Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 22.12.2019, 18:11
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Perusasetus

Omiin autovalintoihin vaikuttaa ihan suoraan raha. Ja varmasti monen muunkin henkilön kohdalla.

Kyllä jo nuorena opin, että pick-up on hyvä, mutta silti todellinne lavan tarve harvoin. Isällä oli useita -70/-80 luvun taitteen Bedfordeja ajoautona. 3 istuttava etupenkki, hyvin mahduttiin kulkemaan. meitä oli 5 henkinen perhe, joten pick-up oli "kakkosauto".
Ykkösautona oli 5 paikkanen henkilöauto.

Itselläni ei kuitenkaan pick-uppia ole ollut. Nuorempana kun ei perhettä ollut, niin dieseleinä oli 2 paikasta henkilöfarmaria ja maastoautoa. (sekä toki bensa vehkeinä 5-6 hengen autoja/maastureita)
Ja ehkä paras kokonaisuus oli 2+3 paikkanen Dodge RamVan pakettiauto. Kovien penkkien ansiosta kyytiin mahtui henkilöitä ja silti tavraa mahtui kuljettajamaan, toki väliseinä rajoitti takatilan pituutta...
Itse olen kyllä aina tykännyt ajaa maastureilla ja pakettiautoilla, näkyvyyden takia, istutaan korkeammalla.

Mutta se raha...
Nykyään vuodessa tulee ajettua n. 25 tkm. Ja 4 henkeä pitäisi (usein) mahtua kyytiin.
Pieniruokainen neliveto farmari henkilöauto on valinta. Kulutus lukemat kun pysyy 5-6 litraa/100 km, niin jää varaa maksaa diesel veroakin täys määrä. Minun ajossa on tullu terilaisia bensa autojakin kokeiltua, niin bensaa kuluu paljon enempi, että dieselillä säästää ja maasturi dieselin kulutus 100 km kohden on isompi ja diesel vero on jotain järkyttävää. Toki, on henkilöauto diesel maasturillakin tullut ajettua.
Tälläkin hetkellä mieli tekisi silti ajaa maasturilla, ei henkiläfarmarilla.

Toki kakkos tai kolmos autoksi pick-up tai 2 paikkanen maasturi olisi ihan asiaa. Kuitenkin, kun päivittäin kahdella autolla perhe liikkuu, niin ei ole järkevää kolmesta autosta maskaa kokoaika maksuja, että kolmos auto pitäisi kuitenkin seisottaa ja ottaa käyttöön vain tarpeen mukaan.
Kun usein on tilanne, että tarve on, sekä omaan, että emännän autoon saada tenavat mahtumaan kyytiin, saman päivän aikana.
Esimerkiksi, aamulla emäntä vie omalla autollaan tenavat hoitoon ja minä haen omalla autolla pois hoidosta, joten molempien autoihin pitää mahtua vähintään 3 henkeä...

Perus pakettiautoja saa toki 3 istuttavana etupenkeillä, mutta omaan tämän hetken käyttötarpeeseen ja käyttökuluihin, tuollainen henkilöfarmari tulee vuositasolla edullisimmaksi.

Myös umpiautossa, on se sitten farmarin peräkontti tai pakettiauton isompi kontti, tavarat ovat kuivassa ja lämpimässä. Pick-upin pressun tai lavakatteen alla on kylmää ja kosteaa.

VW Amarok, vois silti kiinnostaa myös. Toki en ole itse koe ajanut, mutta on parilta kaverilta hyvää kuullut.
Tai uuden karhea Ford Ranger, jolaista olen kokeillut ja tuntui ihan kivalta, tosin 10 km matka, joten vaikea kokonais tuntumaa sanoa, miltä pisemmän päälle tuntuisi ajaa.
Mutta uusien/uuden karheiden tämän mallisten autojen ostohinnat ovat kovat, että ei houkuta ostaa.

Työhommissa, pääsääntöisesti meillä on umpipakettiautot tai peräti kuormaautot umpikorilla, jossa työkalut, kompressorit, jne. saa takatilat ilma Eberillä lämpimäksi.
Pääsee haalarit vaihtamaan takatilassa sisällä. Varaosat, ovat kuivassa.
Yhdellä työkaverilla on Ford Ranger. Umpikate, lavalla työkaluille vetolaatikostot, varaosille vetolaatikostot. Hytissä etupenkkine takana jonkinlainen laatikosto työvaatteilla ja tavaralle jotka olisi hyvä pitää kuivassa. On hyvää ja on huonoa. Jakaa mielipiteitä, kaveri itsekkin sitä kehuu ja haukkuu, toiset ominaisuudet on paremmin kuin pakettiautossa, ja toiset ominaisuudet huonompia.

Parheelle 5 paikkanen uudehko pick-up. Itse olen 187 cm pitkä, väittäisin, että kun kuljettajan penkin säätää ajoasennon hyväksi, niin alkaa takapenkillä käydä ahtaaksi?
Kyllä henkilöautossa takapenkin matkustus mukavuus on parempi?
Viikonlopun lomareissuun lähtö, peräkonttiin nostetaan muutama vaate kassi, jne. Toki pick-upin kovakatteen tai pressun allekin ne voi nostaa, mutta se kylmyys ja kosteus, joten mieluiten henkilöauton peräkonttiin.

Velipojalla oli muutaman hetken Dodge Ram, 6 hengen kuorma-autona. Cumminsilla. Oli tilava ohjaamo, iso lava. Vaikka kuorma-autossa ei ole käyttömaksuja samalla tavalla kuin henkilö/pakettiautoissa, niin kyllä se polttoaineen kulutus vaan on iso ja kuluja tulee, vaikka ajomäärät hänellä vuosi tasolla ei paljoa ollut. JA vaikka mihinkään ei kiire ole, niin kuorma-auton max 80 km/h, vaikka ei tuossakaan rajoitinta ollut. Ja isot ulkomitat, ei meinaa mihinkään mahtua parkkiin. Lavall aoli lukittava tavara laatikko, joka taas söi lavan käyttö tilavuutta pienemmäksi. Kyllä autosta tykkäsi (ja itsekkin isoa Jenkki pick-uppia olen himoinnut), mutta hän totesi ettei vaan ollu järkevä pitää, lisäksi uusio perhe kuvioiden ja tuoreimman perheen lisäyksen myötä, tarve tuli lisä istumapaikoille ja hommasi bensa Sämpylä Caprice farmarin 8 hengen istuimilla.

Itse en kalasta, enkä laskettele.
Mutta joskus nuorempana virvelin omistin ja kyllä sen vavan sai melko pieneen tilaan pikaisesti pilkotuksi ja pikaisesti takaisin käyttö mittaansa.
JA laskettelu suksille takaselkinojissa on pitkän tavaran kuljetus reikää. jne.
Ja lopulta jos ajatellaan oikein ison tavaran kuljetusta, niin loppu peleissä harvoin on peräkärryä tarvinnut (kärry omasta omistuksesta toki löytyy) tai työmaan pakettiautoa lainata, joten siihen nähden pick-upin tarve itsellä olisi harvoin. Perus farmarista tai maastoautosta, kun takapenkit kaataa, niin kyllä isompaakin tavaraa saa mahtumaan kyytiin.

Toki jokainen kokee oman tarpeensa erilailla ja jokaiseen käyttötarpeeseen löytyy se oikea auto.
Mutta perheellisenä ykkösautona pick-up ei ole mitenkään järkevä ykkösvaihtoehto.
Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, tai joku muu maasturi olisi hyvä, mutta tällä hetkellä käyttö kulujen halpuuden takia itselläni käytössä on VW passat diesel nelivetoja.
Vastaa lainaten

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
1kz-te huono kylmäkäynistys Samppa966 Tekniikka & Jutustelu 2 22.01.2019 07:18
Myydään Huono Peräkärry. Bj Andy O/M/V Muut 7 10.04.2011 13:47
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up hena O/M/V Ajoneuvot 1 14.02.2008 19:56
Huono musavideo :) Ex_inkkari Chit-Chat 5 08.03.2007 09:03
v***n huono mdzz Jokes 11 10.09.2003 08:04

Sivu luotu: 19:38 (GMT +2).