Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.03.2021, 21:54
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
jotenkin sellanen tutina että 2l-teen kanssa et aivan älyttömästi pääse hyötymään jaetusta pesästä. tuo ahdin on niin iso päivitys versus dinosaurusten aikakaudelta olevat garretin kolmoset että ihan sama millä palkkisarjalla ajat kaasua turbiinille.

monissa äreemmissäkin laitteissa persdynolla vaikea havaita eroja että ajaako twini vai sinkku pakosarjalla.
Yks huoli on myös pakopaine ja lämpö,optimi sarjalla ne pysyy matalina. 2bar ahdolla pakopuoli on jo melko olennaista.

__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.03.2021, 02:57
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

jos 2L-T moottorista pitää saada 200 hv, niin ahtopaine on yli 2kg


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Yks huoli on myös pakopaine ja lämpö,optimi sarjalla ne pysyy matalina. 2bar ahdolla pakopuoli on jo melko olennaista.
Minun mielipiteitä, toki vuosikymmenten kokemus "ruuvaamisesta", mutta yhtään autoa en ole käyttänyt dynossa....

Siis vakio kannesta ja -nokasta, ja vaikka pikkasen muokkaa sekä kanavia ja nokka-akselia, niin tuo 200 hv/2bar ahtopainetta on hyvä saavutus.

Minulla ei koskaan ole ollut ongelmia, tai en ole huomannut niitä, että dieselissä pakopuolen lämpö olisi karannut niin ylös, kuin esim. tuossa evo 10:ssä herkästi tapahtuu?

Tuossa omassa "katumaasturissa" (1,9 Pumppusuutin dsl, 96kw tehtaalla) petti VNT ahtimen siipien ohjaus, ja ahtopaineet nuosi herkästi yli 2 kg, ja normaalissa, leppoisassa ohituksessa tasan/yli 3 kg (vakio ahtopaine anturi sekoaa 3 kg), jolloin moottorin ecu meni vikatilaan.

Vanha sanonta, "ilo alkaa kilosta" ei pidä kaikkien dieseleiden kanssa paikkaansa....

P.S dieselit käy osakuormituksilla huomattavalla ilmaylimäärällä, siis turbo pyörii nopeammin, ja siten "herää" paremmin....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 02.03.2021, 22:22
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minun mielipiteitä, toki vuosikymmenten kokemus "ruuvaamisesta", mutta yhtään autoa en ole käyttänyt dynossa....

Siis vakio kannesta ja -nokasta, ja vaikka pikkasen muokkaa sekä kanavia ja nokka-akselia, niin tuo 200 hv/2bar ahtopainetta on hyvä saavutus.

Minulla ei koskaan ole ollut ongelmia, tai en ole huomannut niitä, että dieselissä pakopuolen lämpö olisi karannut niin ylös, kuin esim. tuossa evo 10:ssä herkästi tapahtuu?

Tuossa omassa "katumaasturissa" (1,9 Pumppusuutin dsl, 96kw tehtaalla) petti VNT ahtimen siipien ohjaus, ja ahtopaineet nuosi herkästi yli 2 kg, ja normaalissa, leppoisassa ohituksessa tasan/yli 3 kg (vakio ahtopaine anturi sekoaa 3 kg), jolloin moottorin ecu meni vikatilaan.

Vanha sanonta, "ilo alkaa kilosta" ei pidä kaikkien dieseleiden kanssa paikkaansa....

P.S dieselit käy osakuormituksilla huomattavalla ilmaylimäärällä, siis turbo pyörii nopeammin, ja siten "herää" paremmin....
Konetta kasatessa tutkiskelin kaikkia viritys vaihtoehtoja,siis suht tavanomaisia mm. nokan hiontaa ja tää 2L-T on sikäli helppo nokan osalta et noston lisäämiseen tai ajoituksen pidentämiseen ei ole tilaa,tulee mäntä vastaan. Tosta ahtopaineesta semmonenkin juttu et jos pakopaine on esim. 3bar ja ahtopaine on vaikka 2bar voi sylinterin täytös olla silti pienempi kuin esim. 2bar pakopaine ja 1.3 ahtopaine,sopivalla set upilla. Korkea pakopaine nostaa sylinterin jäännöspainetta ja siksi huonontaa täytöstä. ja täytös=tehoa.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.03.2021, 08:52
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Jos alavääntöä haluat niin suosittelen muuttuvageometrista ahdinta eli VNT ahdinta.
200 hp teholukemat voi toki unohtaa, kaikkea ei voi saada samassa paketissa järkevin kustannuksin.
Omaan Läjään tuli aikoinaan laitettua Garrett GT2256V ja tällä penkitettiin muistaakseni 147 hp ja olisiko ollut jopa 300 Nm, tästä on kuitenkin jo 13 vuotta aikaa niin ei enää kaikkea muista.


EDIT: tässä oli siipien ohjaus tehty ahtopaineella mutta oli vähän kulmikas se vääntökäyrä, make-lj teki siipien ohjauksen pakopaineella ja se tuntui toimivan pehmeämmin.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.03.2021, 11:44
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 740
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Konetta kasatessa tutkiskelin kaikkia viritys vaihtoehtoja,siis suht tavanomaisia mm. nokan hiontaa ja tää 2L-T on sikäli helppo nokan osalta et noston lisäämiseen tai ajoituksen pidentämiseen ei ole tilaa,tulee mäntä vastaan. Tosta ahtopaineesta semmonenkin juttu et jos pakopaine on esim. 3bar ja ahtopaine on vaikka 2bar voi sylinterin täytös olla silti pienempi kuin esim. 2bar pakopaine ja 1.3 ahtopaine,sopivalla set upilla. Korkea pakopaine nostaa sylinterin jäännöspainetta ja siksi huonontaa täytöstä. ja täytös=tehoa.
Tuossa olet täysin oikeassa että pakopaineesta on haittaa eikä se ahtopainekaan kerro totuutta. Itsellä on 3 litraisesta commonrail dieselista penkitetty 420hv 2.3bar paineella.

Nokkia kyllä pystyy muokkaamaan, mutta samalla joutuu mäntää. Männän muokkaus olisi muutenkin hyvä tehdä jotta puristuksia saisi alemmaksi.

Suuria tehoja ja heräävyyttä hakiessa ehkä tuo L moottoriperhe on vähän huono. 200hv kohdalla ollaan jo niin korkealla viritysasteella että jostain on pakko tinkiä.
Jos päivittäisit nykyaikaisempaan niin esim. 1.9 pumpparilla 200-270hv on saavutettavissa vielä hyvällä heräämisellä. Siitä ylöspäin täytyy alkaa hieman tinkiä. Tosin tähänkin on mahdollisesti apua saatavissa compundi paketilla ja se onkin yhdessä autossa juuri menossa testiin kun kasaan saadaan.
Litroja jos kasvattaa 3.0 paikkeille niin commonraili dieselillä päästään hyvällä heräämisellä 250-370hv lukemiin. Siitä ylöspäin taas tinkiminen.

Mutta itse ahtimeen niin itse tekisin lyhyen virtaavan sarjan että pakokaasut ei pääse jäähtymään ja matka ahtimelle on lyhyt. Twinscroll pesän hyödyntäisin quickspool valven avulla.
Ohjaus sille on simppeli ja paljon helpompi saada toimimaan kuin esim. Vnt ahtimen siivikon ohjaus. Siivikkoa pitäisi pystyä avaamaan hiljalleen eikä kerrallaan selälleen mikä monesti tulee ahto/pakopaineella ohjatessa ongelmaksi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.03.2021, 16:03
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Jos ja kun pakopaine ylittää ahtopaineen, kannattanee pikaisesti muuttaa jotain setupissa ihan reilusti.

Samoin silloin kun pakopaine ylittää öljynpaineen.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 03.03.2021, 21:25
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Jos ja kun pakopaine ylittää ahtopaineen, kannattanee pikaisesti muuttaa jotain setupissa ihan reilusti.

Samoin silloin kun pakopaine ylittää öljynpaineen.
Ja kaikki se tavara joka koneessa ei tykkää,vaihtaa hiippakuntaa niinä aikoina.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 03.03.2021, 16:48
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Konetta kasatessa tutkiskelin kaikkia viritys vaihtoehtoja,siis suht tavanomaisia mm. nokan hiontaa ja tää 2L-T on sikäli helppo nokan osalta et noston lisäämiseen tai ajoituksen pidentämiseen ei ole tilaa,tulee mäntä vastaan. Tosta ahtopaineesta semmonenkin juttu et jos pakopaine on esim. 3bar ja ahtopaine on vaikka 2bar voi sylinterin täytös olla silti pienempi kuin esim. 2bar pakopaine ja 1.3 ahtopaine,sopivalla set upilla. Korkea pakopaine nostaa sylinterin jäännöspainetta ja siksi huonontaa täytöstä. ja täytös=tehoa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Tuossa olet täysin oikeassa että pakopaineesta on haittaa eikä se ahtopainekaan kerro totuutta. Itsellä on 3 litraisesta commonrail dieselista penkitetty 420hv 2.3bar paineella.
Taitaa olla kohta 20vuotta aikaa kun mersufoorumilla penkitettiin 3l 12venttiilisestä mekaanisesta rivikuutosesta 400hv 1.6barilla.

Eli tosiaan ahtopaine ei tarkoita samaa kuin ulos saatava teho. Kokonaisuus ratkaisee.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 03.03.2021, 21:23
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Tuossa olet täysin oikeassa että pakopaineesta on haittaa eikä se ahtopainekaan kerro totuutta. Itsellä on 3 litraisesta commonrail dieselista penkitetty 420hv 2.3bar paineella.

Nokkia kyllä pystyy muokkaamaan, mutta samalla joutuu mäntää. Männän muokkaus olisi muutenkin hyvä tehdä jotta puristuksia saisi alemmaksi.

Suuria tehoja ja heräävyyttä hakiessa ehkä tuo L moottoriperhe on vähän huono. 200hv kohdalla ollaan jo niin korkealla viritysasteella että jostain on pakko tinkiä.
Jos päivittäisit nykyaikaisempaan niin esim. 1.9 pumpparilla 200-270hv on saavutettavissa vielä hyvällä heräämisellä. Siitä ylöspäin täytyy alkaa hieman tinkiä. Tosin tähänkin on mahdollisesti apua saatavissa compundi paketilla ja se onkin yhdessä autossa juuri menossa testiin kun kasaan saadaan.
Litroja jos kasvattaa 3.0 paikkeille niin commonraili dieselillä päästään hyvällä heräämisellä 250-370hv lukemiin. Siitä ylöspäin taas tinkiminen.

Mutta itse ahtimeen niin itse tekisin lyhyen virtaavan sarjan että pakokaasut ei pääse jäähtymään ja matka ahtimelle on lyhyt. Twinscroll pesän hyödyntäisin quickspool valven avulla.
Ohjaus sille on simppeli ja paljon helpompi saada toimimaan kuin esim. Vnt ahtimen siivikon ohjaus. Siivikkoa pitäisi pystyä avaamaan hiljalleen eikä kerrallaan selälleen mikä monesti tulee ahto/pakopaineella ohjatessa ongelmaksi.
Juu,ja useimmat commarit on jo 4valve kansilla. Puristukset on 2L-Tssä jotain 20:1 joten en oo nähny tarpeen laskea puristuksia,spool valvea en halua,ennemmin sitte tupla-ahdin. Ja sillä saa vääntöä ja tehoa niin paljon et taatusti ei kone kestä. Ällähän ei ole mikään kilpamoottori,tässä on haettu luotettavuuden ja hinnan kompromissia. Ja siihen on syynsä miksi tehtaatkin luopuvat VNT ahtimesta,siksi minäkin. Pakosatsin teossa tuli merkittäväksi ongelmaksi se että mutkista tulee liian jyrkkiä kun matka on lyhyt,siksi paras lienee EVOn satsi muokattuna,menee jotakuinkin laippa vaihtamalla. Koko koneen vaihto antaisi mahdollisuuksia pilvin pimein mutta luotettavuus ei parane eikä hinta. Eikä sinällään enempää tehoa tarvitakaan.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.03.2021, 13:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
spool valvea en halua,ennemmin sitte tupla-ahdin.
Mitäs haittaa tästä vois olla? Quick Spool Valvesta siis.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.03.2021, 22:15
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Mitäs haittaa tästä vois olla? Quick Spool Valvesta siis.
Ei lisää luotettavuutta,ja on muutenkin hyödyllinen käytettäessä isoja ahtimia. Twin scroll on parempi,pulssi vaikutus on periaattessa tuplat,ja muutenkaan ei 4 koneeseen ole juuri hyötyä.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Ahdin rompetta hiluxiin Suamine O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 29.04.2015 11:47
Ostettu Pajeron tms. ahdin hiluxiin Ipu33 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 22.04.2015 21:07
Ostetaan Ahdin Ruottala. O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 09.04.2015 08:45
Ostetaan gr patrol orkkis ahdin tai vastaava ahdin perse arska O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.11.2011 19:16
Myydään M: 6v/71 Ahdin speedo O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 29.11.2009 17:42


Sivu luotu: 13:31 (GMT +2).