Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.01.2022, 10:58
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Tuossa 27.12. kirjoittelemani ajokokemukset olivat tosiaan monin paikoin keskimääräistä liukkaammista oloista vaikka olikin pakkasta reilut 10 astetta. Jäätä tuoreen hämäävästi yhtenäisen pakkaslumen alla aiemman plussakelin jäljiltä etenkin niillä parilla tieverkosta poistetulla muutaman sadan metrin tienpätkällä. 30.12. ajelin muutaman asteen pakkasessa taajamanopeuksilla, kun sateli uutta lunta tuon aiemman päälle ja pitoa oli huomattavsti enemmän takavedollakin, nelivedolla ehkä jo tylsyyteen asti.

Juutuupissa TM:n koeajossa ajelivat Jimnyllä kantohangella ilmeisesti 205 levyisillä renkailla ja tuo hanki kantoi Jimnyn painon juuri ja juuri paikoitellen vähän upottaen eli jättäen renkaiden jäljet lumeen. Tiedä sitä miten tuossa olisi mennyt kapeammilla renkailla, tuskin ainakaan vähemmällä hankeen uppoamisella. 27.12. kirjoittelemani aiemmin toisella nelivetoisella lumen päällä "leijuminen" leveämmillä nestarenkailla oli puolestaan epätoivottua, koska silloin ei ollut kantolunta vaan reilusti pakkaslunta, mutta autokin lähes 3 kertaa Jimnyä tehokkaampana etu-, keski- ja takalukollisena ilman luistonestoa ja ESP:tä ei ollut Jimnylle mikään verrokki. Eli kapeammankin talvirenkaan mahdollinen paremmuus riippuu vähemmän yllättäen olosuhteista ja tällä kommentilla julistan täten rajoitetun vastuuvapauteni. Ralliautomainen sekarengastus voisi toki olla yksi vaihtoehto tieliikenteen ulkopuolellla.

EDIT: korjattu pvm 30.10. -> 30.12.


Viimeksi muokannut nemola : 02.01.2022 13:06
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.01.2022, 12:59
landman landman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.06
Sijainti: kerava
Viestit: 352
Perusasetus

Talviajokokemusta on tosiaankin molemmilla malleilla vieläpä samoilla Nokian Hakkapeliitta 235/75r15 nastarenkailla. Eihän niissä paljoa ole eroa, uudempi tuntuu kuitenkin vähän vakaammalta polanteissa ja karhun urissa. Alustarakenteet molemmissa käytännössä samanlaiset, mutta erojakin löytyy: Uudemmassa runkoa jäykistetty ja kallistuksen vakaaja on järeämpi. Akseliväli on sama. Raideleveydet: vanha edessä: 1.365m. Uusi: 1.395m. Vanha takana: 1.355m. Uusi: 1.405m. Uudessa raideleveys lisääntynyt siis edessä 30mm. ja takana 50mm. Olisko näillä sitten vaikutusta ajettavuuden eroihin? Nelivedon käyttö vakauttaa molemmissa ajettavuutta liukkaalla ja polanteisella alustalla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.01.2022, 09:50
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 143
Perusasetus

Ajelen -04 cabriolla, nelivedolla mielestäni junamaisen vakaa liukkaalla, lumessa, polanteella, urissa, ja Hankook Optimo all season normikoossa. Kaikki taitaa olla suhteellista, takavedollahan pyörähtää samantien.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 05.01.2022, 17:07
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Onnistuukohan uuden korin vaihto vanhemman mallin rungolle lakipykälien mukaan? Jos siis joskus (hamassa tulevaisuudessa tuurilla)löytyis vaikka joku aihio mistä ottais korin, niin pääsis eroon kaikista nykypykälien vaatimista höpövarusteista ja olis vaan uudelta näyttävä Jimny.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 05.01.2022, 18:21
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Palex Näytä viesti
Onnistuukohan uuden korin vaihto vanhemman mallin rungolle lakipykälien mukaan? Jos siis joskus (hamassa tulevaisuudessa tuurilla)löytyis vaikka joku aihio mistä ottais korin, niin pääsis eroon kaikista nykypykälien vaatimista höpövarusteista ja olis vaan uudelta näyttävä Jimny.
Ajatus tasolla sinäänsä mielenkiintoinen, mutta mahtaisiko mennä kaikki JB:t samana mallisarjana?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 09.01.2022, 23:18
nemola nemola ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 18.12.21
Sijainti: Suomi
Viestit: 223
Perusasetus

Uuden mallin kopan vaihdosta vanhemman rungolle tulee mieleen, että jossain vaiheessa Jimnyssäkin on varmaan jo siirrytty CAN-väylään, joten jos runko olisi sitä edeltävältä ajalta tai muuten ei yhteensopiva, niin voisi olla jonninverran sähköhommia tiedossa (mutu).

Ajoavustimista olen kyllä aikalailla samaa mieltä, että perusjuttujen (ESP ainakin takavedon kanssa ja ABS) lisäksi en kaipaisi niitä muita, koska antavat turhan paljon vääriä hälyjä kiinnittäen kuskin huomion hetkellisesti pois itse ajamisesta. Saahan niistä osan pois napista painamalla, mutta voisi olla hyvä saada talvella yhdestä napista kaikki tuulilasissa olevan tutkan / kameran toimintaa vaativat avustimet pois tyyliin herätyskellon torkkutoiminto. Tulisivat päälle siis ajaessa jonkin ajan kuluttua ja jos vielä tulisi vääriä hälyjä, niin uudella kertapainalluksella saisi jatkoaikaa ajoon keskittymiseen. TPMS:ää pidin myös turhana Jimnyn tyyppisessä autossa, mutta mittaristosta näkeekin näppärästi paitsi alentuneet, niin myös itse alennetut rengaspaineet ja niiden muuttumisen ajossa.

Raideleveyteen ja vakauteen liittyen tuli tuoreena ja itselleni toistaiseksi ainoana havaintona auraamattomalla, mutta yhden leveämmän auton merkkaamalla tiellä ajellessa, että molemmat kädet ratissa, ranteet voideltuina ja liian vauhdin välttely olivat avain tiellä pysymiseen. Uudessakaan Jimnyssä kun ei ole se kylän suurin raideleveys. Tod.näk. parin viikon takaisesta reilusti tuplaantuneen lumipeitteen alla oli edelleen sitä jäätä. Kapeammat renkaat auttavat hiukan leventämällä renkaiden sisäreunojen välistä mittaa, mutta ns. normiauton raideleveyteen pääsemiseksi tarvitsisi lisää raideleveyttä toisilla vanteilla tai spacereilla. Noilla 175 renkailla voisi saada lisää raideleveyttä muutaman kymmenen milliä renkaiden pysyessä lokareiden sisällä, mutta saa jäädä mielikuvaharjoitukseksi, koska ajamattomalla auraamattomalla tiellä meni vakaasti ja muutenkin pääosin tulee ajeltua ihan muualla ja noin iso DIY raidevälin muutos epäilyttää (vaikka unohtaisikin pykälät).

Positiivisena havaintona en ole huomannut mitään hajuja jarruista tai kytkimestä vaikka kai ne renkaat ovat suttailleet, kun tänään tankatessa huomasin kulutuksen olleen kympin tienoilla satasella. No tulihan sitä sulateltua lumet ja jäät konepelliltä muutamalla yrityksellä yhden "kukkulan" valloituksessa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.01.2022, 16:57
Palex:n Avatar
Palex Palex ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.07.05
Sijainti: Lahti
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nemola Näytä viesti
Uuden mallin kopan vaihdosta vanhemman rungolle tulee mieleen, että jossain vaiheessa Jimnyssäkin on varmaan jo siirrytty CAN-väylään, joten jos runko olisi sitä edeltävältä ajalta tai muuten ei yhteensopiva, niin voisi olla jonninverran sähköhommia tiedossa (mutu).
Jos on kokonainen luovuttaja-auto, niin tietty vois tekniikankin vaihtaa. Talkoita olis joka tapauksessa tiedossa korin vaihdossa, monenkin asian suhteen, mutta tämä oli tämmöinen ajatustasoinen juttu, että saisko tuommoisen kyhäelmän ylipäänsä leimattua. Ainakin voisi kuvitella, että molemmat Jimnyt katsottaisiin olevan samaa mallisarjaa, niin ei periaatteessa pitäisi olla ongelmaa.

Voishan sitä joskus uittaa vaikka taxfriinä gen4 Jimpan, ja suorittais korin- ja tekniikan vaihdon ihan vittuuksissaan.
__________________
-Pauli-
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Uusi Jimny Nerd-O Chit-Chat 157 19.02.2020 18:46
Myyty Toyota 4runner 3.0 bensa/Projekti uusi vuosi uusi hinta 950€ jyväjemmari O/M/V Ajoneuvot 2 01.01.2017 19:50
Myydään Suzuki Jimny UUSI kytkinpaketti Exedy merkkinen 150eur korbimotors O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 27.06.2016 18:10
Myyty Suzuki Jimny uusi alkuperäinen takapönttö ajelija O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 11 23.09.2014 23:37
Myyty Suzuki Jimny 1.3JLX -02 "Off / On Road Jimny" JER81 O/M/V Ajoneuvot 2 16.09.2009 21:01


Sivu luotu: 16:39 (GMT +2).