Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Lukittava momentinmuunnin ja kova kytkin manuaalilla (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=161254)

HJ60 01.11.2019 19:50

Lukittava momentinmuunnin ja kova kytkin manuaalilla
 
Tulipa tuosta jeeppikeskustelusta mieleen vuosien takainen haaveilukeskustelu jossain metsän siimeksessä (suon silmässä).

En oo niin perehtyny yksityiskohtien tasolla tuohon automaagivaihteistomaailmaan, mutta tiiän että on nykypäivää että momentinmuunnin lukitaan maantienopeuksissa jne.

Tälläkin palstalla on kaiken maailman pelle pelottomia ja muita kovia kyläseppiä, kuka ottaa haasteeksi ensimmäisen käytännöntoteutuksen moisesta tosimaastovehkeiden ratkaisusta tässä "pikkuautojen" kokoluokassa?

Eli siis, ympätään moottorin ja manuaalivaihteiston väliin kytkimen lisäksi momentinmuunnin. Normaaliajossa muunnin lukittuna, ja ajellaan kuten manuaalia yleensäkin. Metsään mennessä ja tarpeen niin vaatiessa lukitus auki, kytkin pohjaan, sopiva pykälä silmään. Kytkin ylös, ja sitten kaasulla menoksi hiljaa hiipien pehmeällä jängällä tai muuten tarkoissa paikoissa.

Oiskohan ihan mahoton toteuttaa askarrellen valmiista palasista kohtuubudjetilla?

kippo86 01.11.2019 19:57

Joku vuosi sitten vaihoin kytkintä valmettiin, jossa on turbiinikytkin.
Silloin mietin samaa systeemiä. Ja jostain löytyki joku vastaava rakennettu offiautoon, en vaan muista tarkkaa mikä turbiini siinä oli...
Mutta kyllä se mielenkiintonen olis kokeilla maastoautossaki. Rakvaattorissa ainaki toimii.

Kartse1 01.11.2019 20:02

Ainakin 80-luvun pikkulaatikolliseen Pajeroon on joskus laitettu 80-luvun Galantista tuo turbiinikytkin.
Kytkimen toiminta-parametreja säädetään turbiinin öljyn määrää muuttelemalla.

james_III 01.11.2019 20:04

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14126

JasuT 01.11.2019 20:10

Jos helpon ratkaisun haluaa, niin modaa sähköohjattua turbiinilukollista automaattiaskia. Ainakin ZF 4HP22 askiin on helppo tehdä lukon manuaaliohjaus, ilman että askin äly edes vinoilee moisesta. Kaverilla on semmoinen ollut jo jonkun vuoden käyttöautona olevaan Lantikan kakkos-Discoon, ja jos tuo mun P38 Range joskus alkaa pitämään kiehutusnesteet oikeissa osioissa, niin sen askin ohjaus tulee saamaan vastaavan muutoksen...

Vakiona se Discon lukko menee päälle vain nelosella ja nopeuden noustessa 80 tuntumaan, P38:ssa käytös on erilaista (lukitsee muillakin pykälillä), tuon modin kanssa on kiva kun isomman koukkukuorman kanssa voi pitää vaihteen kolmosella turbiini lukittuna, kulutus ei isommin noussut vaikka kuulassa oli rapiat kolme tonnia...

Ippe69 01.11.2019 21:59

En ole asiantuntija näissä, mutta käsittääkseni turbiinilukkoa ohjaa aina jonkinlainen äly. Ja se ohjaus tulee laatikon puolelta. Eli lukollista turbiinia voi olla vaikea, ellei mahdoton yhdistää manuaalilaatikkoon.
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit.

Tylsänä ihmisenä pakko vielä kysyä, että mihin tällä systeemillä pyritään? Meinaan, että missä se on parempi kuin normaali automaatti?

JasuT 01.11.2019 22:09

Ei se sen kummempaa älyä tarvitse, vain venttiilin jolla päästetään paine lukolle tai sieltä pois...

Timo_L 01.11.2019 22:39

Moneenkin 80- 90- luvun sähköohjattuun lootaan on helppo toteuttaa muuntimen lukitus katkaisijalla, monesti hommaa hoitaa yksi solenoidi ja sille vaan joko virta- tai maapuolen ohjaus riippuen kummalla puolella sen ohjaus on auton sähköissä. Kuten ylläkin todetaan, niin sähköohjattu hydrauliventtiili hoitaa homman hienosti. Tietysti jollain pitää tuottaa hydraulipaine, mutta se määrä öljyä ja pumpun tuotto mitä muunnin + jäähdytys tarttee ei ole tämän kokoluokan ajoneuvoissa ihan älytön.

Itselle tein aikanaan Jeep Cherokeen AW4:ään muuntimen pakkolukituksen, toki se oli automaatti mutta sillä sai mukavasti esim. alamäessä moottorijarrutukseen normaalia enemmän ruutia.

Ongelma tuossa sitten on se, että muuntimen lukkoa ei juuri ikinä ole suunniteltu kestämään koneen koko vääntöä, eli se ei yksinkertaisesti pidä jos runttaa tallan tiskiin sopivassa paikassa tai vaihteella.
..ja kyllä, minulla on edelleen kokemusta siitä että ykkösellä muuntimen lukko alkoi luistaa, mutta esim. kolmosella kaasu pohjassa yleensä ei :D Ei siinä tavallaan ole järkeä, mutta niin se vain meni omassa autossa silloin.. älkää edes kysykö, jotan Jeeppijuttuja varmaan :D


Varmaan jos laittaisi vaikkapa Suzukin 1.3 voimanpesän perään jonkun ison jenkkikasin lukkomuuntimen niin lukitus varmaan pitäisi ihan mukavasti vaikka mitä tekisi.


Monellehan varmasti on tuttu juttu että Sisu SA-240/ 241:ssä on manuaaliaski ja momentinmuunnin. Se mitä itse tuli 2000- luvun alkupuolella inttivermeitä ajettua niin oli ihan ylivoimaisesti paras maastokuorma-autoista. Silloin ei toki ollut vielä näitä nykyisiä uusimpia, mutta eemelit oli jo liikenteessä, Sisun citymaasturit oli käytössä, oli Protot yms... Varmasti metsäkulkineessa olisi näissä pienemmissäkin kulkupeleissä ihan veikeä systeemi, ja jeesaisi monessa paikassa.

veijon-esso 01.11.2019 23:06

Suunnilleen yhtä vaikeaa on ymmärtää miten toi olis parempi kuin automaatti kuin se miksi Timo edelleenkin kumoaa fysiikanlakeja..! :D:D:D

Timo_L 02.11.2019 00:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1418311)
Suunnilleen yhtä vaikeaa on ymmärtää miten toi olis parempi kuin automaatti kuin se miksi Timo edelleenkin kumoaa fysiikanlakeja..! :D:D:D


Ollaan asian ytimessä kaikinpuolin! :D

Ranee 02.11.2019 19:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1418306)
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit.

Tuo ero johtuupi pitkälti siitä että sinulla on valmetissa turbiinikytkin ja autojen automaattilaatikoiden kanssa on momentinmuunnin

Ippe69 02.11.2019 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ranee (Viesti 1418402)
Tuo ero johtuupi pitkälti siitä että sinulla on valmetissa turbiinikytkin ja autojen automaattilaatikoiden kanssa on momentinmuunnin

Piti oikein googlettaa tuota. Luulin, että se on sama asia mutta eihän se ollutkaan.

Rak 03.11.2019 00:01

Eikös turbiinikytkimen ja momentinmuuntimen ero ole se että muuntimessa on pari osaa enemmän ja se kasvattaa(muuntaa) momenttia luistaessaan, turbiinikykä vaan luistaa.

Timo_L 03.11.2019 01:52

Se mitä itse olen ymmärtänyt, niin turbiinikytkin välittää maksimissaan moottorin väännön, momentinmuunnin nimensä mukaan voi lisätä vääntöä.
Vanhoissa kaupunkidösissä oli momentinmuuntimiin perustuvia kaksiportaisia laatikoita, missä oli parilla eri muuntosuhteella olevat muuntimet. Vastaavia on myös ollut dieselhydraulivetureissa. Voithin systeemeitä kait yleensä.

Häänrik 03.11.2019 13:08

En jaksanut jokaista kommenttia lunea loppuun, mutta suurimmaksi haasteeksi varmaan muodostuisi öljynpaineiden saaminen turbiiniin, automaateissa kun se menee kaksiosaista "kytkinakselia" pitkin. Ihan mielenkiintoinen aihe. Sellanen kysymys vain jotta miksi manuaali pitäis olla turbiinin perässä? Jos ajelee vain pakkovaihteilla metsässä? Toisaalta en minäkään oo sitä parasta ja helpointa ratkaisua aina valinnu joten jäädään odottelemaan... :D

toyopet 03.11.2019 15:31

Voi se turbiini olla suljettukin eikä avoin, kuten automaattien momentinmuuntimet yleensä.
Valmetin turbiinikytkin on suljettu ja stallia voi säätää öljyn määrällä. Mutta ne ei taida olla lukittuvia.

smgt 05.11.2019 21:10

Automaattilaatikko manuaalikoneistolla.

veijon-esso 06.11.2019 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1418694)
Automaattilaatikko manuaalikoneistolla.

Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!

Timo_L 06.11.2019 10:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1418726)
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!

Se on niitä toyotamiesten juttuja, kun ei ole tarpeeksi ruutia :D Ymmärtäisivät paremmin automaattilaatikon iloja, kun olisi kunnollinen moottori pellin alla :p

TimJus 06.11.2019 12:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1418726)
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!

neutral drop…………..

veijon-esso 06.11.2019 13:10

Joo kyllä silläkin kait aika hyvin tärähtää ja löytyy heikot paikat! :D

HJ60 06.11.2019 20:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1418443)
En jaksanut jokaista kommenttia lunea loppuun, mutta suurimmaksi haasteeksi varmaan muodostuisi öljynpaineiden saaminen turbiiniin, automaateissa kun se menee kaksiosaista "kytkinakselia" pitkin. Ihan mielenkiintoinen aihe. Sellanen kysymys vain jotta miksi manuaali pitäis olla turbiinin perässä? Jos ajelee vain pakkovaihteilla metsässä? Toisaalta en minäkään oo sitä parasta ja helpointa ratkaisua aina valinnu joten jäädään odottelemaan... :D

Lainataan ny vaikka tätä ja vastataan kaikille automaatin ehdottelijoille, että vaikkapa samasta syystä manuaali nimenomaan lukittavan turbiinin perässä, ku miksi jenkeissäki haalivat maailmalta kovia H55F A440 tilalle FJkuuskakkosiin. Polttoaineenkulutus arkiajossa.

Ja nimenomaan siksi turbiini, että vois ryömitellä jängillä niin että pinta jää ehjäksi paluumatkaa/seuraavaa reissua varten, eikä kytkimestä lopu reissun aikana pito. Toki joo, jakikseen tiuhemmat välit ja maltillinen rengaskoko, niin 2H 600 kierrokselöa ryömiskelee luistattamattaki nätisti.

JanneBlomgren 06.11.2019 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1418726)
Mutta sillä ei voi antaa kytkinpommia!

Transbrake...:D

Ippe69 06.11.2019 23:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ60 (Viesti 1418768)
Lainataan ny vaikka tätä ja vastataan kaikille automaatin ehdottelijoille, että vaikkapa samasta syystä manuaali nimenomaan lukittavan turbiinin perässä, ku miksi jenkeissäki haalivat maailmalta kovia H55F A440 tilalle FJkuuskakkosiin. Polttoaineenkulutus arkiajossa.

Paljonko luulet/tiedät olevan eroa kulutuksessa manuaalilla ja turbiinilukolla varustetulla automaatilla? Oma perstuntuma on, että ero on pieni. Uusimmilla automaateilla kulutus on jopa pienempi kuin manuaalilla.

veijon-esso 07.11.2019 10:28

Välitykset kohdalleen isojen renkaiden mukaiseksi ja ylivaihteellinen lukkoturbiinilaatikko olis kyllä helpohko lääke sekä ryömittämiseen suolla että kohtuu kulutukseen maantiellä. Mutta kyllähän harrastamiseen kuuluu soveltaminen ja eri asioiden kehittely, niin ei muuta kun rakentelemaan vaan.


Sivu luotu: 13:54 (GMT +2).