Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.04.2019, 07:00
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.384
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tulikin mieleen, onko mitään estettä kytkeä esimerkiksi CTEK MXS 25 akkulaturi osaksi sähköverkkoon kytkemätöntä aurinkosysteemiä yön ajaksi? Sehän voisi toimia vaikka kellon avulla.
Tuollainen ei sinänsä poikkea juurikaan omasta systeemistä, jossa on myös verkkovirtalaturi akuston lataamiseksi. Ei vaan ole sitä verkkosähköä, vaan aggregaatti käy tarvittaessa. Laturi on jonkin 12V pinkkarin tai siivouskoneen lataamiseen alunperin käytetty automaatti. Minulla kellokytkimen virkaa hoitaa bensatankin koko, eli tankki riittää 8-10 tuntia, kun laturi on kuormana. Lyhyemmän latausajan saa tarvittaessa tankkaamalla mittakannulla sopivan bensa-annoksen.

Laita maksimi latausvirran juuri kestävä sulake laturin ja akuston väliin, ettei laturin vikaantuessa ala sähkö haista ja punainen kukko kiekua.

__________________
Jukka

Viimeksi muokannut JiiPee : 10.04.2019 07:06
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.04.2019, 07:58
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tuollainen ei sinänsä poikkea juurikaan omasta systeemistä, jossa on myös verkkovirtalaturi akuston lataamiseksi. Ei vaan ole sitä verkkosähköä, vaan aggregaatti käy tarvittaessa. Laturi on jonkin 12V pinkkarin tai siivouskoneen lataamiseen alunperin käytetty automaatti. Minulla kellokytkimen virkaa hoitaa bensatankin koko, eli tankki riittää 8-10 tuntia, kun laturi on kuormana. Lyhyemmän latausajan saa tarvittaessa tankkaamalla mittakannulla sopivan bensa-annoksen.

Laita maksimi latausvirran juuri kestävä sulake laturin ja akuston väliin, ettei laturin vikaantuessa ala sähkö haista ja punainen kukko kiekua.
Testasin eikä idea tuntunut ihan pöllömmöltä, joskin CTEK ehkä vähän kovilla moisessa hommassa kun se puhaltelee niin tarmokkaasti. Taidan hakea kaupunkireissulla yhden latauksensäätimen lisää.

En tiedä olisko tähän hyvä kuitenkin joku Victronin yms. akkulaturi, pistetään mietintämyssyyn. Voi latauksen tehdä toisaalta aurinkopaneelisäätimenkin läpi.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.04.2019, 10:43
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

On myös markkinoilla inverttereitä, joissa on akunlataustoiminto ympättynä. Tahi onko tuollaisesta hyötyä projektissa?:
https://hollen.fi/collections/varavirtalahde-ups

Viimeksi muokannut petroman : 10.04.2019 10:54
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.04.2019, 07:41
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petroman Näytä viesti
On myös markkinoilla inverttereitä, joissa on akunlataustoiminto ympättynä. Tahi onko tuollaisesta hyötyä projektissa?:
https://hollen.fi/collections/varavirtalahde-ups
Mietintämyssy jalosti asiaa seuraavaan suuntaan:
Hain kolmannen Victronin 50 ampeerin MPPT säätimen.

Vaikka käytän niirä ehkä alennetuilla ampeereilla esim. 40, silloin päästään 120 ampeeriin. 12 voltilla 1440 wattia ja 24 voltilla 2880 wattia.

CTEK testit osoitti, että toimintaperiaate ei ollut hullumpi, joskin suoraan kytkettynä kyseisen laturin toiminta virtalähdetilassa oli varaajan kanssa epävarmaa. Liekö ollut kyse siitä, että varaajan vastus kylmänä haukkaa sen verta virtaa, että CTEK välillä katsoi aiheelliseksi lopettaa lataamisen.

Keksinkin, että homman saa toimimaan jos kytkee DC virtalähteen siihen piuhaan missä paneelitkin, mutta voi olla, että silloin tarvitaan taas yksi Victroni. Säätimessä saa asetettua latausvirran ja jännitteen juuri sopivalla tavalla.

Nyt taas aurinko paistaa ja huonojen aurinkopäivien yli menin laittamalla virtaa varaajaan vain noin tunnin verta. CTEK oli mukana kuviossa.

Ehkä kytkentä pitäisi tehdä paneelisäätimen läpi, silloin syksyä kohden voisi tehdä verkkovirtakompensoinnin noston helposti.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.04.2019, 11:56
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

Mulla ainakin CTEKki heitti häränpersettä kohtuu usein matkamobiilissa. Ei kylläkään ollut kuin 7A versio, mutta jos aurinkopaneeli itsessään tuotti jotain wirtaskaa sinne akun suuntaan niin laturi meni säännöllisen epäsäännöllisesti vikatilaan oli se sitten lataus tai supply asennossa.

Victronin laturin laittaisin itse tollaseen järjestelmään. Mökille tulee multiplus laturi + invertteri, ja lataus suoritetaan tarpeen mukaan aggregaatilla kun ei verkkovirtaa ole missään saatavilla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.04.2019, 23:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
Mulla ainakin CTEKki heitti häränpersettä kohtuu usein matkamobiilissa. Ei kylläkään ollut kuin 7A versio, mutta jos aurinkopaneeli itsessään tuotti jotain wirtaskaa sinne akun suuntaan niin laturi meni säännöllisen epäsäännöllisesti vikatilaan oli se sitten lataus tai supply asennossa.

Victronin laturin laittaisin itse tollaseen järjestelmään. Mökille tulee multiplus laturi + invertteri, ja lataus suoritetaan tarpeen mukaan aggregaatilla kun ei verkkovirtaa ole missään saatavilla.
Mulla nuo ctek 7000 on toiminut kuin -50 luvun junan vessa; jos supply asennossa, niin noin 13,6v.
Ja jos käyttää konetta, niin jännite nousee äkkiä suuruuslukkaan yli 14 volttia.
ja 12h kuluttua on taas tuo n. 13,6v ctekillä.

p.s. miten tuo sinun/mikä 7a versio? mene vikatilaan?
Ja miten näyttää noilla valoilla?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.04.2019, 23:07
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 197
Perusasetus

MXS 7.0 laturi jonka hommannut ihan normi akunlatailuihin, mutta tuli siis roikotettua muutamaan otteeseen matka-autossakin. Kun tuo vaihtaa ladatessaan vaiheesta toiselle, niin purkin sisällä naksahtaa rele ja ledi hyppää seuraavaan pykälään. Aurinkopaneelin syöttäessä jerkkua akkuun alkoi toi CTEKki satunnaisesti naksuttamaan sitä relettä, eli ei oikein osannut arpoa että millaisella virralla akkua latailisi -> heittää punasen vikaledin tulille hetken arpomisen jälkeen.

En kyllä enää muista tarkkaa mekanismia miten se supply asennossa meni nakeliin, mutta senkin teki pariin otteeseen. Siitä on varmaan 4- vai 5-vuotta kun tuli käytettyä tuota niin ei tarkalleen enää muista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty CTEK Ylläpitolaturi MXS 5.0 Polar 12 V/5 A Vilkutin O/M/V Muut 0 17.12.2017 15:25
Ostetaan ctek laturi tai pari Vilkutin O/M/V Muut 0 25.12.2014 20:56
Myyty CTEK M200 järeä älykäs akkulaturi lämpötila-anturilla 120 € (uusi 220 €!) Morjenz O/M/V Muut 13 26.01.2014 16:18
Myyty CTEK M300 STARTER 20 € Morjenz O/M/V Muut 1 19.01.2014 17:23
Myydään CTEK Multi XS 7000 Älylaturi GRpatrol O/M/V Muut 2 14.07.2012 18:54


Sivu luotu: 03:31 (GMT +2).