![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kuvia ei tosiaan näy. En keksi minäkään, että miten vaihdekepin tai kickdown-vaijerin säädöillä pystyisi turbiinilukon kytkeytymiseen vaikuttaa, mutta jos onnistuu niin mielelläni kuulisin miten!
Nyt kun on projektin saanut liikenteeseen ja ajellut maantiellä niin tuo lukon kytkeytyminen saattuu juuri hankalasti maantiellä matkanopeudelle reilun 80km/h vauhtiin. Joutuu joko vähän turhan kovaa ajamaan pitääkseen lukon kytkettynä tai sitten se kytkeytyy ja aukeilee jatkuvasti mikä aiheuttaa ärsyttävää kierrosten vaihtelua ja kuluttaa vaihteistoa turhaan. Nykyään ajatukset siirtyneet lähinnä perien välitysten muuttamiseen, mutta se taas maksaa ison kasan euroja joita ei muutenkaan liikaa ole. Se tosin varmaan auttaisi turbiinilukon lisäksi maastossa turhan herkkään kaasuun. Meinaa tulla epätasaisessa rytyytyksessä nykivää menoa.
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos haluaisi esim nelosen kytkeytymään aiemmin, jolloin turbiinilukkokin tulisi mukaan, tietääkseni ainoa tapa on saada painavampi luisti governorin venttiiliin, siihen joka osallistuu nelosen kytkeytymiseen. 4HP22 on tuolta osin kokematta, mutta pienempien etuvetoaskien eli 4HP14 ja 4HP18 kanssa noita luisteja vaihdettiin kun haluttiin passata vaihtoajankohtia paremmin omiin mieltymyksiin ja käyttöympäristöön sopiviksi. Täysmanuaalikäytön sai aikaan myös laittamalla venttiili governorin painelinjojen väliin, noissa kun oli huoltoliitännät painemittausta varten, niin nämä kaksi kanavaa kun yhdisti niin askissa oli se vaihde heti päällä mitä kepakosta pyydettiin, vaihdon nopeus muuttui sitten kaasun eli kickdownin mukaan... Sähköohjattuun 4HP22 askiin on lukituksen pakko-ohjaus suht helposti tehtävissä, ja ainakin TD5 -koneinen Disco2 muuttui huomattavasti taloudellisemmaksi tuommoisen muutoksen kanssa... |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Eikö se sähköohjaus ollu vasta 4HP24 askeissa?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Oli kaks-kakkosissakin. 4HP24 on ainakin P38 Rangessa 4,6 litraisen koneen kanssa, pienemmissä 4HP22 joka kakkos-Discoissakin ainakin TD5 ja 4.0 V8:n kanssa...
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
JasuT:ltä löytyi taas paljon tietoa. Kiitos tästä.
Ymmärsinkö oikein, että nelosen ja lukon kytkeytyminen ovat täysin toisistaan riippuvaisia? Eli niiden välinen kierroslukuero pysyy aina samana eikä pelkkää lukon kytkeytymistä voi aikaistaa? En ole ZF:n laatikkoa koskaan avannut, mutta mikäli tuo governorin venttiili on muiden venttiilien mukana venttiilikoneistossa ja sen saa öljypohjan kautta pois niin periaatteessa muutos olisi helppo. kunhan jostain löytyy painavampi venttiili tai siihen saisi painoa lisättyä. Siihen tuo tietty helposti kaatuu. Voisikohan oikeasti noin helppoa olla... Ei tarttisi edes vaihteistoa autosta irroittaa tai jakovaihteistoa ja vaihteiston päätyä päästäkseen itse governoriin käsiksi.
__________________
Range Rover 3.9EFI -90 Subaru Forester -00, Subaru Outback -05 ja pari Saabia |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Enpä usko, ennen kuin joku laitta faktaa pöytään....siis turbiinilukon "pakkolukituksen" osalta.
Ja kickdown:han vaihtaa pienemmälle pykälälle, joten en tajua miten kick down voisi kytkeä turbiinilukon päälle isolla vaihteella....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 17.01.2024 23:28 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Varmasti hämää tuon 4HP22 askin kanssa sekin, että siitä on niin erilaista vaihtoehtoa olemassa, hydraulinen ja sähköohjattu poikkeaa moneltakin osalta toisistaan, sähkötön versio on ainakin Classic Rangessa ja ykkös-Discossa, sähköohjattuna kakkos-Discossa ja P38 Rangessa (joissa tuli verrattua käytöstä, Rangen bensakasin kanssa käytös ihan erilainen ja mukavampi kuin TD5-Discossa, lukonkin osalta). Osa mekaniikasta on samaa, osa poikkeaa paljonkin... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rungon muuttaminen | Gary Grand | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 27.11.2020 14:10 |
Ostetaan ZF 4HP22 | necotium | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 11.06.2012 23:02 |
Akselivälin muuttaminen | HeikkiH | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 09.08.2011 23:01 |
Ozi wpt tiedoston muuttaminen | slipoveri | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 07.02.2006 18:34 |
rengaskoon muuttaminen | kirurgi | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 16.12.2005 13:49 |