![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Victron aurinkopaneeli mppt säätimeen voi paneelin sijaan kytkeä esim. 48 voltin lithium akun ja ladata sillä lyijyakut täyteen. Minä käytin sähköpyörän akkua.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Toisessa viestiketjussa: Lisäakun lataus on aiheesta jotakin
- Lyijy ja lithium on kaksi eri tekniikka tai enemmän kemiaa - Omat laturit, omat suojausjärjestelmät - Molempien akillen kantapää on kylmyys, eivät lataudu hyvin pakkasessa. Tehdas ilmoittaa speksit! - Ei vältämättä sovellu käynnistysakuksi, parempi käyttöikä pienillä virroilla - Paino-indeksi on iso: 12V 200Ah lyijy painaa noin 60kg, Lithium painaa noin 25kg - Hintaindeksi on toisinpäin... Lisää tietoa vene ja asuntovaunu puolelta tai offgrid-mökkeily Tietoa löytyy kunhan sen jaksaa selailla ja valita omaan tarkoitukseen sopivimmat Victron on aika hyvä ensialku, kallis... Kotimaassa on pitkä kokemus veneiden sähköistämisestä |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mulla oli kelkassa litium-akku, tosin vain yhden kauden kun kelkka meni vaihtoon. Ei ainakaan sinä aikana ollut mitään ongelmia. Akku pyöritti kovemmillakin pakkasilla ihan hyvin, kelkka vain oli sellainen ettei tykännyt käynnistyä. Jäi siis kokeilematta miten se olisi ottanut virtaa vastaan oikeasti kylmässä.
Sähköautoissahan käytetään pelkästään litium-akkuja. Sikäli outo väite, ettei kestäisi suuria virtoja molempiin suuntiin. Toki niissä on älykkäät laturit ja usein jäähdytetyt tai lämmitetyt akut. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Lähinnä kyselin että jos joku on vaihtanu hupiakut noihin litiumeihin, tietoa on kyllä netissä niin paljon ku jaksaa lukea (oikeeta ja väärää), myyntimiehet kehuu maasta taivaisiin mutta sitten lukee pienellä että voivat myös rikkoutua helposti väärin käytettäessä... 😂
Ja oon myös lukenu sitä toistakin puolta että vielä ei todella ole kannattavaa litiumia laittaa... En sitte tiiä... |
#5
|
||||
|
||||
![]() Löysin pari akkuvalmistajaa
jotka ilmoittavat alhaiden lämpötilojen käytön:
Ja ihan oikein, ei ne markkinamiehet ole edes siitä asiasta kiinnostuneita Vähentää myyntiä... Toisaalta: Oikein käytettynä lifepo4 akut kestää reippaasti enemmän syväpurkauksia verraten lyijyakkuun Eli jatkuvassa käytössä Li akut on selkeästi edullisempia käyttää eli joutuu tyhjentämään lyijyakun toistuvasti niin Li tilalle Viimeksi muokannut Moggen : 08.08.2021 16:36 Perustelu: Lisäys |
#6
|
||||
|
||||
![]()
LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa.
https://youtu.be/jgoIocPgOug Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta https://youtu.be/FbStDC-7Q9E |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Olisko maksettu mainos?Lainaus:
Noiden Litium-akkujen, olipa ne sitten "rautavahvistettuja" tai ei, pätee sama kemiallinen totuus; Kennoon syötetään, taikka sieltä otetaan tasavirtaa, joka on "suoraan" riippuva jännitteestä. ja lukiko akun kyljessä 12,8 V? -siis suurin piirtein vastaa perinteistä lyijyakkua? lataus alkaa merkitävissä määrin n. 13,5 voltissa (lähes tyhjä akku) Ensimmäinen asia, mihin kiinnitin huomiota: Laturia pyöritettiin todella hitaasti. -> Nuo sisäisellä tuulettimella olevat laturit on suunniteltu pyörimään minimissään 1,5-2 kertaisella nopeudella wanhoihin ulkoisella tuulettimilla oleviin verrattuna. Siis normaali tyhjäkäyntikierrokset on laturilla yleensä noin 2000 rpm? Toinen asia, mikä erikoisesti ihmetyttää, on nuo väittämät laturin palamisesta; Minulla ei ole juurikaan omia mittaustuloksia noista sisäisellä tuulettimella olevista, siis nyykähtääkö niidenkin ulosanti samallatavoin kuin ulkoisella tuulettimella olevilla? pitäis olla parempi, koska lähtökohtaisesti pyörivät nopeampaa... Siis noistakaan sisäisellä tuulettimilla olevista latureista EI saa tuplasti appeereita, jos jännitteet (siis magnetoinnin syöttöjännite ja ulostulojännite) on edes suuruusluokkaa 13 vuolttia Siis noista ulkoisella tuulettimella olevista (vm. 76 Ladan alkuperäinen 42? amppeerinen, ja vm. n.-90 Bosch 115 A) on "jonkinverran" tietoa. Siis: Jos pöydällä, vapaassa ilmassa oleva laturi kärähtää, niin maailma on varmaan "pullollaan" sähkövinnissilten autojen palaneita latureita... Jokaisessa sähkövinssillisessä offi- autossa vinssi ottaa enemmän virtaa maksimikuormituksessa, kuin lauturi(t) jaksaa työntää maksimikierroksilla? ja yleensä vinssaus tapahtuu tyhjäkäynnillä; jolloin laturi pyörii videon nopeuksia, ja työntää virtaa videon mukaan... Ja kuten ylempänä kerrottiin, niin nuo Litiun akut sähkö/hybridi autoissa vaatii elektoniikkaa/tietokonetta, jonka laskentateho ylittää varmaan ylittää dekadeilla esim. Apollo-Nasa:n laskentatehon. Ja vielä kerran, en tarkistanut faktoja, kaikki ulkomuistista. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Jukka |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
onko kokemusta | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.01.2009 23:02 |
Onko kokemusta jääspraysta? | panzer | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 27.11.2006 17:59 |
Onko kokemusta g lämmityslaitteen puhaltimesta | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 22.10.2006 17:16 | |
kokemusta/tietoa KEW merkkisistä vinsseistä | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 11.08.2006 22:51 |
onko kokemusta blazeristä | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 06.08.2005 23:54 |