![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Toisekseen, onhan näitä kavennettu iät ajat kuten Tommi jo tuumaskin. Trafin aiempi sovellusohjekin sen epäsuorasti salli: Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Yhden tojotan akselin kavensin omiintarpeisiin mutta se lähti multa eteenpäin ja löysitiensä vastaaviin tarkoituksiin
Jotenkin muistelisin että leveys olisi ollut tuon 1400mm mutta ihan en enää muista kun tosta on jo 10vuotta |
#4
|
||||
|
||||
![]() Minkä kokoinen perä
Osaisko joku sanoa miten tulkitaan että minkä kokoinen tämä perä on. Kyseessa siis hiacen taka akselin. Onko tämä nyt sitten 8" vai 7,5" ? Saako tosiaan päältä päin mittailtua suunnilleenkaan.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]() Minkä painoinen auto?Lainaus:
Heikoin paikka tuossa "HJ-61" akselissa on vetoakselit, samoin kuin "HJ-60" akselissa. Toki noita lukkokalikan ja kuorien kytkentähampaita on saatu murrettua jopa talvikelillä pihalla talliin siirrettäessä, mutta se johtuu siitä, että lukko ei ole kunnolla kiinni. (siis tuo kytkettävä lukko pitää olla joko kiinni, taikka auki) Jos/kun lukko on kunnolla kiinni, niin lukko kestää toispuoleista vääntöä huomattavan paljon. Ja kun lukko kunnolla kiinni, niin vääntää vetarin kierteelle, ennen kuin hampaat pettää. ------------------------------ Tare: tuo 1400mm on aikalailla vakio bj:n akselileveys, noilla HJ-6x lyhyenpuolen akseleilla leveys voisi olla noin 1,2 metriä (joskus mittasin sentin tarkkudella, mutta en muista paljonko tuli) Ja "burniksessa" lukon täytyy vaan tasata kuormitus takarenkaiden väliltä, joka jäykällä taka-akselilla tarkoittaa suuruusluokkaa 25% momentista (arvaus) ja nuo 27" sliksit on pienemmät halkaisijaltaan, kuin HJ:n pienimmät renkaat. Ja jos auto painaa reilu puolet hj:n painosta, ja eturenkaat jaksaa pitää paikallaan "burniksessa", niin taka-akselilla on painoa/pitoa vain puolet tuosta auton painosta? siis suuruusluokkaa 1/4 osa hj:n painosta. Ja nuo "hj-61" takaperät kestää kohduudella off-road, siis renkaat reilusti suuremma, esim. 27" vert. 37", ja paino varusteineen vähintään? noin? 2500 kg. ja joskus nuo hj:t hyppii taka-akselin varassa kalliolla niin pahasti, että jopa taka-akselin rengas käy ilmassa? Tuo Wanha kunnon 2,2/2,4 litran Hiacen taka-akseli kitkalukolla on saattanut monta n. 1200-1500 kg painoista autoa 1/4 mailin matkalla maineeseen, vaikka on kertaluokkaa löyhempi, ja paljon kevyempi. Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 14.02.2021 23:33 Perustelu: Akselin, siis hj:n lyhyistä vetareista tehdyn, arvailua leveydestä |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mulla olikin tuossa ylempänä kuva jossa minulla on jo peräkärryllä semmonen hiace akseli. Tähän hommasin jo hilux kytkettävän lukon mutta alkoi sitten mietityttämään kestävyys. VOisko olettaa että hilux kytkettävä lukko kestää myös tässä. Tuo hiacen akseli olis toki valmis peli ku on perä keskellä ja tarpeeksi kapea jo valmiiksi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hdj80 tietoutta kaivataan | kippo86 | Tekniikka & Jutustelu | 83 | 07.11.2016 21:08 |
tietoutta kaivataan rj:n välityksistä | mielimetsään | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 12.12.2011 12:40 |
LJ tietoutta kaivataan | -Juuso- | Tekniikka & Jutustelu | 59 | 06.12.2009 17:30 |
Pajero tietoutta kaivataan..! | Tebster | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 08.01.2007 20:42 |
Diesel tietoutta kaivataan | Nerd-O | Tekniikka & Jutustelu | 58 | 10.10.2005 09:57 |