![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Joskus se on opeteltava, niin kun jokaisella meistä....Lainaus:
Lainaus:
Pitää vaan tietää/muistaa, että jos hinauspiste pettää, niin "pomppuliina" tulee vauhdilla.... -> siis jos seisot hinausliinan päällä hajareisin, niin saattaa lähteä sukukalleudet; sama juttu vinssatessa yms. -> Pomppuliinalla ei saisi vetää siten, että liina esim. ojanpenkassa mutkalla alaspäin, sillä jos vetopiste pettää, niin liinan pää vetopisteineen tulee tuulilasista sisään. (jos normaalisti liina suorana ja kiinnityspiste pettää, niin liina iskeytyy vetopisteeseen, taikka mieluunnin sen alapuolelle, siis menee auton alle...) Tuolla "pomppuliinalla" hinaus onnistuu tasaisesti, vaikka vetäjä ei olekaan ammattilainen. Siis kestää vetää monesti esim. pikkupuolen ykkösellä tyhjäkäynnillä siten että liinassa on löysää metri pari liikkeelle lähtiessä, ja sitten kun alkaa vastustaa, niin lisää kaasua. Toki tuo satanen on suuri hinta, jos tarvitsee hinausköyttä satunnaisesti... Minulla ei ole autoissa mukana erikseen hinaus-köyttä/-liinaa, Hdj-80 Land cruiserissa 6 metrin silmukka nostoliina, olikohan 2 tonnia nimellinen, ja siihen kiinnitystarpeina muutama metri kettiä sakkeleineen. Ja 50mm 9,5+0,5m räikkäliina kevyempään käyttöön. Katumaasturissa yleensä em. 50mm räikkäliina, tai pykälää heikompi, ja kiinnitystarpeina rulla jesaria, ja/tai nippusiteitä. Taannoin tein n. 1000 kg henkilöautojen siirtohinauksiin liinan turvavöistä: ompelin nailon langalla käsin yhteen turvavöitä, joista olin leikannut kuluneet/haalistuneet osat pois. Oli hyvä hinata, kun n.6 metriä pitkä liina jousti noin 30 senttiä, siis vetäjä sai vaihdettua vaihdetta, ettei alkanut nykiä. Tamän liinan taru päättyi siihen, että hinaaja päästi itsensä liian pitkälle risteykseen, peruutti metrin/pari, ja lähti varomattomasti liikkeelle.... liina venyi reilun metrin ja katkesi... IPPE69: tuo Puuilon joustava hinausköysi joustaa käsin vetämällä, siis esim. tienpäällä autoa hinattaessa ei jää niin herkästi renkaan alle; mutta Ainakaan se, mitä minä kokeilin, ei joustanut todellisessa vetotilanteessa ainakaan sen enempää, kuin Huoltoasemilla myytävä Piippo- hinausköysi. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|