Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 23.12.2019, 12:22
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

haha, mä koeajoin tommosen amarokin, tehokkain malli ja eniten vaihteita.. Tuntuuhan se tehokkaalta jos on kokemusta vain vaparihiacesta ja sen tasoisista. Vetoalue ehkä max 1000rpm, kokoajan vaan loota arpoo isompaa ja MITÄÄN ei tapahdu. Jo on saatana törsäke.

Mun avolava vuosimallia -72 meni 0-100kmh ykkösellä vuonna -94 kun ajokortin sain ja se otti noin 5sekkaa max.

__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 23.12.2019, 12:41
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
haha, mä koeajoin tommosen amarokin, tehokkain malli ja eniten vaihteita.. Tuntuuhan se tehokkaalta jos on kokemusta vain vaparihiacesta ja sen tasoisista. Vetoalue ehkä max 1000rpm, kokoajan vaan loota arpoo isompaa ja MITÄÄN ei tapahdu. Jo on saatana törsäke.

Mun avolava vuosimallia -72 meni 0-100kmh ykkösellä vuonna -94 kun ajokortin sain ja se otti noin 5sekkaa max.
Mul oli eka Caprice 5,7 bensalla ja siinä oli viritettynä jonkin verta tehoa, mutta myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että moni muukin ominaisuus ratkaisee.

Olisko tuollainen Ford traktori vakiona päälle 100 hevosvoimainen ja sillä vetelee hyvin kaivinkonetta.
https://youtu.be/iEacTX3_H9M

Teholuokka voi olla sama kuin mun 2,8 Jumperissa ja sitä ei voi kiitellä raskaiden tehtävien hyvästä onnistumisesta.

Nythän ovat ruvenneet laittamaan ihan sikana vaihteita automaatteihin. Kokeilin neliveto Vitoa vain 2,2 kone, eli yhtä iso kuin mun diesel Dassessa, automaatissa oliko 7 vaihdetta, yllättävän hyvin menee.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 23.12.2019, 19:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Nythän ovat ruvenneet laittamaan ihan sikana vaihteita automaatteihin. Kokeilin neliveto Vitoa vain 2,2 kone, eli yhtä iso kuin mun diesel Dassessa, automaatissa oliko 7 vaihdetta, yllättävän hyvin menee.
Näin on. Nykyisessä Rangerissa on 10-vaihteinen automaatti, vaikka tuplaturbokone. Pieni kylläkin, 2-litrainen nelikko. Jotenkin aiempi 5-pyttynen 3.2-litrainen tuntuu ajatuksena paremmalta. En oo kyllä maantiellä asti päässyt kumpaakaan kokeilemaan.

Mut kyl se reilumpi tehoreservi tekee matkasta paljon mukavampaa ja rennompaa. Ei oo kiva polkea pedaali lattiassa tämän tästä normaalissa liikenteessä, etenkin kärry perässä syö miestä jos veturissa ei riitä paukut mäkiin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.12.2019, 19:40
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Näin on. Nykyisessä Rangerissa on 10-vaihteinen automaatti, vaikka tuplaturbokone. Pieni kylläkin, 2-litrainen nelikko. Jotenkin aiempi 5-pyttynen 3.2-litrainen tuntuu ajatuksena paremmalta. En oo kyllä maantiellä asti päässyt kumpaakaan kokeilemaan.

Mut kyl se reilumpi tehoreservi tekee matkasta paljon mukavampaa ja rennompaa. Ei oo kiva polkea pedaali lattiassa tämän tästä normaalissa liikenteessä, etenkin kärry perässä syö miestä jos veturissa ei riitä paukut mäkiin.
Tuolla noita uusia vaikka joukosta ökydieselit puuttuu. Näyttäs ihan hyvin kulkevan.

https://youtu.be/Bz_twBApgZY

Taksia Crafterilla ajaessa 2,5 koneesta kyrvähti muistaakseni 3 turboa alle puolen miljoonan kilsan. En siis ihan varma onko pienet kovasti turbotetut koneet hyviä, mutta kulkea nekin voi.

Veikkaan, että 3,2 Rangerilla hakisin konevuokraamosta helposti 3500 kilon nosturia. Ehkä laittaisin vähän painoa laval.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.12.2019, 20:26
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tuolla noita uusia vaikka joukosta ökydieselit puuttuu. Näyttäs ihan hyvin kulkevan.

https://youtu.be/Bz_twBApgZY

Taksia Crafterilla ajaessa 2,5 koneesta kyrvähti muistaakseni 3 turboa alle puolen miljoonan kilsan. En siis ihan varma onko pienet kovasti turbotetut koneet hyviä, mutta kulkea nekin voi.

Veikkaan, että 3,2 Rangerilla hakisin konevuokraamosta helposti 3500 kilon nosturia. Ehkä laittaisin vähän painoa laval.
Joo, ei tää varmaan Amarokille pärjää, mutta ihan hyvin omapainoltaan yli 3,5 tonniselle..



Toki rehellisyyden nimissä en noilla tehoilla kärryä vedä, mutta kun vakionakin 400/1100 on lukemat, niin on kivempi 3,5 tonnin kärryn kanssa kuin vaikka se hiluxi. Eli iso diesel on minusta ihan hyvä pick-upissakin.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 23.12.2019, 21:30
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Joo, ei tää varmaan Amarokille pärjää, mutta ihan hyvin omapainoltaan yli 3,5 tonniselle..



Toki rehellisyyden nimissä en noilla tehoilla kärryä vedä, mutta kun vakionakin 400/1100 on lukemat, niin on kivempi 3,5 tonnin kärryn kanssa kuin vaikka se hiluxi. Eli iso diesel on minusta ihan hyvä pick-upissakin.
Meikäläisen valinta ei kyllä ole Amarok ja ihan sen takia kun ne on kalliita. Siks uusista monen valinta on Hilux ja onhan uusinta mallia muotoiltu menevämmän näköiseksi.

Sulla voi olla hyvä Ford. Ainakin kulkee hitosti jos tilanne tuo kuin videossa. Ameriikas sellanen löytys ehkä helposti Suomeen verrattuna. Suomes paljon ajettua tarjontaa.

Lähimpänä omia tarpeita oli perus takaveto 6,2 diesel vapari Chevrolet oliko 1980-lopulta. Testannut itse, että pelkkä 7,3 Powerstroke ei takaa, että kulkupeli paljoa kimpoilisi. Ihmetyttää kun myynti-ilmoituksessa montaa jenkkiä on niin paljon viritettynä. 1990-luvun alusta perus Cummins Dodge Ram nelivetoinen järkevän oloinen. Jenkkejä huonosti jos on kiinnostus budjettiluokan vaihtoehdoissa. Ne budjettipelit ei ole niitä ihan parhaita katukiitureita.

Uudemmista löytyy hyvin kulkevia oli minkä maalainen vaan, mutta nopeusrajoitin kuormureissa.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 23.12.2019 21:42
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.12.2019, 21:45
Kaato:n Avatar
Kaato Kaato ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.17
Sijainti: Finland
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Näin on. Nykyisessä Rangerissa on 10-vaihteinen automaatti, vaikka tuplaturbokone. Pieni kylläkin, 2-litrainen nelikko. Jotenkin aiempi 5-pyttynen 3.2-litrainen tuntuu ajatuksena paremmalta. En oo kyllä maantiellä asti päässyt kumpaakaan kokeilemaan.

Mut kyl se reilumpi tehoreservi tekee matkasta paljon mukavampaa ja rennompaa. Ei oo kiva polkea pedaali lattiassa tämän tästä normaalissa liikenteessä, etenkin kärry perässä syö miestä jos veturissa ei riitä paukut mäkiin.
Tuolla 3.2 koneella tulee ajeltua, ja oon kyllä tykänny.
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti, jota voi myös ajaa manuaalisesti kepistä.

Muutenkaan en keksi autosta oikein mitään huonoa sanottavaa.
Takapenkkejä tässä ei ole paikoillaan kun ei ole niille käyttöä, pakettiauto siis.
Lavassa on alumiinikansi joka rullautuu lavan etuosaan kiskoja pitkin, se pitää sekä lumen että veden poissa ja sen saa myös lukittua jos lavalla sattuu jotain varastettavaa säilyttämään.


Mitään kovin raskasta kuormaa en ole vetänyt, mutta ainakin maastoauton renkaat kulkee perässä hyvinkin huomaamattomasti.
__________________
SISU SA-150 4X4
TOYOTA 4RUNNER LN130 x2
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.12.2019, 22:48
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.069
Perusasetus

Eikö sitä vois Rangeriinkin laittaa jotku muut kuin henkilöauton littanat kumit? 😉
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.12.2019, 00:55
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Umpipakun kannalla itse olen: Matskua kulkee mukana tarpeen tullen reilusti ja nekin kuivassa(ja halutessani lämpimässä) tilassa. Voihan sen kärryn vielä noukkia perään jos tarttee, vauhdit sitten se 80...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.01.2020, 10:44
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.391
Blog Entries: 5
Perusasetus

"Uutta Amarokia halajavilla on nyt kiire – avolava väistyy retrohenkisen sähköauton tieltä"
https://www.is.fi/autot/art-2000006374457.html?cs=email
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.12.2019, 07:15
Kaato:n Avatar
Kaato Kaato ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.17
Sijainti: Finland
Viestit: 147
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eikö sitä vois Rangeriinkin laittaa jotku muut kuin henkilöauton littanat kumit? 😉
Nokun ei nuo kärryssä olevat mahdu siihen
__________________
SISU SA-150 4X4
TOYOTA 4RUNNER LN130 x2
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.12.2019, 08:24
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Itse vaihdoin kesällä transportterin uuteen 5-paikkaiseen amarokkiin koska oli tarve lisäpenkeille.

Uuden auton hinta ei mielestäni ollut aivan posketon sillä ostin auton kevyt kuorma-autona jolloin hinnasta puuttuu autoveron verran. isoimmalla koneella ja high-line varusteilla tämä tarkoitti 28-tuhannen euron säästöä.. tosin truck master ottaa 13-tuhatta muutostöistä kuorma-autoksi, (asentaa pussit lehtien lisäksi ja rajoittimen) joten säästö sulasi 15-tonniin mutta iso raha sekin..

Dieselverokin tippui johonkin 90euron luokkaa eli ylläpitokulut varsin maltilliset.
Tosin katsastus on kalliimpaa sillä henk. auton eka katsastus 4v kuluttua kuin kuorma-auton joka vuosi lisäkustannuksena rajoitin todistus.
Myös ajokorttia joutuu uusimaan 5v välein..

Laskin että säästän silti 5v aikana n. 4000euroa veroissa ja muissa kuluissa

Auto osoittautui hieman pettymykseksi, sillä liikkeessä olut demo-auto oli 2 paikkainen, ja takajalkatilaa piti vain arvailla, lasten istuin asennettuna selkä menosuuntaan rajoittaa etupenkkiläisen jalkatilaa kovasti etupenkillä 180senttinen onkin ahdingossa.
4-ovisena lavan koko jää aika onnettomaksi ja 1x2m teräslevy sopiikin lavalle juuri ja juuri kun laita on jätetty auki.

Seuraava auto tuskin tulee olemaan pick up. koska auton säilytystilat ovat olemattomat. sisälle ei saa mitään tavaraa, ainoat tilat on hanskaluukku ja penkin alla olevat pienenpienet kotelot. esim. kuormaliinat kierii lattialla. Lavalle jos laitat lukittavan laatikon, ei sinne enään sovi yhtään mitään. ja lavakatteen kera kyytiin ei mahdu öljytynnyri pystyyn..
Lavan suojamuovi ei yletä reunoille asti, jonka takia lavasta onkin jo osin lähtenyt maali ja varmaan keväällä ruosteessa.

Voimaa on riittävästi, ja V6 laulaa kivasti mikä oli yksi hankitakriteeri, hiluxin 4mukista mehumaijaa kun en halunnut eikä titaaniin V8 riittänyt rahat.
Hiluxin ostokin karsiutui kun truck masterssin myyjän kanssa kaupanteko oli hankalaa, Volkkarilla homma pelasi hienosti.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 24.12.2019 09:02
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.12.2019, 00:56
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaato Näytä viesti
...
Mitään kovin raskasta kuormaa en ole vetänyt, mutta ainakin maastoauton renkaat kulkee perässä hyvinkin huomaamattomasti.
Mullakin oli kerran mennessä 5 tuollaista maasturin rengasta kuormana ja takas tullessa sitten näin..



Kulkeekohan huomaamattomasti?

EDIT: Ameriikan pick-upilla kulkee.

Viimeksi muokannut vmt : 24.12.2019 01:04 Perustelu: lisäys
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
1kz-te huono kylmäkäynistys Samppa966 Tekniikka & Jutustelu 2 22.01.2019 07:18
Myydään Huono Peräkärry. Bj Andy O/M/V Muut 7 10.04.2011 13:47
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up hena O/M/V Ajoneuvot 1 14.02.2008 19:56
Huono musavideo :) Ex_inkkari Chit-Chat 5 08.03.2007 09:03
v***n huono mdzz Jokes 11 10.09.2003 08:04


Sivu luotu: 15:46 (GMT +2).