Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O
Mites on Hyundai Terracan? Ottaa niitä viimeisiä vuosimalleja vielä. Jos löydät mallin missä on automaatti ja nahkasisusta niin siinä on silloin erittäin todennäköisesti jatkuva neliveto. Jostain syystä sitä on saanut kahdella eri nelivetojärjestelmällä. Kytkettävällä ja jatkuvalla. Jatkuva tais olla 40/60 vetosuhteella. Namiskuukkelista sitten valitset lukollista nopiaa ja hidasta aluetta. Vetokyky 2700kg. Ottaa vähintään 2005 mallisen niin se on silloin facelift. Minkä myötä siinä on enemmän tehoa. Tais olla vajaa 170hv nokalla potkua? Yhtä tuollaista tuoreempaa mallia käynyt ajamassa ja liikkuu kyllä ihan rivakkaasti. Porukkahan väittää tuon olevan Pajeron kopio, mut se ei ole. En tie mitä siinä on Pajerosta ja mistä porukka repii sen olevan Pajero? Takaperä on ainakin Kian kuorma-autosta, mistä myös se moottori muistaakseni oli. Noi on joka tapauksessa melko halpoja. Korottaminenkin on tosi halpaa. Ja ainakin oma peli muuttui huomattavasti paremmaksi veturiksi kun vaihtoi korotusjouset siihen. Perä ei ollut enää sellainen löysä kärryn kanssa. Muutoin tuon tekniikan suhteen ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Se vaihteisto on sama mitä käytti moni muukin valmistaja. Kuten Mitsu, Toitsu, Volvo, Jeep jne. Toihan on kuitenkin perinteinen maasturi vielä. Oma runko, jäykkä taka-akseli, risukeula, jakolaatikko. Osien saanti suomesta vähän nihkeämpää, mutta saksasta ja ruotsista saa hyvin osia.
|
Terracan ei ollut listallani, koska sitä ei valmistettu oikeasti jatkuvalla nelivedolla. Vaihtoehtoina olivat Sorenton tapaan manuaalisesti kytkettävä ja automaattisesti kytkeytyvä neliveto (TOD; Torque On Demand). Jälkimmäinen on siis takaveto jossa etupyörät vetävät kun järjestelmä havaitsee luistoa/sutimista. En tiedä onko järjestelmä miten sama kuin Sorentossa, mutta Sorenton (BL) nelivetoteknologiaa avaava Kian PDF mainitsee myös Terracanin.
Käytännössä järkevin vaihtoehto vaikuttaa olevan 4. sukupolven Pajero.