Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.03.2022, 20:11
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 353
Perusasetus

Vianorilta ostamani anturit olivat VDO merkkiset, pitäisi siis olla samat kuin alkuperäiset. Mitään ohjelmointia nämäkään eivät tarvinneet.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.03.2022, 09:30
Deodofantti Deodofantti ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 03.11.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 6
Perusasetus

Yli 8000 nyt mittarissa eikä ole kyllä kaduttanut päivääkään.

Kesäksi pitäisi alkaa pohtimaan vanteita ja renkaita. BFGoodrichin Allterrainit se paras vaihtoehto? Vai onko suositella näille vaihtoehtoa? Millaisia vanteita ja kumeja muuten vakio-Jimnylle voi laittaa?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	jimny.jpg‎
Views:	335
Size:	246,7 Kt
ID:	101577  
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.03.2022, 08:59
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 228
Perusasetus

En suosittele mitään, koska Jimnyssä minulla on kesäkäytöstä kokemusta vain alkuperäisrenkaista. Mutta jos omaan ajeluun passaa BFG:n maastohenkisempi olemus ja tukevampi rakenne suurempine painoineen, niin vastaavaa ulkonäköä tarjoaa lähinnä kai joku Maxxis Worm-Drive (ei kokemusta).

Kokeilunhalun mukaan voi harkita kokoa, mutta nettitietojen perusteella ja takuuta antamatta joku 215/75R15 tai 215/70R16 voi olla suurin rengasmallista riippumatta kokeilematta mahtuva ja ei missään pyörän ja jouston asennossa mihinkään osuva tämän uusimman korimallin vakio-Jimnyyn.

Itsellä sitkeä korvamato kuiskailee, että kesäksi renkailla yli sentti lisää maavaraa vakioon verrattuna ja silloin nuo rengaskoot eivät riitä vaan korvamadon kuiskailemat 215/80R15 ja jopa 205/80R16 nousevat esiin (jälkimmäinen muuten kuin leveydeltään lähellä täälläkin mainittua kokoa 235/75R15). Ongelmaksi tulee sovittelutarve ja tiedon puute eri renkaiden _todellisista_ mitoista, siis käytännössä. Niitä on erittäin vaikeaa löytää, lähinnä voisi vain arvailla, että vähemmän aggressiivinen kuvio ja renkaan kulutuspinnan pyöreämmät reunat hieroisivat vähemmän tod.näk. mihinkään. Eli jos tuota alkuperäistä Bstone Dueleria saisi tuollaisessa koossa ja ainoa kriteeri olisi tuo maavara niin miksei jotain sellaista.

Toistaiseksi odottelen korvamadon vaikenemista vaihtoehtoja kartoitellen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.03.2022, 12:05
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 353
Perusasetus

Aika vaikea suositella mitään renkaita toiselle, niin paljon kiinni omista mieltymyksistä ja ajo-olosuhteista. Minulla on Keravalla sattumoisin yksi sarja 235/75R15 All Terraineja Samurain=Jimnyn vakiovanteilla varastossa, jos joku haluaa käydä sovittamassa. Lisäksi Jimnyn 6×15 et0 Dotz vanteilla sarja samanlaisia renkaita vielä varastossa odottamassa kesää.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.03.2022, 13:49
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 228
Perusasetus

Tuli aiemmin kirjoiteltua TPMS-antureista "Itsellä ei ole antureita talvirenkaissa, enkä ole kaivannutkaan". No nyt ekan kerran vähän kaipailin, kun olisin asettanut mittariston kellon kesäaikaan. Tietonäytön asetustilaan pääsee "painamalla ilmaisimen valitsimen nuppia vähintään hetken aikaa". No eipäs pääse nyt, kun mittaristossa lukee se SERVICE TPMS, joka vaan poistuu hetkeksi tuota painamalla. Pitäisiköhän tuosta kirjelmöidä jollekin EU:n kellokallekomissiolle. No ehkä jaksan odotella kesärenkaita antureineen.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.03.2022, 19:04
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 228
Perusasetus

Sain kuin sainkin kellon kesäaikaan ilman TPMS-antureitakin. Tietonäytön asetustilaan pääsee "painamalla ilmaisimen valitsimen nuppia vähintään hetken aikaa" _kaksi_ kertaa. Ekalla painalluksella mittaristossa lukeva SERVICE TPMS poistuu hetkeksi. Silloin kun painaa heti uudelleen, niin pääsee asetustilaan normaalisti muuttamaan mm. kellonaikaa.

Jos painaa tuon toisen painalluksen lyhyemmin, niin silloin näytöllä vaihtuu ajotietokoneen eri näytöt yksi kerrallaan per lyhyt painallus. Ajotietokonetta pystyykin siis käyttämään myös ilman TPMS-antureita, mutta sen saa näytölle vain lyhyeksi hetkeksi kerrallaan, kun näytölle palautuu taas se SERVICE TPMS.

"Luonnollisesti" näistä tuplapainalluksista ei näyttänyt olevan mitään mainintaa käsikirjassa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.04.2022, 07:57
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 228
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Minulla on Keravalla sattumoisin yksi sarja 235/75R15 All Terraineja Samurain=Jimnyn vakiovanteilla varastossa, jos joku haluaa käydä sovittamassa. Lisäksi Jimnyn 6×15 et0 Dotz vanteilla sarja samanlaisia renkaita vielä varastossa odottamassa kesää.
Kiitos tarjouksesta näin viiveellä, mutta pähkäilyn tuloksena luulisin sopimisen arvioinnin onnistuvan riittävällä (?) tarkkuudella pienemmälläkin rengaskoolla ja mittailemalla. Juutuuppivideoiden perusteella rohkenisin olettaa, että ainakin vielä 215 leveällä renkaalla ja vakiovanteella kriittisin mitta olisi eturenkaan ja sen edessä olevan läpän (ja ehkä sisälokarin) etäisyys renkaan ollessa käännettynä. Pari tonnia ajetulla 175/80R16 nastarenkaalla mitattuna ja nettilaskurin mukaan rengaskokoja vertaamalla 215/80R15 jättäisi tilaa viitisen milliä. Tämä siis auton ollessa tasaisella maalla.

Jos olen ymmärtänyt päissäni oikein Jimnyn alustageometriaa, niin akseliväli ei ole aivan vakio vaan muuttuu hieman joustoliikkeen mukana (pitkittäiset tukivarret). Siksi voisi olla vielä tarpeen mittailla etupyörän sisäänjoustoa siten, että tuo tukivarsi olisi korin suuntaisesti, jolloin etupyörä on kai niin lähellä tuota läppää kuin voi olla.

Koko 205/80R16 kyllä himottaisi laajemman rengasvalikoiman vuoksi, mutta ilman alustan korotusta sopiminen voi mennä jo liian tarkalle muussa kuin poseerauskäytössä. Tuolla saisi kyllä ehkä maksimoitua maavaran lisäyksen kapeahkolla renkaalla. Koosta 215/80R15 olen bongannut netistä pari kolme mainintaa tyyliin full flex no rubbing.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.04.2022, 15:36
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 353
Perusasetus

Edessä oleva läppä tosiaankin ensimmäisenä ottamassa renkaaseen käännettäessä. Läppää todennäköisesti helppo taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla. Kuvassa oman korotetun Jimnyn 235/75r15 Nokialainen 0et vanteella tasaisella renkaat käännettynä. Väliä jää n.10mm.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220403_151319.jpg‎
Views:	342
Size:	174,2 Kt
ID:	101706  
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.04.2022, 05:25
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 353
Perusasetus

Laitan tännekin kuvan Jimnyn esitteestä, kuinka luistonesto toimii hitaalla nelivedolla. Manuaalissa asia esitetty hieman sekavasti. Kannattaa kokeilla niin osaa tositilanteessa antaa riittävästi kaasua sen aktivoimiseen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20220407_060704.jpg‎
Views:	245
Size:	172,7 Kt
ID:	101741  
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.07.2022, 08:07
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 228
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja landman Näytä viesti
Edessä oleva läppä tosiaankin ensimmäisenä ottamassa renkaaseen käännettäessä. Läppää todennäköisesti helppo taivuttaa kuumailmapuhaltimen avulla.
Tuo etupyörän edessä sisälokarin alareunassa oleva läppä näyttäisi olevan kiinni kolmesta kohtaa ja siten erikseen irroitettavissakin (pari tosin näyttää ruuvin sijaan niiteiltä). Joku tarkoitushan tuolla on ja lähinnä tulee mieleen, että se on laitettu vaan ottamaan varoituksena ekana vastaan kosketukset isommilla renkailla ja siten välttyä hieromasta mitään oleellisempaa. Muotoilu ja poistaminen sitten ns. omalla vastuulla.

Isommista renkaista on foorumeilla juttua mikä määrä vaikuttaa takapuolituntumalla minkäkin verran välityksiin ja mielipiteet vaihtelee missä raja kulkee. Syynä tod.näk. erilaiset maut, ajotavat ja millaista ajoa. Itsellä kun tämä on eka auto alennusvaihteilla, niin niiden kesyhköistä välityksistä huolimatta ne eivät tuntuisi heti riittämättömiltä (paitsi ehkä alamäkihidastimen hitaampi 5 km/h, mutta sen ei luulisi nopeutuvan vähän (EDIT: maks. nopeusmittarivirheen verran) isommilla renkailla).

Viimeksi muokannut nemola : 27.07.2022 08:32
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.08.2022, 08:21
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 228
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Juutuuppivideoiden perusteella rohkenisin olettaa, että ainakin vielä 215 leveällä renkaalla ja vakiovanteella kriittisin mitta olisi eturenkaan ja sen edessä olevan läpän (ja ehkä sisälokarin) etäisyys renkaan ollessa käännettynä.
215/80R15 kokoiset renkaat ovat nyt pyörineet vakioalustaisen Jimnyn alla reilun puolensataa kilsaa ja kokeilujen perusteella eivät ota kiinni mihinkään vakiovanteiden speksejä vastaavilla tarvikevanteilla (Oxxo Forrest). Aivan 100% varma ei voi vielä olla tuosta täydestä koskemattomuudesta kaikissa joustotilanteissa kaikilla kuormilla, koska pelivaraa jäi vähimmillään ehkä noin puolisen senttiä, mutta yritystä oli kyllä ristiriipunnan verran ratti käännettynä. Silloin hiukan yllättäen pienin pelivara olikin eturenkaan edessä olevan tuon alaläpän sijaan sen yläpuoliseen sisälokasuojaan. Sen verran vähän jää pelivaraa, että samassa koossa muilla renkailla raapiminen voi olla tapauskohtaista (esim. pinnoitetut renkaat).

Renkaiksi valikoitui "tuhannen ja yhden yön renkaiden" rengaslotossa Cooper Discoverer A/T3 Sport 2:n sijasta Cooper Discoverer A/T3 Sport. Vanne + rengas painaa noin pari kiloa alkuperäisiä enemmän.

Viimeksi muokannut nemola : 22.08.2022 08:29
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.08.2022, 17:30
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.069
Perusasetus

Muistakaa toki että renkaiden mitat ovat todellakin "nimellismittoja"! Eli jos jonkin valmistajan tietyn kokoinen rengas passaa, niin toisen välttämättä todellakaan.

Tuossa vanhan Jimpan ketjussa kirjoitin huomion saman valmistajan, "samasta renkaasta" mutta "päivitettyllä kuviolla":

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Ystävät hyvät, muistakaahan että nuo renkaiden koot ovat sitten nimellismittoja. Kun Jimnyn kaltaisissa pikku kikkareissa ilman leikkelyä rengastus rupeaa olemaan liki milli peliä.

2" korotuksella (todellisuus N.70-80mm) BF Goodricht KM2 Mutikat 215/75-R15 elämään ensinmäisen facelift Jimnyn puskurin kanssa rimaa hipoen, ja ottivat kiinni ainoastaan täydessä sisäänjoustossa "puskuriin". Vaan, BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3 alle laitettuna nappulat rallattelivat iloisesti muoveihin ihan tasaisellakin kääntyessä. Ja syy? Vaikka kumpaisetkin sama kokoa ja sama valmistaja, niin KM2 kulutuspinta uloimmasta nappulasta vastakkaiseen 159mm. Vastaava mitta KM3:silla 186mm. !

Ja ei, ei netin syövereistä. Kävin juuri mittaamassa: KM2 ajamaton vararengas, ja alle 15K ajetut KM3:set alla.

Pinnatuissa sitten halkasijaheitto voi olla jo tuossakin koossa melkoinen!
Edit: Linkki: https://forums.offipalsta.com/showth...107836&page=30
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 10:15 (GMT +2).