![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Ruiserin koeponnistuskeikka Barentsinmerelle. Meri saavutettiin ilman ongelmia, tosin simpukasta vähän säätänyt pariin otteeseen ylimääräisiä löysiä pois.. Ekat naarmutkin hankittu puskaan majoittumaan ajaessa 😱😁
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Eipäs ole tullut päiviteltyä projektin tilannetta yli puoleen vuoteen.. eikö vaan oo joutanut, kun lopulta pääsi loppukesästä taas ruiserilla liikenteeseen
![]() Tässä talven aikaan päällimmäisenä on ollut pienimuotoinen tallin päivittely, niin ei itse asiaan ole kovinkaan paljon joutanut paneutumaan.. Talliin on siis asentumassa 2-pilari autonostin, joka vaati lattian auki piikkauksen 12 neliön alalta ja uuden vahvemman valun, että uskaltaa turvallisin mielin nostinta käytellä. Nyt lattia on vähän valmistajan suosituksia tukevampi, mutta tallin viileyden takia lopullinen lujuus lattiaan tulee vasta keväämmällä. Sitä odotellessa on asenneltu parempaa valaistusta, työpöytätilaa ym. työskentelyä helpottavaa. Lattia-alaa pitäisi saada vapautettua muutoksilla sen verran, että jatkossa tuonne mahtunee tarvittaessa pari autoa paremmin sisälle. Jotakin oon kuitenkin kerinnyt syksyn/talven aikaan värkkäämään Toyotaankin. Viime kesänä jo rakentelin vararenkaalle paikan 7-sarjan Land Cruiserin orkkisosia hyödyntäen. LJ70:ssä on sama rengasräkki kuin kaikissa muissakin 1985-2024 J7- Cruisereissa, joten hitsasin semmoisesta tyypiliset halkeamat kuntoon ja lisäsin 4 mm lätkän vahvikkeeksi. Sopiva ovi johon rengasräkki sopii, tuli hankittua samoihin aikoihin. Jo heti toisella maalauskerralla värisävy sattui tarpeeksi lähelle.. ![]() Lopuksi Toyotan nippeleillä räkki kiinni oveen ja rengas kiinni telineeseen. Yllättävän tukevasti se siihen tulee kiinni. Oven lukon ja tukihilut säädin vielä niin, että oven ja renkaan paino lepää reilusti niiden varassa, eikä pelkästään saranoiden. Jo joskus pari vuotta sitten ostin Denson suihkujen kärjet varuille talteen, syksyllä tuli ne vaihdettua lopulta. Vaikka entisetkin olin testannut mielestäni ihan hyviksi ja säätänyt paineet kohilleen, oli muutos kyllä ihan selvä. Entisillä kylmäkäynnistyksessä leijui pihassa dieselin "kitku", nuo ei tunnu käryttelevän samalla tavalla. Saksasta tilasin tuommosen halvahkon (kiinalaisen) testipumpun, ihan toimivan oloinen kun vaan säiliön liitoksen tiivisteli pitäväksi. Vetokoukku valmistui myös talven aikana maalia vaille valmiiksi. Pitää tuohon vielä etsiä sopiva koukkuosa, kun saan tuon asennettua paikoilleen ja mitattua korkeuden. Lähipäivinä lisää, kun taas jaksan naputella..
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Alkuperäinen virtalukko oli perinteinen kulahtanut, kääntyi vähän huonohkosti virrat päälle ja uudehkokin avain oli väljä reiässään. Alkuperäisellä numerolla lukkoa en löytänyt, muuta googletus ja osanumeroiden vertailu kertoi että 1990-mallista eteenpäin J7x-malleissa oleva virtalukko käy, vaikka eri varaosanumerolla onkin orkkikseen verrattuna.
Mitään muuta eroa en noista löytänyt kuin varaosanumerot. Rattimuovien irrotuksen jälkeen tuon vaihto oli muutaman minuutin homma, kun vaan löysi lukkorungosta reiän jonka kautta virtalukon sai vapautettua irti ihan vaan pikkuruuvarilla painamalla, muistaakseni piti avain olla ACC-asennossa kun tuon vetäisi irti pesästään. Nytpä pelittää virtalukko taas kuin uusi ![]() Mittariston muutosprojektia.. Tuossa on kokoajan ollut polttoainemittarissa vika, jossa viisari tipahtaa nopeaan tahtiin näyttämään tyhjää kun täydestä tankillisesta on kulunut n. neljännes. Uusi tankin anturikaan ei vikaa korjannut. Toinen "vika" tuossa alkuperäisessä mittaristossa on, että siitä puuttuu kiekkomittari.. Pitkän etsimisen jälkeen Ebaystä löysin BJ74:n harvinaisemman mittariston, josta löytyy orkkiseen verrattuna lisäksi kierrosluku-, öljynpaine- ja volttimittarit. Tuohan on muuten hyvin sama kuin LJ70:n vastaava, tuo on vaan 24-volttinen ja varustettu lukkojen merkkivaloilla. Kaupat tehdessä tuosta piti puuttua vain yksi kiinnike, mutta pari kappaletta lisää oli muruina paketissa kun sen aukaisin.. Muuten mittaristo vaikuttaa ehjältä. Sopivasti löytyikin LJ:n mittaristo, josta vaihtamaan ehjää runko-koteloa hajonneen tilalle. Mittaristot lihoiksi ja osien puhdistelua. Valkkailin parempikuntoiset osat käyttöön.. Kiekkoviisari oli melkein poikki tuossa 74:n mittarissa ![]() Sitten mittarit kiinni ehjään kuoreen ja tietysti sitä ennen kilometrimittarin muutos oikeaan lukemaan.. Pieni pala valkeaa muovia piti leikata kotelon sisältä pois, että lukkojen merkkivalojen piirilevy mahtuu olemaan paikoillaan. LJ:n kotelon sisällä on vähän erilainen rakenne tuolla kohtaa. BJ74:ssä on ollut 13B-T turbokone, siksi nuo "TURBO"-ledit. Halutessaanhan nuo voisi kytkeä toimimaan, muistaakseni hyllystä löytyy ne 12H-T:n painekatkaisimet jotka ledejä ohjaa. Uudet polttimot kiinni. 75:n alkuperäisen mittariston liittimet pitäisi käydä suoraan napsauttamalla tähänkin. Moottorin kylkeen vaihtuu öljykello painemittaria varten valon painekatkaisimen tilalle. Kytkinkoppaan laitoin HJ61:n kierroslukuanturin, jonka liitiin käy suoraan 75:n johtosarjassa valmiiksi olevaan pistokkeeseen, kierroslukumittarin pitäisi herätä sillä henkiin.. Uusi lasi naarmuuntuneen tilalle.. .. ja siinä se. Josko sitä pääsisi lähiaikoina kokeilemaan, toimiiko tuossa yksikään mittari.. ![]()
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Hieno oivallus tuollainen metsästää/ylipäätään keksiä että tuollainenkin versio on olemassa. Oma onkin turhan askeettisen aneeminen toiminnoiltaan. Kas kun ei iso kello tikitä siinä, kuten 123 mersuissa (ei liity ajamiseen mitenkään).
Toivotaan että pelaa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on hieno mittaristo
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kävisihän ne keulankin osat varmaan vaihtaa kohtuu helposti, mut minun silmä ei oo vielä tottunut tuohon uusimpaan versioon... ![]() ![]()
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 28.03.2024 10:30 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() taitaatuo J75:n polttoaineviisarin vaipuminen olla mallisarjakohtainen "ominaisuus"... omassa motherf*ckingvehiclessa tapahtuu justsamallatavalla huolimattasiitäettä löpinää olisi tankissa vaikka maahan kaadella... jajos en ihan väärin muista niin SeppoHovikin taisikuulua samaankerhoon oman seiskavitosensa suhteen ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos haluaisi hifistellä, että saisi tasaisen näyttämän, niin siinä oikeastaan on parikin vaihtoehtoa. Ekana mieleen tulee, purkaa anturin vastuslankavyyhti, ja asetella kierrokset siten että näyttämä vastaisi todellisuutta. Varmasti vaatisi useamman purku-kasauskerran, ennenkuin olisi miellyttävä, ja työläskin olisi. Toisena sitten tekaista purkki väliin, joka korjaa signaalin anturilta mittarille. Sähköinen osuus olisi vallan helppo, vaikka Arduinon ottaisi käyttöön, anturilta sisään tieto, ohjelmassa skaalaus semmoiseksi että mittari oikein näyttäisi, ja lähtöön anturia vastaava sijaiskytkentä että käytös pysyisi haluttuna... Tosin, tuon näyttämän käytöksen kun tietää, niin ehkä helpoin on vain elää sen kanssa. Rangen kanssa tuli vähän samantyyppinen toiminta, kun tarvikeanturin alkuperäisen tilalle laitoin, vaan niin paljoa se ei häirinnyt sen kuuden vuoden aikana, että olisi tullut anturia tankista irroteltua... Eka lähtö uudella tankilla uuden anturin kanssa oli kyllä veret seisauttava, neljännes tankillisesta poistui mittarin mukaan jo 25 kilometrin aikana, näyttämä oli puolessa 50 kilsaa myöhemmin, loppua kohden sitten rauhottui ja bensan vähentyessä lopulta ei liikettä viisarissa juuri ollut mutta onneksi merkkivalo käyttäytyi suht loogisesti -kuten kulutuskin, lopulta aika harvoin sai varakannusta lisätäytettä enää kipata kun oppi tuon tavoille... |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Entinen omistaja sanoi, että tuota oli yritetty korjailla muistaakseni jotain vastusta vaihtamalla, tiedä sitten onko sillä ollut jopa huonontava vaikutus mittarin toimintaan.
__________________
BJ75 SLCK #274 |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toimii näköjään ![]() Öljykello vaihtui painekytkimen tilalle öljynpainemittaria varten. Sinällään vähän outo että tuossa mittaristossa ei ole öljynpainevaloa ollenkaan, ainoastaan mittari..
__________________
BJ75 SLCK #274 Viimeksi muokannut Jull : 31.03.2024 18:17 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Bj75 pakettiauton "kovat" takapenkit | Erion | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 12.06.2018 08:51 |
Nopeusmittarin vaijeriin "" T-kappale"" Hodarin automaatin päivitykseen | BJ-40/76 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 26.04.2015 22:05 |
Ostettu 35",36" tai 37" renkaat 15" reiällä ja 10", vähintään -44 et japsijako vanteet | Dectane | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 19.01.2013 15:02 |
"nysäakseli" miten virheetön sen tarvii olla?edit, entäs "hubi"? | lacrits68 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 17.04.2011 17:00 |