Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.08.2023, 17:30
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 124
Perusasetus

Samaa pohdin itse kun pähkäilin että hp-ahtimen turbiinin läpi pitää kulkea kaikki pakokaasu ja silti sen pitäisi herätä alhaalta. VNT ei silti tule compoundissa kysymykseen, menee liian monimutkaiseksi näin alkuun.

Tuo kompurapuolen mitoitus hp-ahtimessa vaikuttaa kinkkiseltä, tai ainakin työläältä. Onko kokemuksia että hp-ahtimelta "pyydetään" liikaa ennen lp-ahtimen mukaantuloa, eli painesuhde koittaa nousta liian kovaksi?

En minä ahtopainetta pelkää, ei vaan ole kokemuksia kovista paineista vakiomoottorin kanssa. Toki nyt muodostuu pumppu pullonkaulaksi eli kakku ei riitä koviin paineisiin eikä toki nämäkään paineilmalla toimi eli pulloon puhaltaminen ei ehkä auta.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.08.2023, 20:38
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 664
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samikoo Näytä viesti
Samaa pohdin itse kun pähkäilin että hp-ahtimen turbiinin läpi pitää kulkea kaikki pakokaasu ja silti sen pitäisi herätä alhaalta. VNT ei silti tule compoundissa kysymykseen, menee liian monimutkaiseksi näin alkuun.

Tuo kompurapuolen mitoitus hp-ahtimessa vaikuttaa kinkkiseltä, tai ainakin työläältä. Onko kokemuksia että hp-ahtimelta "pyydetään" liikaa ennen lp-ahtimen mukaantuloa, eli painesuhde koittaa nousta liian kovaksi?

En minä ahtopainetta pelkää, ei vaan ole kokemuksia kovista paineista vakiomoottorin kanssa. Toki nyt muodostuu pumppu pullonkaulaksi eli kakku ei riitä koviin paineisiin eikä toki nämäkään paineilmalla toimi eli pulloon puhaltaminen ei ehkä auta.
Mulla ois polttoainepuolen ongelmaan ratkaisu, jos vaan sulla sattus olemaan semmonen kone mihi tuo 12ht:n pumppu kävis. Nimimerkillä. 450-550cc väliin tuottoa. Mutta tänää justiin kaverin kanssa juttelin tuosta turbo hommasta. Se kerto justiin että, vag puolella käytetään vnt ahtimia just sen takia että, siitä saa turbiinikotelon virtaamaan paremmin siivet auki kuin, hukkis ahtimen pesän portin kanssa.
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.08.2023, 14:17
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 124
Perusasetus

Nelisylinterisiä nuo on kaikki, ikävä kyllä. Ja kaikissa etukardaani kuskin puolella niin en äkkiseltään löytänyt helposti sovitettavaa dieselkutos-laatikkopakettia noihin amerikkalaisiin.

Nettiä selatessa jotkut olivat käyttäneet vetohommissa alkuperäistä ahdinta hp-ahtimena, toki Mitsun koneissa pakopesän nielu on turhan ahdas, varsinkin 2.8:ssa. Tämä siis vaan kuriositeettina, olisi ollut halpa kokeilu lyödä GT35-kopio lp-ahtimeksi orkkisahtimen kaveriksi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.08.2023, 14:34
opelman:n Avatar
opelman opelman ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.02.11
Sijainti: Somewhere out of civilization
Viestit: 664
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samikoo Näytä viesti
Nelisylinterisiä nuo on kaikki, ikävä kyllä. Ja kaikissa etukardaani kuskin puolella niin en äkkiseltään löytänyt helposti sovitettavaa dieselkutos-laatikkopakettia noihin amerikkalaisiin.

Nettiä selatessa jotkut olivat käyttäneet vetohommissa alkuperäistä ahdinta hp-ahtimena, toki Mitsun koneissa pakopesän nielu on turhan ahdas, varsinkin 2.8:ssa. Tämä siis vaan kuriositeettina, olisi ollut halpa kokeilu lyödä GT35-kopio lp-ahtimeksi orkkisahtimen kaveriksi.
Siis, todella monessa paikassa, vakioahdin toimii paremmin kuin hyvin hp-ahtimena. Mutta ei kaikissa. Mm vanhanliiton 1.9tdi koneissa oleva pikkuinen pakokaasujarru, joka on tukossa jo vakiotekniikallakin.
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x
Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä.
https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ

ISORY
SLCK #556
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.08.2023, 20:46
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 124
Perusasetus

Löytyykö ulkomuistista vinkkiä 2.8l moottorille? Tehdasturbojen etsintä on hieman haastavaa kun ei löydy taulukkoa mistä voisi katsoa kompura- ja turbiinikartat yhdellä vilkaisulla.

Omaan makuun tuo Mitsun 4D56-moottorin TD04-09B herää hiukan myöhään, voi toki johtua pumpun säädöistäkin. Tämä ahdin voisi muuten olla sopiva kandidaatti hp-ahtimeksi isompaan Mitsun moottoriin.

2.8-moottorissa on pakosarjassa pieni reikä egr-venttiilille, siitä saisi pienen hukkaportin ohittamaan hp-ahtimen turbiinin jos tarve vaatii, mahdollisesti ilman ahtimen kyykkäämistä?

Viimeksi muokannut Samikoo : 26.08.2023 20:48 Perustelu: typo
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.08.2023, 08:55
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.282
Perusasetus

Jos laittais vaan yksinkertaisesti pikku holsetin He221w ja säästäisi aikaa ja energiaa autojen muuhun rakenteluun, esim. välitysten tihentämiseeen jos kerran isoja pyöriä tulee alle...?
__________________
Todistetusti kohtuuton käyttäjä ja ylikuormittaja...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.08.2023, 10:30
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 124
Perusasetus

Kyllä noita muutenkin rakennetaan ja välitykset muutetaan kun sen aika koittaa.

Tuo on todettu moneen kertaan että helpoin olisi laittaa sopiva yksi ahdin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.08.2023, 15:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.065
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petr Näytä viesti
Jos laittais vaan yksinkertaisesti pikku holsetin He221w ja säästäisi aikaa ja energiaa autojen muuhun rakenteluun, esim. välitysten tihentämiseeen jos kerran isoja pyöriä tulee alle...?
Tämä. Mut jos haluaa vaan räpläämisen ilosta kokeilla, niin pitäähän se mennä yrityksen ja erehdyksen kautta, saattaa jopa tsägällä onnistua.

Pumppuun laittaisin ite enemmän panostusta kuin monimutkaiseen ahtamiseen, ahdin kuin ahdin, kyl se vaatii sopivasti soppaa että sysää. Ei sillä tukkeeseen asti kiinni käännetyllä VNT:lläkään saa potkua jos ei syöttö oo tarpeeks iso, lyhyt ja oikea-aikainen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Squirrellin ahtimen mitoitustaulukko armas Tekniikka & Jutustelu 5 16.06.2014 21:21
mitä öljyä käytät isosssa dieselmoottorissa voiteluaineena? Jari Tekniikka & Jutustelu 27 25.03.2014 16:26
Katti/hiukkaskiihdytin dieselmoottorissa Arska-tehtaalta Tekniikka & Jutustelu 7 27.10.2013 10:07
Ostettu CT-26 ahtimen pakoputken laippa Waalsku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.10.2009 10:52
O: Lj:n ahtimen osia Jeeper O/M/V Muut 0 31.01.2004 13:06


Sivu luotu: 01:04 (GMT +2).