Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #6  
Vanha 29.05.2020, 10:25
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Ei näytä kovin vahvasti menevän tehdaskärryilläkään: normaalissa väistöliikkeessä asfaltilla akseli taittuu alle:

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...vat-kestaneet/

Vähän tulee sellainen tunne, että koko sivuttaiskuormatapausta ei ole edes suunnittelussa mitenkään huomioitu. On vain laitettu painoa kärryyn ja katsottu, ettei akseli taivu esim kaksinkertaisella kuormalla.

Jos ulompi rengas vaikka talvella vähän luistaa ja sitten löytää pitoa tai osuu johonkin rotvallintynkään, saattaa renkaan alareunaan tulla hyvinkin kärryn kokonaispainoa vastaava isku. Koska voima on pitkän varren päässä (renkaan säde) on akseliin muodostuva taivutusmomentti paljon suurempi kuin millään kuorman alaspäin aiheuttamalla voimalla. Renkaan suurentaminen luonnollisesti pahentaa tilannetta entisestään.

Varmaan ainakin offroad-kärryyn kannattaa laittaa luokkaa 40-50 mm pyörännapa, vaikka joku 25-millisiä "hyväksyttyjä" myisikin. Lujuus kasvaa halkaisijan kolmanteen potenssiin verrattuna: tuplapaksuinen on 8-kertaa lujempi.
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Metallityötä / bracketin valmistaminen Puukkilainen O/M/V Muut 0 16.06.2015 20:27
Peräkärryn sumuvalo Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 1 17.02.2014 17:10
Peräkärryn max rengaskoko Harde Chit-Chat 20 10.12.2011 01:19
Peräkärryn akselintuenta Pertura Tekniikka & Jutustelu 14 25.01.2011 22:05
Jos peräkärryn rakentaisi Masu Chit-Chat 6 23.03.2007 22:02


Sivu luotu: 19:19 (GMT +2).