![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#276
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() |
#277
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No nyt kun minulla on Fordilta dokumentit millä saan tämän leimattua niin ne on se viimeinen hätävara. Kyllä minä tämän taistelun katson loppuun katsurin kanssa. Onhan se kumma ettei he voi ammattinsa puolesta selvittää kunnolla näitä asioita. |
#278
|
|||
|
|||
![]()
Mites chevy vanit vanha koriset.. niitäkin on tehty quickley pajalla nelikkona.. voiko tätä käyttää vertailumallina vai onko tyydyttävä erillisjousitettuun neliveto ratkaisuun.. jos ymmärsin oikein , ettei erillijousitettua saa jäykäksi muuttaa ilman mallisarjan sisällä tapahtuvaa muutosta..
|
#279
|
||||
|
||||
![]()
Täällä ei kait ole käsitelty vielä asiaa, että uudessa määräyksessä ei ole enää sallittujen muutoston listalla korin korottamista rungolta?
__________________
Harbor Cruisers |
#280
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Edit: Ja onhan se sallittua, kun lirpakkeissa lukee jiusituksen kohdalla "Alustan korotus yhdessä mahdollisen korinkorotuksen kanssa...."
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 28.11.2023 13:00 |
#281
|
||||
|
||||
![]()
Oli (on) sallittua vanhan määräyksen aikana, joten otettu huomioon uuden määräyksen ehdoissa.
__________________
Harbor Cruisers |
#282
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Meidän kouluttajan näkemys: Lainaus:
”3.11.2 Jousitus Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia … madallus- tai korotusosia…” |
#283
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#284
|
||||
|
||||
![]()
Vanhassa määräyksessä korin korottaminen rungolta oli korimuutos, nyt se olisi siis alustamuutos?
Vanhaan määräykseen verrattuna miltei puoli sivua tekstiä hävinnyt.
__________________
Harbor Cruisers |
#285
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toistetaan nyt vielä kerran ihan suoraan Trafin määräyksestä - mikä jo yllä luki: "Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajo…" -> maastoajoneuvoissa kokonaiskorkeus saa muuttua 150mm josta korkeintaan puolet muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla. Korin korottaminen lisää ajoneuvon kokonaiskorkeutta, kuten myös renkaan halkaisijan kasvatus ja alustan korottaminen. Tuo pykälähän sen korin korotuksen sallii, ja kun maastoajoneuvoa saa korottaa korkeintaan 150mm ja siitä korkeintaan puolet renkailla, niin alustan + korin korotus saa olla yhteensä korkeintaan 75mm. Edit: ja toki pitää muistaa että vaikka renkailla voidaan korottaa korkeintaan 75mm, niin harvassa autossa se onnistuu. Se kun vaatisi halkaisijaltaan 150mm alkuperäistä suuremman renkaan, ja rengasmääräyksissä on 15% raja halkaisijan kasvatukselle.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 28.11.2023 16:47 |
#286
|
||||
|
||||
![]()
Lähinnä vaikuttaa että määräyksestä on unohtunut että mitä autoja ja millä edellytyksin saa korottaa laittamalla palikkaa korin ja rungon väliin.
__________________
Harbor Cruisers |
#287
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ei se mitään haittaisi vaikka olisi omana kohtanaan myös korirakenteeseen liittyvien muutosten kohdalla, mutta ei siihen mielestäni kuitenkaan tarvita puolen sivun verran tekstiä kuten vanhassa oli. Tämä uusi versiohan on sinällään parempi, että nyt kaikkia missä on erillisrunko voi korottaa korinkin osalta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#288
|
|||
|
|||
![]()
Onko noista turvakaari asiosta täällä ollu jo keskustelua?Tuollaiseen kiinnitin vaan huomiota kun sääntöjä lueskelin.
Turvakaari tai turvakehikko tulee kiinnittää ajoneuvon runkoon hitsaamalla tai itsekantavan korin pohjalevyyn vähintään neljästä pisteestä vähintään neljällä halkaisijaltaan 10 millimetrin ja lujuusluokaltaan 8.8 läpipultilla, jolloin tulee käyttää vähintään 3 millimetriä paksuja kooltaan 150x150 millimetriä olevia teräksisiä vahvikelevyjä pohjalevyn molemmin puolin. Turvakaaren tai turvakehikon putket tulee liittää pohjalevyn sisäpuolella käytettävään vahvikelevyyn yhtenäisellä saumalla hitsaamalla. |
#289
|
||||
|
||||
![]()
Mä kysyin kun käytin näytillä nelikoksi muuttamaani Dyanea, että miten suhtautuisivat jos tälläis kolmannen akselin ja vetävänä tottakai. Ensin oli että "eieiei, tuskin trafiltakaan lupaa saat", vaan kun tarkensin kysymykseni koskevan Brittimaasturia, Classic Rangea tai Series Lantikkaa, niin hymy nousi kasvoille ja vastaus oli "no eihän siinä ole kuin laittaa tiedot järjestelmään kun olet sen saanut valmiiksi"...
|
#290
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No, taas uuden rakennemuutosmääräyksen valmistelu on potkaistu käyntiin pari viikkoa sitten, ehkäpä 2026 taas onnistuu. https://traficom.fi/fi/ajankohtaista...ta-uudistetaan |
#291
|
||||
|
||||
![]()
Onkos akselisto/jousitus asioissa mitään kummallisuuksia? Tarkoituksena leimata ln 110 hilux takapää kierrejousille, pajeron jakareilla, massat riittää varsissa kyllä, mutta onko jotakin muuta huomioitavaa?
|
#292
|
||||
|
||||
![]()
Gmc jimmy -82, mikähän on ollu maksimi rengaskoko alunperin mitä vois verrata?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#293
|
||||
|
||||
![]()
235/75R15 oli suurin koko Jimmyyn. K5 Blazeriin sai optiona 31x10.5R15 renkaan, mutta vaikka teknisesti Jimmy ja Blazer ovat sama auto, niin tuota ei voi käyttää verrokkina.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#294
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Otteessa ei muita renkaita mainittu ![]()
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#295
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Oli mullakin aikanaan 33 otteella rekiteriin merkittynä kokona, 31" vaihtoehtoisena ja tehtaalta auto oli lähtenyt koodien mukaan 235-kumeilla.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#296
|
||||
|
||||
![]()
Oletteko saaneet minkään instanssin esim. FHRA kautta viestiä että 2021 voimaan tulleeseen asetukseen haetaan nyt muutoskommentteja? Nyt kannattaa olla aktiivinen! Jos ei muuta tietä löydy lähettää ehdotuksia niin voin niitä koota yhteen ja laittaa Fhra linkin kautta eteenpäin.
"Traficom on ottanut yhteyttä ajoneuvoharrastajiin ja pyytää kommentteja ja kehitysehdotuksia vuonna 2021 voimaan tulleesta rakennemuutospäätöksestä. Päätöksessähän asetetaan raja-arvoja mm. auton teho-painosuhteelle, korimuutoksille ja rengastukselle." |
#297
|
|||
|
|||
![]()
Mulla lukee 1982 MQ160 Patrollin otteessa 275/70r16 renkaat (muutoskatsastettu). Mikäli menee leimalle 31/10,5r15 renkailla, niin täytyykö muutoskatsastaa uudestaan, kun on tuumakoko?
|
#298
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
löyty muuten sivustolta kuvakin https://www.offroadcenter.fi/kopio-blogi/ Tiedä sit onko enää siellä. ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#299
|
||||
|
||||
![]()
^Kyllähän tuokin yksilö toisinaan on mielessä käynyt. Joku harhainen muistikuva 90-luvun puoliväli-loppupuoli, että olisi ollut TM:n esittelyssäkin, tuolloin olisi ollut remmiahdin moottorin päälle asennettuna tarjoilemaan lisävääntöä, ja lukot joka akselille, olisi silloisen tekstin mukaan jaksanut mennä ovi edellä asvaltilla lukot kytkettynä...
Tuossa mielessä helppo olisi omavalmisteenakin, kun rekisterissä on jo yksi. Pitäisi vaan nämä omat resurssit, niin taloudelliset kuin jaksamisenkin, osata kanavoida paremmin pakollisista mielekkäisiin, akselistoja on kyllä varattuna jo tätä operaatiota varten ns. riittävä määrä... |
#300
|
||||
|
||||
![]()
Muistelen joskus aikanaan kun Off Road Center oli vielä Helsingin Metsälässä, että Liukkonen olisi kertonut tuon olleen yksi jonkin Saudi-Arabian, Qatarin, tai jonkun sieltä päin kontrahdin tuotos. Tarkoitettu alun aselavetiksi.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rengas- ja moottorimuutoksien rajat muuttumassa! | -MaTTi- | Tekniikka & Jutustelu | 839 | 19.11.2021 10:25 |
Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
Gen2 pajeron moottorimuutosten leimaus | Dectane | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 03.01.2013 14:29 |
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... | Korpikumpu | Chit-Chat | 16 | 19.12.2009 20:38 |
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 09.07.2007 10:34 |