Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.10.2021, 07:27
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Vaihdoin kaikki hehkut uusiin. Nimittäin testerin mukaan kaikki vanhat hehkut oli pimeenä ja kun sain sinne uudet hehkut tilalle niin vikakoodit poistui. Mut on kyllä aivan vitusta tuon laitteen huolto. Hehkuihin käsiksi pääseminen vaatii imusarjan poiston. Joka oli aivan perse operaatio. Pelkästään ilmanputsarin vaihto vaati puolen koneen purkamisen. Termarin myös vaihdoin ja voi vittu mikä operaatio sekin oli. Sellainen 8 tuntia meni noiden hehkujen vaihtoon. Kiitos tuon aivan perseestä olevan imusarjan. Itse hehkut kyllä irtosi helpolla. Toiset 8 tuntia meni tuon hemmetin termarin vaihtoon. Aivan vitulleen suunniteltu tuon moottorin huoltaminen. Jo pelkästään ilmanputsari oli karmea työmaa verrattuna muihin autoihin. En tie miksi sekin on niin hemmetin vaikeesti tehty kun sisäilmansuodattimen sai minuutissa vaihdettua ja öljynsuodatinkin lähti hetkessä pois. Ehkä bimmereihin ei ole tarkoitus vaihtaa ilmansuodatinta tai sitten bimmen törkeän hintaisia huoltoja on helppo perustella kun se vaatii niin paljon työtä.

Taakse vaihdoin nyt uudet jouset. Jostain syystä uudet jouset oli melko paljon järeämmät kuin vanhat. Lisäksi huomasin, että kun iskarin irroitti niin sai reilu 10cm enemmän joustoa. Eli iskari rajoittaa ulosjoustoa melkoisesti. Mut uusien jousien myötä perä nousi reilu 2cm ylöspäin. Eikä tosiaan pitänyt olla mitkään korotusjouset tai kuormajouset. Ihan perusjouset piti olla. Jousien vaihto oli melko nopea operaatio.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.10.2021, 10:07
jj5 jj5 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.09.20
Sijainti: pks
Viestit: 33
Perusasetus

No mikäpä edes vähänkään nykyaikaisen tyyppiseksi luokiteltava moottori olis helppo ja kiva korjata. Tuo ilmanputsarihomma on kyllä vähän huvittava kieltämättä.

Ei bemarin huollot oo oikein sen kalliimpia, kuin muissakaan. Turha sitä on haukkua vaan siksi että bemarin haukkuminen on muodikasta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.10.2021, 16:30
pt. pt. ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 16.02.08
Sijainti: Kouvola
Viestit: 523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jj5 Näytä viesti
No mikäpä edes vähänkään nykyaikaisen tyyppiseksi luokiteltava moottori olis helppo ja kiva korjata. Tuo ilmanputsarihomma on kyllä vähän huvittava kieltämättä.

Ei bemarin huollot oo oikein sen kalliimpia, kuin muissakaan. Turha sitä on haukkua vaan siksi että bemarin haukkuminen on muodikasta.
Tuo ilmanputsari on ensinmäisellä kerralla aika pysäyttävä, mutta kyllä se sieltä Ja melko varmasti joku ihan ideakin tuossa.

Huoltojen hinnoissa ei selkeää eroa ole. Öljynvaihto tuollaiseen koneeseen on kalliimpi kuin perus octavian 1.6 dieseliin, kun öljymääräkin tuplasti isompi.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 25.10.2021, 19:17
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Tulee muistoja mieleen, olen itse aikanaan vaihtanut M47 koneiseen bemmiin termarin, ei ollut ihan samanlainen kolmen minuutin homma kuin HJ:ssa
Ilmanputsari ei sentään niin työläs kuin termari, mutta tarpeettoman paljon työtä senkin vaihtaminen teetti. Siksi ei sitä korjaamolle kannatakkaan ulkoistaa, äkkiä käy niin että osa ja työ on laskutettu ja sama paskanen filtteri paikoillaan.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.10.2021, 19:25
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Eipä ole mun penareissa vaatinut kuin muutaman kuusiokolopultin avaamisen moottorin suojamuoveista siitä myllyn päältä että ilmanputsarin pääsee vaihtamaan, ehkä tossa ekan generaation X3:ssa se on sitten jotenkin eritavoin toteutettu kuin muissa M57 koneisissa? Tais olla 4 pulttia suojamuovissa ja 4 pulttia ilmanputsarikotelossa, vartin juttu.

Kohtuu helpolla se imusatsikin on sieltä käsissä eikä se termareittenkaan vaihto ole kummonen homma. Toki ne hehkut vois kyllä munkin mielestä päästä vaihtamaan ilman imusatsin irroitusta, sitä hommaa saa nimittäin harrastaa 1-2v syklein jos haluaa että kärryssä on ehjät kynttilät. Perus huoltopisteet omasta mielestä kaikenkaikkiaan aika kivasti käsillä noissa puimureissa ollut versus moni muu moderni vehje. Ei se tietty minkään B Kadetin tasolla ole helppoudessaan mutta on siellä vähän erilaista romuakin pellin alla. Tosta ekasta X3:sta ei tosin ole kokemusta, mutta useasta 5-sarjalaisesta ja kakkoskoppasesta X5:sta kylläkin ja niissä ollut melkein kaikissa joku iteraatio M57 koneesta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.10.2021, 12:09
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
Eipä ole mun penareissa vaatinut kuin muutaman kuusiokolopultin avaamisen moottorin suojamuoveista siitä myllyn päältä että ilmanputsarin pääsee vaihtamaan, ehkä tossa ekan generaation X3:ssa se on sitten jotenkin eritavoin toteutettu kuin muissa M57 koneisissa? Tais olla 4 pulttia suojamuovissa ja 4 pulttia ilmanputsarikotelossa, vartin juttu.
Tuossa pihassa on myös Hyundai, mistä otat kaksi klipsiä auki ihan ilman työkaluja ja pääset käsiksi ilmanputsariin. Siinä vaiheessa kun bimmestä on vasta saanut ilmansuodattimen esille niin hyndaikkeliin on vaihdettu sisäilmansuodatin ja ilmansuodatin. Vähän järkevämmin on esillä ne. Eikä muuten termarikaan vaadi mitään purkamista edestä. Se on siinä esillä. Hehkut on myös esillä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.10.2021, 20:57
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Onko korean ihmeessä imusatsissa tuplat imukanavat jne ja muutenkin saman kokoista 6-sylinteristä konetta ja muuta tekniikkaa sullottu sinne pellin alle? Oli mun 70-mallisessa B Kadetissakin paljon helpommin kaikki käpisteltävissä, mutta vähän huono vertailukohta ja kaikki on niin suhteellista...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.10.2021, 07:38
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Enpä tiedä mitä noilla merkitystä mitä koneeseen on tungettu jos huoltokohteet on mietitty perseelleen? Esim. se ilmansuodatin. En tie mikä ihmeen aivopieru on bimmerin insinööreillä käynyt, mutta noin typerästi suunniteltua suodatinta en ole ennen nähnyt. Siellä olisi kyllä todella hyvin tilaa toteuttaa suodatin paremminkin, mut eih.. Tuon motin yksi tyyppivika on ilmeisesti nuo hehkut, jotka kuulemma kestää max. kaksi vuotta. On hieman persiistä jos sitä varten pitää aina se imusarja irroitella. Ehkä sen takia niitä ei kovin moni lähde vaihteleen. Sama pätee siihen termariin. Niin hankalassa paikkaa niin en ihmettele kun jätetään vaan vaihtamatta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Gr Patrol korotus jouset tai korin korotus sarja. makke_mies O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 24.10.2019 21:45
hj 61 soa korotus Hintsanen Maasturiprojektit 7 20.08.2009 08:27
HDJ:n korotus IVP4x4 Tekniikka & Jutustelu 2 14.09.2007 06:45
Korotus Tekniikka & Jutustelu 1 06.12.2005 17:03
FJ-55 Korotus? jambo72 Tekniikka & Jutustelu 1 12.11.2004 09:23


Sivu luotu: 17:40 (GMT +2).