Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.08.2021, 20:25
LaaLaa:n Avatar
LaaLaa LaaLaa ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 6.247
Perusasetus

LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa.

https://youtu.be/jgoIocPgOug

Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta
https://youtu.be/FbStDC-7Q9E

__________________
~~~~~~~~~~~~~~
www.suzuki4x4club.fi
~~~~~~~~~~~~~~
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.08.2021, 20:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa.

https://youtu.be/jgoIocPgOug

Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta
https://youtu.be/FbStDC-7Q9E
Jos autossa on vaikka invertteri esim. siniaaltoisiakin saa kohtuuhintaan, siihen saa kytkettyä lithium akun laturin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.08.2021, 21:07
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.950
Perusasetus

Auton oma akku on ihan tavallinen mutta hupiakkujen vaihtoa suunnitellu, litium akkuja ei saa kytkeä rinnan lyijyakkujen kans, tai tarvii erillisen latauslaitteen siihen väliin..
Että jos litiumakun vetää tyhjäks niin miten sen latauksen rajoituksen saa tehtyä, kun ei saa täysillä ladata tyhjästä...
On vaan turhan kalliita vehkeitä rikottaviks... taitaa olla parempi kun pysyy vanhoissa lyijyakuis vaan ja huudattaa niitä agregaatilla täyteen, sinänsä hyvin kyllä toiminu mutta pitää aina suunnitella kaikenlaista parannusta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2021, 00:19
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Auton oma akku on ihan tavallinen mutta hupiakkujen vaihtoa suunnitellu, litium akkuja ei saa kytkeä rinnan lyijyakkujen kans, tai tarvii erillisen latauslaitteen siihen väliin..
Että jos litiumakun vetää tyhjäks niin miten sen latauksen rajoituksen saa tehtyä, kun ei saa täysillä ladata tyhjästä...
On vaan turhan kalliita vehkeitä rikottaviks... taitaa olla parempi kun pysyy vanhoissa lyijyakuis vaan ja huudattaa niitä agregaatilla täyteen, sinänsä hyvin kyllä toiminu mutta pitää aina suunnitella kaikenlaista parannusta.
Itsellä on nyt vähän kokemuksia akkusahasta ja sen laturi lataa ehkä 500 watin teholla aika pienikokoista akkua. Voi ladata autossa invertterillä.

Tosiaan Victron mppt 100/50 sopi käytettäväksi niinpäin, että litiumista virtaa lyijyakuille. Rajoitin ampeerit sopiviksi.

Ei kai tossa muuta ihmeellistä kuin ei sekoita eri akkujen latureita.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.08.2021, 23:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Olisko maksettu mainos?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa.

https://youtu.be/jgoIocPgOug

Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta
https://youtu.be/FbStDC-7Q9E
Katsoin ensimmäisen videon yhteen kertaan, ja aika kortilla.... siis varauksella....

Noiden Litium-akkujen, olipa ne sitten "rautavahvistettuja" tai ei, pätee sama kemiallinen totuus;
Kennoon syötetään, taikka sieltä otetaan tasavirtaa, joka on "suoraan" riippuva jännitteestä.

ja lukiko akun kyljessä 12,8 V?
-siis suurin piirtein vastaa perinteistä lyijyakkua? lataus alkaa merkitävissä määrin n. 13,5 voltissa (lähes tyhjä akku)

Ensimmäinen asia, mihin kiinnitin huomiota: Laturia pyöritettiin todella hitaasti.
-> Nuo sisäisellä tuulettimella olevat laturit on suunniteltu pyörimään minimissään 1,5-2 kertaisella nopeudella wanhoihin ulkoisella tuulettimilla oleviin verrattuna.
Siis normaali tyhjäkäyntikierrokset on laturilla yleensä noin 2000 rpm?

Toinen asia, mikä erikoisesti ihmetyttää, on nuo väittämät laturin palamisesta;
Minulla ei ole juurikaan omia mittaustuloksia noista sisäisellä tuulettimella olevista, siis nyykähtääkö niidenkin ulosanti samallatavoin kuin ulkoisella tuulettimella olevilla? pitäis olla parempi, koska lähtökohtaisesti pyörivät nopeampaa...

Siis noistakaan sisäisellä tuulettimilla olevista latureista EI saa tuplasti appeereita, jos jännitteet (siis magnetoinnin syöttöjännite ja ulostulojännite) on edes suuruusluokkaa 13 vuolttia

Siis noista ulkoisella tuulettimella olevista (vm. 76 Ladan alkuperäinen 42? amppeerinen, ja vm. n.-90 Bosch 115 A) on "jonkinverran" tietoa.

Siis: Jos pöydällä, vapaassa ilmassa oleva laturi kärähtää, niin maailma on varmaan "pullollaan" sähkövinnissilten autojen palaneita latureita... Jokaisessa sähkövinssillisessä offi- autossa vinssi ottaa enemmän virtaa maksimikuormituksessa, kuin lauturi(t) jaksaa työntää maksimikierroksilla?
ja yleensä vinssaus tapahtuu tyhjäkäynnillä; jolloin laturi pyörii videon nopeuksia, ja työntää virtaa videon mukaan...

Ja kuten ylempänä kerrottiin, niin nuo Litiun akut sähkö/hybridi autoissa vaatii elektoniikkaa/tietokonetta, jonka laskentateho ylittää varmaan ylittää dekadeilla esim. Apollo-Nasa:n laskentatehon.

Ja vielä kerran, en tarkistanut faktoja, kaikki ulkomuistista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
onko kokemusta Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 1 24.01.2009 23:02
Onko kokemusta jääspraysta? panzer Tekniikka & Jutustelu 8 27.11.2006 17:59
Onko kokemusta g lämmityslaitteen puhaltimesta Tekniikka & Jutustelu 5 22.10.2006 17:16
kokemusta/tietoa KEW merkkisistä vinsseistä Cental73 Tekniikka & Jutustelu 9 11.08.2006 22:51
onko kokemusta blazeristä Tekniikka & Jutustelu 8 06.08.2005 23:54


Sivu luotu: 06:08 (GMT +2).