Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.10.2019, 17:08
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Katselin hiukan pneumaattisia vinssejä, kun paineilmaa olisi muutenkin hyvä olla autossa (voi nostaa tyynyllä auton ylös, täyttää renkaita ja kumiveneitä tms). Löytyikin hyvä malli, mutta 10000 lbs vinssin hinta oli komeat 86500 euroa. Katselu päättyi siihen.

Eikö tuollaisia ole mitään järkevän hintaisia? Luulisi, että paineilmasylinterillä voisi toteuttaa räikkämekanismin, jolla sitten kiskoisi kivet ja kannot, ja miksei autonkin. Vähän niin kuin käsikäyttöinen talja, jota 500-1000 kg paineilmasylinteri vääntelisi. Tai ainakin Mythbusterin Grant voisi toteuttaa.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.10.2019, 22:56
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Eikö tuollaisia ole mitään järkevän hintaisia? Luulisi, että paineilmasylinterillä voisi toteuttaa räikkämekanismin, jolla sitten kiskoisi kivet ja kannot, ja miksei autonkin. Vähän niin kuin käsikäyttöinen talja, jota 500-1000 kg paineilmasylinteri vääntelisi. Tai ainakin Mythbusterin Grant voisi toteuttaa.
Mulle on jääny mieleen, että yhdessä vaihtolava-autossa jota nuoruudessani ajoin, oli paineilmavinssit vaijereille. On kyllä mahdollista, että muistan väärin... Ei varmasti ihan hirveän hintaisia, jos sellaisia löytyy ja voimaa luulis riittävän.

Meillä on muuten yhteen työautoon vaihtumassa ~8t warnin hydraulivinssi isompaan. Voin tehdä kauppaosastolle ilmoituksen kun se on jouten ja pomo keksii sille hinnan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.10.2019, 07:37
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Periaatteessa lukoilla varustettuun autoon saisi "ilmaisen" vinssin laittamalla joko kiinteän, tai irrotettavan hihnapyörän vanteen ulkokehälle (tai sisemmäksi, jos riittävän luja paikka löytyy).
Vaijeri tai "käynnistysnaru" kiinni hihnapyörään, ja sitten vain hanat auki. Voiman puolesta auto kiipeää helposti vaikka puuhun, mutta pyöränripustus voi olla turhan kovilla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.10.2019, 08:20
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Aina oon halunnu tuommosen ilmaisen vinssin. Se olis tosi kätevä, varsinkin kun on jo suohon tai mutaan renkaat näkymättömiin uponnu.

Miten iso kompura pitää olla, että vaihtolava paineilmalla toimii?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.10.2019, 08:43
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Aina oon halunnu tuommosen ilmaisen vinssin. Se olis tosi kätevä, varsinkin kun on jo suohon tai mutaan renkaat näkymättömiin uponnu.

Miten iso kompura pitää olla, että vaihtolava paineilmalla toimii?
Sikäli kuitenkin kätevämpi kuin kalllis vinssi, että suohon upottuaankin se on vielä käyttökelpoinen ja vahingoittumaton.

Kompuran koolla ei ole väliä, jos haluat nostaa vaihtolavan kyytiin. Lavan nostamiseen kyytiin tarvitaan työtä noin 50 kJ. Paineilmakäytön kokonaishyötysuhteella 20% tarvitaan 250 kJ, eli 0.07 kWh. Tuollainen energiamäärä mahtuu vielä helposti painesäiliöön, joten kompuraa ei tarvitse vaivata asialla lainkaan.

Jos taas haluat nostaa lavaa kyytiin ilman painesäiliötä pelkällä kompressorilla, tehontarve riippuu siitä, miten nopeasti haluat lavan kyytiin ja miten paljon lavalla sattuu olemaan kuormaa. Varmaan mikä tahansa laite 1-50 kW välillä saisi työn tehtyä äärellisessä ajassa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.10.2019, 11:31
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Sikäli kuitenkin kätevämpi kuin kalllis vinssi, että suohon upottuaankin se on vielä käyttökelpoinen ja vahingoittumaton.

Kompuran koolla ei ole väliä, jos haluat nostaa vaihtolavan kyytiin. Lavan nostamiseen kyytiin tarvitaan työtä noin 50 kJ. Paineilmakäytön kokonaishyötysuhteella 20% tarvitaan 250 kJ, eli 0.07 kWh. Tuollainen energiamäärä mahtuu vielä helposti painesäiliöön, joten kompuraa ei tarvitse vaivata asialla lainkaan.

Jos taas haluat nostaa lavaa kyytiin ilman painesäiliötä pelkällä kompressorilla, tehontarve riippuu siitä, miten nopeasti haluat lavan kyytiin ja miten paljon lavalla sattuu olemaan kuormaa. Varmaan mikä tahansa laite 1-50 kW välillä saisi työn tehtyä äärellisessä ajassa.
No nythän sie höpäjät. Tai puhut pienoismalleista. 0,07kwh ei nouse pelkät vaijerit rummulle.
Pyörän upottua suohon, vinssi vielä köllöttää puskurilla ihan näkyvissä, ainakin pitäisi. Eikä se siitä suosta paljoo vahingoitu, rasvat aika ajoin vaihtoon. Vinssi vetää keskeltä ja tuo pyöräkeksintö vääntää sivuttain, jos tuommonen naru kestää. Säde aika iso tuossa kelassa.

Viimeksi muokannut Topi1982 : 04.10.2019 11:43
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.10.2019, 12:13
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
No nythän sie höpäjät. Tai puhut pienoismalleista. 0,07kwh ei nouse pelkät vaijerit rummulle.
Pyörän upottua suohon, vinssi vielä köllöttää puskurilla ihan näkyvissä, ainakin pitäisi. Eikä se siitä suosta paljoo vahingoitu, rasvat aika ajoin vaihtoon. Vinssi vetää keskeltä ja tuo pyöräkeksintö vääntää sivuttain, jos tuommonen naru kestää. Säde aika iso tuossa kelassa.
0.07 kWh on 252 000 joulea. Sillä nousee metrin korkeuteen 25 tonnia, tai 5 metrin korkeuteen 5 tonnia. Vaijereiden pitäisi siis olla suhteellisen painavia tai korkealla, jos eivät nousisi.

Tuon työn saa huudattamalla 1 kW moottoria 252 sekuntia kaasu pohjassa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.10.2019, 08:37
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 726
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Periaatteessa lukoilla varustettuun autoon saisi "ilmaisen" vinssin laittamalla joko kiinteän, tai irrotettavan hihnapyörän vanteen ulkokehälle (tai sisemmäksi, jos riittävän luja paikka löytyy).
Vaijeri tai "käynnistysnaru" kiinni hihnapyörään, ja sitten vain hanat auki. Voiman puolesta auto kiipeää helposti vaikka puuhun, mutta pyöränripustus voi olla turhan kovilla.
Tämmöistäkö tarkoitat?
https://www.youtube.com/watch?v=9AGvdHqaa3s
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.10.2019, 08:45
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar Näytä viesti
Nimenomaan. Joskus aikojen alussa traktoreita vedettiin raivattavilta soilta pois kiertämällä hinausköysi akselin ympäri. Silloin osat olivat vähän paksumpaa rautaa. Voisi kuvitella, ettei nykyauto pierunkuoripelteineen välttämättä tykkäisi ajatuksesta. Kokeilemallahan se selviäisi, jos uskaltaisi.
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
vinssi


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään vinssi TERO79 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 11.01.2014 15:51
Ostettu vinssi jaapan O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 12.09.2009 08:33
Myydään warn vinssi puskuri+tabor 9k vinssi Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.09.2008 20:51
O: Defenderiin vinssi puskuri ja/tai vinssi Td5 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 19.01.2006 17:12
Vinssi suzukiin!!?? Nyt vinssi kiinni ja kuvia. Zamppa Tekniikka & Jutustelu 30 16.12.2005 23:14


Sivu luotu: 12:23 (GMT +2).