Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.12.2021, 14:23
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
STRO:n mukaan 195/50R13C renkaan max kuorma on 900kg/kpl, ja paine silloin 6.5 bar. Rengas on vain 526 mm korkea, siihen ei hirveästi vaihtoehtoja ole.

Minulla on omassa yksiakselisessa kärryssä 195R14C renkaat. Ne ovat 666 mm korkeat, ja niiden kantavuus on samaa luokkaa kuin sulla (950kg), koska sama leveys. Mutta ilmaa niissä ei tarvitse olla kuin 4.5 bar. Kärryni on 1800 kg kok painolla, joten en tarvitse sitäkään painetta.

Vielä yleistä tietoa renkaista. Vannekoko ei vaikuta kantavuuteen, eikä profiilisuhde, vaan leveys. Joissakin vannekoissa ei ole hyvin renkaita tarjolla, ja se vääristää mielikuvia. Työkaveri valitti, kun ei ole 13" henkilöauton renkaissa kantavuutta, ja siirtyi kärryssään 14". Sanoin että osta 185/70R13 tai 205/60R13, niin jopas löytyy. Hänellä oli kärryn kok paino jotain tonnin luokkaa?

Eikä tämä nyt tarkoita sitä että 315/35R20 katumaasturin rengas kantaisi saman kuin kuorma-auton 315/80R22.5. Ei, renkaat ovat täysin erilaiset, niitä ei voi verrata.
Vaihdoin heti kohta kärryn hankittuani tuollaiset kovat 195/50R13C:t kokoon 175R13C. Kevyitä kuormia ajaessa on mukavammat, kun saa renkaat joustavammiksi ilmanpainetta vähentämällä. 50-sarjan littanasta renkaasta ei saa pehmeämmin kulkevaa oikein mitenkään.

Silloin ainakin oli 175R13C tarjontaa sekä kesä- että talvirenkaissa (talvikumit nastoilla) ja kantavuudet riitti hyvin 2700 kg 2-akseliseen kärryyn. 3500 kg kärrystä en tiedä, ei taida kantavuudet siinä koossa riittää, vaan tarttis kai olla 185R14:t?

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.12.2021, 15:24
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

10 vuotta sitten oli saman suuntaista spekulaatiota:

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89098
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.01.2022, 22:10
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Exclamation

Paljonkohan vaikuttais jos pudottelis paineet kylminä kilon pienemmiks, tai kokeilis typpitäyttöä, jotenki olettais että liikaa on painetta
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.01.2022, 22:51
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

Käytäntöjä.


Itse pitänyt ei C renkaissa 2,5bar ja C renkaallisissa 3,5-4,5bar.
__________________
-82 Vihreä camo patrol
-82 Hopea 2+3 projekti patrol
-82 Varaosa tekniikanluovuttaja patrol
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.01.2022, 08:34
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.334
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Paljonkohan vaikuttais jos pudottelis paineet kylminä kilon pienemmiks, tai kokeilis typpitäyttöä, jotenki olettais että liikaa on painetta
Typpeä käytetään kilpa-autoissa ja nopeissa urheiluautoissa. Käsittääkseni se pitää helpommin paineet samana, vaikka rengas lämpiää? Sitä ajattelit tässä kärry käytössäkin?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.01.2022, 12:41
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Typpeä käytetään kilpa-autoissa ja nopeissa urheiluautoissa. Käsittääkseni se pitää helpommin paineet samana, vaikka rengas lämpiää? Sitä ajattelit tässä kärry käytössäkin?

Juu, aattelin että jos pieni ilmatila / paine nousee lämmetessään vielä aiheuttaen tätä. Ihan mutuilua.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.01.2022, 14:04
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.935
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Typpeä käytetään kilpa-autoissa ja nopeissa urheiluautoissa. Käsittääkseni se pitää helpommin paineet samana, vaikka rengas lämpiää? Sitä ajattelit tässä kärry käytössäkin?
Ei tarvii olla edes kilpuri tai urheiluauto. Mulla on, tai oli tossa duunin crafterissa ensiasennuksena olevat talvikumit typpitäytöllä. Ja nämä siis ihan volkkarin myyjältä tulleet. Tälle talvelle näkyy vaihtuneen ilmataytteisiksi kun euromasteri laittoi uudet kumit päälle.
Kai toi typpi ihan jees mut jos paineen kanssa joutuu pelaamaan ni hivenen hankala.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 08.01.2022, 16:09
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Typpitäytöstä


Onko kuinka suuri ero normaaliin, "kuivaan" paineilmaan?
-Monessa rengasliikkeessä taitaa tosin olla normaali vedenerotin myös ilmantäyttö pistoolille/"tykille"?
Ainakin "tykillä" rengasta vaanteelle nostettaessa renkaaseen roiskahti vesipisaroita.
Siis jossain rengasliikkeessä näin taannoin "aivan oikean" kuivaimen täyttölinjassa, siis semmoinen siligakeeli? kuivain, ja kun asiaa kysyin, niin peruste oli juurikin se, että paineet pysyy tasaisempana.
Puhtailla kaasuillahan on samat lämpölaajenemiset, en tiedä, päteekö kaasuseoksiin?

Tuon typpitäytön etuna taitaa olla se, että pysyy paremmin renkaassa, kun isompi molekyylikoko?
Ja hapen puuttuminen hidastaa renkaan vanhenemista?
Joku joskus kertoi, että rengas jäähtyy paremmin, olisiko typpi parempaa kuljettamaan lämpöä?

p.s kuivassa ilmassa on noin 78% typpeä....
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 08.01.2022, 21:37
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.481
Perusasetus

Kaikki kaasut käyttäytyvät hyvin samaan tapaan lämpölaajenemisen suhteen, joten olen skeptinen typen erinomaisuudesta renkaan täytössä. Tuolla on mielestäni aika hyvä testi typen, hiilidioksidin ja ilman eroista -> https://powertank.com/pages/nitrogen-truths-and-myths , ja lopputulemana on että näissä ei juuri ole eroja.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Isojen renkaiden ohjauksen "woblaus" Koivunoksa Tekniikka & Jutustelu 48 31.07.2020 08:24
Renkaiden/vanteiden osto 15/17/20" ? Mack Tekniikka & Jutustelu 8 12.03.2020 13:02
HJ ja 35" renkaiden katsastus jmk Tekniikka & Jutustelu 10 24.03.2018 23:00
Renkaiden saatavuus "isot" pesix Chit-Chat 12 27.04.2012 21:43
taas renkaiden mm ja tuumamitoista 15" ja 16" pee Tekniikka & Jutustelu 8 31.10.2009 23:08


Sivu luotu: 15:02 (GMT +2).