![]() |
Vetoautoa 2600kg kärrylle
Moi! Kysyn täältäkin, kun tuntuu että itseltä on ideat loppu. Lähipiirissä olisi kiinnostusta n. 10t€ vetoautoon, seuraavin kriteerein:
Varsinaisille maasto-ominaisuuksille ei ole mitään tarvetta, mutta harvempi farkku hinaa tuollaista 2600kg kärryä, joten käytännössä vaihtoehtoina on saksalaisia luksus-katumaastureita ja oikeampia maastureita muualta. Kartoittamiani vaihtoehtoja:
Olenko missannut jotain? Grand Cherokee vaikuttaa muuten ihan asialliselta, mutta Jeepin maine ei ole kovin hyvä. Budjetin määrittelemän ikäiset saksalaiset ovat netistä luetun perusteella aikamoisia katastrofeja omistaa, sääli sinänsä kun esim. Touaregia on kehuttu erinomaiseksi vetoautoksi... |
Discovery ja Range on hyviä vetoautoja, 3500kg saa vetää. Toki Defekin, siinä nyt on ainakin rautajouset, mutta 10k€ on tiukassa löytää.
Miksi ei ilmajousitusta? Ei ne estä vetämistä ja mukavat ajossa, eikä perä painu vaikka painoa koukussa. 1-sarjan Discot ja Classicci Rankut on sitten ihan vietereillä. Ylläpito on kohtuu edullista kun tilaa osat UK:sta, ja vielä edullisempaa jos tusaa itse huollot ym. |
Pajero: https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/9230174
Vaikka mieluummin ottaisin ite (Toyota-lasit kun on päässä) LC120:n. Mutta hintaerolla tekee jo vähän remonttia, eikä se Toitsukaan täysin huoleton/remonttivapaa ole enää noilla kilsoilla/tuossa iässä. Pajerot menee Toyotaa pienemmällä kulutuksellakin mikäli tarinat tosia. |
Toyota-lasit mullakin, mutta kaverilla oli Nissan Pathfinder ja kesti pirun pitkään ilman remontteja. Lopulta turbo meni, mutta muuten oli vähävikanen yksilö.
|
Nissan/toyota/chevy/volvo/mitsubishi lasien läpi ku tulee maailmaa katottua ni tarvi vajaan vuos sitten halvan juurikin noi kriteerit täyttävän trailerin veturin ja tuli 2006 2.5crdi automaati kia sorento. Hiton hyvä peli toimii ku junanvessa, puhtia sais olla enenmän(170hv malli tai ohjelmointi) automaatti pelaa loistavasti ja hiljainen sisältä, joku vajaan 40tkm vuoteen työnnetty tolla nyt. 3000km lapin reissun talven työnsin meneen nelikko päällä sen ihmeemmin. Keskitasauspyörästö olis kyl hyvä keksintö tämmöiseen mut ilman on pärjätty kun vaan on hyvät nastarenkaat talveksi.
Ja ehdottomasti kannataa samantien laittaa 45mm korottava alusta iskareineen vakio alusta mun makuun vetelä. |
Mitä tarkoitat tolla jatkuvalla nelivedolla? Noista vaihtoehdoista aika harva vetää kokoajan molemmista päistä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ilmajousitus olisi siis ominaisuuksiensa puolesta erittäin tervetullut, mutta se väistämättä hajoaa jossain vaiheessa, ja korjauskulut ovat ihan eri luokkaa kuin perinteisillä jousilla. Joidenkin valmistajien ilmajousitukset ovat parempia (Toyota, Lexus), JLR:n vastaavista ratkaisuista olen kuullut mekaanikoilta aika masentavia näkemyksiä. Lainaus:
Lainaus:
Joissain Sorentoissa on "automaattinen" neliveto, joka on ilmeisesti mekaanisesti sama mutta valinta takavedon ja nelivedon välillä tapahtuu luistonestojärjestelmän käskyttämänä tms. Sekin on siis suurimman osan ajasta takavetoinen. Lainaus:
Lainaus:
|
Toyota lasit päässä ostin 4vuotta sitten Ml Mersun. W163
Vaihdettu on suuttimenpohjatiivisteitä, laturin hiilet, muutama nivel ja takajousi. Ostaessa 330tkm ja ny on reilu satku ajettu. On todella eleettömän hyvä vetoauto, todella hyvä ajonvakautus ja absit. Vaikkei niitä Tosimies tarvi, eikä vahingossakaan saa kehua... Kasikoneet kun jättää nykyisille omistajilleen niin ei pahasti pitäisi mennä pieleen. 270 kone kestää näköjään hieman kiehumistakin kun emännältä mossahti vesiletku pari viikkoa sitten. Lisätään se remppalistaan. Tuo vaihtuu tod.näk tuoreempaan vastaavaan kun aika koittaa sen verran mieluinen laite on. Hiljaisin auto missä olen ikinä ollut edes kyydissä. Sitten ne miinukset. Takana jenkkimallin vyöt. On aika tympeä sitoa turvaistuin kiinni. Juomatelineet ponnahtaa vahingossa polvella auki, tankkaus on nesteen D mittarista hankalaa kun niissä on joku mokkula siinä pistoolissa joka ottaa kylkeen kiinni, ja jotain muita amerikkalaistyyppisiä laatuongelmia. Mutta onneksi nämä näkyvät käytettyjen hinnassa. Saman ikäsen Toyotan hinnalla näitä saa kahdesta kolmeen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt kun joukolla alettiin mersuja kehumaan, niin jatkan samalla linjalla mersulasit päässä. Muutama W164:ää, joka muuten ulkonäöltään on paaaljon parempi kuin W163, on ollu tuttavapiirissä. On hiljainen ja muutenkin todella mukava ajaa, eikä moottoritienopeudetkaan tunnu miltään. Ja kärry liikkuu kevyesti perässä. Ylläpitokuluja varmaan on, en tosin tiedä onko kuinka iso ero kilpailijoihin nähden. Käsittääkseni noiden ilmajousien osat ei ihan hirveitä maksa kunhan ei mene niitä veholta ostamaan. Sikäli en ehkä hylkäisi niiden takia.
|
Ilmajouset ei kyllä ole hirveän kalliita loppupeleissä, kompressoreihinkin saa korjaussarjaa.
Ja veikkaan että Mersun osat on kyllä ylipäänsä kalliimpia kun Land Roverin osat kun tilaa itse suoraan UK:sta. Esim. Timkenin pyöränlaakeri Lantikkaan marmoritiskillä satasen pintaan, UK:sta sama Timkenin laakeri n. 10 puntaa. |
Kuinkas paljon tommosessa ML mersussa muuten sitten on se maksimi vetopaino? Ovatko antaneet ihan täydet 3500kg?
|
Lainaus:
|
Pari ekan mallisarjan Touaregia useamman vuoden omistaneena ja toisella lähes jo 500tkm rullattu ei voi kyllä ylläpitokuluja pitää korkeina (V6 TDI koneella). Polttoainekulut ja verot on sitten oma juttu. Omapaino autolla on aika hurja, ei ole säästelty raudassa. Mutta vetää 3500kg ja tarvittaessa enemmänkin :-)
Olisko ainoa isompi remppa ollu ilmastoinnin servomoottorin vaihto, jota varten piti kojelauta irroittaa. Osa tähän onneksi oli sama kuin Transporterissa, eikä ollut hinnan kiroissa. Ja osiahan näihin saa hyvin kun Q7/Cayanne/Touareg jakaa suuren osan osista keskenään. |
Lainaus:
Rangessa sitten täydet. |
Amarok on toiminut ison kärryn vetämiseen varsin mainiosti. 3300kg saa ottaa koukkuun 132kw higline on jatkuvalla nelivedolla, keskitasauspyörästöllä varustettu.
”Pikkuautoista” WV Tiguanilla saa vetää 2500 ja selviytyy siitä ihan hyvin. Siinä vähän järeämpi DSG sen pitäisi jopa kestää. 10k auton löytäminen voi olla vaikeaa... |
Mites on Hyundai Terracan? Ottaa niitä viimeisiä vuosimalleja vielä. Jos löydät mallin missä on automaatti ja nahkasisusta niin siinä on silloin erittäin todennäköisesti jatkuva neliveto. Jostain syystä sitä on saanut kahdella eri nelivetojärjestelmällä. Kytkettävällä ja jatkuvalla. Jatkuva tais olla 40/60 vetosuhteella. Namiskuukkelista sitten valitset lukollista nopiaa ja hidasta aluetta. Vetokyky 2700kg. Ottaa vähintään 2005 mallisen niin se on silloin facelift. Minkä myötä siinä on enemmän tehoa. Tais olla vajaa 170hv nokalla potkua? Yhtä tuollaista tuoreempaa mallia käynyt ajamassa ja liikkuu kyllä ihan rivakkaasti. Porukkahan väittää tuon olevan Pajeron kopio, mut se ei ole. En tie mitä siinä on Pajerosta ja mistä porukka repii sen olevan Pajero? Takaperä on ainakin Kian kuorma-autosta, mistä myös se moottori muistaakseni oli. Noi on joka tapauksessa melko halpoja. Korottaminenkin on tosi halpaa. Ja ainakin oma peli muuttui huomattavasti paremmaksi veturiksi kun vaihtoi korotusjouset siihen. Perä ei ollut enää sellainen löysä kärryn kanssa. Muutoin tuon tekniikan suhteen ei pitäisi olla suurempia ongelmia. Se vaihteisto on sama mitä käytti moni muukin valmistaja. Kuten Mitsu, Toitsu, Volvo, Jeep jne. Toihan on kuitenkin perinteinen maasturi vielä. Oma runko, jäykkä taka-akseli, risukeula, jakolaatikko. Osien saanti suomesta vähän nihkeämpää, mutta saksasta ja ruotsista saa hyvin osia.
Mut oli se vetopeli mikä tahansa niin halpaa se ei ole. Varsinkaan tuolla kaivatulla vetokyvyllä. Jos halpaa haluaisi niin melkein noita pienempiä citymaastureita. Tyyliin VW Tiquan. Siitä ekasta kopasta on se viistolla keulalla varustettu peli niin sillä saisi vetää muistaakseni 2500kg. Ei nyt suoraan tuohon riitä, mut varmasti on halvempi muutoin pitää kuin iso maasturi. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Edit: metsässä on välillä persiistä etenkin pikku kallistuksissa, vaihtaa asentoa kun koittaa vähän kurkata ulos, ja vyö kelaa sisään, ei tule löysää ennenkuin avaa vyön :D |
Lainaus:
Käytännössä järkevin vaihtoehto vaikuttaa olevan 4. sukupolven Pajero. |
Jos fyffee löytyy.....
Lainaus:
Mut silti mun ääni neliveto pakulle..... Toimii moneen muuhunkin ku nahkoil istumiseen..... Laihduta painoi.....100kg. tai heitä ne pakun takaloosteriin..... Vaikka sulla olis se 2600 tai 2700kg kärry. Pyydä vaaka paikalle jos tarpeen..... 2500kg vanhemmis T5. En oo varma mut uudemmist 2800kg taitaa löytyy vetopainot. Viisaammat vahvistakoon. Parempii kun paskemmat hlö autot. Näkee hyvin, turvallinen vaikka ohitella ku näkee matalien kattojen yli.... Riippu tehoist. Menee vaik kuoermalava sisään jos sivuun avautivil ovil... JNE..... Pitkään menee 3250mm pitkä kelkkakin pienel modauksel. Etusukset etupenkkien alle. Ja moderauksen takii hävii taikasanat VW T5 tai T6 4Motion...... 5- tai 6v manuaali..... DSG tai automaatti vetoautoksi..... on kuin verta kaivais nenästä. Ne ei kelpaa käytettyinä kenellekkään.... Joihin remppa maksaa......Liikaa.....Toimii ehkä takuu ajan, jos sitäkään...... Eikä oo mun mielestä edes toiminta varmoi vetohommiin.... DSG voi toimii moottoritiellä, ei missään muualla. Momentin muutimel....maastoauto mettäs mitä mukavin mitä voi olla, oiken suojattuna . Mitä svidduu...... Ollaanko venäjällä. |
Sivu luotu: 10:40 (GMT +2). |