![]() |
Peräkärryn max rengaskoko
Mahtaakohan peräkärrylle olla mitään sääntöä maksimi rengaskoosta?
eli uskaltaako lähteä tuunaamaan tällasta http://www.autowp.ru/pictures/arctic...lux_at44_3.jpg |
Ei siitä ole missään mainintaa, lokasuojan alle tietysti sovittava ja muut käytännön jutut oltava tietty kohillaan.
Jarrullisissa kärryissä 31.3.2001 jälkeen käyttöönotetuissa jarrujen pitää vastata direktiiviä, ja jarruajossa on määritelty renkaan maksimi halkaisija. Eli jos on tuota uudempi niin silloin voi periaatteessa tulla selvitettävää. |
Lainaus:
Ja tuohon lisäyksenä: peräkärryjä (edes jarruttomia) ei enää voi tehdä miten sattuu. Pitää olla aisat jonkin direktiivin mukaiset (hyväksytty), jos ei nimenomaiset xxx/nnn tehdyt akselin taakse yltävät tms? tarkista ennen rakentamista! |
Lainaus:
-MaTTi- varmaan kertoo tästä puolesta. |
Mää ainakin tein vanhan jarrullisen trailerin uusiksi vuosi sitten ja eivät valittaneet mitään konttorilla. Totesivat vain ohimennen, että on laitettu uutta rautaa. Vanhaa jäi akselit, runkonumero ja rekisterikilpi. Vetoaisakin (V-malli) on samanlainen kuin entinen, päättyy ennen akselia ja on hitsattu kiinni runkoon.
|
Tuommoset tekasin taannoin, jossain projekti topikkikin.
Muokkasin Vanhoista Heinemann-retkeilyperäkärryistä, lisää runkovärkkiä ja vanha aisa. Uusi akseli rangen navoilla, lantikan raideleveydellä. Rengaskoko ei ollut ongelma, kuvassa 8.25R16 mutta olis isommillakin mennyt toki. http://forums.offipalsta.com/picture...&pictureid=136 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Muakin kiinnostais. Kun toi kärry vaatis vähän fiksausta ja aattelin samalla vaihtaa siihen pajeron navat ja laittaa akselin lehtijousien alle että sais isommat renkaat |
Kannattaa muistaa, että jos yli 50% osista on vaihdettu, ei ajoneuvon identiteetti enää vastaa alkuperäistä -> tulisi kärry esittää yksittäishyväksyntään (=käsitellään uutena kärrynä ja maksaa paljon).
Hauskaahan on, että perävaunuille ei ole prosenttitaulukoita = riippuu katsastajasta. Tämä ohje saatu A-Katsastuksen kouluttajilta tänä kesänä erään epäselvän tapauksen myötä (vanhaa oli runkonumero, kilpi sekä pieni osa rungosta). Jos vanhaa on esim akselit, runkonumero ja kilpi (tulkinnasta riippuen yli 50% osista vaihdettu) -> ei kannata kovin katsastuksessa huudella. Siitä muutoskatsastusvelvollisuudesta. Ainakin meillä tulkitaan näin, että jos joku rekisteröintitodistukseen merkitty tieto muuttuu, on muutoskatsastettava soveltaen autojen sääntöjä. Esim akselit vaihdettu täysin erilaisiksi tai kuormakorin tyyppiä muutettu. Muutoskatsastuksessa on sovellettu kyseisen hetken sääntöjä, kuten autojen kanssa myös. |
Lainaus:
Entä jos omistaja ei muista kehua tehneensä sitä sun tätä? Kuten -Matti- sanoi, niin edes suomessa ei ole luvatonta "huoltaa/ylläpitää" (korjata)vanhaa. p.s peräkärryjen valoille on joitakin mittoja, mitkä pitää täyttyä! (siis kun kärry on hyväksytyssä vetokuokussa) (on muuten aika matalalla;)) Niin, ja sama koskee myös loka/roiskesuojia. |
Lainaus:
Renkaat jos vaihtaa kovasti erilaisiin niin silloin muuttuu kärryn leveyskin. Leveys jos muuttuu rekisteriotetietoihin verrattuna niin silloin on muutoskatsastettava. Mutta pelkkää esim. vannekoon suurentamista 13 -> 16" ei tarvitse muutoskatsastaa (Trafista saatu tieto), auton rakennemuutospykäliä sovelletaan vain M- ja N-luokan ajoneuvohin, ei perävaunuihin. Jos ulkohalkaisijaa muutetaan jarrullisissa niin sitten otettava huomioon jarrujen hyväksynnässä annetut renkaiden halkaisijarajat. |
nyt on kärryprojektiaihio hankittu :)
http://image.nettix.fi/extra/partimg...44b48be01c.jpg konttorilta kysäsin että mitä ovat mieltä isommista renkaista niin olivat sitä mieltä että "siitä vaan, kunhan lokarin alle mahtuu (jonka täytyy olla käyristetty)" koppi tohon tulee päälle ja isommat pyörät alle. |
Lainaus:
|
Lainaus:
4x100 pikku-ET vanteet tai 6x139,7 navat olis kova juttu |
Lainaus:
Löyty vanha myynti-ilmokin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=21586 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pomminkestävä akseli:
Itse tein peräkärryyn akselin hj-60 takasillasta: kaikki jarruromut pois, pelkästään sorvilla rummusta korokerengas pyörän pulttien alle. ja tuon perämurikan poistin hitsaamalla 100x100x3 rhs:stä porttaalin, jonka hitsasin akseliin ennenkä poltin plasmalla vajaan metrin pätkän akseliputkea pois, ja lattaraudalla vetarin reijät umpeen. Nyt taistelen omantunnon kanssa, että säästänkö vetarit pätkimiseltä, ja laitan napalukot akseliin. p.s tämä on -50 luvun traktorinperään tulossa, mutta ei kait olis mahdotonta tehdä 750 kg kärryä vielä tänäänkin, ilman kippiä helpompi. (kipilläkin onnistuu, kaikkein naurattavimmat tyyppihyväksytyt vetoaisat vajaa 50cm pitkiä "haaroituskappaleita" neliöputkesta v-aisalle, mutta silloin "sulake" vetoaisassa:eek:) |
(Tämä postaus koskee ainoastaan MAJAVA, 750kg, ilman kippiä, vm -89)
Sovittelin 7x16 vannetta paikalleen mutta huomasin että ET lukema pitäisi olla alle 27 jos rengas mahtuu laidan reunan alle, ET-7 jos pitää saada jäämään reunan ulkopuolelle. -MaTTI- : kiitos tarjouksesta, laitoin harkintaan, ois aika helppo ratkasu |
Sivu luotu: 05:27 (GMT +2). |