Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #13  
Vanha 15.02.2021, 12:22
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Miksei kestäisi?

Heikoin paikka tuossa "HJ-61" akselissa on vetoakselit, samoin kuin "HJ-60" akselissa.

Toki noita lukkokalikan ja kuorien kytkentähampaita on saatu murrettua jopa talvikelillä pihalla talliin siirrettäessä, mutta se johtuu siitä, että lukko ei ole kunnolla kiinni. (siis tuo kytkettävä lukko pitää olla joko kiinni, taikka auki)

Jos/kun lukko on kunnolla kiinni, niin lukko kestää toispuoleista vääntöä huomattavan paljon.

Ja kun lukko kunnolla kiinni, niin vääntää vetarin kierteelle, ennen kuin hampaat pettää.

------------------------------
Tare: tuo 1400mm on aikalailla vakio bj:n akselileveys, noilla HJ-6x lyhyenpuolen akseleilla leveys voisi olla noin 1,2 metriä (joskus mittasin sentin tarkkudella, mutta en muista paljonko tuli)

Ja "burniksessa" lukon täytyy vaan tasata kuormitus takarenkaiden väliltä, joka jäykällä taka-akselilla tarkoittaa suuruusluokkaa 25% momentista (arvaus)
ja nuo 27" sliksit on pienemmät halkaisijaltaan, kuin HJ:n pienimmät renkaat.
Ja jos auto painaa reilu puolet hj:n painosta, ja eturenkaat jaksaa pitää paikallaan "burniksessa", niin taka-akselilla on painoa/pitoa vain puolet tuosta auton painosta? siis suuruusluokkaa 1/4 osa hj:n painosta.

Ja nuo "hj-61" takaperät kestää kohduudella off-road, siis renkaat reilusti suuremma, esim. 27" vert. 37", ja paino varusteineen vähintään? noin? 2500 kg. ja joskus nuo hj:t hyppii taka-akselin varassa kalliolla niin pahasti, että jopa taka-akselin rengas käy ilmassa?

Tuo Wanha kunnon 2,2/2,4 litran Hiacen taka-akseli kitkalukolla on saattanut monta n. 1200-1500 kg painoista autoa 1/4 mailin matkalla maineeseen, vaikka on kertaluokkaa löyhempi, ja paljon kevyempi.

Mulla olikin tuossa ylempänä kuva jossa minulla on jo peräkärryllä semmonen hiace akseli. Tähän hommasin jo hilux kytkettävän lukon mutta alkoi sitten mietityttämään kestävyys. VOisko olettaa että hilux kytkettävä lukko kestää myös tässä. Tuo hiacen akseli olis toki valmis peli ku on perä keskellä ja tarpeeksi kapea jo valmiiksi.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hdj80 tietoutta kaivataan kippo86 Tekniikka & Jutustelu 83 07.11.2016 21:08
tietoutta kaivataan rj:n välityksistä mielimetsään Tekniikka & Jutustelu 0 12.12.2011 12:40
LJ tietoutta kaivataan -Juuso- Tekniikka & Jutustelu 59 06.12.2009 17:30
Pajero tietoutta kaivataan..! Tebster Tekniikka & Jutustelu 1 08.01.2007 20:42
Diesel tietoutta kaivataan Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 58 10.10.2005 09:57


Sivu luotu: 21:58 (GMT +2).