Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 02.11.2019, 19:28
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit.
Tuo ero johtuupi pitkälti siitä että sinulla on valmetissa turbiinikytkin ja autojen automaattilaatikoiden kanssa on momentinmuunnin

__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 02.11.2019, 23:18
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ranee Näytä viesti
Tuo ero johtuupi pitkälti siitä että sinulla on valmetissa turbiinikytkin ja autojen automaattilaatikoiden kanssa on momentinmuunnin
Piti oikein googlettaa tuota. Luulin, että se on sama asia mutta eihän se ollutkaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.11.2019, 00:01
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Eikös turbiinikytkimen ja momentinmuuntimen ero ole se että muuntimessa on pari osaa enemmän ja se kasvattaa(muuntaa) momenttia luistaessaan, turbiinikykä vaan luistaa.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 03.11.2019, 01:52
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Se mitä itse olen ymmärtänyt, niin turbiinikytkin välittää maksimissaan moottorin väännön, momentinmuunnin nimensä mukaan voi lisätä vääntöä.
Vanhoissa kaupunkidösissä oli momentinmuuntimiin perustuvia kaksiportaisia laatikoita, missä oli parilla eri muuntosuhteella olevat muuntimet. Vastaavia on myös ollut dieselhydraulivetureissa. Voithin systeemeitä kait yleensä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.11.2019, 13:08
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.204
Perusasetus

En jaksanut jokaista kommenttia lunea loppuun, mutta suurimmaksi haasteeksi varmaan muodostuisi öljynpaineiden saaminen turbiiniin, automaateissa kun se menee kaksiosaista "kytkinakselia" pitkin. Ihan mielenkiintoinen aihe. Sellanen kysymys vain jotta miksi manuaali pitäis olla turbiinin perässä? Jos ajelee vain pakkovaihteilla metsässä? Toisaalta en minäkään oo sitä parasta ja helpointa ratkaisua aina valinnu joten jäädään odottelemaan...
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.11.2019, 15:31
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Voi se turbiini olla suljettukin eikä avoin, kuten automaattien momentinmuuntimet yleensä.
Valmetin turbiinikytkin on suljettu ja stallia voi säätää öljyn määrällä. Mutta ne ei taida olla lukittuvia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.11.2019, 21:10
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Automaattilaatikko manuaalikoneistolla.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 06.11.2019, 20:20
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
En jaksanut jokaista kommenttia lunea loppuun, mutta suurimmaksi haasteeksi varmaan muodostuisi öljynpaineiden saaminen turbiiniin, automaateissa kun se menee kaksiosaista "kytkinakselia" pitkin. Ihan mielenkiintoinen aihe. Sellanen kysymys vain jotta miksi manuaali pitäis olla turbiinin perässä? Jos ajelee vain pakkovaihteilla metsässä? Toisaalta en minäkään oo sitä parasta ja helpointa ratkaisua aina valinnu joten jäädään odottelemaan...
Lainataan ny vaikka tätä ja vastataan kaikille automaatin ehdottelijoille, että vaikkapa samasta syystä manuaali nimenomaan lukittavan turbiinin perässä, ku miksi jenkeissäki haalivat maailmalta kovia H55F A440 tilalle FJkuuskakkosiin. Polttoaineenkulutus arkiajossa.

Ja nimenomaan siksi turbiini, että vois ryömitellä jängillä niin että pinta jää ehjäksi paluumatkaa/seuraavaa reissua varten, eikä kytkimestä lopu reissun aikana pito. Toki joo, jakikseen tiuhemmat välit ja maltillinen rengaskoko, niin 2H 600 kierrokselöa ryömiskelee luistattamattaki nätisti.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 06.11.2019, 23:48
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 Näytä viesti
Lainataan ny vaikka tätä ja vastataan kaikille automaatin ehdottelijoille, että vaikkapa samasta syystä manuaali nimenomaan lukittavan turbiinin perässä, ku miksi jenkeissäki haalivat maailmalta kovia H55F A440 tilalle FJkuuskakkosiin. Polttoaineenkulutus arkiajossa.
Paljonko luulet/tiedät olevan eroa kulutuksessa manuaalilla ja turbiinilukolla varustetulla automaatilla? Oma perstuntuma on, että ero on pieni. Uusimmilla automaateilla kulutus on jopa pienempi kuin manuaalilla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu 4runner bensakoneella ja manuaalilla blowndart69 O/M/V Ajoneuvot 0 07.02.2011 13:56
M jeep cherokee 2,5 bensa manuaalilla. kaiffari O/M/V Ajoneuvot 1 19.02.2008 20:16
Mistä hiluxiin lukittava lavakate? Tekniikka & Jutustelu 12 05.02.2008 18:48
M:KOVA:n avoharja kristian O/M/V Muut 1 25.07.2007 14:35
M:SJ 410 Avo/kova O/M/V Muut 0 30.11.2003 18:52


Sivu luotu: 17:49 (GMT +2).