![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ei ne edelleenkään ole täysin perseellään ne huoltokohdat kun vertaa moneen muuhun, toki niitä löytyy helpompihuoltoisiakin laitteita. Mä 10-vuotta noita miinoja hoivailin niin ehkä ne sitten muuttuu helpommaks ekan ruuvaamisen jäljeltä, ja tosi moni kohta oli sellanen että varsinkin jotain muuta katiskaa ruuvatessa pystyi miettiä että baijerin insinööri on edes vähän miettinyt tätäkin. Kiinan tinoja ja muita itäautoja en ole ruuvannut pitkään aikaan, niin niihin ei oikein löydy modernia vertailukohtaa. Edelleen siis suhteellista onko se ihan täys paska vai ei, kaikilta kohteiltaan ei toki helppo. Kalvaimella voisi ilmeisesti hieman pidentää hehkujen ikää, päätermarin kestoa on moni seppä peipannut asentamalla olikos nyt joku VAG konsernin termarin suoraan sinne yläletkun sisään. Ranetusta parhaimmillaan mutta ilmeisesti toimivaa, oikeet termarit ei kestä oikein kunnolla edes orkkiksena tai Behrinä (orkkis valmistaja) halvoista tarvikkeista puhumattakaan. EGR termarin sisuskalut voit kääntää toistepäin ja pysäyttää vedenkierron ja termarin tarpeen. Silloin pitää toki tulpata EGR purkessa pakokaasujen liikkuminen, se on suht helppo toimenpide sekin. EGR venttiilin päästä tais hoitua euron tai kahden kolikolla jopa Jos ei tulppaa niin sitten se käräyttää sen EGR lämmönvaihtimen jossain kohtaa. M57 ei edes sytytä vikavaloa jos sen pakokaasun kierron tulppaa.Kaikki bemarit on pirun hyviä ajaa ja niissä on hienot voimalinjat. Silloin kun ne toimii ja on muutenkin kunnossa siis...
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Renkulaa saapui ja ne hienosti laitettiin vanteelle. Vaikka metriäkään noilla ei ole vielä ajettu niin yllättävän karheilta ne tuntuu. Lisäksi noissa on oikein lumihiutale merkki, jonka myötä ne menee myös talvirenkaasta. Sitä en tiedä miten kehuttavat talvirenkaat noi on.
Mutta mulla nyt sattui olemaan myös Marshallin nastarenkaat tuossa samaisessa 235/65-17 koossa. Ne mätkästiin myös vanteelle ja auton alle. Tässä hieman kokoeroa alkuperäisen renkaan (235/55-17) ja uuden koon renkaan kanssa. Lisäksi alunperin auto näyttää tältä kun alkuperäinen rengaskoko on alla Ja tältä kun tuo hieman kookkaampi rengas on alla Omasta mielestä tulee heti paljon paremman näköinen kun renkaassa on vähän enemmän ilmaa, eikä se ole mikään typerän näköinen matalaprofiili rengas. Tuo uusi koko on ilmeisesti maksimi jos ei tee mitään korotuksia tms. Ollaan hyvin lähellä, ettei se ota kiinni noihin pyöräkotelon muoveihin edessä. Itseasiassa sinne muoviin on hieman jäänyt jälkeä, että hipaisee sitä. Pitää vähän muovailla sisäänpäin niitä muoveja tai katsoa onko jotkin kiinnikkeet irronnut sieltä. Toi autohan on siis täynnä halpaa kierrätysmuovia aivan joka paikassa. Mittasin myös maavaran helman kohdalta alkuperäisillä renkailla ja uusilla. Alkuperäinen mitta oli edessä 25cm ja takana 27cm. Mitat otettu siis edessä renkaan takaa helmasta ja takana taas renkaan edestä helmasta. Heti kun uudet nakit oli alla niin edessä oli 29cm ja takana 31cm helman mitat. Oispa pysynyt tuossa mitoissa.. Pienen lenkin jälkeen edessä mitta on nyt 26.5cm ja takana 28.5cm. Eli 1.5cm maavaraa lisää. Samassa operaatiossa vähän katselin niitä vetarin kulmia. Kun auto seisoo paikallaan niin vetarit on suorina. Näin ollen sitä voisi kyllä lähteä korottamaan, eikä se pitäisi olla vetareille mikään ongelma. Tosin koska tuohon ei saa iskareille mitään korotusta niin se aiheuttaa sitten ongelman ulosjoustossa. Jos lähtee esim. +50mm jousikorotuksella niin ulosjousto puuttuu melkein täysin kun se iskari rajoittaa ulosjoustoa. Joku +30-35mm vois olla järkevä korotus. Mut katsoo nyt jaksaako sellaisia tilailla. Tuo bimme ei kyllä ihan kauheasti vakuuta. Se ei ole kovin kehuttava peli ajella. Aikaisempi Hyundai Santa Fe oli paljon parempi ajella. Sisältä se näyttää kunnon kierrätysautolle, kun kaikki on tehty jostain jätemuovista. Se syö aivan vitusti dieseliä. Alle 10 kulutus tuntuu ihan mahdottomuudelta vaikka kuin ajaa maantiellä pihistellen. Sit se on myös todella ahdas. Tiukkaa teetti saada kyytiin kaksi rengassarjaa. Vielä kun siinä on aivan vitunmoiset verotkin. Nooh. Onneksi sillä ei kauheasti ajella kun se on vain vetoautona. Siinä on ihan kiva kun nokan alla on tehoa. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Kyllähän toi on selkeästi ryhdikkäämpi noilla pykälää isommilla pyörillä. Nyt ansaitsee jo citymaasturin statuksen 🙂
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Tuo 235/65R17 on muuten ensimmäisen lähdön X5:sen pienin vakiorengas. Viitosessa on myös 18 ja 19 tuumaisia vakiorenkaita. Ne ovat saman korkuisia kuin pienin, mutta vaan leveämpiä. Isoimmat kummit ovat 275/40R20 etu 315/35R20 taka, ne ovat sentin matalammat kuin nuo muut.
X3:ssa lienee samaan tyyliin renkaat, mutta vaan hieman matalempia ja kapeampia.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Ostetaan Gr Patrol korotus jouset tai korin korotus sarja. | makke_mies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.10.2019 21:45 |
| hj 61 soa korotus | Hintsanen | Maasturiprojektit | 7 | 20.08.2009 08:27 |
| HDJ:n korotus | IVP4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.09.2007 06:45 |
| Korotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.12.2005 17:03 | |
| FJ-55 Korotus? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.11.2004 09:23 |