![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() No mikäpä edes vähänkään nykyaikaisen tyyppiseksi luokiteltava moottori olis helppo ja kiva korjata. Tuo ilmanputsarihomma on kyllä vähän huvittava kieltämättä. ![]() Ei bemarin huollot oo oikein sen kalliimpia, kuin muissakaan. Turha sitä on haukkua vaan siksi että bemarin haukkuminen on muodikasta.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Huoltojen hinnoissa ei selkeää eroa ole. Öljynvaihto tuollaiseen koneeseen on kalliimpi kuin perus octavian 1.6 dieseliin, kun öljymääräkin tuplasti isompi. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tulee muistoja mieleen, olen itse aikanaan vaihtanut M47 koneiseen bemmiin termarin, ei ollut ihan samanlainen kolmen minuutin homma kuin HJ:ssa
![]() Ilmanputsari ei sentään niin työläs kuin termari, mutta tarpeettoman paljon työtä senkin vaihtaminen teetti. Siksi ei sitä korjaamolle kannatakkaan ulkoistaa, äkkiä käy niin että osa ja työ on laskutettu ja sama paskanen filtteri paikoillaan.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Eipä ole mun penareissa vaatinut kuin muutaman kuusiokolopultin avaamisen moottorin suojamuoveista siitä myllyn päältä että ilmanputsarin pääsee vaihtamaan, ehkä tossa ekan generaation X3:ssa se on sitten jotenkin eritavoin toteutettu kuin muissa M57 koneisissa? Tais olla 4 pulttia suojamuovissa ja 4 pulttia ilmanputsarikotelossa, vartin juttu.
Kohtuu helpolla se imusatsikin on sieltä käsissä eikä se termareittenkaan vaihto ole kummonen homma. Toki ne hehkut vois kyllä munkin mielestä päästä vaihtamaan ilman imusatsin irroitusta, sitä hommaa saa nimittäin harrastaa 1-2v syklein jos haluaa että kärryssä on ehjät kynttilät. Perus huoltopisteet omasta mielestä kaikenkaikkiaan aika kivasti käsillä noissa puimureissa ollut versus moni muu moderni vehje. Ei se tietty minkään B Kadetin tasolla ole helppoudessaan mutta on siellä vähän erilaista romuakin pellin alla. Tosta ekasta X3:sta ei tosin ole kokemusta, mutta useasta 5-sarjalaisesta ja kakkoskoppasesta X5:sta kylläkin ja niissä ollut melkein kaikissa joku iteraatio M57 koneesta. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Onko korean ihmeessä imusatsissa tuplat imukanavat jne ja muutenkin saman kokoista 6-sylinteristä konetta ja muuta tekniikkaa sullottu sinne pellin alle? Oli mun 70-mallisessa B Kadetissakin paljon helpommin kaikki käpisteltävissä, mutta vähän huono vertailukohta ja kaikki on niin suhteellista...
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Enpä tiedä mitä noilla merkitystä mitä koneeseen on tungettu jos huoltokohteet on mietitty perseelleen? Esim. se ilmansuodatin. En tie mikä ihmeen aivopieru on bimmerin insinööreillä käynyt, mutta noin typerästi suunniteltua suodatinta en ole ennen nähnyt. Siellä olisi kyllä todella hyvin tilaa toteuttaa suodatin paremminkin, mut eih.. Tuon motin yksi tyyppivika on ilmeisesti nuo hehkut, jotka kuulemma kestää max. kaksi vuotta. On hieman persiistä jos sitä varten pitää aina se imusarja irroitella. Ehkä sen takia niitä ei kovin moni lähde vaihteleen. Sama pätee siihen termariin. Niin hankalassa paikkaa niin en ihmettele kun jätetään vaan vaihtamatta.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ei ne edelleenkään ole täysin perseellään ne huoltokohdat kun vertaa moneen muuhun, toki niitä löytyy helpompihuoltoisiakin laitteita. Mä 10-vuotta noita miinoja hoivailin niin ehkä ne sitten muuttuu helpommaks ekan ruuvaamisen jäljeltä, ja tosi moni kohta oli sellanen että varsinkin jotain muuta katiskaa ruuvatessa pystyi miettiä että baijerin insinööri on edes vähän miettinyt tätäkin. Kiinan tinoja ja muita itäautoja en ole ruuvannut pitkään aikaan, niin niihin ei oikein löydy modernia vertailukohtaa. Edelleen siis suhteellista onko se ihan täys paska vai ei, kaikilta kohteiltaan ei toki helppo.
Kalvaimella voisi ilmeisesti hieman pidentää hehkujen ikää, päätermarin kestoa on moni seppä peipannut asentamalla olikos nyt joku VAG konsernin termarin suoraan sinne yläletkun sisään. Ranetusta parhaimmillaan mutta ilmeisesti toimivaa, oikeet termarit ei kestä oikein kunnolla edes orkkiksena tai Behrinä (orkkis valmistaja) halvoista tarvikkeista puhumattakaan. EGR termarin sisuskalut voit kääntää toistepäin ja pysäyttää vedenkierron ja termarin tarpeen. Silloin pitää toki tulpata EGR purkessa pakokaasujen liikkuminen, se on suht helppo toimenpide sekin. EGR venttiilin päästä tais hoitua euron tai kahden kolikolla jopa ![]() Kaikki bemarit on pirun hyviä ajaa ja niissä on hienot voimalinjat. Silloin kun ne toimii ja on muutenkin kunnossa siis... |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Gr Patrol korotus jouset tai korin korotus sarja. | makke_mies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.10.2019 21:45 |
hj 61 soa korotus | Hintsanen | Maasturiprojektit | 7 | 20.08.2009 08:27 |
HDJ:n korotus | IVP4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.09.2007 06:45 |
Korotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.12.2005 17:03 | |
FJ-55 Korotus? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.11.2004 09:23 |