipä kovin kauas uskalla lähteä tuolla pelillä ajelemaan. Litium akun ominaisuudet ovat kylmässä surkeat, ellei akkua lämmitetä. Tämä johtaa siihen, että auto käyttää osan sähköstään ajoakun lämmitykseen jopa ajon aikana. Ja kun akku sijaitsee pohjassa, niin se ei liene ole kovinkaan lämmin paikka pölisevällä lumisella tiellä noissa lämpötiloissa.
|
#472
|
||||
|
||||
Mietin itse tätäkin asiaa jo aiemmin et mitäköhän esim. puolustusvoimat, pelastuslaitos ym. ovat mieltä tästä sähköistämisestä......ensimmäinen ulostulo minkä itse huomasin
https://www.is.fi/autot/art-2000007853685.html
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#473
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#474
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#475
|
||||
|
||||
”Etu menetetään”
Hän nostaa esiin myös ympäristöä koskevan ulottuvuuden. Sähköauton akkujen valmistusprosessi tuottaa hänen mukaansa ilmakehään huomattavasti enemmän hiilidioksidia kuin polttomoottorimallien valmistaminen. Niinpä sähköautojen on pysyttävä liikenteessä riittävän pitkään, jotta niiden ajamat nollapäästöiset kilometrit kompensoivat valmistuksessa syntyneet päästöt. – Mikäli sähköauto heitetään saman tien haaskuuseen menetetään nollapäästöisiin ajokilometreihin perustuva etu. https://www.iltalehti.fi/autouutiset...0-d10a2efcfe82 Sähköautojen hiilijalanjälki on ekologisuus on melkoista viherpesua....mutta eihän niitä faktoja haluta kovinkaan tuoda esiin, nyt taas kerran lipsahti.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Aurinkosähkö tietäjiä? | SptV | Chit-Chat | 45 | 28.08.2018 14:22 |
kellojen siirron ihanuus | 0ltzi | Chit-Chat | 46 | 07.07.2018 12:51 |
Ulkona huoltamisen ihanuus | GeneralJ | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 07.12.2015 00:11 |
Forum-keskustelun ihanuus | petris | This And That | 1 | 11.03.2003 15:27 |