![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() LiFepo4 akkuja voi ladata auton normi laturilla, MUTTA laturi ei todennäköisesti kestä sitä. 100A laturi saattaa tuupata 150-200A litium akkuun, kun akun sisäinen vastus tms. on huomattavasti pienempi kuin lyijyakussa. https://youtu.be/jgoIocPgOug Tällä aussi-hepulla on muutama hyvä video aiheesta https://youtu.be/FbStDC-7Q9E
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Auton oma akku on ihan tavallinen mutta hupiakkujen vaihtoa suunnitellu, litium akkuja ei saa kytkeä rinnan lyijyakkujen kans, tai tarvii erillisen latauslaitteen siihen väliin..
Että jos litiumakun vetää tyhjäks niin miten sen latauksen rajoituksen saa tehtyä, kun ei saa täysillä ladata tyhjästä... On vaan turhan kalliita vehkeitä rikottaviks... taitaa olla parempi kun pysyy vanhoissa lyijyakuis vaan ja huudattaa niitä agregaatilla täyteen, sinänsä hyvin kyllä toiminu mutta pitää aina suunnitella kaikenlaista parannusta. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tosiaan Victron mppt 100/50 sopi käytettäväksi niinpäin, että litiumista virtaa lyijyakuille. Rajoitin ampeerit sopiviksi. Ei kai tossa muuta ihmeellistä kuin ei sekoita eri akkujen latureita. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Olisko maksettu mainos?Lainaus:
Noiden Litium-akkujen, olipa ne sitten "rautavahvistettuja" tai ei, pätee sama kemiallinen totuus; Kennoon syötetään, taikka sieltä otetaan tasavirtaa, joka on "suoraan" riippuva jännitteestä. ja lukiko akun kyljessä 12,8 V? -siis suurin piirtein vastaa perinteistä lyijyakkua? lataus alkaa merkitävissä määrin n. 13,5 voltissa (lähes tyhjä akku) Ensimmäinen asia, mihin kiinnitin huomiota: Laturia pyöritettiin todella hitaasti. -> Nuo sisäisellä tuulettimella olevat laturit on suunniteltu pyörimään minimissään 1,5-2 kertaisella nopeudella wanhoihin ulkoisella tuulettimilla oleviin verrattuna. Siis normaali tyhjäkäyntikierrokset on laturilla yleensä noin 2000 rpm? Toinen asia, mikä erikoisesti ihmetyttää, on nuo väittämät laturin palamisesta; Minulla ei ole juurikaan omia mittaustuloksia noista sisäisellä tuulettimella olevista, siis nyykähtääkö niidenkin ulosanti samallatavoin kuin ulkoisella tuulettimella olevilla? pitäis olla parempi, koska lähtökohtaisesti pyörivät nopeampaa... Siis noistakaan sisäisellä tuulettimilla olevista latureista EI saa tuplasti appeereita, jos jännitteet (siis magnetoinnin syöttöjännite ja ulostulojännite) on edes suuruusluokkaa 13 vuolttia Siis noista ulkoisella tuulettimella olevista (vm. 76 Ladan alkuperäinen 42? amppeerinen, ja vm. n.-90 Bosch 115 A) on "jonkinverran" tietoa. Siis: Jos pöydällä, vapaassa ilmassa oleva laturi kärähtää, niin maailma on varmaan "pullollaan" sähkövinnissilten autojen palaneita latureita... Jokaisessa sähkövinssillisessä offi- autossa vinssi ottaa enemmän virtaa maksimikuormituksessa, kuin lauturi(t) jaksaa työntää maksimikierroksilla? ja yleensä vinssaus tapahtuu tyhjäkäynnillä; jolloin laturi pyörii videon nopeuksia, ja työntää virtaa videon mukaan... Ja kuten ylempänä kerrottiin, niin nuo Litiun akut sähkö/hybridi autoissa vaatii elektoniikkaa/tietokonetta, jonka laskentateho ylittää varmaan ylittää dekadeilla esim. Apollo-Nasa:n laskentatehon. Ja vielä kerran, en tarkistanut faktoja, kaikki ulkomuistista. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
onko kokemusta | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.01.2009 23:02 |
Onko kokemusta jääspraysta? | panzer | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 27.11.2006 17:59 |
Onko kokemusta g lämmityslaitteen puhaltimesta | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 22.10.2006 17:16 | |
kokemusta/tietoa KEW merkkisistä vinsseistä | Cental73 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 11.08.2006 22:51 |
onko kokemusta blazeristä | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 06.08.2005 23:54 |