![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() BMW:n mukaanhan noissakin on ikiöljyt ja siitä varmaan juontaa iso osa tuonkin askin ongelmista kun ei niitä öljyjä ole vaihdettu ekan 300tkm aikana. Väännönkesto on kanssa sulakkeena varsinkin softatun M57 koneen yhteydessä. Niistä leviää mm kitkapinnat ja sitten alkaa lipsuminen ja aski menee samantien limp modeen. Ja on ne muutenkin täysin slushboxeja verrattuna vaikka M57N koneen persauksista löytyviin ZF 6HP26 askeihin. Kone itsessäänhän on hyvä poislukien se että se syö hehkuja ja termostaatteja. Läpät kannattaa M57 koneisesta nyplätä pois, M57N koneissa on vahvistetut läppäakselit jo. M57N2 koneesta alkaakin sitten jakopään ketjuongelmat.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Vaihdelaatikko on tuossa pelissä se GM:n 5-vaihteinen tomaatti. Siihen tilasin jo uuden suodattimen ja vaihdetaan siihenkin öljyt. Siitä nuo bimmet on hyviä, että joka asiaan löytyy juutubesta video miten se tehdään. On kyllä typerä laatikko kun mistään et tosiaan näe paljon siellä on öljyä. Melkoisen nipun kuitenkin tilasin palikoita siihen. Pääsee sitten pulttamaan. Renkaatkin pitää ostella. Meinasin ostaa siihen Toyo Open Country a/t renkaat 235/65-17 koossa. Kuulemma se pitäisi mennä siihen just, ettei ota mihinkään kiinni, eikä mitään tarvi modailla. ![]() Mitään mutarenkaita en tuohon laita kun ei tuollaisella tee kuitenkaan yhtään mitään asvaltin ulkopuolella. Mutta on hieman karheemmat renkaat kuitenkin. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mjoo, se hehkujen ohjausboxi saattaa kanssa olla pimeenä varsinkin jos testeri ilmoittelee että itse hehkuja olis kauhee määrä mykkänä. Omien kokemusten mukaan kahden hehkun puuttuminen alkaa tehdä pakkasella käynnistymisestä haastavaa jos ei ole lohkolämppäri kiinni. Internet osaa kyllä kertoa tarinoita jossa tyyliin ilman hehkuja lähtis käyntiin vielä -20 pakkasissa, mutta toi 2 hehkua on täällä etelässä koettu rajaksi kolmessa eri M57 konetyypissä. Yksi kynttilä pimeenä lähtee kyllä vielä puksuttamaan mutta kahdessa tosiaan tuppaa akku puutumaan jos on sen -15 astettakin pihalla. Ei siihen pataan tartte paljoa lämpöä saada että hörähtää tulille, mutta mieluummin ne hehkut kondikseen.
Aja sitten pata kunnolla lämpöiseksi ennen kuin alat nyplää niitä hehkuja irti. Jos ne on olleet kauan pimeänä, niin on sen verta tiukassa kiinni että kylmänä jos lähdet availemaan niin katkeaa suurella todennäköisyydellä se hehku. Sit on kivaa sen jälkeen... |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Vaihdoin kaikki hehkut uusiin. Nimittäin testerin mukaan kaikki vanhat hehkut oli pimeenä ja kun sain sinne uudet hehkut tilalle niin vikakoodit poistui. Mut on kyllä aivan vitusta tuon laitteen huolto. Hehkuihin käsiksi pääseminen vaatii imusarjan poiston. Joka oli aivan perse operaatio. Pelkästään ilmanputsarin vaihto vaati puolen koneen purkamisen. Termarin myös vaihdoin ja voi vittu mikä operaatio sekin oli. Sellainen 8 tuntia meni noiden hehkujen vaihtoon. Kiitos tuon aivan perseestä olevan imusarjan. Itse hehkut kyllä irtosi helpolla. Toiset 8 tuntia meni tuon hemmetin termarin vaihtoon. Aivan vitulleen suunniteltu tuon moottorin huoltaminen. Jo pelkästään ilmanputsari oli karmea työmaa verrattuna muihin autoihin. En tie miksi sekin on niin hemmetin vaikeesti tehty kun sisäilmansuodattimen sai minuutissa vaihdettua ja öljynsuodatinkin lähti hetkessä pois. Ehkä bimmereihin ei ole tarkoitus vaihtaa ilmansuodatinta tai sitten bimmen törkeän hintaisia huoltoja on helppo perustella kun se vaatii niin paljon työtä.
Taakse vaihdoin nyt uudet jouset. Jostain syystä uudet jouset oli melko paljon järeämmät kuin vanhat. Lisäksi huomasin, että kun iskarin irroitti niin sai reilu 10cm enemmän joustoa. Eli iskari rajoittaa ulosjoustoa melkoisesti. Mut uusien jousien myötä perä nousi reilu 2cm ylöspäin. Eikä tosiaan pitänyt olla mitkään korotusjouset tai kuormajouset. Ihan perusjouset piti olla. Jousien vaihto oli melko nopea operaatio. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
No mikäpä edes vähänkään nykyaikaisen tyyppiseksi luokiteltava moottori olis helppo ja kiva korjata. Tuo ilmanputsarihomma on kyllä vähän huvittava kieltämättä.
![]() Ei bemarin huollot oo oikein sen kalliimpia, kuin muissakaan. Turha sitä on haukkua vaan siksi että bemarin haukkuminen on muodikasta. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Huoltojen hinnoissa ei selkeää eroa ole. Öljynvaihto tuollaiseen koneeseen on kalliimpi kuin perus octavian 1.6 dieseliin, kun öljymääräkin tuplasti isompi. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tulee muistoja mieleen, olen itse aikanaan vaihtanut M47 koneiseen bemmiin termarin, ei ollut ihan samanlainen kolmen minuutin homma kuin HJ:ssa
![]() Ilmanputsari ei sentään niin työläs kuin termari, mutta tarpeettoman paljon työtä senkin vaihtaminen teetti. Siksi ei sitä korjaamolle kannatakkaan ulkoistaa, äkkiä käy niin että osa ja työ on laskutettu ja sama paskanen filtteri paikoillaan.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Eipä ole mun penareissa vaatinut kuin muutaman kuusiokolopultin avaamisen moottorin suojamuoveista siitä myllyn päältä että ilmanputsarin pääsee vaihtamaan, ehkä tossa ekan generaation X3:ssa se on sitten jotenkin eritavoin toteutettu kuin muissa M57 koneisissa? Tais olla 4 pulttia suojamuovissa ja 4 pulttia ilmanputsarikotelossa, vartin juttu.
Kohtuu helpolla se imusatsikin on sieltä käsissä eikä se termareittenkaan vaihto ole kummonen homma. Toki ne hehkut vois kyllä munkin mielestä päästä vaihtamaan ilman imusatsin irroitusta, sitä hommaa saa nimittäin harrastaa 1-2v syklein jos haluaa että kärryssä on ehjät kynttilät. Perus huoltopisteet omasta mielestä kaikenkaikkiaan aika kivasti käsillä noissa puimureissa ollut versus moni muu moderni vehje. Ei se tietty minkään B Kadetin tasolla ole helppoudessaan mutta on siellä vähän erilaista romuakin pellin alla. Tosta ekasta X3:sta ei tosin ole kokemusta, mutta useasta 5-sarjalaisesta ja kakkoskoppasesta X5:sta kylläkin ja niissä ollut melkein kaikissa joku iteraatio M57 koneesta. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Gr Patrol korotus jouset tai korin korotus sarja. | makke_mies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.10.2019 21:45 |
hj 61 soa korotus | Hintsanen | Maasturiprojektit | 7 | 20.08.2009 08:27 |
HDJ:n korotus | IVP4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.09.2007 06:45 |
Korotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.12.2005 17:03 | |
FJ-55 Korotus? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.11.2004 09:23 |