![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#2
|
|||
|
|||
![]() jos 2L-T moottorista pitää saada 200 hv, niin ahtopaine on yli 2kgLainaus:
Siis vakio kannesta ja -nokasta, ja vaikka pikkasen muokkaa sekä kanavia ja nokka-akselia, niin tuo 200 hv/2bar ahtopainetta on hyvä saavutus. Minulla ei koskaan ole ollut ongelmia, tai en ole huomannut niitä, että dieselissä pakopuolen lämpö olisi karannut niin ylös, kuin esim. tuossa evo 10:ssä herkästi tapahtuu? Tuossa omassa "katumaasturissa" (1,9 Pumppusuutin dsl, 96kw tehtaalla) petti VNT ahtimen siipien ohjaus, ja ahtopaineet nuosi herkästi yli 2 kg, ja normaalissa, leppoisassa ohituksessa tasan/yli 3 kg (vakio ahtopaine anturi sekoaa 3 kg), jolloin moottorin ecu meni vikatilaan. Vanha sanonta, "ilo alkaa kilosta" ei pidä kaikkien dieseleiden kanssa paikkaansa.... P.S dieselit käy osakuormituksilla huomattavalla ilmaylimäärällä, siis turbo pyörii nopeammin, ja siten "herää" paremmin.... |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jos alavääntöä haluat niin suosittelen muuttuvageometrista ahdinta eli VNT ahdinta.
200 hp teholukemat voi toki unohtaa, kaikkea ei voi saada samassa paketissa järkevin kustannuksin. Omaan Läjään tuli aikoinaan laitettua Garrett GT2256V ja tällä penkitettiin muistaakseni 147 hp ja olisiko ollut jopa 300 Nm, tästä on kuitenkin jo 13 vuotta aikaa niin ei enää kaikkea muista. ![]() EDIT: tässä oli siipien ohjaus tehty ahtopaineella mutta oli vähän kulmikas se vääntökäyrä, make-lj teki siipien ohjauksen pakopaineella ja se tuntui toimivan pehmeämmin. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nokkia kyllä pystyy muokkaamaan, mutta samalla joutuu mäntää. Männän muokkaus olisi muutenkin hyvä tehdä jotta puristuksia saisi alemmaksi. Suuria tehoja ja heräävyyttä hakiessa ehkä tuo L moottoriperhe on vähän huono. 200hv kohdalla ollaan jo niin korkealla viritysasteella että jostain on pakko tinkiä. Jos päivittäisit nykyaikaisempaan niin esim. 1.9 pumpparilla 200-270hv on saavutettavissa vielä hyvällä heräämisellä. Siitä ylöspäin täytyy alkaa hieman tinkiä. Tosin tähänkin on mahdollisesti apua saatavissa compundi paketilla ja se onkin yhdessä autossa juuri menossa testiin kun kasaan saadaan. Litroja jos kasvattaa 3.0 paikkeille niin commonraili dieselillä päästään hyvällä heräämisellä 250-370hv lukemiin. Siitä ylöspäin taas tinkiminen. Mutta itse ahtimeen niin itse tekisin lyhyen virtaavan sarjan että pakokaasut ei pääse jäähtymään ja matka ahtimelle on lyhyt. Twinscroll pesän hyödyntäisin quickspool valven avulla. Ohjaus sille on simppeli ja paljon helpompi saada toimimaan kuin esim. Vnt ahtimen siivikon ohjaus. Siivikkoa pitäisi pystyä avaamaan hiljalleen eikä kerrallaan selälleen mikä monesti tulee ahto/pakopaineella ohjatessa ongelmaksi. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jos ja kun pakopaine ylittää ahtopaineen, kannattanee pikaisesti muuttaa jotain setupissa ihan reilusti.
Samoin silloin kun pakopaine ylittää öljynpaineen.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Eli tosiaan ahtopaine ei tarkoita samaa kuin ulos saatava teho. Kokonaisuus ratkaisee. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs haittaa tästä vois olla? Quick Spool Valvesta siis.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ei lisää luotettavuutta,ja on muutenkin hyödyllinen käytettäessä isoja ahtimia. Twin scroll on parempi,pulssi vaikutus on periaattessa tuplat,ja muutenkaan ei 4 koneeseen ole juuri hyötyä.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Ahdin rompetta hiluxiin | Suamine | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 29.04.2015 11:47 |
Ostettu Pajeron tms. ahdin hiluxiin | Ipu33 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 22.04.2015 21:07 |
Ostetaan Ahdin | Ruottala. | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 09.04.2015 08:45 |
Ostetaan gr patrol orkkis ahdin tai vastaava ahdin | perse arska | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 11.11.2011 19:16 |
Myydään M: 6v/71 Ahdin | speedo | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 29.11.2009 17:42 |