Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.01.2022, 18:21
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Kaippa se on taas täysin arpapeliä että mikä sieltä nelivedosta laukeaa 15+ vuotiaassa henkilöautotekniikalla rakennetusta kiesistä jolla on rullattu se 200-400+ tkm. Täytyy myöntää etten ole niin perehtynyt 2gen V70 nelivetotekniikkaan että osaisin sanoa onko parempi ku kanttilaatikon vai ei.

Onpa hävyttömän hintaset noi tasonsäädöllä olevat iskarit. Muissa merkeissä on jengi vastaavissa tilanteissa nakannu tasonsäädöt kuikkaan ja laittanu perus vieterit + iskarit tilalle.

Onko noi nyt sitten oikeesti noinkin monivammaisia myös Volvot nelivetona kuin ei vajaavetoisena ole ollenkaan sellasia miinoja kuin vastaavan ikäiset saksalaiset?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.01.2022, 19:08
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

MetAxi: paljonko tuli hintaa osille/remontille, kun porsi tuo takaveto?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
Muistaakseni noin 800 eur/ kpl takaiskarit Volvo XC70 -08:aan. Nivomat, ei löydy tarvikeosana.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MetAxi Näytä viesti
XC 90 tehtiin viime vuonna, Nurmon Autopisteestä kunnostettu kulmavaihde.
Vanha ei kelvannut vaihdossa, oli kunnolla loppuun ajettu eli paskana.

Haldex-pumpun vaihto on vielä halpaa tuohon nähden.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti

Onpa hävyttömän hintaset noi tasonsäädöllä olevat iskarit. Muissa merkeissä on jengi vastaavissa tilanteissa nakannu tasonsäädöt kuikkaan ja laittanu perus vieterit + iskarit tilalle.

Onko noi nyt sitten oikeesti noinkin monivammaisia myös Volvot nelivetona kuin ei vajaavetoisena ole ollenkaan sellasia miinoja kuin vastaavan ikäiset saksalaiset?
Paljonko oli kilometrejä kun noin loppuun oli kulmavaihde ajettu?

Siis kannattaako "kehittää" korjausta noille akseleille ja holkille? holkki ei maksa aivan hirveitä. mutta nuo akselit.... (ainakin 10v sitten maksoi)

Ei tuossa "haldex-" takavedossa ole suurempia ongelmia, kun volvoissa tuo holkin porsiminen, ja haldexin esipainepumppu, ja noista "vokkeloista" porsii vaan tuo esipainepumppu, ei maksa kuin 200-300e, mutta ikävä yllätys kun takaset heittää vetämästä.... (kokemusta on), ja kallis huoltaa; oliko öljyt ja suodatin 60 tkm välein, ja hintaa suodattimelle, ja kahvikupilliselle öljyä tulee 50-100e

Ja sitten kun mennään noissa "vokkeloissa" vähän isompaan henkilöauto 4wd, passat/A4 audi, niin kone kääntyy pitkittäin, ja neliveto tulee kiinteäksi torseenin kautta, ja niistä jää pois tuo esipainepumppu.

Ja ei nuo volvot aivan ikiliikkujia ole etuvetoinakaan, mm. takapyörien laakerit ei lujimia mahdollisia,,,
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.01.2022, 20:03
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Paljonko oli kilometrejä kun noin loppuun oli kulmavaihde ajettu?

Siis kannattaako "kehittää" korjausta noille akseleille ja holkille? holkki ei maksa aivan hirveitä. mutta nuo akselit.... (ainakin 10v sitten maksoi)

Ei tuossa "haldex-" takavedossa ole suurempia ongelmia, kun volvoissa tuo holkin porsiminen, ja haldexin esipainepumppu, ja noista "vokkeloista" porsii vaan tuo esipainepumppu, ei maksa kuin 200-300e, mutta ikävä yllätys kun takaset heittää vetämästä.... (kokemusta on), ja kallis huoltaa; oliko öljyt ja suodatin 60 tkm välein, ja hintaa suodattimelle, ja kahvikupilliselle öljyä tulee 50-100e

Ja sitten kun mennään noissa "vokkeloissa" vähän isompaan henkilöauto 4wd, passat/A4 audi, niin kone kääntyy pitkittäin, ja neliveto tulee kiinteäksi torseenin kautta, ja niistä jää pois tuo esipainepumppu.

Ja ei nuo volvot aivan ikiliikkujia ole etuvetoinakaan, mm. takapyörien laakerit ei lujimia mahdollisia,,,
Vähän reilu 200 tkm muistaakseni oli tuon XC 90 kilometerit. Moottoriöljyn vaihto kun ei ole sama asia kuin huolto... Kulmavaihde oli ollut kuivana.

Discoveryn Haldex-ohjainlaite maksoi reilun 2 tonnia, merkkiliikkeestä. EDIT Ei ku Freelanderin.
Kun ei tuntunut muualta löytyvän, asiakas itse oli yli puoli vuotta etsiskellyt.

Kaikki Haldex-ohjainlaitteet voivat hajota, ihan kuten pumputkin. Toki, paljon niitä on ehjinäkin pysynyt. Noin 2012 mallista riippuen jäi muuten suodattimen vaihto pois VW:ssä ainakin. 7 dl on Haldex- öljytilavuus monessa mallissa ollut.

Öljynvaihto on loppupeleissä vielä halpaa touhua.

Noin 10 vuotta sitten laitettiin merkkiliikkeessä vielä 2.5 V6 TDI:hin rullakansia; jakopään, termostaatin ja huollon kanssa loppuun 10 tuhannen euron remppa tuolloin.
Siihen pumppuremontti päälle, noin 1500 euroa.

Mulla on muuten itsellä tuommoinen Passat 2.5 V6 tdi 4motion, farkku automaatti. Pirun kiva auto, mutta kallis pitää. Ei ole pieniruokainen ja remonteille tulee hintaa vaikka miten tekis. Verot lähellä tonnia/vuosi.

Viimeksi muokannut MetAxi : 18.01.2022 20:05
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2022, 22:15
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja sitten kun mennään noissa "vokkeloissa" vähän isompaan henkilöauto 4wd, passat/A4 audi, niin kone kääntyy pitkittäin, ja neliveto tulee kiinteäksi torseenin kautta, ja niistä jää pois tuo esipainepumppu.
Passat
-97 ja vanhempiin en ole ikinä tutustunut, niissä kai moottori oli poikittain.
Mutta B5/3B korinen 1997-1999, syncro neliveto (visko kytkin), moottori pitkittäin,
Sitten tuli 3BG 2000-2005, Torsen täysin mekaaninen jatkuva neliveto, moottori pitkittäin.
2005 vaihtui korimalli 3C, neliveto vaihtui Haldexiin, moottori poikittain.

Vastaavsti Golf, jne, siirtyi Syncrosta suoraan Haldexiin, moottorit poikittain.


Pikku Audeissa käytetään Haldexia. Ja isommista löytyy edelleen Torsen.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.01.2022, 17:17
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.708
Perusasetus

olen vielä yrittänyt pysytellä autoissa 2000 ja sitä vanhemmissa. nykyinen kehonkuljetin hintahaarukan alaosasta ja mallia 2000, kyseessä 200cdi mersu. kyllä tällainenkin alkaa olla jo aikamoinen sähköbanaani! netin vertaistukiryhmien avulla selvinnyt tällä viime kesäkuusta n.12000km ilman ihmeellisiä ongelmia.

silloin tällöin tulee ajettua uudemmillakin, ei ne kyllä herätä omistamisen haluja. ajaminen tuntuu samalta kuin muillakin, huoltokuluja kun kuuntelee niin ei houkuta. tuntuu työkavereilla olevan huoltokeikat välillä samanhintaisia kuin minun autot!

viime vkl ajoin jollakin toyotan hybridi chr vai mikä lieneekään, kesti todella kauan saada pihasta edes liikkeelle. tällaiselle urvelolle pitäisi pitää todella käyttööottokouluts että voisi alkaa ajaa uusilla autoilla. perehtymättömyys on todellinen turvallisuusriski.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2022, 21:45
Defemasiina Defemasiina ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.06.13
Sijainti: Kangasala, Suomi
Viestit: 73
Perusasetus

Ajelen kans vanhalla pätkädefellä kesät ja talvet. Aina kovilla pakkaskausilla jotain sähköhäikkää mutta selvitty on. Vanha mikä vanha. On kuitenkin lähes 20 v. Huoltohommat ei kovinkaan ihmeelisiä. Motonetistä saa tarvittavat värkit.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.01.2022, 21:39
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Passat
-97 ja vanhempiin en ole ikinä tutustunut, niissä kai moottori oli poikittain.
Mutta B5/3B korinen 1997-1999, syncro neliveto (visko kytkin), moottori pitkittäin,
Sitten tuli 3BG 2000-2005, Torsen täysin mekaaninen jatkuva neliveto, moottori pitkittäin.
2005 vaihtui korimalli 3C, neliveto vaihtui Haldexiin, moottori poikittain.

Vastaavsti Golf, jne, siirtyi Syncrosta suoraan Haldexiin, moottorit poikittain.


Pikku Audeissa käytetään Haldexia. Ja isommista löytyy edelleen Torsen.
Hienosti eri versioita pasuunassa. Ja varmasti jokainen vuosimalli on ollut paras ja edistyksellinen ikinä..!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.01.2022, 22:38
Technics Technics ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.07.19
Sijainti: Kontiolahti
Viestit: 81
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Passat
Mutta B5/3B korinen 1997-1999, syncro neliveto (visko kytkin), moottori pitkittäin,
Kyllä tuollainen on torseni, vastaavanlainen vaihdelaatikko kuin saman ikäluokan A4.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.01.2022, 07:47
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Technics Näytä viesti
Kyllä tuollainen on torseni, vastaavanlainen vaihdelaatikko kuin saman ikäluokan A4.
Kyllä noissa ensimmäisissä 3B korisissa on syncro. Voin muistaa väärin tuon -99. Saatto olla 97-98.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.01.2022, 08:19
Tate Tate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.11.07
Sijainti: Nurmijärvi
Viestit: 255
Perusasetus

Onko edes merkitystä mikä nelivetojärjestelmä käyttöautossa on? Käyttöä varmasti toki monenlaista. Itsellä se on todella jyrkän pihatien nouseminen kotiin, talvella mahdottomuus päästä muulla kuin nelivetoisella autolla. Kaikilla nelivetoautoilla olen kuitenkin aina talvella mäen päässyt ylös, oli se sitten miten "parjattu" Essonpaarissa tahansa. Kuitenkin ne vajaavetoiset on aina jäänyt sinne mäen alle parkkiin...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.01.2022, 09:15
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tate Näytä viesti
Onko edes merkitystä mikä nelivetojärjestelmä käyttöautossa on? Käyttöä varmasti toki monenlaista. Itsellä se on todella jyrkän pihatien nouseminen kotiin, talvella mahdottomuus päästä muulla kuin nelivetoisella autolla. Kaikilla nelivetoautoilla olen kuitenkin aina talvella mäen päässyt ylös, oli se sitten miten "parjattu" Essonpaarissa tahansa. Kuitenkin ne vajaavetoiset on aina jäänyt sinne mäen alle parkkiin...
Periaatteessa ei suurta merkitystä. Mutta remontti/huoltokulut huomioiden, minkä mekaanisempi (ei sähkö tai hydrauliikkaa), niin aina parempi.

Ja toiset sanoo, että ei normaali käytössä nelivedon kytkeytymistä huomaa (haldex. jne.)
Mutta itse ainakin mieluiten ajan jatkuva nelivetoisella, kuin etuvedolla, jossa takapää tulee mukaan ääritilanteissa.



Itsellä sama tilanne pihan suhteen. Neliveto talvella lähes pakollinen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.01.2022, 11:22
Technics Technics ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.07.19
Sijainti: Kontiolahti
Viestit: 81
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Kyllä noissa ensimmäisissä 3B korisissa on syncro. Voin muistaa väärin tuon -99. Saatto olla 97-98.
Minunkin passatti (-98 2.8) on mallinimeltään syncro mutta kyllä se torseni on. Nelivedon toteutustapa ja millä nimellä volkkari sitä kutsuu, eivät muutu samaan aikaan.

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-nelivetotyypit

Torseni jää paikoilleen jos yhden pyörän nostaa ilmaan mutta muuten se on omasta mielestäni paras systeemi tavalliseen henkilöautoon, ainaki niistä mistä itsellä on kokemusta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 29.01.2022, 17:09
Onegear Onegear ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.07.16
Sijainti: -
Viestit: 85
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Technics Näytä viesti
Torseni jää paikoilleen jos yhden pyörän nostaa ilmaan mutta muuten se on omasta mielestäni paras systeemi tavalliseen henkilöautoon, ainaki niistä mistä itsellä on kokemusta.
Täh!. Eikös se torsenin idea nimenomaan ole se, että kun pyörä alkaa rivaamaan, niin voima siirtyy sinne toiselle puolelle missä on pitoa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Torsen
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään BJ,n tankki -78/vanhempi Timppa T O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.04.2020 03:57
Ostetaan toyota hilux 06 uudempi land cruiser 2005 uudempi hinta alle 6000euroa toyota4x4 O/M/V Ajoneuvot 0 18.09.2019 06:24
Myydään / Vaihdetaan 2 kpl käyttämättömiä BFG MT 30/9,5 R15 TA KM (vanhempi) Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 13 16.09.2015 21:19
Ostetaan vanhempi BFG 235/75 R15 MT hakusessa Finderi O/M/V Renkaat ja vanteet 1 02.12.2012 13:45
Defender Td5 vai vanhempi? Kuutio Kuitunen Tekniikka & Jutustelu 5 23.06.2009 14:05


Sivu luotu: 18:37 (GMT +2).