Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.10.2011, 21:53
Harde:n Avatar
Harde Harde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 119
Perusasetus

Peräkärryn max rengaskoko


Mahtaakohan peräkärrylle olla mitään sääntöä maksimi rengaskoosta?

eli uskaltaako lähteä tuunaamaan tällasta

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.10.2011, 22:16
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.994
Perusasetus

Ei siitä ole missään mainintaa, lokasuojan alle tietysti sovittava ja muut käytännön jutut oltava tietty kohillaan.

Jarrullisissa kärryissä 31.3.2001 jälkeen käyttöönotetuissa jarrujen pitää vastata direktiiviä, ja jarruajossa on määritelty renkaan maksimi halkaisija. Eli jos on tuota uudempi niin silloin voi periaatteessa tulla selvitettävää.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 18.10.2011, 23:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei siitä ole missään mainintaa, lokasuojan alle tietysti sovittava ja muut käytännön jutut oltava tietty kohillaan.

Jarrullisissa kärryissä 31.3.2001 jälkeen käyttöönotetuissa jarrujen pitää vastata direktiiviä, ja jarruajossa on määritelty renkaan maksimi halkaisija. Eli jos on tuota uudempi niin silloin voi periaatteessa tulla selvitettävää.

Ja tuohon lisäyksenä: peräkärryjä (edes jarruttomia) ei enää voi tehdä miten sattuu.

Pitää olla aisat jonkin direktiivin mukaiset (hyväksytty), jos ei nimenomaiset xxx/nnn tehdyt
akselin taakse yltävät tms? tarkista ennen rakentamista!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.10.2011, 00:45
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ja tuohon lisäyksenä: peräkärryjä (edes jarruttomia) ei enää voi tehdä miten sattuu.

Pitää olla aisat jonkin direktiivin mukaiset (hyväksytty), jos ei nimenomaiset xxx/nnn tehdyt
akselin taakse yltävät tms? tarkista ennen rakentamista!
Mutta mites kun "joutuu" korjaamaan vanhaa???
-MaTTi- varmaan kertoo tästä puolesta.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.10.2011, 08:43
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

Mää ainakin tein vanhan jarrullisen trailerin uusiksi vuosi sitten ja eivät valittaneet mitään konttorilla. Totesivat vain ohimennen, että on laitettu uutta rautaa. Vanhaa jäi akselit, runkonumero ja rekisterikilpi. Vetoaisakin (V-malli) on samanlainen kuin entinen, päättyy ennen akselia ja on hitsattu kiinni runkoon.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.10.2011, 15:33
T€€MU:n Avatar
T€€MU T€€MU ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Kurikka, Finland.
Viestit: 1.943
Perusasetus

Tuommoset tekasin taannoin, jossain projekti topikkikin.
Muokkasin Vanhoista Heinemann-retkeilyperäkärryistä, lisää runkovärkkiä ja vanha aisa.
Uusi akseli rangen navoilla, lantikan raideleveydellä.
Rengaskoko ei ollut ongelma, kuvassa 8.25R16 mutta olis isommillakin mennyt toki.

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.10.2011, 18:01
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
Mutta mites kun "joutuu" korjaamaan vanhaa???
Tottahan vanhan voi korjata entiselleen miten tykkää.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.10.2011, 18:17
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Tottahan vanhan voi korjata entiselleen miten tykkää.
Just tää entiselleen kiinnostaakin, eli jos pienikin muutos niin -> muutoskatsastus. Mutta käsitelläänkö lakipykäliä silloin kärryn valmistusvuoden mukaan, vaiko korjausvuoden?
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.10.2011, 20:14
Tuukka Impala Tuukka Impala ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.02.10
Sijainti: Urjala Halkivaha
Viestit: 196
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
Just tää entiselleen kiinnostaakin, eli jos pienikin muutos niin -> muutoskatsastus. Mutta käsitelläänkö lakipykäliä silloin kärryn valmistusvuoden mukaan, vaiko korjausvuoden?

Muakin kiinnostais. Kun toi kärry vaatis vähän fiksausta ja aattelin samalla vaihtaa siihen pajeron navat ja laittaa akselin lehtijousien alle että sais isommat renkaat
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.10.2011, 21:35
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 564
Perusasetus

Kannattaa muistaa, että jos yli 50% osista on vaihdettu, ei ajoneuvon identiteetti enää vastaa alkuperäistä -> tulisi kärry esittää yksittäishyväksyntään (=käsitellään uutena kärrynä ja maksaa paljon).

Hauskaahan on, että perävaunuille ei ole prosenttitaulukoita = riippuu katsastajasta. Tämä ohje saatu A-Katsastuksen kouluttajilta tänä kesänä erään epäselvän tapauksen myötä (vanhaa oli runkonumero, kilpi sekä pieni osa rungosta).

Jos vanhaa on esim akselit, runkonumero ja kilpi (tulkinnasta riippuen yli 50% osista vaihdettu) -> ei kannata kovin katsastuksessa huudella.

Siitä muutoskatsastusvelvollisuudesta. Ainakin meillä tulkitaan näin, että jos joku rekisteröintitodistukseen merkitty tieto muuttuu, on muutoskatsastettava soveltaen autojen sääntöjä. Esim akselit vaihdettu täysin erilaisiksi tai kuormakorin tyyppiä muutettu.
Muutoskatsastuksessa on sovellettu kyseisen hetken sääntöjä, kuten autojen kanssa myös.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.10.2011, 21:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti
Kannattaa muistaa, että jos yli 50% osista on vaihdettu, ei ajoneuvon identiteetti enää vastaa alkuperäistä -> tulisi kärry esittää yksittäishyväksyntään (=käsitellään uutena kärrynä ja maksaa paljon).

Hauskaahan on, että perävaunuille ei ole prosenttitaulukoita = riippuu katsastajasta. Tämä ohje saatu A-Katsastuksen kouluttajilta tänä kesänä erään epäselvän tapauksen myötä (vanhaa oli runkonumero, kilpi sekä pieni osa rungosta).

Jos vanhaa on esim akselit, runkonumero ja kilpi (tulkinnasta riippuen yli 50% osista vaihdettu) -> ei kannata kovin katsastuksessa huudella.

Siitä muutoskatsastusvelvollisuudesta. Ainakin meillä tulkitaan näin, että jos joku rekisteröintitodistukseen merkitty tieto muuttuu, on muutoskatsastettava soveltaen autojen sääntöjä. Esim akselit vaihdettu täysin erilaisiksi tai kuormakorin tyyppiä muutettu.
Muutoskatsastuksessa on sovellettu kyseisen hetken sääntöjä, kuten autojen kanssa myös.


Entä jos omistaja ei muista kehua tehneensä sitä sun tätä?

Kuten -Matti- sanoi, niin edes suomessa ei ole luvatonta "huoltaa/ylläpitää" (korjata)vanhaa.

p.s peräkärryjen valoille on joitakin mittoja, mitkä pitää täyttyä! (siis kun kärry on hyväksytyssä vetokuokussa) (on muuten aika matalalla)
Niin, ja sama koskee myös loka/roiskesuojia.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 20.10.2011, 10:29
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti
Siitä muutoskatsastusvelvollisuudesta. Ainakin meillä tulkitaan näin, että jos joku rekisteröintitodistukseen merkitty tieto muuttuu, on muutoskatsastettava soveltaen autojen sääntöjä.
Totta tämäkin, tosin ei ihan noin yksioikoisesti.

Renkaat jos vaihtaa kovasti erilaisiin niin silloin muuttuu kärryn leveyskin. Leveys jos muuttuu rekisteriotetietoihin verrattuna niin silloin on muutoskatsastettava.

Mutta pelkkää esim. vannekoon suurentamista 13 -> 16" ei tarvitse muutoskatsastaa (Trafista saatu tieto), auton rakennemuutospykäliä sovelletaan vain M- ja N-luokan ajoneuvohin, ei perävaunuihin. Jos ulkohalkaisijaa muutetaan jarrullisissa niin sitten otettava huomioon jarrujen hyväksynnässä annetut renkaiden halkaisijarajat.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.12.2011, 21:25
Harde:n Avatar
Harde Harde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 119
Perusasetus

nyt on kärryprojektiaihio hankittu



konttorilta kysäsin että mitä ovat mieltä isommista renkaista niin olivat sitä mieltä että "siitä vaan, kunhan lokarin alle mahtuu (jonka täytyy olla käyristetty)"

koppi tohon tulee päälle ja isommat pyörät alle.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 08.12.2011, 22:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harde Näytä viesti
koppi tohon tulee päälle ja isommat pyörät alle.
Muista laittaa kuva sit ku on valmis.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 09.12.2011, 00:17
Harde:n Avatar
Harde Harde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 119
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Muista laittaa kuva sit ku on valmis.
sopivien napojen ja/tai vanteiden metsästys alkakoon

4x100 pikku-ET vanteet tai 6x139,7 navat olis kova juttu
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 09.12.2011, 00:54
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.994
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harde Näytä viesti
sopivien napojen ja/tai vanteiden metsästys alkakoon

4x100 pikku-ET vanteet tai 6x139,7 navat olis kova juttu
Mullois Rellun 6.5x15" 4x100 peltivanteet jouten, ET50. Käännä niistä navat.
Löyty vanha myynti-ilmokin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=21586
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 09.12.2011, 09:15
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Exclamation

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harde Näytä viesti
sopivien napojen ja/tai vanteiden metsästys alkakoon

4x100 pikku-ET vanteet tai 6x139,7 navat olis kova juttu
6x139,7 napoja löytyy Biltemasta, hintaa rohee kuuskymppiä kappale. Järeät navat, kestää painoa.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 09.12.2011, 11:41
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rompe1 Näytä viesti
6x139,7 napoja löytyy Biltemasta, hintaa rohee kuuskymppiä kappale. Järeät navat, kestää painoa.
BH:n navoissa on pari milliä liian paksut pinnapultit ainakin vakio-japsimaasturi-mangelsseihin. Tarttis kairata vanteissa reikiä isomaksi. Järeät on kyllä.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 09.12.2011, 15:17
Rompe1:n Avatar
Rompe1 Rompe1 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 04.12.08
Sijainti: Metsämaa
Viestit: 5.006
Thumbs up

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
BH:n navoissa on pari milliä liian paksut pinnapultit ainakin vakio-japsimaasturi-mangelsseihin. Tarttis kairata vanteissa reikiä isomaksi. Järeät on kyllä.
Kiitti JiiPee tarkennuksesta, tätä en hoksinut mainita.
__________________
Kolmas elämä menossa, ja vauhti vaan kiihtyy
" Si vis pacem, para bellum..."
Rahalla saa, ja maasturilla pääsee...
Kaikki mikä tulee idästä, otetaan vastaan tasajyvän kanssa...!!!
Mitäs tähän sanois Honda-mies???
Mulla on Mese, ja se viihtyy talven tallissa
Jokivarren VPK
www.facebook.com/junnupaloautot
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.12.2011, 00:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Pomminkestävä akseli:

Itse tein peräkärryyn akselin hj-60 takasillasta: kaikki jarruromut pois, pelkästään sorvilla rummusta korokerengas pyörän pulttien alle.

ja tuon perämurikan poistin hitsaamalla 100x100x3 rhs:stä porttaalin, jonka hitsasin akseliin ennenkä poltin plasmalla vajaan metrin pätkän akseliputkea pois, ja lattaraudalla vetarin reijät umpeen.

Nyt taistelen omantunnon kanssa, että säästänkö vetarit pätkimiseltä, ja laitan napalukot akseliin.

p.s tämä on -50 luvun traktorinperään tulossa, mutta ei kait olis mahdotonta tehdä 750 kg kärryä vielä tänäänkin, ilman kippiä helpompi.
(kipilläkin onnistuu, kaikkein naurattavimmat tyyppihyväksytyt vetoaisat vajaa 50cm pitkiä "haaroituskappaleita" neliöputkesta v-aisalle, mutta silloin "sulake" vetoaisassa)
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.12.2011, 01:19
Harde:n Avatar
Harde Harde ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.11.09
Sijainti: Espoo
Viestit: 119
Perusasetus

(Tämä postaus koskee ainoastaan MAJAVA, 750kg, ilman kippiä, vm -89)

Sovittelin 7x16 vannetta paikalleen mutta huomasin että ET lukema pitäisi olla alle 27 jos rengas mahtuu laidan reunan alle, ET-7 jos pitää saada jäämään reunan ulkopuolelle.

-MaTTI- : kiitos tarjouksesta, laitoin harkintaan, ois aika helppo ratkasu

Viimeksi muokannut Harde : 10.12.2011 01:53
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Peräkärryn kuomu khonkonen O/M/V Muut 5 14.09.2009 20:21
Peräkärryn kierrejouset BJ45 Tekniikka & Jutustelu 7 12.10.2007 12:51
Jos peräkärryn rakentaisi Masu Chit-Chat 6 23.03.2007 22:02
Peräkärryn talvirengastus hector Tekniikka & Jutustelu 17 14.11.2006 23:46
OT:Peräkärryn rengaskoko ? Jyri Tekniikka & Jutustelu 2 09.07.2005 21:44


Sivu luotu: 02:25 (GMT +2).