Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 21.04.2020, 22:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Joskus se on opeteltava, niin kun jokaisella meistä....

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja thx 1138 Näytä viesti
juu ajattelin vain että voisi joskus olla avuksi jos joku vielä sitä uskaltaa pyytää.

Naapuri nimittäin tuossa soitti ja sanoi että auto on ojassa. Menin sitten katsomaan tilannetta ja se käski ottaa köyttä mukaan. Ei minulla ollut muuta kuin sellaista oranssia perus köyttä mutta naapuri oli sitä mieltä että kyllä se kestää. No se oli siinä tien laidassa ei siinä mitään syvää ojaa ollut.Vähän lapioitiin ja sitten laitettiin kummankin vetokoukusta kiinni. Ensin vedin varovasti mutta kun köysi kiristyi niin renkaat vain sutivat sekä ykkösellä että pakilla piti käyttää köysi irti. Sitten uusi yritys nyt köysu löysänä ja ajoin vauhdilla kireäksi. Lähti se auto sitä tien laitaa pitkin tulemaan muutaman metrin ennen kuin renkaat rupesivat sutimaan. Mutta ei se irronnut ominpäin siitäkään kohdasta ja taas oli renkaat akseleita myöten kiinni.Sitten yritin uudestaan samalla tyylillä mutta ohjasin hieman sivuun mitä sillä kapealla tiellä pystyy että se auto rupeaisi tulemaan ehkä takaisin tielle. No kun köysi kiristyi niin ei se yrittänytkään vaan napsahti heti poikkiVaan eipä tiennyt naapurikaan että periaatteessa yritin hinata ensimmäistä kertaa ikinä kun soitti minulle Paitsi että kerran yritin liinalla hinata trukkia kun oli kiinni toisella trukilla ja liina napsahti heti poikki
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Hinausköysiä löytyy jokaisesta autotarvikeliikkeestä. Esimerkiksi https://www.puuilo.fi/HINAUSKOeYSI-JOUSTAVA
Unohda tuo artsin linkkaama köysi samantien. Se on varmasti toimiva kunnon offistelussa, mutta normaaleja autoja niiden alkuperäisistä vetopisteistä hinattaessa suorastaan vaarallinen.
Ylipäätään noissa naapurien auttamisissa on syytä olla varovainen. Erityisesti ruuvattavat vetopisteet on yllättävän heikkoja eivätkä varsinkaan sivusuunnassa kestä vetoa juuri ollenkaan. Nykäisemällä on muutenkin helppo rikkoa paikkoja ja hyvällä tuurilla löytää itsensäkin ojasta.
Minä olen sitä mieltä, että aloittelijalle tuommoinen joustava pomppuliina hyvä:

Pitää vaan tietää/muistaa, että jos hinauspiste pettää, niin "pomppuliina" tulee vauhdilla....
-> siis jos seisot hinausliinan päällä hajareisin, niin saattaa lähteä sukukalleudet; sama juttu vinssatessa yms.
-> Pomppuliinalla ei saisi vetää siten, että liina esim. ojanpenkassa mutkalla alaspäin, sillä jos vetopiste pettää, niin liinan pää vetopisteineen tulee tuulilasista sisään. (jos normaalisti liina suorana ja kiinnityspiste pettää, niin liina iskeytyy vetopisteeseen, taikka mieluunnin sen alapuolelle, siis menee auton alle...)

Tuolla "pomppuliinalla" hinaus onnistuu tasaisesti, vaikka vetäjä ei olekaan ammattilainen. Siis kestää vetää monesti esim. pikkupuolen ykkösellä tyhjäkäynnillä siten että liinassa on löysää metri pari liikkeelle lähtiessä, ja sitten kun alkaa vastustaa, niin lisää kaasua.
Toki tuo satanen on suuri hinta, jos tarvitsee hinausköyttä satunnaisesti...

Minulla ei ole autoissa mukana erikseen hinaus-köyttä/-liinaa, Hdj-80 Land cruiserissa 6 metrin silmukka nostoliina, olikohan 2 tonnia nimellinen, ja siihen kiinnitystarpeina muutama metri kettiä sakkeleineen. Ja 50mm 9,5+0,5m räikkäliina kevyempään käyttöön.
Katumaasturissa yleensä em. 50mm räikkäliina, tai pykälää heikompi, ja kiinnitystarpeina rulla jesaria, ja/tai nippusiteitä.

Taannoin tein n. 1000 kg henkilöautojen siirtohinauksiin liinan turvavöistä: ompelin nailon langalla käsin yhteen turvavöitä, joista olin leikannut kuluneet/haalistuneet osat pois.
Oli hyvä hinata, kun n.6 metriä pitkä liina jousti noin 30 senttiä, siis vetäjä sai vaihdettua vaihdetta, ettei alkanut nykiä.
Tamän liinan taru päättyi siihen, että hinaaja päästi itsensä liian pitkälle risteykseen, peruutti metrin/pari, ja lähti varomattomasti liikkeelle.... liina venyi reilun metrin ja katkesi...

IPPE69: tuo Puuilon joustava hinausköysi joustaa käsin vetämällä, siis esim. tienpäällä autoa hinattaessa ei jää niin herkästi renkaan alle; mutta Ainakaan se, mitä minä kokeilin, ei joustanut todellisessa vetotilanteessa ainakaan sen enempää, kuin Huoltoasemilla myytävä Piippo- hinausköysi.
Vastaa lainaten

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Sivu luotu: 09:57 (GMT +2).