![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Noniin, nyt on sadepäivä, niin ehtii kirjoitella lisää tarinaa. Paikallisen katsastusmiehen mielipide rengastuksesta oli positiivinen, joten jatkettiin hommaa sellaisenaan eteenpäin, ja käydään samalla katsurilla sitten aikanaan. Paikallisesta varaosaliikkeestä löytyi vielä ihan paperiset jarruletkukirjat, niin niistä sitten löydettiin Hiluxin letkut. Ne ei ole ihan sitä viittä senttiä pidemmät, mutta ne on kuitenkin pidemmät kuin orkkikset. Päätettiin kokeilla niitä, ja hyvin kävi. Tosiaan Motonettiin mennessä pitää osata kertoa mitä ottaa, siellä ei mitään ongelmanratkaisukykyä tai -halua välttämättä kauheasti ole. Mutta vanhasta korjaamosta löydetty jarruletkumappi oli ihan helmi; siellä luki merkeittäin ja malleittain, että mitkä liittimet ja kuinka pitkä letku on. Sieltä sitten etusormella selattiin ja valittiin. Ihasteltiin, kun joku ahkera asentaja oli sinne kynällä kirjoittanut lisätietoja. Siinä on nyt ääriasennon mahtuvuus sisäpuolella, hyvin mahtuu. Kulmista piti ottaa aika paljon sisään. Samalla tuli ruosteet korjattua. Jotain iloistakin, sillä helmapalkit on kyllä ihan priimaa sisältä ja ulkoa. Paikka päälle, hitsuuttelua, pohjamaalausta, kiveniskumassaa ja lopuksi pensselimassaa. Puskurin kiinnikkeistä rälläköin osan pois ja sitten piti suorittaa kiinnitysreikien siirto 5cm. Sitten sain idean hitsata valoraudan kiinnike samaan nippuun. Muuten hyvä, mutta innoissani hitsasin sen väärälle puolelle ja valorauta jäi laittamatta. ![]() Niin joo ja puskurista joutui kans rälläköimään reippaasti pois, että renkaat mahtuu. Valoraudan puuttuminen ei kyllä minua haittaa, koska minusta se on helvetin ruma. Minusta tuo maski on Mitsussa kaunis, ja harmittaa, kun valorauta ja mulkosilmälisäpitkät peittää sen. Päätinkin, etten laita enää valorautaa, ja ostan matalan ledbarin tuohon maskin alapuolelle. Ja sitten putkesta tuollainen puskurintapainen lärpäke tuohon orkkispuskurin alle maybe... ![]() Siellä on yksi levikekin jo paikallaan kuvassa. Väliaikainen, tarkoitus on kyllä hitsata uudet kaaret. Tehtiin nyt varmuuden vuoksi kumilerpuke koko renkaan leveydelle, kun huhut kertoi, ettei enää kuvion leveyden verran riitäkään. ![]() Timanttista Jyystöä-oppaassa mainittiin kiva pikku yhden illan homma, me ollaan nyt kolme viikonloppua painettu 8-12h päivää tän kanssa ja vielä on vähän kesken. Toki meillä on molemmilla pikkusen vaikeuksia keskittymisen kanssa, eli ihan hyvin saattaa aloittaa vaikka hitsaamisen, mutta löytää itsensä vähän myöhemmin ulkoa tuijottamasta seinää ja ajattelemasta muumeja. ![]() Eikä olla tämmöistä ennen tehty, eikä näitä harrastehommia muutenkaan paineta silleen hampaat irvessä niinkuin työmaalla. ![]() Jatkuu taas......
__________________
- En pidä teistä. Viimeksi muokannut perkei : 18.05.2023 10:25 |
#2
|
||||
|
||||
![]() LEIMAPÄIVÄ!
Kesä on vierähtänyt pihahommissa. Ensin kiskoin Raikkulilla marjapensaita maasta, sitten pienempiä kantoja, sitten isompia kantoja ja sitten kiskoin sillä vielä kaadetut puut metsästä.
Onhan se nyt ihan eri homma autolla tehdä, aiemmin olen omin pikku kätösin raahannut kaikki kaadetut puut metsästä pihaan. ![]() Muuten ei ole ollut kuin kaupassakäyntiä, niin ja yhden asuntovaunun hinasin puolen Suomen läpi. Vähän loppui Raikkulista puhti kesken, tosin tunnustan kokemattomuuteni ensinnäkään trailerinvedossa, enkä silloin ollut vielä Raikkulinkaan kanssa kovin tuttu, enkä varsinkaan mutarengas-Raikkulilla ollut ajanut juuri mitään. Nyt jos heittäisin saman reissun trailerilla, niin osaisin varmaan jo paljon paremmin tietää, millä vaihteella mitäkin maastonkohtaa kannattaa lähestyä siten, että vauhti pysyisi mahdollisimman tasaisena. ![]() Mut onneks karavaanari on kaikkien kaveri, niin ei tarvinut yhtään harmitella hinatessaan uretaaninussimoa Toivakan ylämäissä 50-60km/h, sen verran iloisia vilkutuksia tuli kaikilta kanssa-autoilijoilta. ![]() ![]() No sitten kävi silleen, että ennestään mulla ollut hirvikoirakaksikko sai uuden seuralaisen, tuli meinaan hankittua laumanvartijakoira. Vaikka se onkin vain 40-kiloinen, niin Raikkuli jäi auttamatta heti pieneksi, kun hirvikoirat täyttää takaistuimen paikan. Niinpä seuraava projekti tulee olemaan yhden koirapaikan rakentaminen lavalle. Haluaisin ottaa hytin ja lavan välisen ikkunan pois, niin voisi kolmas koira työntää edes päänsä kabiinin puolelle. Tänään oli juhlapäivä, meinaan LEIMAPÄIVÄ! Vuosikatsastuksessa tuli vuosi ajoaikaa, eikä vikoja ollut kuin yksi: se perkeleen kuskinpuoleinen etuvilkku, joka useimmiten vilkuttaa, mutta joskus ei - ja tietysti juuri tänään ei. Mutta päästöt ja jarrut ja kaikki oli ihan riittävän priimaa, että saa vuoden körötellä huoletta. Otin samaan syssyyn vielä muutoskatsastuksen, ja nekin meni kaikki läpi, eli nyt on muutettu kaksikäyttöautosta pakettiautoksi, eli takapenkki poistettu. Lisäksi otteeseen tuli korinkorotus 50mm, lokasuojanlevikkeet 90mm/puoli ja 33/12,5/15-renkaat. Ja renkaat ihan niillä 10" -44ET Jack Wheelereillä, jotka ostinkin alunperin. Joten iso helpotuksen huokaus tässä vaiheessa. ![]() Samalla muistin kysyä katsastusmieheltä, että saako sen kabiinin ja lavan välisen ikkunan poistaa koiraa varten. Tämä on ok, joten ei muuta kuin rakentelemaan. Pistäkää ihmeessä kuvaa ja viestiä, jos joku on tällaisen jo rakentanut. Nythän se on sitten hörpättävä leimakahvit! ![]()
__________________
- En pidä teistä. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaisiko siihen ikkunan tilalle askarrella joku avattava tai irroitettava lukku.
Saisi välin kiinni kun koiruus ei kyydissä esim talvella pysyy lämpö paremmin hytin sisällä. Ja lavakuomun ja hytin väliin joku kaulus esim palje tai kumi joka tiivistää välin niin ei suhise ajossa sekä antaa periksi kun lava ja hytti kumminkin elää keskenää erin lailla varsinkin maastossa. Tämmöisiä tuli mieleen ei kumminkaan mitään omakohtasta kokemusta asiasta.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#4
|
||||
|
||||
![]()
^ Joo, semmoinen joku kumipalje mulla oli ajatuksena siihen väliin. Pitäisi vedet ja lumet ulkona, ja vähän blokkaisi suhinoita.
Noin pitkälle en ollut vielä tajunnutkaan ajatella, että ei se koira siellä kyydissä joka ajokerralla ole, joten ehdottomasti joku luukkuhan siinä on hyvä olla. Kiitos vinkistä! ![]()
__________________
- En pidä teistä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Joskus aikanaan kaverilla oli hytin ja lavakatteen välisenä tiivisteenä fillarin sisäkumi. Oli joustava ja tiivis kun pumppas sopivasti!
![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#6
|
||||
|
||||
![]()
^ Jumankauta, nerokasta!
![]()
__________________
- En pidä teistä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä että onnistui, vaikkei ihan pykälien mukaan mennytkään. Lokasuojan levikkeidenkin pitäisi nykyään olla 1.1.1998 uudemmassa "ajoneuvoon tarkoitettu tehdasvalmisteinen levikesarja" eikä mitä tahansa rämmälettä.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
^ Ainiin, olin sen jo unohtanut, niin en tajunnut levikeasiaa edes jännittää siellä konttorilla.
Onhan tuossa periaatteessa ne tehdastekoiset levikkeetkin, niitä on vaan sitten jatkettu rämmäleellä. Ja eikö siinä ollut joku siirtymäaika, että tämän vuoden loppuun mennessä piti olla valmiina jos on ennen sitä lakimuutosta aloittanut levikehommat? En nyt sanatarkasti muista. No, niin tai näin, niin nyt ne levikkeet on paperilla. Tarkoitus on kyllä nuo jossain vaiheessa tehdä paremmin, kun nythän siellä on alla mätää. Niin kunhan niihin mätähommiin saakka päästään, niin tekeepi sitten samalla nätimmät levikkeet, tai ostaa nätimmät, kuinka vaan. ![]() Noh, nyt sitten seuraava kysymys olisikin, että tänä aamuna tuulessa tuoksui syksy, niin minkähänlaiset talvirenkaat tähän sitten laittaisi? Mulle kelpais kyllä ihan ne samat nastarenkaat kuin viime talvenakin, mutta miehen mielestä ne näyttää tyhmälle kun on nyt niin levee ja korkee auto. Ja mie haluaisin kuiteskin ihan kunnon nastarenkaat, kun täällä on tiet vähän toisenlaisia kuin siellä etelässä. ![]() Niin mikä koko nyt sitten raadin mielestä näyttäis hyvälle ja millä vanteella ja saahan niitä koittaa minulle myydäkin, jos jollain olis sopiva setti myynnissä.
__________________
- En pidä teistä. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Raikkuli kohtasi pikku tapaturman, jonka johdosta se lähti sitten Ukrainaan sotimaan.
Slava Ukraini! Hakkaa päälle Raikkuli ja Karjala takas perkele! Palataan asiaan taas joskus jonkun toisen projektin merkeissä. 🙂
__________________
- En pidä teistä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
perkein LJ70 "Lälli" -MYYTY- | perkei | Maasturiprojektit | 440 | 17.01.2021 16:04 |
Myyty Mitsubishi "Napero" -92 täysin läpi käyty ja rakennettu | Dectane | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 18.10.2015 10:24 |
L200 100kw kone "hengetön" | kenni_ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.10.2015 16:45 |
Mitsubishi Pajero Pätkä "MudFucker" Kunnostelua | DK-Media | Maasturiprojektit | 16 | 14.07.2015 22:33 |
Myyty Mitsubishi "Napero" -92 läpi käyty ja rakennettu (ei myyty mutta poistettu myynnistä) | Dectane | O/M/V Ajoneuvot | 25 | 20.04.2014 11:56 |