![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
||||
|
||||
![]()
Tuota tuota, en nyt kyllä lähtis luottamaan nyybin "asiantuntemukseen", sillä vuosien tiepalvelu, hinaus ym. vastaavien toimien harrastajana ja palkansaajana olen kuitenkin eri mieltä.
Jos esim hinaat normisti autoa yleisellä tiellä, jarrutat ja toteat ettei jatkeena tullut tehnytkään samoin olet itse maksumiehenä sillä sinä komennat yhdistelmän suuntaa ja vauhtia. Mm. tämän vuoksi on tiepalveluyksiköiltä ehdottomasti kielletty avuntarvitsijan ajoneuvon hinaaminen - poikkeuksetta. Samaan perustuu esim. se että olet osasyyllinen rattijuoppoukseen jos avustat liikkeelle/hinaat jurrisen autoa. Eli älkää hinailko/irrotelko autoja ilman paperia että olette vastuuvapautettu kaikkissa tieliikenne- ja ajoneuvoasetuksissa mainituiden pykälöiden rasitteista. Ammattihinaajat ovat luku erikseen, kuten tuolla aikaisemmin mainittiin niin he ovat vakuutettuja em. ongelmien osalta. Ja tämä ei ollut sitä kovasti huudettua faktaa vaan elävässä elämässä koettua. Eli repikää siitä "asijantuntijat". Edited by - blazoffer on 04/03/2007 03:25:48 |
#52
|
|||
|
|||
![]()
Olisikohan offfi palstalaisilla vinkkejä siihen että millaista hinausköyttä kannattaisi ostaa siltä varalta että pitäisi hinata jotain ojasta. Pitäisi varmaan kestää painavan maasturinkin hinaus ojasta. Varmaan joku liina olisi kestävä mutta minkälainen liina ja mistä se kannattaisi ostaa?
|
#53
|
|||
|
|||
![]()
Hae Wurthilta 7Tn hinausliina. Siihen sitten koukut päähän/päihin tarpeen mukaan.
Tai sitten riittävän pitkä nostoliina, joku 2-3 tonninen kestää todella paljon. Niissä on varmuuskerroin 7. "Riuhtaisussa" saattaa toki tuommoinenkin mennä poikki. |
#54
|
|||
|
|||
![]()
Tai sitten jätät hinaukset muille.
Jos epävarmuus/tiedottomuus alkaa jo siitä ettei tiedä miten valita liina tai köysi niin tietotaito ja ymmärrys ei välttämättä ole sillä tasolla että kannattaisi alkaa koko touhuun. Tuossa on kuitenkin liinan lisäksi aika paljon asioita mitä pitäisi ymmärtää ja osata ottaa huomioon ettei tee suurempaa tuhoa tai kehenkään satu lujasti... |
#55
|
||||
|
||||
![]()
Mitä, eikö se huoltsikalta saatava ja monessa leasing autossa varusteiden mukana tuleva Piippo-hinausköysi ole se paras
![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#56
|
||||
|
||||
![]()
Ennen kuin enemmän alat riuhtomaan normi liinalla suosittelen tutustumaan tähän https://cros4wd.fi/tuote/arb-vetolii...000-kg-arb705/
![]()
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#57
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Naapuri nimittäin tuossa soitti ja sanoi että auto on ojassa. Menin sitten katsomaan tilannetta ja se käski ottaa köyttä mukaan. Ei minulla ollut muuta kuin sellaista oranssia perus köyttä mutta naapuri oli sitä mieltä että kyllä se kestää. No se oli siinä tien laidassa ei siinä mitään syvää ojaa ollut.Vähän lapioitiin ja sitten laitettiin kummankin vetokoukusta kiinni. Ensin vedin varovasti mutta kun köysi kiristyi niin renkaat vain sutivat sekä ykkösellä että pakilla piti käyttää köysi irti. Sitten uusi yritys nyt köysu löysänä ja ajoin vauhdilla kireäksi. Lähti se auto sitä tien laitaa pitkin tulemaan muutaman metrin ennen kuin renkaat rupesivat sutimaan. Mutta ei se irronnut ominpäin siitäkään kohdasta ja taas oli renkaat akseleita myöten kiinni.Sitten yritin uudestaan samalla tyylillä mutta ohjasin hieman sivuun mitä sillä kapealla tiellä pystyy että se auto rupeaisi tulemaan ehkä takaisin tielle. No kun köysi kiristyi niin ei se yrittänytkään vaan napsahti heti poikki ![]() ![]() ![]() |
#58
|
|||
|
|||
![]()
Hinausköysiä löytyy jokaisesta autotarvikeliikkeestä. Esimerkiksi https://www.puuilo.fi/HINAUSKOeYSI-JOUSTAVA
Unohda tuo artsin linkkaama köysi samantien. Se on varmasti toimiva kunnon offistelussa, mutta normaaleja autoja niiden alkuperäisistä vetopisteistä hinattaessa suorastaan vaarallinen. Ylipäätään noissa naapurien auttamisissa on syytä olla varovainen. Erityisesti ruuvattavat vetopisteet on yllättävän heikkoja eivätkä varsinkaan sivusuunnassa kestä vetoa juuri ollenkaan. Nykäisemällä on muutenkin helppo rikkoa paikkoja ja hyvällä tuurilla löytää itsensäkin ojasta. |
#59
|
||||
|
||||
![]()
Normi hinaukset/ vinssaukset AINA tasaisella vedolla - vain silloin jos on tiedossa että vetopisteet ja auto kestää niin laadukkaalla pomppuliinalla voi toki ottaa vauhdin kanssa irti jumista. Lähtökohtaisesti yksikään henkilöauto ei sitä kestä, eikä kestä edes monen maasturinkaan vakiot vetopisteet varsinkaan ruosteisissa Suomiautoissa
![]() Jos auto on jumissa ojassa tai vaikka jäänyt metsässä mahastaan kiinni, niin helpoiten yleensä tulee pois vetäen sinne mistä ollaan tultu. Aina se ei tietysti ole mahdollista tai järkevää, ja silloin eteenpäin tai varsinkin viistossa vedossa voimat kasvaa hyvin äkkiä varsin isoiksi. En hinaisi edes pientä henkilöautoa perusköydellä, hyvä vinssiköysi tai laadukas hinaukseen tarkoitettu vetoköysi on jo varsin luotettava. Huoltoasemien ja autotarvikeliikkeiden halvimmat hinausköydet unohtaisin myös ihan kokonaan.. Meillä töissä joudutaan välillä kaivamaan puoliperävaunut ahtaista taskuista laivankannella pois - ne on siitä veikeitä että 35 tonnia painava semi taittuu kyllä kerrasta vetomestarilla laivan kannella taskuun niin että taakse jää 5-10cm tilaa ja keulassa on 30-40cm. Mutta vaikka vetäisit sitä pois tismalleen samoja jälkiä niin ei sitten välttämättä lähdekään ulos vaan perse valuu viereisen kaistan semiin kiinni ![]() Niitä sitten avitetaan rungon takaosan surrauslenkeistä (millä semi surrataan kanteen, ei suinkaan kuormansidontapisteistä) toisella vetomestarilla sivulle 20t SWL:n ketjuilla että saa "talutettua" kärryn poikittain kolosta ulos. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun on pettänyt joko ketju, vetolenkki tai semin runko... Nämä siis vedetään tasaisella vedolla neliveto päällä, 10-15 tonnin painoon asti tulee ihan kivasti, sen jälkeen ei ihan niinkään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#60
|
|||
|
|||
![]() Joskus se on opeteltava, niin kun jokaisella meistä....Lainaus:
Lainaus:
Pitää vaan tietää/muistaa, että jos hinauspiste pettää, niin "pomppuliina" tulee vauhdilla.... -> siis jos seisot hinausliinan päällä hajareisin, niin saattaa lähteä sukukalleudet; sama juttu vinssatessa yms. -> Pomppuliinalla ei saisi vetää siten, että liina esim. ojanpenkassa mutkalla alaspäin, sillä jos vetopiste pettää, niin liinan pää vetopisteineen tulee tuulilasista sisään. (jos normaalisti liina suorana ja kiinnityspiste pettää, niin liina iskeytyy vetopisteeseen, taikka mieluunnin sen alapuolelle, siis menee auton alle...) Tuolla "pomppuliinalla" hinaus onnistuu tasaisesti, vaikka vetäjä ei olekaan ammattilainen. Siis kestää vetää monesti esim. pikkupuolen ykkösellä tyhjäkäynnillä siten että liinassa on löysää metri pari liikkeelle lähtiessä, ja sitten kun alkaa vastustaa, niin lisää kaasua. Toki tuo satanen on suuri hinta, jos tarvitsee hinausköyttä satunnaisesti... Minulla ei ole autoissa mukana erikseen hinaus-köyttä/-liinaa, Hdj-80 Land cruiserissa 6 metrin silmukka nostoliina, olikohan 2 tonnia nimellinen, ja siihen kiinnitystarpeina muutama metri kettiä sakkeleineen. Ja 50mm 9,5+0,5m räikkäliina kevyempään käyttöön. Katumaasturissa yleensä em. 50mm räikkäliina, tai pykälää heikompi, ja kiinnitystarpeina rulla jesaria, ja/tai nippusiteitä. Taannoin tein n. 1000 kg henkilöautojen siirtohinauksiin liinan turvavöistä: ompelin nailon langalla käsin yhteen turvavöitä, joista olin leikannut kuluneet/haalistuneet osat pois. Oli hyvä hinata, kun n.6 metriä pitkä liina jousti noin 30 senttiä, siis vetäjä sai vaihdettua vaihdetta, ettei alkanut nykiä. Tamän liinan taru päättyi siihen, että hinaaja päästi itsensä liian pitkälle risteykseen, peruutti metrin/pari, ja lähti varomattomasti liikkeelle.... liina venyi reilun metrin ja katkesi... IPPE69: tuo Puuilon joustava hinausköysi joustaa käsin vetämällä, siis esim. tienpäällä autoa hinattaessa ei jää niin herkästi renkaan alle; mutta Ainakaan se, mitä minä kokeilin, ei joustanut todellisessa vetotilanteessa ainakaan sen enempää, kuin Huoltoasemilla myytävä Piippo- hinausköysi. |
#61
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Puuilon liina ei tosiaan veny hinaustilanteessa, eikä pidäkään. Siksi sillä ei niin herkästi satu mitään kovin vakavaa. |
#62
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#63
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#64
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#65
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tuo kestää ihan kohtalaisesti vetoa. Jos tuo ei riitä, niin parempi keksiä jotain muuta. Esimerkiksi lapioi lumet pois. Tarpeeksi kun nykii, niin joku paikka hajoaa. Turvallisinta ja halvinta on kun ensimmäisenä hajoaa köysi. Köysi itsessään ei yleensä katketessaan hajoita mitään, vaaran aiheuttaa narun päässä oleva koukku tai sakkeli tms. joka lentää jos kiinnityspiste hajoaa. |
#66
|
||||
|
||||
![]()
Tuommosella nato/pomppuliima miksi kukakin sitä nyt sanoo ku vetää nii saa olla aika varuillaan, joskus muinoin kuovitin king cabin mahasta kiinni ja kaveri tuli sitten 2pv odottelun jälkeen lj70 sitä sieltä nyppimään niin ekaks nypittiin vakio lenksut rungosta irti ja viimeseksi ajateltiin että poikittainen runkopalkki lavanalla kestäis nii seki tuli sieltä vauhilla vieden mennessään takapuskurin ja sakkeli sujahti viellä lisukkeeksi läjän banjosta rattaisiin asti. Ongelma ratkastiin niin että tunkattiin autoa ylös ja täytettiin kaikki 4 kuoppaa niin tuli melkeen ajamalla jo pois. Tietysti tältäkin olis vältytty jos ei oltas edes ajettu alunperin sinne mutaan
![]()
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b |
#67
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Siis "pomppuliina" on repinyt hinauspisteet irti? Ja ainut vaurio on irronneiden hinauspisteiden lisäksi se että "parin päivän jne EPÄTOIVOLLA/ APINAN RAIVOLLA/ ![]() Toki eihän tuo tasauspyörästön koppa ole kuin 3-4mm terästä.... Ja lainaan tuosta omasta viestistäni: """""""Tuolla "pomppuliinalla" hinaus onnistuu tasaisesti, vaikka vetäjä ei olekaan ammattilainen. Siis kestää vetää monesti esim. pikkupuolen ykkösellä tyhjäkäynnillä siten että liinassa on löysää metri pari liikkeelle lähtiessä, ja sitten kun alkaa vastustaa, niin lisää kaasua.""""" Kettu_: Paljonko vauhtia oli parhaimmillaa/pahimmillaan, kun liina repesi irti, ja sakkeli "rikkoi" akseliputken? Ja tuo lapio, tunkki ja maalaisjärki on hyvä yhdistelmä |