Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.04.2020, 15:38
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 Näytä viesti
Tuo köysi on hieman ohuen näköinen mahtaakohan kestää jos hangesta hinaa autoa pois. Sitten tuo joustavuus jos se katkeaa,saattaa vaarallisesti kimmota.Se tavallinen köysi joka katkesi ei ollut joustava niin se ei ainakaan ilmeisesti kimmonnut vaarallisesti autoon vaikka melko säpäleiksi menikin.
Tuo ei ole samalla tavalla joustava kuin ne pomppuliinat. Tuo venyy kevyesti vetämällä täyteen mittaan, eikä sen enempää kovemmassakaan vedossa. Etuna siis mukavampi käsiteltävyys.
Tuo kestää ihan kohtalaisesti vetoa. Jos tuo ei riitä, niin parempi keksiä jotain muuta. Esimerkiksi lapioi lumet pois. Tarpeeksi kun nykii, niin joku paikka hajoaa. Turvallisinta ja halvinta on kun ensimmäisenä hajoaa köysi. Köysi itsessään ei yleensä katketessaan hajoita mitään, vaaran aiheuttaa narun päässä oleva koukku tai sakkeli tms. joka lentää jos kiinnityspiste hajoaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.04.2020, 19:30
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 794
Perusasetus

Tuommosella nato/pomppuliima miksi kukakin sitä nyt sanoo ku vetää nii saa olla aika varuillaan, joskus muinoin kuovitin king cabin mahasta kiinni ja kaveri tuli sitten 2pv odottelun jälkeen lj70 sitä sieltä nyppimään niin ekaks nypittiin vakio lenksut rungosta irti ja viimeseksi ajateltiin että poikittainen runkopalkki lavanalla kestäis nii seki tuli sieltä vauhilla vieden mennessään takapuskurin ja sakkeli sujahti viellä lisukkeeksi läjän banjosta rattaisiin asti. Ongelma ratkastiin niin että tunkattiin autoa ylös ja täytettiin kaikki 4 kuoppaa niin tuli melkeen ajamalla jo pois. Tietysti tältäkin olis vältytty jos ei oltas edes ajettu alunperin sinne mutaan
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.04.2020, 23:15
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Minä olen sitä mieltä, että aloittelijalle tuommoinen joustava pomppuliina hyvä:

Pitää vaan tietää/muistaa, että jos hinauspiste pettää, niin "pomppuliina" tulee vauhdilla....
-> siis jos seisot hinausliinan päällä hajareisin, niin saattaa lähteä sukukalleudet; sama juttu vinssatessa yms.
-> Pomppuliinalla ei saisi vetää siten, että liina esim. ojanpenkassa mutkalla alaspäin, sillä jos vetopiste pettää, niin liinan pää vetopisteineen tulee tuulilasista sisään. (jos normaalisti liina suorana ja kiinnityspiste pettää, niin liina iskeytyy vetopisteeseen, taikka mieluunnin sen alapuolelle, siis menee auton alle...)

Tuolla "pomppuliinalla" hinaus onnistuu tasaisesti, vaikka vetäjä ei olekaan ammattilainen. Siis kestää vetää monesti esim. pikkupuolen ykkösellä tyhjäkäynnillä siten että liinassa on löysää metri pari liikkeelle lähtiessä, ja sitten kun alkaa vastustaa, niin lisää kaasua.
Toki tuo satanen on suuri hinta, jos tarvitsee hinausköyttä satunnaisesti...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu_ Näytä viesti
Tuommosella nato/pomppuliima miksi kukakin sitä nyt sanoo ku vetää nii saa olla aika varuillaan, joskus muinoin kuovitin king cabin mahasta kiinni ja kaveri tuli sitten 2pv odottelun jälkeen lj70 sitä sieltä nyppimään niin ekaks nypittiin vakio lenksut rungosta irti ja viimeseksi ajateltiin että poikittainen runkopalkki lavanalla kestäis nii seki tuli sieltä vauhilla vieden mennessään takapuskurin ja sakkeli sujahti viellä lisukkeeksi läjän banjosta rattaisiin asti. Ongelma ratkastiin niin että tunkattiin autoa ylös ja täytettiin kaikki 4 kuoppaa niin tuli melkeen ajamalla jo pois. Tietysti tältäkin olis vältytty jos ei oltas edes ajettu alunperin sinne mutaan
Tuossa "kettu_" viestissä tuli melkein ne kaikki, mitä yritin hienoiseltaan varoitella/opastaa toisin.
Siis "pomppuliina" on repinyt hinauspisteet irti? Ja ainut vaurio on irronneiden hinauspisteiden lisäksi se että "parin päivän jne EPÄTOIVOLLA/ APINAN RAIVOLLA/ tuo viimmeinen "kaikki pelissä-" Nykäsyssä se, että sakkeli meni hinaavasta autosta akseliputkesta "melkein läpi"
Toki eihän tuo tasauspyörästön koppa ole kuin 3-4mm terästä....

Ja lainaan tuosta omasta viestistäni:

"""""""Tuolla "pomppuliinalla" hinaus onnistuu tasaisesti, vaikka vetäjä ei olekaan ammattilainen. Siis kestää vetää monesti esim. pikkupuolen ykkösellä tyhjäkäynnillä siten että liinassa on löysää metri pari liikkeelle lähtiessä, ja sitten kun alkaa vastustaa, niin lisää kaasua."""""

Kettu_: Paljonko vauhtia oli parhaimmillaa/pahimmillaan, kun liina repesi irti, ja sakkeli "rikkoi" akseliputken?

Ja tuo lapio, tunkki ja maalaisjärki on hyvä yhdistelmä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 12:15 (GMT +2).