pojalla ln110 2L2-T ja ahtimena k24 joku malli, ei olla siipiä ja pakopesän kokoa tutkittu. tämä oli siis asennettu jo aiemmin eikä meillä ollessa. ahdin kuitenkin selkeästi liian suuri, tai vähintäänkin pakopesä liian iso. alavääntöä ei kummoisesti ole.
alavääntö ja haettu huipputeho ei usein sovi järkevästi samaan yhtälöön, jossakin suht siviilissä käyttölaitteessa mielummin alavääntöä ja käytettävyyttä kuin lukkiutuneesti jotakin tiettyä teholukemaa.
tietenkin ajoituksella ja pumpun rassaamisella voi tehdä paljon mutta jos ahdin on liian suuri niin se on liian suuri. ratakilpuri ei ole paras esimerkki mutta jotakin osviittaa siitä saa. edellinen setuppi työkone k29 ahdin modattuna otetiin tehoa 470, sit vaihdettiin bw257 missä imusiipi pieneni 4mm ja pakosiipi n.8mm. teho putosi suunnilleen samoilla paineilla 425:n. kierrosajat paranivat 4-5s radasta riippuen, toki muitakin muutoksia tehtiin mutta ehkä merkittävin oli pienempi ahdin ja alempaa heräämisen seurauksena helpompi ajettavuus.
aikanaan mulla oli parissa 2L koneessa garretin t3 johdannaiset aika pienellä pakopesällä, toisesta jäi mieleen penkkilappu 156hv olisiko ollut 1.5bar ahdoilla. se kyllä väänsi suht alhaalta. yhdelle tutulle pojalle konsultoin ahtimen asennusta niin sillä oli muuten sama ahdin mutta paria pykälää suurempi pakopesä niin se oli aika onneton heräämään.
tuo evon ahdin on varmasti kevyempi massoiltaan kuin garretti ja muutenkin suunnittelu tältä vuosituhannelta, sikäli oletettavasti parempi. varmasti on olemassa oikeita asiantuntijoita, jotka osaavat vastata twin scroll vs. sinkkusarja kysymykseen ja ylejään ahtimen mitoitukseen. nämä minun jutut vain kokemusperäistä kommentointia asioista paljonkaan ymmärtämättä.
Viimeksi muokannut lepoantti : 02.03.2021 18:16
|