Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petroman
Joskus on korviini kantautunut, että jos haluaa koko päivän auringosta paneelisähköä, niin kannattaisi asentaa paneelit melkein vaakatasoon. Saa kuulemma kerättyä enemmän, tai ainakin pitemmän ajan päivästä aurinko-energiaa... Siis en tiedä eikä ole mittareita/konsteja kokeilla, pitääkö miten paikkansa nämä väitteet. Tekniikkamiehellä tuntuis olevan välineitä, joilla kokeilla...
|
Näin on, että ei ole ihan itsestäänselvä miten paneelit tulisi suunnata. Mulla on juuri sopiva määrä härvilöitä tällä hetkellä tutkia asiaa käytännössä kun on kolme lataussäädintä. Mulla vaikeusastetta tuo kun ei ole täysin varjotonta kohtaa koko päivälle, mutta sen harmin saa vältettyä suuremmalla paneelimäärällä.
Nyt liikuttelen tarpeen mukaan viittä paneelia auton katolla ja ne on ollut vain vähän kallellaan, niin olen ihmetellyt miten hyviä ne on sillä tavoin. Saatan tehdä siihen hienosäädön aamuauringon suuntaan. Joitain havaintoja, että amfiteatterimainen paneelien sijoittelu oli varteenotettava koska sillä pystyi välttämään varjoja niin, että osa kunnolla auringossa. Lumihangessa oli yllättävän jytkyä meininkiä keväällä.
Yksi juttu mitä mietin, pystyskö puuta hyödyntämään jotenkin asiallisesti, että hilaisi iltapaneelit korkealle. Mutta on niin monta ideaa, että pitäs jaksaa tutkia tämä dc kompensointi syksyä varten kun muuten homma voi hyytyä ennen aikojaan.
Pilvi-ilmalla suuntauksen vaikutus vähäinen.
Tähän vuodenaikaan näyttäis siltä, että asua pystys esim. 20 paneelilla off grid systeemillä.