Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 26.08.2019, 20:51
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TimJus Näytä viesti
kavenna toinen puoli hj akselista ja käytä lyhyenpuolen tikkua kummallakin puolella
Arvaappa mietinkö jo tätä Mutta mitä sanon seta katsastusmiehelle ku se kysyy että mistä akseli on peräisin? Oiskohan jo tulkittavissa omavalmisteiseksi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.08.2019, 12:04
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.066
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Arvaappa mietinkö jo tätä Mutta mitä sanon seta katsastusmiehelle ku se kysyy että mistä akseli on peräisin? Oiskohan jo tulkittavissa omavalmisteiseksi
No 70-sarjan latijousisessa ja 40-sarjalaisissa on 1400 mm leveydellä (rummun pinnasta rummun pintaan) 9.5" perä. Mistä se katsastusmies tietää onko murikka keskellä vai vähän toispuoleisesti...

Toisekseen, onhan näitä kavennettu iät ajat kuten Tommi jo tuumaskin. Trafin aiempi sovellusohjekin sen epäsuorasti salli:
Lainaus:
11 § Akseliston muutokset

Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitääesim. jousituksen koro-tus-tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muu-tososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tielii-kenteessä käytettäviksi. Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voi-daan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata-tai kiihdytyskilpailu-käyttöön tains. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lau-sunto. Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoi-tettuina akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäi-sestä tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja (ylei-seen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitois-ta on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys). Ns. ladder bar -tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä. Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitys-tasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yh-teydessä pienentyä enintään 100 mm). Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asian-tuntemus ja kokemus. Mikäli autoon vaihdetaan akselisto jarruineen, tulee ottaa huomioon myös 13 §:ssä mainitut jarrujen muuttamista koskevat ehdot
Nykyversiossa ei mainita tuota enää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.08.2019, 15:41
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

Yhden tojotan akselin kavensin omiintarpeisiin mutta se lähti multa eteenpäin ja löysitiensä vastaaviin tarkoituksiin
Jotenkin muistelisin että leveys olisi ollut tuon 1400mm mutta ihan en enää muista kun tosta on jo 10vuotta
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.09.2019, 11:58
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Minkä kokoinen perä


Osaisko joku sanoa miten tulkitaan että minkä kokoinen tämä perä on. Kyseessa siis hiacen taka akselin. Onko tämä nyt sitten 8" vai 7,5" ? Saako tosiaan päältä päin mittailtua suunnilleenkaan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20190922_121916.jpg‎
Views:	897
Size:	371,6 Kt
ID:	92490  
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.02.2021, 21:56
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
Yhden tojotan akselin kavensin omiintarpeisiin mutta se lähti multa eteenpäin ja löysitiensä vastaaviin tarkoituksiin
Jotenkin muistelisin että leveys olisi ollut tuon 1400mm mutta ihan en enää muista kun tosta on jo 10vuotta
Tätä vois alkaa jalostaa mutta jos tekisin hj61 lukko akselista. Osaako porukka sanoa onko lukko kuinka pitkä ikäinen jos tulee kiihdytys käyttöön ja otellaan aina lähdössä 27x11,5R15 slikseillä burnis. Omassa offi pelissä on vielä toistaiseksi kestänyt hj lukko akselit muttä mikä on tässä tulevaisuus
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.02.2021, 23:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Minkä painoinen auto?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunoksa Näytä viesti
Tätä vois alkaa jalostaa mutta jos tekisin hj61 lukko akselista. Osaako porukka sanoa onko lukko kuinka pitkä ikäinen jos tulee kiihdytys käyttöön ja otellaan aina lähdössä 27x11,5R15 slikseillä burnis. Omassa offi pelissä on vielä toistaiseksi kestänyt hj lukko akselit muttä mikä on tässä tulevaisuus
Miksei kestäisi?

Heikoin paikka tuossa "HJ-61" akselissa on vetoakselit, samoin kuin "HJ-60" akselissa.

Toki noita lukkokalikan ja kuorien kytkentähampaita on saatu murrettua jopa talvikelillä pihalla talliin siirrettäessä, mutta se johtuu siitä, että lukko ei ole kunnolla kiinni. (siis tuo kytkettävä lukko pitää olla joko kiinni, taikka auki)

Jos/kun lukko on kunnolla kiinni, niin lukko kestää toispuoleista vääntöä huomattavan paljon.

Ja kun lukko kunnolla kiinni, niin vääntää vetarin kierteelle, ennen kuin hampaat pettää.

------------------------------
Tare: tuo 1400mm on aikalailla vakio bj:n akselileveys, noilla HJ-6x lyhyenpuolen akseleilla leveys voisi olla noin 1,2 metriä (joskus mittasin sentin tarkkudella, mutta en muista paljonko tuli)

Ja "burniksessa" lukon täytyy vaan tasata kuormitus takarenkaiden väliltä, joka jäykällä taka-akselilla tarkoittaa suuruusluokkaa 25% momentista (arvaus)
ja nuo 27" sliksit on pienemmät halkaisijaltaan, kuin HJ:n pienimmät renkaat.
Ja jos auto painaa reilu puolet hj:n painosta, ja eturenkaat jaksaa pitää paikallaan "burniksessa", niin taka-akselilla on painoa/pitoa vain puolet tuosta auton painosta? siis suuruusluokkaa 1/4 osa hj:n painosta.

Ja nuo "hj-61" takaperät kestää kohduudella off-road, siis renkaat reilusti suuremma, esim. 27" vert. 37", ja paino varusteineen vähintään? noin? 2500 kg. ja joskus nuo hj:t hyppii taka-akselin varassa kalliolla niin pahasti, että jopa taka-akselin rengas käy ilmassa?

Tuo Wanha kunnon 2,2/2,4 litran Hiacen taka-akseli kitkalukolla on saattanut monta n. 1200-1500 kg painoista autoa 1/4 mailin matkalla maineeseen, vaikka on kertaluokkaa löyhempi, ja paljon kevyempi.

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 14.02.2021 23:33 Perustelu: Akselin, siis hj:n lyhyistä vetareista tehdyn, arvailua leveydestä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.02.2021, 12:22
Koivunoksa:n Avatar
Koivunoksa Koivunoksa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 06.04.10
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 300
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Miksei kestäisi?

Heikoin paikka tuossa "HJ-61" akselissa on vetoakselit, samoin kuin "HJ-60" akselissa.

Toki noita lukkokalikan ja kuorien kytkentähampaita on saatu murrettua jopa talvikelillä pihalla talliin siirrettäessä, mutta se johtuu siitä, että lukko ei ole kunnolla kiinni. (siis tuo kytkettävä lukko pitää olla joko kiinni, taikka auki)

Jos/kun lukko on kunnolla kiinni, niin lukko kestää toispuoleista vääntöä huomattavan paljon.

Ja kun lukko kunnolla kiinni, niin vääntää vetarin kierteelle, ennen kuin hampaat pettää.

------------------------------
Tare: tuo 1400mm on aikalailla vakio bj:n akselileveys, noilla HJ-6x lyhyenpuolen akseleilla leveys voisi olla noin 1,2 metriä (joskus mittasin sentin tarkkudella, mutta en muista paljonko tuli)

Ja "burniksessa" lukon täytyy vaan tasata kuormitus takarenkaiden väliltä, joka jäykällä taka-akselilla tarkoittaa suuruusluokkaa 25% momentista (arvaus)
ja nuo 27" sliksit on pienemmät halkaisijaltaan, kuin HJ:n pienimmät renkaat.
Ja jos auto painaa reilu puolet hj:n painosta, ja eturenkaat jaksaa pitää paikallaan "burniksessa", niin taka-akselilla on painoa/pitoa vain puolet tuosta auton painosta? siis suuruusluokkaa 1/4 osa hj:n painosta.

Ja nuo "hj-61" takaperät kestää kohduudella off-road, siis renkaat reilusti suuremma, esim. 27" vert. 37", ja paino varusteineen vähintään? noin? 2500 kg. ja joskus nuo hj:t hyppii taka-akselin varassa kalliolla niin pahasti, että jopa taka-akselin rengas käy ilmassa?

Tuo Wanha kunnon 2,2/2,4 litran Hiacen taka-akseli kitkalukolla on saattanut monta n. 1200-1500 kg painoista autoa 1/4 mailin matkalla maineeseen, vaikka on kertaluokkaa löyhempi, ja paljon kevyempi.

Mulla olikin tuossa ylempänä kuva jossa minulla on jo peräkärryllä semmonen hiace akseli. Tähän hommasin jo hilux kytkettävän lukon mutta alkoi sitten mietityttämään kestävyys. VOisko olettaa että hilux kytkettävä lukko kestää myös tässä. Tuo hiacen akseli olis toki valmis peli ku on perä keskellä ja tarpeeksi kapea jo valmiiksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hdj80 tietoutta kaivataan kippo86 Tekniikka & Jutustelu 83 07.11.2016 21:08
tietoutta kaivataan rj:n välityksistä mielimetsään Tekniikka & Jutustelu 0 12.12.2011 12:40
LJ tietoutta kaivataan -Juuso- Tekniikka & Jutustelu 59 06.12.2009 17:30
Pajero tietoutta kaivataan..! Tebster Tekniikka & Jutustelu 1 08.01.2007 20:42
Diesel tietoutta kaivataan Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 58 10.10.2005 09:57


Sivu luotu: 03:38 (GMT +2).