![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kaippa se on taas täysin arpapeliä että mikä sieltä nelivedosta laukeaa 15+ vuotiaassa henkilöautotekniikalla rakennetusta kiesistä jolla on rullattu se 200-400+ tkm. Täytyy myöntää etten ole niin perehtynyt 2gen V70 nelivetotekniikkaan että osaisin sanoa onko parempi ku kanttilaatikon vai ei. Onpa hävyttömän hintaset noi tasonsäädöllä olevat iskarit. Muissa merkeissä on jengi vastaavissa tilanteissa nakannu tasonsäädöt kuikkaan ja laittanu perus vieterit + iskarit tilalle. Onko noi nyt sitten oikeesti noinkin monivammaisia myös Volvot nelivetona kuin ei vajaavetoisena ole ollenkaan sellasia miinoja kuin vastaavan ikäiset saksalaiset?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() MetAxi: paljonko tuli hintaa osille/remontille, kun porsi tuo takaveto?Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Siis kannattaako "kehittää" korjausta noille akseleille ja holkille? holkki ei maksa aivan hirveitä. mutta nuo akselit.... (ainakin 10v sitten maksoi) Ei tuossa "haldex-" takavedossa ole suurempia ongelmia, kun volvoissa tuo holkin porsiminen, ja haldexin esipainepumppu, ja noista "vokkeloista" porsii vaan tuo esipainepumppu, ei maksa kuin 200-300e, mutta ikävä yllätys kun takaset heittää vetämästä.... (kokemusta on), ja kallis huoltaa; oliko öljyt ja suodatin 60 tkm välein, ja hintaa suodattimelle, ja kahvikupilliselle öljyä tulee 50-100e Ja sitten kun mennään noissa "vokkeloissa" vähän isompaan henkilöauto 4wd, passat/A4 audi, niin kone kääntyy pitkittäin, ja neliveto tulee kiinteäksi torseenin kautta, ja niistä jää pois tuo esipainepumppu. Ja ei nuo volvot aivan ikiliikkujia ole etuvetoinakaan, mm. takapyörien laakerit ei lujimia mahdollisia,,, |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Discoveryn Haldex-ohjainlaite maksoi reilun 2 tonnia, merkkiliikkeestä. EDIT Ei ku Freelanderin. Kun ei tuntunut muualta löytyvän, asiakas itse oli yli puoli vuotta etsiskellyt. Kaikki Haldex-ohjainlaitteet voivat hajota, ihan kuten pumputkin. Toki, paljon niitä on ehjinäkin pysynyt. Noin 2012 mallista riippuen jäi muuten suodattimen vaihto pois VW:ssä ainakin. 7 dl on Haldex- öljytilavuus monessa mallissa ollut. Öljynvaihto on loppupeleissä vielä halpaa touhua. Noin 10 vuotta sitten laitettiin merkkiliikkeessä vielä 2.5 V6 TDI:hin rullakansia; jakopään, termostaatin ja huollon kanssa loppuun 10 tuhannen euron remppa tuolloin. Siihen pumppuremontti päälle, noin 1500 euroa. Mulla on muuten itsellä tuommoinen Passat 2.5 V6 tdi 4motion, farkku automaatti. Pirun kiva auto, mutta kallis pitää. Ei ole pieniruokainen ja remonteille tulee hintaa vaikka miten tekis. Verot lähellä tonnia/vuosi. Viimeksi muokannut MetAxi : 18.01.2022 20:05 |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-97 ja vanhempiin en ole ikinä tutustunut, niissä kai moottori oli poikittain. Mutta B5/3B korinen 1997-1999, syncro neliveto (visko kytkin), moottori pitkittäin, Sitten tuli 3BG 2000-2005, Torsen täysin mekaaninen jatkuva neliveto, moottori pitkittäin. 2005 vaihtui korimalli 3C, neliveto vaihtui Haldexiin, moottori poikittain. Vastaavsti Golf, jne, siirtyi Syncrosta suoraan Haldexiin, moottorit poikittain. Pikku Audeissa käytetään Haldexia. Ja isommista löytyy edelleen Torsen.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
olen vielä yrittänyt pysytellä autoissa 2000 ja sitä vanhemmissa. nykyinen kehonkuljetin hintahaarukan alaosasta ja mallia 2000, kyseessä 200cdi mersu. kyllä tällainenkin alkaa olla jo aikamoinen sähköbanaani! netin vertaistukiryhmien avulla selvinnyt tällä viime kesäkuusta n.12000km ilman ihmeellisiä ongelmia.
silloin tällöin tulee ajettua uudemmillakin, ei ne kyllä herätä omistamisen haluja. ajaminen tuntuu samalta kuin muillakin, huoltokuluja kun kuuntelee niin ei houkuta. tuntuu työkavereilla olevan huoltokeikat välillä samanhintaisia kuin minun autot! viime vkl ajoin jollakin toyotan hybridi chr vai mikä lieneekään, kesti todella kauan saada pihasta edes liikkeelle. tällaiselle urvelolle pitäisi pitää todella käyttööottokouluts että voisi alkaa ajaa uusilla autoilla. perehtymättömyys on todellinen turvallisuusriski. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Ajelen kans vanhalla pätkädefellä kesät ja talvet. Aina kovilla pakkaskausilla jotain sähköhäikkää mutta selvitty on. Vanha mikä vanha. On kuitenkin lähes 20 v. Huoltohommat ei kovinkaan ihmeelisiä. Motonetistä saa tarvittavat värkit.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä tuollainen on torseni, vastaavanlainen vaihdelaatikko kuin saman ikäluokan A4.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä noissa ensimmäisissä 3B korisissa on syncro. Voin muistaa väärin tuon -99. Saatto olla 97-98.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Onko edes merkitystä mikä nelivetojärjestelmä käyttöautossa on? Käyttöä varmasti toki monenlaista. Itsellä se on todella jyrkän pihatien nouseminen kotiin, talvella mahdottomuus päästä muulla kuin nelivetoisella autolla. Kaikilla nelivetoautoilla olen kuitenkin aina talvella mäen päässyt ylös, oli se sitten miten "parjattu" Essonpaarissa tahansa. Kuitenkin ne vajaavetoiset on aina jäänyt sinne mäen alle parkkiin...
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja toiset sanoo, että ei normaali käytössä nelivedon kytkeytymistä huomaa (haldex. jne.) Mutta itse ainakin mieluiten ajan jatkuva nelivetoisella, kuin etuvedolla, jossa takapää tulee mukaan ääritilanteissa. Itsellä sama tilanne pihan suhteen. Neliveto talvella lähes pakollinen.
__________________
http://s1269.photobucket.com/user/Je...?sort=2&page=0 |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-nelivetotyypit Torseni jää paikoilleen jos yhden pyörän nostaa ilmaan mutta muuten se on omasta mielestäni paras systeemi tavalliseen henkilöautoon, ainaki niistä mistä itsellä on kokemusta. |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Torsen |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi | Timppa T | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.04.2020 03:57 |
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa | toyota4x4 | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.09.2019 06:24 |
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 13 | 16.09.2015 21:19 |
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa | Finderi | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 02.12.2012 13:45 |
Defender Td5 vai vanhempi? | Kuutio Kuitunen | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.06.2009 14:05 |