![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() Lainaus:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ohjekirjan tavausta, osa 1.
Uutena tietona tuli, että pitävällä tiellä nelivetoa ei saa käyttää. Kyllähän se parkkihallissa kurvaillessa vähän jäykältä tuntuikin. Mutta mitähän tuo keskimmäinen rivi tarkoittaa suomeksi? Luin sen aika monta kertaa, enkä ymmärrä silti höykäsen pöläystä mitä sillä tarkoitetaan. Onko kellään käryä? Vaihteen vaihtaminen on ilmeisen riskialtista hommaa Jimnyssä. ![]() Edit. tarkemmin vaihdevivun vaihtamisestahan siinä puhutaan. Vaihdevipu on onneksi kestänyt ehjänä, joten sen vaihtamiselle ei toistaiseksi ole ilmennyt tarvetta. Jotainhan sillä yritetään kertoa, vaan melko kryptisin sanakääntein… Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri : 31.01.2022 17:41 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nämä ohjekirjan ohjeet on kyllä käsittämättömän ristiriitaisia.
Vaihdevipua voi siis aivan hyvin käyttää auton liikkuessa, kunhan takarengas ei samaan aikaan pyöri? ![]() Oletteko vaihtaneet vauhdissa nelivedolle? Myyjä ei selvästikään tiennyt oikeaa vastausta kun asiasta kysyin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Alle sen satkun vauhdissa kytkinpohjassa renkaat suorassa vekslaa 2H-4H minkä maistuu. Hitaalle nelikolle (4L) mentäessä kytkin pohjassa paikallaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tarkoittanee, ettei saa paikoillaan ruovitettaessa nykäistä nelivetoa päälle?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Vai tarkoitetaanko "pyörimisellä" tässä tapauksessa vetoa. Vanhempien Jimppojenkin ohjekirjoissa hieman kummallisuuksia.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tuli mieleen noista Rakennusmetsurin kummastelemista teksteistä olisikohan kyse suomennosten kielikukkasista, mutta ei nämä vastaavat kohdat enkunkielisestäkään manuaalista ole juuri selvempiä:
"If the transfer lever is returned to the original position while shifting the transfer lever, the drive train may be damaged ." "Do not shift the transfer lever while the rear tyre is spinning." Ja tosiaan tuo "transfer lever" on se lyhyt keppi, jolla valitaan vetotapa. Mutuna veikkaan, että tuo eka voisi tarkoittaa, että pitää odottaa sitä vetotavan muuttumista kepin uutta asentoa vastaavaksi ennen kepin uutta siirtelyä (pienellä viiveellä äänimerkki ja/tai nelivedon merkkivalon syttyminen/sammuminen). Ja tuo jälkimmäinen voisi olla tosiaan kuten tuossa jo arveltiinkin esim. tilanne, jossa takavedolla jää sutimaan paikalleen, niin silloin ei saa vaihtaa lennosta nelivedolle. Tämäkin mutuna. ![]() Ainakin tuolta löytyy jonkun jemmaamana enkunkielisenä: https://www.dropbox.com/s/vefvect5he...anual.pdf?dl=0 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ohjekirjat on saatavana myös suoraan Suzukin suomalaisilta sivuilta. https://www.suzuki.fi/suzuki-huolto/kayttooppaat/ Auton mukana ei kotimaista ohjekirjaa edes tullut. Viimeksi muokannut Rakennusmetsuri : 31.01.2022 21:49 |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Onko tässä nelivedossa oikeasti joku fyysinen lukko akseleilla, kun ohjekirja kieltää ajamasta nelivedolla pitävällä alustalla?
Olen kuvitellut, että ”lukko” on hoidettu elektroniikalla, jarruttelemalla sutivaa pyörää. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
EDIT: Eiku joo, vertasinkin siis tuon OBD-liittimen kautta saatua trippimittarin km-lukemaa auton mittariston km-kokonaislukemaan, en trippiin, päivän ajojen lukemia. Mutta km-lukemissa oli sen verran eroa, että se ei selity tuosta auton mittariston näyttämästä puuttuvista sadoista metreistä. Viimeksi muokannut nemola : 27.04.2022 10:39 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin minulla Jeepissä (OBD2- aikakauden auto, '98) mittaristoossa mittarivirhe on kalibroitu nopeusmittariin, mutta väylän/ älyn nopeustieto on tarkka. Huomaa kun vertaa obd- portista livedataa ja vertaa nopeusmittariin.
Oliskohan Suzukissa samalla tavalla?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Juuh, eiköhän se Jimnyssä(kin) ole joku yksi ja sama lähde auton nopeudelle ja kuljetulle matkalle, esim. anturi vaihdelaatikossa tmv. Ja ilmeisesti myös auton matkamittarin näyttämää arvoa muutetaan jollain varmuuskertoimella "korjatuksi" eli vääristetyksi yläkanttiin vaikka ei kai (?) sille olekaan pakottavaa tarvetta toisin kuin nopeudelle, joka ei saa näkyä todellista pienempänä. Ei vaan jotenkin mieltänyt tuota myös matkamittariin, vaikka esim. TM on koeajossaan mitannut Jimnyn matkamittarin virheeksi todellinen 97,4 km ja näytetty 100 km. Katsoin nyt myös nopeuden ja se oli 40-60 km/h nopeuksilla ~3-4 km/h enemmän auton mittarissa kuin OBD-väylän kautta. Eli mittarit "raksuttivat", mutta kuskilla ei raksuttanut.
![]() EDIT: Ja saahan näköjään ainakin tuolla ScanGaugella korjattua OBD-väylän kautta saatua arvoa näytölle prossan portain suuntaan tai toiseen, jos sille on jotain tarvetta. Viimeksi muokannut nemola : 27.04.2022 18:35 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Joka 33 tuhannes suomalainen näköjään omistaa Suomeen rekisteröidyn uusikoppaisen Jimnyn. Paketti- ja henkilömallit mukaan lukien.
Omassa kunnassa niitä pitäisi olla väkiluvun puolesta melko tasan 1, mutta tänään samanlaisen sinisen vieressä liikennevaloissa vierekkäin seistessä, kuskin nähtyäni olen melko varma, että näitä on tuplatiheydellä meidän pitäjässä. Hyvää vappua palstalaisille. Kävin vappuajelulla ulkoiluttamassa pakettiautoni tuoreita renkaita ja kattotelinettä. |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Edellä oli pohdittu rengasasiota.
Minulle tuli 215/75 R15, vanteet 6” leveät ja ET -12 En tunne rengassääntöjä, mutta renkaan kylki on käytännössä millilleen muovikaaren yläreunan kanssa samassa linjassa. Riittääkö tämä valvovalle silmälle vai pitääkö kaaren sivutkin olla rengasta ulompana? Onko jollain tieto mistä pykälä löytyy? |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Rengassääntöjä minäkään en tiedä niin hyvin, että uskaltaisin tähän sanoa mitään. Roiskeläppiä suosittelen, koska nyt sotkee auton kyljet todella helposti. Itse laitoin alkuperäistarvikkeena myytävät, jotka istuvat tukevasti paikoilleen. Kuva vappuaaton hyötyajeluista!
|
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
”Raptor 4x4” on merkki, goolettamalla löytyy. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 11 (0 jäsentä and 11 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Uusi Jimny | Nerd-O | Chit-Chat | 157 | 19.02.2020 18:46 |
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ | jyväjemmari | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 01.01.2017 19:50 |
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur | korbimotors | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 27.06.2016 18:10 |
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö | ajelija | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 11 | 23.09.2014 23:37 |
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" | JER81 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 16.09.2009 21:01 |