![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vaihdoin kaikki hehkut uusiin. Nimittäin testerin mukaan kaikki vanhat hehkut oli pimeenä ja kun sain sinne uudet hehkut tilalle niin vikakoodit poistui. Mut on kyllä aivan vitusta tuon laitteen huolto. Hehkuihin käsiksi pääseminen vaatii imusarjan poiston. Joka oli aivan perse operaatio. Pelkästään ilmanputsarin vaihto vaati puolen koneen purkamisen. Termarin myös vaihdoin ja voi vittu mikä operaatio sekin oli. Sellainen 8 tuntia meni noiden hehkujen vaihtoon. Kiitos tuon aivan perseestä olevan imusarjan. Itse hehkut kyllä irtosi helpolla. Toiset 8 tuntia meni tuon hemmetin termarin vaihtoon. Aivan vitulleen suunniteltu tuon moottorin huoltaminen. Jo pelkästään ilmanputsari oli karmea työmaa verrattuna muihin autoihin. En tie miksi sekin on niin hemmetin vaikeesti tehty kun sisäilmansuodattimen sai minuutissa vaihdettua ja öljynsuodatinkin lähti hetkessä pois. Ehkä bimmereihin ei ole tarkoitus vaihtaa ilmansuodatinta tai sitten bimmen törkeän hintaisia huoltoja on helppo perustella kun se vaatii niin paljon työtä. Taakse vaihdoin nyt uudet jouset. Jostain syystä uudet jouset oli melko paljon järeämmät kuin vanhat. Lisäksi huomasin, että kun iskarin irroitti niin sai reilu 10cm enemmän joustoa. Eli iskari rajoittaa ulosjoustoa melkoisesti. Mut uusien jousien myötä perä nousi reilu 2cm ylöspäin. Eikä tosiaan pitänyt olla mitkään korotusjouset tai kuormajouset. Ihan perusjouset piti olla. Jousien vaihto oli melko nopea operaatio.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
No mikäpä edes vähänkään nykyaikaisen tyyppiseksi luokiteltava moottori olis helppo ja kiva korjata. Tuo ilmanputsarihomma on kyllä vähän huvittava kieltämättä.
![]() Ei bemarin huollot oo oikein sen kalliimpia, kuin muissakaan. Turha sitä on haukkua vaan siksi että bemarin haukkuminen on muodikasta. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Huoltojen hinnoissa ei selkeää eroa ole. Öljynvaihto tuollaiseen koneeseen on kalliimpi kuin perus octavian 1.6 dieseliin, kun öljymääräkin tuplasti isompi. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Tulee muistoja mieleen, olen itse aikanaan vaihtanut M47 koneiseen bemmiin termarin, ei ollut ihan samanlainen kolmen minuutin homma kuin HJ:ssa
![]() Ilmanputsari ei sentään niin työläs kuin termari, mutta tarpeettoman paljon työtä senkin vaihtaminen teetti. Siksi ei sitä korjaamolle kannatakkaan ulkoistaa, äkkiä käy niin että osa ja työ on laskutettu ja sama paskanen filtteri paikoillaan.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eipä ole mun penareissa vaatinut kuin muutaman kuusiokolopultin avaamisen moottorin suojamuoveista siitä myllyn päältä että ilmanputsarin pääsee vaihtamaan, ehkä tossa ekan generaation X3:ssa se on sitten jotenkin eritavoin toteutettu kuin muissa M57 koneisissa? Tais olla 4 pulttia suojamuovissa ja 4 pulttia ilmanputsarikotelossa, vartin juttu.
Kohtuu helpolla se imusatsikin on sieltä käsissä eikä se termareittenkaan vaihto ole kummonen homma. Toki ne hehkut vois kyllä munkin mielestä päästä vaihtamaan ilman imusatsin irroitusta, sitä hommaa saa nimittäin harrastaa 1-2v syklein jos haluaa että kärryssä on ehjät kynttilät. Perus huoltopisteet omasta mielestä kaikenkaikkiaan aika kivasti käsillä noissa puimureissa ollut versus moni muu moderni vehje. Ei se tietty minkään B Kadetin tasolla ole helppoudessaan mutta on siellä vähän erilaista romuakin pellin alla. Tosta ekasta X3:sta ei tosin ole kokemusta, mutta useasta 5-sarjalaisesta ja kakkoskoppasesta X5:sta kylläkin ja niissä ollut melkein kaikissa joku iteraatio M57 koneesta. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Onko korean ihmeessä imusatsissa tuplat imukanavat jne ja muutenkin saman kokoista 6-sylinteristä konetta ja muuta tekniikkaa sullottu sinne pellin alle? Oli mun 70-mallisessa B Kadetissakin paljon helpommin kaikki käpisteltävissä, mutta vähän huono vertailukohta ja kaikki on niin suhteellista...
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Enpä tiedä mitä noilla merkitystä mitä koneeseen on tungettu jos huoltokohteet on mietitty perseelleen? Esim. se ilmansuodatin. En tie mikä ihmeen aivopieru on bimmerin insinööreillä käynyt, mutta noin typerästi suunniteltua suodatinta en ole ennen nähnyt. Siellä olisi kyllä todella hyvin tilaa toteuttaa suodatin paremminkin, mut eih.. Tuon motin yksi tyyppivika on ilmeisesti nuo hehkut, jotka kuulemma kestää max. kaksi vuotta. On hieman persiistä jos sitä varten pitää aina se imusarja irroitella. Ehkä sen takia niitä ei kovin moni lähde vaihteleen. Sama pätee siihen termariin. Niin hankalassa paikkaa niin en ihmettele kun jätetään vaan vaihtamatta.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Gr Patrol korotus jouset tai korin korotus sarja. | makke_mies | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 24.10.2019 21:45 |
hj 61 soa korotus | Hintsanen | Maasturiprojektit | 7 | 20.08.2009 08:27 |
HDJ:n korotus | IVP4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 14.09.2007 06:45 |
Korotus | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 06.12.2005 17:03 | |
FJ-55 Korotus? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 12.11.2004 09:23 |